Έναρξη ακαδημαϊκής χρονιάς: Δυνατότητα εξ αποστάσεως διδασκαλίας ζητούν οι καθηγητές
Διακυβεύεται η προσωπική υγεία, ακόμη και η ίδια η ζωή των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας, δηλώνουν οι πανεπιστημιακοί. Εμβολιαστικό κέντρο ζητά το ΕΚΠΑ🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Ξεκίνησε σήμερα η νέα ακαδημαϊκή χρονιά για ορισμένα πανεπιστήμια (πολλά ιδρύματα θα ξεκινήσουν την επόμενη Δευτέρα) αλλά καθηγητές, προσωπικό και φοιτητές φοβούνται τον συνωστισμό μέσα στα αμφιθέατρα και όπως τονίζουν τα μέλη του διδακτικού προσωπικού των ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ) θεωρούν ακατανόητη και ανεδαφική τη θέση του Υπουργείου για «διά ζώσης εκπαίδευση των φοιτητών (σε ποσοστό 100%) και στην μέγιστη πληρότητα των αιθουσών», όταν σε πολλές περιπτώσεις η πληρότητα ξεπερνά το 100% (με ορθίους στις αίθουσες), πολλές αίθουσες δεν έχουν εξαερισμό ή υπάρχει αδυναμία τακτικού καθαρισμού.
Για τους λόγους αυτούς οι πανεπιστημιακοί ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να δίνεται ρητά η ευχέρεια εξ αποστάσεως ή μικτού τρόπου διδασκαλίας για την αντιμετώπιση τέτοιων δυσμενών συνθηκών που παραβιάζουν τους κανόνες υγιεινής και υπερβαίνουν τα όρια του λελογισμένου επιδημιολογικού ρίσκου. Θα πρέπει να τονισθεί πάντως ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει απορρίψει το αίτημα αυτό και επιμένει αποκλειστικά στη δια ζώσης διδασκαλία. Οι καθηγητές των πανεπιστημίων υπογραμμίζουν ότι πρέπει να επανέλθουν στα αμφιθέατρα αλλά με όρους ασφαλείας για όλους και για αυτό ζητούν από όλους να εμβολιαστούν. Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι «η εξαγγελία του Υπουργείου για την λειτουργία εμβολιαστικών κέντρων σε όλα τα campus των Πανεπιστημίων έχει καθυστερήσει και πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα. Παράλληλα, θα πρέπει να ενισχυθούν ή να εγκατασταθούν σε κατάλληλους χώρους κλιμάκια του ΕΟΔΥ, πιθανώς σε συνεργασία και με τις Ιατρικές Σχολές στα Πανεπιστήμια που διαθέτουν, για τη διενέργεια συχνών δειγματοληπτικών τεστ (screening) σε ασυμπτωματικά άτομα, rapid ή μοριακών τεστ όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο, καθώς και ιχνηλάτησης των κρουσμάτων για τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η Δ.Ε. της ΠΟΣΔΕΠ διαπιστώνει την απαράδεκτη καθυστέρηση στη λήψη μέτρων και στη βελτίωση των υποδομών για τη διασφάλιση της καταλληλότητας των χώρων εκπαίδευσης και επισημαίνει τις σοβαρές ευθύνες τις πολιτείας και των διοικήσεων των πανεπιστημίων για τις ελλείψεις, καθώς ήταν αναμενόμενο ότι η επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία θα γινόταν με την πανδημία να συνεχίζεται.
