Κατάργηση καλλιτεχνικών μαθημάτων: Τι ισχύει και τι απαντά το υπουργείο Παιδείας
Για την κατάργηση τους στις τάξεις του λυκείου υπογραμμίζει ότι δεν είχαν συμμετοχή και δεν εξυπηρετούσαν το σκοπό τους🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Tη δική του εξήγηση δίνει το υπουργείο Παιδείας για το θέμα που ανέκυψε με την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και μουσικής από τα σχολεία. Παραδέχεται οτι απο το λύκειο καταργήθηκαν αυτά τα μαθήματα, με την δικαιολογία της «χαμηλής συμμετοχής» αλλά χαρακτηρίζει το όλο θέμα ως «fake news». Η απάντηση του υπουργείου έρχεται σε συνέχεια των δημοσιευμάτων που είχαν προηγηθεί τις προηγούμενες ημέρες για το εν λόγω ζήτημα, γεγονός που έδωσε «τροφή» για σχόλια και εκτεταμένη αντιπαράθεση στα κοινωνικά δίκτυα με πολλούς χρήστες να παίρνουν θέση ενάντια στην «κυβερνητική απόφαση». Θέση στο ζήτημα πήρε και η ιστοσελίδα «Ελληνικά Hoaxes» που εξετάζει σε συνεργασία με το Facebook την αλήθεια και την αξιοπιστία ελληνικών online δημοσιευμάτων.
Μάλιστα, ενώ η αρχική αναφορά εμφάνιζε ως fake news όλες τις σχετικές αναφορές, στη συνέχεια δημοσίευσε διόρθωση της αρχικής δημοσίευσης, αλλάζοντας τα δεδομένα που παρουσίαζε στην πρώτη καταχώρηση λέγοντας ότι «Στην αρχική μορφή του άρθρου (δείτε παρακάτω), σημειώσαμε εσφαλμένα ότι στην πρόσφατη νομοθεσία δεν επέρχονται αλλαγές στη διδασκαλία μαθημάτων σχετικών με την τέχνη συνολικά.Πράγματι, ωστόσο, σε επίπεδο Λυκείου, με τον Ν.4692/2020 και την ΥΑ υπ’ αριθμ. 74181/Δ2 “Ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων του Γενικού Λυκείου” (ΦΕΚ Β΄ 2338/15-06-2020), καταργείται η διδασκαλία των μαθημάτων επιλογής “Καλλιτεχνική Παιδεία” (Α΄ τάξη), “Γραμμικό Σχέδιο” και “Ελεύθερο Σχέδιο” (Γ΄ Λυκείου)».
Αναλυτικά το υπουργείο αναφέρει:
Α. Δημοτικό
Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Δημοτικού δεν επήλθε καμία αλλαγή όσον αφορά στα μαθήματα της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών. Σύμφωνα με τον Νόμο 4692, ΦΕΚ Α΄ 111/12.6.2020, τα Εικαστικά (Καλλιτεχνικά) διδάσκονται 2 ώρες εβδομαδιαίως στις Α΄ & Β΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου και 1 ώρα εβδομαδιαίως στις υπόλοιπες τάξεις, ενώ η Μουσική διδάσκεται 1 ώρα εβδομαδιαίως σε κάθε τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Αυτά ακριβώς ίσχυαν και μέχρι τώρα με το ΠΔ 79/2017, ΦΕΚ Α΄ 109/1.8.2017. Επιπλέον, διδάσκεται 1 ώρα εβδομαδιαίως η Θεατρική Αγωγή, στις Α’, Β’ Γ’ και Δ’ τάξεις του Δημοτικού.
Β. Γυμνάσιο
Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Γυμνασίου δεν επήλθε καμία αλλαγή όσον αφορά στα μαθήματα της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών. Στην ΥΑ 72323/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 2265/12.6.2020, ορίζεται ότι και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου οι μαθητές διδάσκονται 1 ώρα εβδομαδιαίως το μάθημα της Μουσικής και 1 ώρα εβδομαδιαίως το μάθημα των Καλλιτεχνικών, όπως ίσχυε και μέχρι τώρα με την ΥΑ 93381/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 1640/09.06.2016.
