Πανελλαδικές εξετάσεις: Τα µαθήµατα που προκαλούν τρόµο και δέος
Νικολίτσα ΤρίγκαΣτον αστερισµό των Πανελλαδικών βρίσκονται περίπου 100.000 παιδιά, καθώς αποµένει µόνο ένας µήνας για την έναρξη των εξετάσεων. Το διάστηµα αυτό οι µαθητές το χρησιµοποιούν πλέον για τις επαναλήψεις, ενώ το άγχος κυριεύει τόσο τα παιδιά όσο και τους γονείς, που στέκονται στο πλάι τους. Το ζητούµενο, φυσικά, είναι οι καλές επιδόσεις των υποψηφίων στις εξετάσεις και ιδιαίτερα στα µαθήµατα τα οποία αποτελούν πραγµατικό «τρόµο» για τα παιδιά εδώ και πολλά χρόνια, αφού λίγοι είναι εκείνοι οι οποίοι καταφέρνουν να κατακτήσουν άριστες βαθµολογίες.
Ιστορία, Βιολογία και Μαθηµατικά είναι τα µαθήµατα τα οποία οι µαθητές αντιµετωπίζουν µε πραγµατικό δέος, αφού σχεδόν κάθε χρόνο οι περισσότεροι παίρνουν βαθµό κάτω από τη βάση, ενώ οι άριστες βαθµολογίες συνήθως δεν ξεπερνούν το 10%. Ισως αυτός είναι και ο λόγος που πάντα οι Πανελλαδικές ξεκινούν µε το µάθηµα της Νεοελληνικής Γλώσσας, αφού οι µαθητές πιστεύουν ότι µπορούν να ανταποκριθούν ικανοποιητικά. Στην πραγµατικότητα, βέβαια, και σε αυτό το µάθηµα οι µαθητές δεν δείχνουν αξιόλογες επιδόσεις και συνήθως ο κύριος όγκος κινείται στις µεσαίες βαθµολογίες. Οσο για το άριστα, δηλαδή βαθµούς από 18 έως 20, το «πιάνουν» ελάχιστοι.
Για παράδειγµα, πέρυσι από τους 83.658 µαθητές, 19-20 πήραν µόνο 38 άτοµα! Ενώ 18-19 µόνο 671 άτοµα. Συνεπώς οι άριστοι δεν ξεπέρασαν το 1%. Πάντως οι µαθητές ποτέ δεν αντιµετώπιζαν το συγκεκριµένο µάθηµα µε δέος και έτσι µπορούν να ξεκινήσουν τις Πανελλαδικές µε αισιοδοξία. Τα δύσκολα έρχονται αµέσως µετά. Η Ιστορία για τους πολλούς αποτελεί πραγµατικό εφιάλτη και σχεδόν κάθε χρονιά τα ποσοστά των βαθµών κάτω από τη βάση κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Πέρυσι, για παράδειγµα, βαθµούς κάτω από 10 πήρε το 46,21% των υποψηφίων και άριστα ένα ποσοστό κοντά στο 8,80%. Ακολουθούν Μαθηµατικά και Βιολογία, µε βαθµολογίες που σχεδόν κάθε χρόνο είναι για… κλάµατα. Πέρυσι, για παράδειγµα, στα Μαθηµατικά (όλων των πεδίων) κάτω από τη βάση έγραψε σχεδόν το 70% των υποψηφίων και άριστα ένα ποσοστό που µε το ζόρι άγγιξε το 3%. Μάλιστα, στο Πεδίο της Οικονοµίας και της Πληροφορικής η αποτυχία στα Μαθηµατικά πέρυσι άγγιξε το 83,17%!
Ανάλογη είναι η εικόνα και στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, όπου πέρυσι το 61,39% των υποψηφίων βαθµολογήθηκε µε βαθµούς κάτω από 10 και ένα 8% πήρε βαθµούς από 18 έως 20. Η κατάσταση αυτή είναι γενικά γνωστή στους µαθητές, γεγονός που προφανώς επιτείνει το άγχος καθώς στα τρία χρόνια µέσα στο λύκειο τα παιδιά διαµορφώνουν µια εικόνα η οποία λίγο πριν από τις εξετάσεις µετατρέπεται σε τρόµο.