Η ανακοίνωση των πανεπιστημιακών
Η ΠΟΣΔΕΠ εξακολουθεί να θεωρεί ακατανόητη και ανεδαφική τη θέση του Υπουργείου για «διά ζώσης εκπαίδευση των φοιτητών (σε ποσοστό 100%) και στην μέγιστη πληρότητα των αιθουσών», όταν σε πολλές περιπτώσεις η πληρότητα ξεπερνά το 100% (με ορθίους στις αίθουσες), πολλές αίθουσες δεν έχουν εξαερισμό ή υπάρχει αδυναμία τακτικού καθαρισμού, και όταν σε άλλους χώρους συγκέντρωσης ατόμων ορίζεται πληρότητα 50-80% (όπως στα θεάματα). Η έκδοση της ΚΥΑ (B’ 4406/24.09.2021) δεν μάς έχει καθησυχάσει. Αντίθετα, έχει εντείνει την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια του διδακτικού προσωπικού, καθώς τα μέτρα επιβάλλονται οριζόντια και δεν λαμβάνονται υπόψη τοπικές συνθήκες και ιδιαιτερότητες Τμημάτων ή Σχολών, ούτε επιτρέπονται εναλλακτικές επιλογές και προσαρμογή των μέτρων εκεί όπου δεν είναι εκ των πράγματων εφικτή η εφαρμογή τους.
Η Δ.Ε., τονίζοντας ότι τάσσεται ευθέως υπέρ της εκπαίδευσης με φυσική παρουσία, ζητά να δίνεται ρητά η ευχέρεια εξ αποστάσεως ή μικτού τρόπου διδασκαλίας για την αντιμετώπιση τέτοιων δυσμενών συνθηκών που παραβιάζουν τους κανόνες υγιεινής και υπερβαίνουν τα όρια του λελογισμένου επιδημιολογικού ρίσκου. Επίσης ζητά να λαμβάνεται πρόνοια για εξαιρέσεις σε περιπτώσεις ατόμων ευάλωτων, με επιβαρυμένη υγεία. Η Δ.Ε. της ΠΟΣΔΕΠ σημειώνει ότι οι διδάσκοντες έχουν την αρμοδιότητα να κρίνουν αν το μάθημά τους διεξάγεται σε συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας, και, σε περίπτωση που διαπιστώνουν μη συμμόρφωση ή ελλιπή τήρηση των οριζόμενων μέτρων, να το διακόψουν ή να λάβουν κάθε άλλη αναγκαία απόφαση για την οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η Δ.Ε., πέραν των μέτρων εκείνων που αφορούν άμεσα τη λειτουργία των πανεπιστημίων, ζητά επίσης ευρύτερα μέτρα και πολιτικές περιορισμού της μετάδοσης του ιού και αντιμετώπισης των επιπτώσεών του, τα οποία επηρεάζουν την ασφάλεια της πανεπιστημιακής κοινότητας αλλά και όλων των πολιτών, όπως η βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς για ασφαλέστερη μετακίνηση και η ενίσχυση του συστήματος υγείας. Στο επόμενο διάστημα και ενόσω διαρκεί η πανδημία, διακυβεύεται η ομαλή λειτουργία των πανεπιστημίων, η οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου αλλά και η προσωπική υγεία, ακόμη και η ίδια η ζωή των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η ΔΕ καλεί τους συλλόγους, ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στα Ιδρύματα και τις Σχολές τους, να προβούν σε εκδηλώσεις διαμαρτυρίας και διεκδίκησης των όρων ασφαλούς ανοίγματος των πανεπιστημίων.
