Παιδεία|16.04.2019 13:15

«Μετωπική» για τον νέο χάρτη των ΑΕΙ

Νικολίτσα Τρίγκα

Λίγες µέρες πριν από την κατάθεση και την ψήφιση του πολυνοµοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τις συνενώσεις των ΤΕΙ µε πανεπιστήµια και την αλλαγή του συστήµατος για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, οι αντιδράσεις από την πανεπιστηµιακή κοινότητα πέφτουν «βροχή», και µάλιστα από πολλές κατευθύνσεις. Οι σφοδρές αντιδράσεις αφορούν κυρίως στις αλλαγές του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης, από τον οποίο εξαφανίζονται τα ΤΕΙ.

Οι πανεπιστηµιακοί υπογραµµίζουν ότι όλα έγιναν πρόχειρα και βιαστικά, γεγονός το οποίο θα λειτουργήσει καταστροφικά για το µέλλον της νέας γενιάς. Επισηµαίνουν ότι η «µέσα σε µια νύχτα» πανεπιστηµιοποίηση των ΤΕΙ είναι τεχνητή, καθώς δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες προϋποθέσεις (υποδοµές, προσωπικό, προγράµµατα σπουδών, προϋπολογισµοί), κάτι που δεν µπορεί να γίνει µέχρι τον Σεπτέµβριο, µε την έναρξη της νέας ακαδηµαϊκής χρονιάς.

Χθες οι εκπρόσωποι των πολυτεχνικών σχολών της χώρας άνοιξαν «πυρ οµαδόν» κατά του υπουργείου Παιδείας, καταγγέλλοντας ότι ξαφνικά αποφασίστηκε η ίδρυση 36 νέων τµηµάτων µηχανικών, σε ένα επάγγελµα, δηλαδή, που υποφέρει από την ανεργία, η οποία έχει φτάσει στο 40%, και του οποίου οι απόφοιτοι µεταναστεύουν προς αναζήτηση εργασίας. Οι εκπρόσωποι των πολυτεχνείων υποστήριξαν ότι το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε µαζική «παραγωγή» πανεπιστηµιακών Τµηµάτων Μηχανικών, οδηγώντας µε βεβαιότητα το σύνολο των αποφοίτων τους σε συνθήκες ακόµα µεγαλύτερης ανεργίας και ετεροαπασχόλησης. Υπογράµµισαν, επίσης, ότι παραβιάζονται βασικές ακαδηµαϊκές αρχές, µε τη συστηµατική οικειοποίηση ονοµασιών σηµερινών πανεπιστηµιακών γνωστικών αντικειµένων, χωρίς τις ανάλογες προϋποθέσεις.

Η Σύγκλητος του ΕΜΠ θεωρεί ότι οι προωθούµενες ρυθµίσεις µε το νοµοσχέδιο υποθηκεύουν το µέλλον της τεχνικής εκπαίδευσης της χώρας για τις επόµενες δεκαετίες. Οδηγούν τους αποφοίτους µηχανικούς σε δυσβάστακτες εργασιακές συνθήκες, αποσυνδέουν τη µόρφωση από το επάγγελµα, ενώ εντείνουν την κατηγοριοποίηση και την πολυδιάσπαση των ειδικοτήτων του µηχανικού.

«Το πανεπιστήµιο θα είναι εκεί;»

«∆εν µπορεί όλα τα πολυτεχνεία της χώρας να έχουν άδικο και να έχουν δίκιο οι συντάκτες του νοµοσχεδίου» τόνισε χθες ο πρύτανης του ΕΜΠ, Γιάννης Γκόλιας, για να συµπληρώσει ότι στο ΕΜΠ οι υποδοµές για µια πολυτεχνική σχολή αξίζουν 2 δισ. ευρώ. «Ο υπουργός Παιδείας βιάζεται να κάνει όλα τα ΤΕΙ πανεπιστήµια για να προλάβει το µηχανογραφικό δελτίο και να πει το καλοκαίρι ότι έβαλε τα όλα τα παιδιά στο πανεπιστήµια. Το πανεπιστήµιο, όµως, θα είναι εκεί;» δήλωσε ο κοσµήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής της Πάτρας, ∆ηµήτρης Ματαράς.

Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση νέας Νοµικής Σχολής στην Πάτρα προκάλεσε την αντίδραση των υπολοίπων Νοµικών Σχολών της χώρας, καθώς, όπως υποστηρίζουν, η ίδρυση ακαδηµαϊκών ιδρυµάτων πρέπει να γίνεται µε τρόπο ορθολογικό και να ανταποκρίνεται σε ακαδηµαϊκά και εκπαιδευτικά κριτήρια, στο πλαίσιο ενός σχεδιασµού για τον χάρτη της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης στη χώρα. Για το ίδιο θέµα αντιδρούν και οι δικηγόροι. Η συντονιστική επιτροπή των ∆ικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, σε ανακοίνωσή της, επανέλαβε την αντίθεσή της στην ίδρυση τέταρτης Νοµικής Σχολής, χωρίς προηγούµενη µελέτη και διαβούλευση µε την ακαδηµαϊκή και νοµική κοινότητα.

«Η ίδρυση ακαδηµαϊκών ιδρυµάτων πρέπει να γίνεται µε τρόπο ορθολογικό και να ανταποκρίνεται σε ακαδηµαϊκά και εκπαιδευτικά κριτήρια στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδιασµού για τον χάρτη της τριτοβάθµιας εκπαίδευσης στη χώρα» αναφέρει. Για τον λόγο αυτό, πολλοί δικηγορικοί σύλλογοι έχουν κηρύξει αποχή από τα καθήκοντά τους. Σε Πελοπόννησο και Κρήτη Στο Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου, η Σύγκλητος ζητά την απόρριψη της ενσωµάτωσης της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρµογών του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, την ίδρυση πολυτεχνικής σχολής µε έδρα την Τρίπολη και τη µετεξέλιξη του ήδη υπάρχοντος Τµήµατος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών σε πενταετούς φοίτησης.