Φέτος, η κατάσταση όσον αφορά στις Πανελλαδικές έχει µια επιπλέον ιδιοµορφία, καθώς οι σαρωτικές αλλαγές που έγιναν στο τοπίο της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης δεν έχουν γίνει απολύτως κατανοητές στους µαθητές. «Οταν φτάνει ο Μάιος, οι µαθητές συνήθως είναι εξαντληµένοι από το πολύ διάβασµα. Ετσι, ανάλογα µε την περίπτωση και τον χαρακτήρα του καθενός, είτε θέλουν να τελειώσει το µαρτύριο είτε ακόµη και να εγκαταλείψουν την προσπάθεια» λέει στο «Εθνος» ο εκπαιδευτικός Στράτος Στρατηγάκης και υπογραµµίζει: «Η πίεση που αισθάνονται είναι τεράστια, γιατί δεν είναι µόνο το διάβασµα αλλά και ο περίγυρος που αγχώνει τους µαθητές ακόµη περισσότερο. Αυτές τις µέρες µέσα στα σπίτια επικρατούν διάφορα σκηνικά, αλλά σε γενικές γραµµές οι γονείς στηρίζουν τα παιδιά τους και προσπαθούν να µην τα αγχώνουν περισσότερο. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί µαθητές δεν µπορούν να αντέξουν αυτήν την πίεση, γι’ αυτό και κάποιες φορές βρισκόµαστε αντιµέτωποι µε τραγικά γεγονότα, όπως οι αυτοκτονίες. Ιδιαίτερα οι πολύ καλοί µαθητές, οι οποίοι στοχεύουν σε υψηλόβαθµες σχολές, αισθάνονται αφόρητη πίεση διότι ο ανταγωνισµός είναι απίστευτος. Για παράδειγµα, πέρυσι την Ιατρική της Αθήνας διεκδίκησαν 2.545 άτοµα, ενώ οι θέσεις ήταν µόνο 120».
Το πρόγραµµα
Κατά τα λοιπά, χθες το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι τα µαθήµατα στα λύκεια θα λήξουν την Τετάρτη 22 Μαΐου 2019, ηµεροµηνία κατά την οποία δεν διεξάγεται διδασκαλία και ο Σύλλογος ∆ιδασκόντων αποφασίζει για τον χαρακτηρισµό της φοίτησης. Οι προαγωγικές εξετάσεις των µαθητών της Α’ και Β’ τάξης των Ηµερησίων ΓΕΛ και της Α’, Β’ και Γ’ τάξης των Εσπερινών ΓΕΛ, και οι απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ τάξης Ηµερησίων ΓΕΛ και της ∆’ τάξης των Εσπερινών ΓΕΛ της πρώτης εξεταστικής περιόδου, συµπεριλαµβανοµένων και των εξετάσεων των µαθητών που απουσίαζαν δικαιολογηµένα, διεξάγονται από την Πέµπτη 23 Μαΐου 2019 έως την Πέµπτη 13 Ιουνίου 2019, ηµεροµηνία έκδοσης αποτελεσµάτων. Μέσα σε δύο εργάσιµες ηµέρες από την έκδοση των αποτελεσµάτων και των δύο εξεταστικών περιόδων οι κηδεµόνες των µαθητών ή οι ίδιοι, εφόσον είναι ενήλικοι, µπορούν να υποβάλουν αίτηση στο σχολείο όπου φοιτούν, µε την οποία ζητούν την αναβαθµολόγηση ενός ή περισσότερων γραπτών δοκιµίων. Η αίτηση συνοδεύεται µε το προβλεπόµενο παράβολο για κάθε γραπτό δοκίµιο. Στα γυµνάσια, τα µαθήµατα θα σταµατήσουν την Τετάρτη 29 Μαΐου 2019. Στη συνέχεια ο σύλλογος των καθηγητών θα καθορίσει το πρόγραµµα των εξετάσεων.
- Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα στο σιδηρόδρομο: Διπλοί συρμοί με έναν μηχανοδηγό και «επιδημία» βλαβών στα «ασημένια βέλη» - Νέες καταγγελίες
- «Απόλυτη εταιρική διαφθορά»: Σάλος μετά την υπουργοποίηση του Έλον Μασκ στις ΗΠΑ – Ποιες οι αρμοδιότητές του
- Αποκαλυπτήρια για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης: Αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη λειτουργίας
- Αθηνά Οικονομάκου: Kλείνει την εταιρεία κοσμημάτων της - «Είμαι πολύ συγκινημένη»