Γ. Λύκειο
Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Λυκείου, η Μουσική και τα Καλλιτεχνικά υπήρχαν ως μάθημα επιλογής στην Α΄ Λυκείου, όπου, σύμφωνα με την ΥΑ 139454/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 3807/04.09.2018, οι μαθητές μπορούσαν να παρακολουθήσουν ένα μάθημα επιλογής, το οποίο διδασκόταν 2 ώρες εβδομαδιαίως. Είχε παρατηρηθεί όμως χαμηλή συμμετοχή σε αυτό (στα εικαστικά και τη μουσική αθροιστικά, το έτος 2018-2019, συμμετείχε το 7,9% των μαθητών της Α’ Λυκείου, 9% το έτος 2019-2020), και σποραδικότητα στη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών, τα οποία δεν μπορούσαν να υπηρετήσουν το σκοπό τους. Προτάχθηκε η εισαγωγή στο υποχρεωτικό πρόγραμμα των Αγγλικών, ενισχύθηκαν η πληροφορική και η φυσική αγωγή, δόθηκε η δυνατότητα δεύτερης ξένης γλώσσας. Εν ολίγοις, αντικαταστάθηκαν μαθήματα που δεν λάμβαναν χώρα παρά σε περιορισμένο βαθμό από μαθήματα ενταγμένα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα τα οποία παρακολουθούνται από όλους τους μαθητές.
Αναφορικά με τη Γ’ Λυκείου, το θέμα της διδασκαλίας του σχεδίου θίγει ευρύτερα το ζήτημα της διδασκαλίας πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων, και κυρίως ιταλικά, ισπανικά, αρμονία, έλεγχος μουσικών και ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, κανένα από τα οποία δε διδάσκεται στη Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου. Εν προκειμένω, υπήρχε πάλι πολύ χαμηλή συμμετοχή των μαθητών, παραδείγματος χάρη το Γραμμικό Σχέδιο το έτος 2019-2020 επέλεξαν και παρακολούθησαν μόλις 4 στους 100 μαθητές. Στις προθέσεις του Υπουργείου είναι να εξετάσει συνολικά το ζήτημα της διδασκαλίας των ειδικών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Απο την πλευρά τους τα ελληνικά hoaxes παραδέχθηκαν ότι έκαναν λάθος σημειώνοντας πως «υπέπεσαν στο λάθος να μην αναφέρουν ότι με το νέο νόμο καταργήθηκαν τα Καλλιτεχνικά στην Α' και Γ΄Λυκείου». Συγκεκριμένα αναφέρουν: «Μετά από ορθές επισημάνσεις αρκετών χρηστών, προχωράμε σε ενημέρωση/διόρθωση του άρθρου μας για την ''κατάργηση των Καλλιτεχνικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση''» ανακοίνωσαν τα ελληνικά hoaxes.
Στον απόηχο της σύγχυσης που δημιουργήθηκε και μετά τις σφοδρές αντιδράσεις εκπαιδευτικών και εικαστικών, τα ελληνικά hoaxes προχώρησαν σε διόρθωση του επίμαχου άρθρου αναφέροντας πως «στην προσπάθειά μας να ελέγξουμε μια ψευδή είδηση περί κατάργησης των Καλλιτεχνικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο/Λύκειο), υποπέσαμε στο λάθος να μην αναφέρουμε ότι με το νέο νόμο καταργήθηκαν τα Καλλιτεχνικά στην α’ και γ’ λυκείου. Ζητούμε συγγνώμη. Θα προσπαθήσουμε, και με τη δική σας βοήθεια, να αποφύγουμε ανάλογα λάθη στο μέλλον».
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στη φυλακή ο δράστης της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr