Παιδεία|05.10.2024 06:15

Σε οικονομική ασφυξία τα σχολεία: Βαθιά το χέρι στην τσέπη καλούνται να βάλουν οι γονείς - Τι καταγγέλλουν εκπαιδευτικοί

Νικολίτσα Τρίγκα

Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών και τα καθηλωμένα σε χαμηλά επίπεδα κονδύλια φέρνουν οικονομική ασφυξία στα δημόσια σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η κατάσταση αυτή σε πολλές περιπτώσεις αναγκάζει γονείς να συνδράμουν όπως και όσο μπορούν τα σχολεία στα οποίο φοιτούν τα παιδιά τους προκειμένου να αγοραστούν αναγκαία υλικά, ενώ αγωνία επικρατεί για το τι θα γίνει με τους λογαριασμούς (ρεύμα, νερό, τηλέφωνα), την προμήθεια πετρελαίου, τις αναγκαίες μικροεπισκευές κλπ. Όπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί η «μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων των σχολικών επιτροπών στις υπηρεσίες των Δήμων έγινε χωρίς να έχει υπάρξει ανάλογη προετοιμασία και ήταν απόλυτα βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε γραφειοκρατικό συγκεντρωτισμό, διαχειριστικό αδιέξοδο και οικονομική ασφυξία».

Με την τελευταία απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών οι σχολικές μονάδες χρηματοδοτούνται μέσω του οικείου δήμου με:

-500 ευρώ για τις σχολικές μονάδες στις οποίες λειτουργούν έως και 11 αίθουσες διδασκαλίας

-1000 ευρώ για τις σχολικές μονάδες στις οποίες λειτουργούν απο?12 αίθουσες διδασκαλίας και άνω

Όπως αναφέρει η Δημοκρατική Συνεργασία εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, «η ολοκληρωτική έλλειψη οικονομικών πόρων για την κάλυψη των άμεσων και απαραίτητων αναγκών για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, είναι μία ακόμη δοκιμασία ανάμεσα στις πολλές, που προστέθηκε με την έναρξη του σχολικού έτους, σε αυτές που ήδη αντιμετωπίζει η εκπαιδευτική κοινότητα. Η πρωτοφανής αυτή κατάσταση που αφορά στα σχολεία σχεδόν όλων των Δήμων της Χώρας, είναι αποτέλεσμα της κατάργησης των σχολικών επιτροπών που αυτοδίκαια με βάση το νόμο 5056/23 του Υπουργείου Εσωτερικών, έπαψαν από 30/6/2024 να υφίστανται».

Η ανακοίνωση της Δημοκρατικής Συνεργασίας εκπαιδευτικών

Σήμερα, έναν ολόκληρο χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου, γινόμαστε μάρτυρες μιας τραγελαφικής κατάστασης που δημιούργησαν οι ρυθμίσεις αυτές του «επιτελικού» κράτους, αφού ούτε το άνοιγμα των λογαριασμών στο όνομα των Διευθυντών/τριών – Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων έχει γίνει, για να πιστωθεί το «αστρονομικό» ποσό των 500 ευρώ, το οποίο με νέα τροποποίηση του ΦΕΚ 3409/2024, γίνεται 1000 ευρώ για δωδεκαθέσια και επάνω σχολεία, ούτε οι ενέργειες για τη διαχείριση των πιστώσεων για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων. Το πρόβλημα αφορά όχι μόνο στις σχολικές επιτροπές που καταργήθηκαν, αλλά και σε αυτές που διατηρήθηκαν, καθώς πολλοί Δήμοι διαχειρίζονται τα χρήματα κατά το δοκούν, παρά το γεγονός ότι είναι κονδύλια ειδικού σκοπού και τα καταβάλουν με μεγάλες καθυστερήσεις.

Επιπροσθέτως, τα κονδύλια παραμένουν για χρόνια καθηλωμένα σε χαμηλά επίπεδα, την ίδια στιγμή που υπάρχουν υπερβολικές ανατιμήσεις βασικών ειδών, ως αποτέλεσμα της ανικανότητας της κυβέρνησης να ελέγξει το κύμα αισχροκέρδειας, με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να πρέπει οι γονείς να «βάζουν το χέρι στην τσέπη» για να συνδράμουν τα σχολεία! Αποτέλεσμα της έκρυθμης αυτής κατάστασης που θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία των σχολείων, είναι να μην γνωρίζει κανείς πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία μέχρι τη διευθέτηση των διοικητικών θεμάτων, τι θα γίνει με την προμήθεια υλικού, τους λογαριασμούς, την προμήθεια πετρελαίου, τις αναγκαίες μικροεπισκευές. Η αλαζονική Κυβέρνηση της ΝΔ, που περιφρόνησε για μία ακόμη φορά τη διαβούλευση με τους φορείς και δεν έδωσε τον απαραίτητο χρόνο για να διαπιστωθεί αν το σύστημα είναι ή όχι λειτουργικό, χωρίς παράλληλα να φροντίσει μετά την κατάργηση των σχολικών επιτροπών να διαμορφώσει ένα νέο πλαίσιο χρηματοδότησης των σχολείων, έχει την αποκλειστική ευθύνη για την σημερινή κατάσταση. Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, απαιτεί την άμεση επίλυση του θέματος και τη γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης ώστε τα σχολεία να μπορούν να λειτουργήσουν σωστά.

σχολείαυπουργείο Παιδείαςειδήσεις τώρακαθηγητές