Αντιδράσεις υπάρχουν και στο Πανεπιστήµιο της Κρήτης, µετά την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στην αυτόνοµη πανεπιστηµιοποίηση του ΤΕΙ του νησιού, µε την ονοµασία Μεσογειακό Πανεπιστήµιο Κρήτης. Οσον αφορά στη ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση, χθες η Μαθηµατική Εταιρεία ζήτησε να αποσυρθεί το σχέδιο νόµου. Αναφερόµενη στην ύλη του µαθήµατος, τονίζουν ότι τα µαθηµατικά που σήµερα είναι εργαλείο αναγκαίο για τους φοιτητές των Ιατρικών Σχολών έχουν αφαιρεθεί από την εξεταστέα ύλη των υποψηφίων των Ιατρικών Σχολών και των Παιδαγωγικών Τµηµάτων, και ότι αργά και σταθερά εξαφανίζονται από την ύλη του λυκείου.

Δημήτρης Ματαράς: «Καταστρέφεται το µέλλον των παιδιών»

Το πολυνοµοσχέδιο για τις συνενώσεις των ιδρυµάτων είναι πρόχειρο και βιαστικό. Οσον αφορά στα πολυτεχνικά τµήµατα, το σχέδιο είναι καταστροφικό. Σήµερα έχουµε 46 τµήµατα µηχανικών και ξαφνικά το υπουργείο προσθέτει ακόµη 36 τµήµατα. Σε µια νύχτα, δηλαδή, θα διπλασιαστεί και ο αριθµός των εισακτέων και άρα περίπου 15.000 παιδιά θα εισάγονται σε πολυτεχνικές σχολές. Τέτοιους αριθµούς δεν αντέχει καµία χώρα της Ευρώπης και εποµένως δικαιολογηµένα υπάρχει µεγάλη ανησυχία. Τα παιδιά θα πάνε τον Σεπτέµβριο στα νέα τµήµατα και δεν θα βρουν καθηγητές, υποδοµές, κτίρια, εργαστήρια κ.λπ.

Πώς, δηλαδή, θα φτιαχτεί ένα τµήµα τώρα και τον Σεπτέµβριο θα είναι έτοιµο να λειτουργήσει; Για όλα αυτά δεν έγινε καµία σοβαρή µελέτη, γιατί, πολύ απλά, δεν µπορούσε να γίνει µια µελέτη η οποία να υποστηρίζει αυτό το σχέδιο. Πιστεύω ότι οι αποφάσεις αυτές έχουν µικροπολιτικό χαρακτήρα. Να πουν, δηλαδή, το καλοκαίρι ότι όλα τα παιδιά θα εισαχθούν σε πανεπιστήµια. Πρόκειται για ένα αδιέξοδο που δεν οδηγεί πουθενά. Εµείς βλέπουµε το µέλλον των παιδιών να καταστρέφεται µε αυτές τις απαράδεκτες αποφάσεις.

Κώστας Μουτζούρης: «Χρειάζεται πολλή δουλειά και χρόνος»

Τα ΤΕΙ και οι πρόγονοί τους, τα ΚΑΤΕΕ, είχαν στόχο κατά την ίδρυσή τους την παροχή µεταλυκειακής τεχνικής εκπαίδευσης σε Ελληνόπουλα τα οποία θα το επιθυµούσαν. Με την πάροδο των χρόνων, κυβε ρνήσεις διαφορετικών χρωµάτων, µε νόµους ψηφισµένους στη Βουλή, τους παραχώρησαν δικαιώµατα και επίπεδο σπουδών υψηλότερα από τα αρχικά, µε αποτέλεσµα στις αρχές της δεκαετίας του 2000 να εξισωθούν πρακτικά µε τα πανεπιστήµια. Ονοµάστηκαν και αυτά ΑΕΙ, τα έτη σπουδών αυξήθηκαν, το επίπεδο των διδασκόντων που εκλέγονταν στα ΤΕΙ ανέβηκε και οι απαιτήσεις για την εκλογή εξισώθηκαν µε αυτές των πανεπιστηµίων.

Επαυσαν συνεπώς να εξυπηρετούν τον στόχο για τον οποίο δηµιουργήθηκαν. Η συγχώνευση µε πανεπιστήµια, η µεταξύ τους συγχώνευση για τη δηµιουργία π.χ. του Πανεπιστηµίου ∆υτικής Αττικής, είναι µια αναγνώριση της πραγµατικότητας και ένας εξορθολογισµός. Υπάρχουν πολλά προβλήµατα σε αυτήν την απορρόφηση, µε κυριότερο το διαφορετικό επίπεδο και τη νοοτροπία που είχε δηµιουργηθεί στα ΤΕΙ. Υπάρχουν προβλήµατα. Χρειάζεται πολλή δουλειά και χρόνος για να επιτευχθεί ο επιδιωκόµενος στόχος σε µια προσπάθεια εξορθολογισµού της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης. Θεωρώ βήµα προόδου την πολιτική της κυβέρνησης στην επιλογή ανθρώπων οι οποίοι θα συµβάλουν στην επίτευξη των ορθών αυτών στόχων χωρίς το κριτήριο της πολιτικής τοποθέτησής τους.

Κωνσταντίνος ΓαβρόγλουκαθηγητέςΑΕΙ