Η ανακοίνωση της Συγκλήτου του πανεπιστημίου της Αθήνας
Η Σύγκλητος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών συνεδρίασε στις 30/9/2021, συζήτησε το ζήτημα της επανόδου στην δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία μετά την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ (4406/24-9-2021) και τα προβλήματα που ανακύπτουν λόγω των ειδικών συνθηκών που εξακολουθούν να ισχύουν. Μετά το πέρας των εργασιών της εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Η Σύγκλητος χαιρετίζει την απόφαση για επάνοδο στην κανονικότητα, με τη διενέργεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας με φυσική παρουσία των συμμετεχόντων. Το σώμα είχε ήδη πριν από τη λήξη του προηγούμενου ακαδημαϊκού έτους επισημάνει την ανάγκη επιστροφής στην δια ζώσης εκπαίδευση με την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους. Η Σύγκλητος χαιρετίζει, επίσης, την αποφασιστικότητα των φοιτητών του ΕΚΠΑ να επιστρέψουν στον φυσικό τους χώρο, το Πανεπιστήμιο, η οποία δηλώνεται σαφώς από το ήδη υψηλό ποσοστό του εμβολιασμού και η οποία αποτελεί και την καλύτερη εγγύηση για την τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων προστασίας. Η Σύγκλητος θεωρεί ότι η εκπαίδευση με φυσική παρουσία των συμμετεχόντων είναι πλέον η μοναδική οδός, σύμφωνα και με το ισχύον νομικό πλαίσιο που διέπει την προπτυχιακή εκπαιδευτική διαδικασία. Για το λόγο αυτό επισημαίνει τα προβλήματα και τις δυσκολίες που πρέπει να αντιμετωπιστούν αμέσως, είτε από το Ίδρυμα είτε από την Πολιτεία, ώστε να διασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή προστασία της υγείας των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και η απρόσκοπτη συνέχιση της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ως σημαντικότερα προβλήματα θεωρούνται τα εξής:
- Ο συνωστισμός και οι πιθανές συνέπειες που μπορεί να επιφέρει, ιδιαίτερα σε υποχρεωτικά μαθήματα με μεγάλο φοιτητικό ακροατήριο:
∙-Η έκθεση σε ενδεχόμενο κίνδυνο ατόμων (φοιτητών/ καθηγητών) που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
- Η υποστελέχωση του Ιδρύματος σε εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό. ∙ Οι ανάγκες για συνεχή καθαρισμό και απολύμανση των εκπαιδευτικών χώρων του Ιδρύματος
Με στόχο τον περιορισμό των ως άνω κινδύνων, η Σύγκλητος προτείνει:
∙ Ολοκλήρωση του εμβολιασμού έναντι του SARS-CoV-2 στο σύνολο της Πανεπιστημιακής Κοινότητας του ΕΚΠΑ με ιδιαίτερη έμφαση στους πρωτοετείς φοιτητές.
∙ Απαρέγκλιτη εφαρμογή των μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, όπως η υποχρεωτική χρήση μάσκας, η πιστή τήρηση των προϋποθέσεων συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω της κατοχής των απαραίτητων ανά περίπτωση πιστοποιητικών/βεβαιώσεων, καθώς και η εφαρμογή επιμέρους μέτρων από κάθε ακαδημαϊκή μονάδα ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της (π.χ. δημιουργία περισσοτέρων τμημάτων ανά μάθημα όπου αυτό είναι εφικτό).
∙ Άμεση λειτουργία των τεσσάρων εμβολιαστικών κέντρων που το ΕΚΠΑ έχει ήδη από καιρού ζητήσει.
∙ Λήψη ειδικότερων μέτρων για το διδακτικό και λοιπό προσωπικό και τους φοιτητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, όπως ανά περίπτωση μέριμνα για: α) ανάθεση διδακτικού έργου προς μικρές ομάδες φοιτητών όταν και όπου είναι αυτό εφικτό, β) ανάθεση του διδακτικού έργου που απευθύνεται σε μεγάλα ακροατήρια σε διδακτικό προσωπικό, που δεν ανήκει σε ευπαθείς ομάδες, γ) παροχή υποστήριξης στις εργασίες που συνεπάγονται επαφή με μεγάλες πληθυσμιακές ομάδες, δ) παρεμβάσεις στους χώρους διδασκαλίας, οι οποίες περιορίζουν τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού (π.χ. τοποθέτηση προστατευτικών plexiglass) και ε) ανάπτυξη μεθόδων για την εξατομικευμένη υποστήριξη φοιτητών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
∙ Αναζήτηση πρόσθετων κονδυλίων και πόρων για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών που έχει δημιουργήσει η πανδημία, όπως δαπάνες καθαριότητας ή απολύμανσης των χώρων του Ιδρύματος στους οποίους διεξάγεται η εκπαιδευτική, ερευνητική και διοικητική λειτουργία, πρόσληψη έκτακτου διδακτικού και λοιπού προσωπικού για την εφαρμογή των ανά περίπτωση αναγκαίων μέτρων.
Η Σύγκλητος, τέλος, δηλώνει με έμφαση ότι την κρίσιμη αυτή στιγμή της επανόδου στην κανονικότητα, υπό συνθήκες που ακόμη δεν είναι κανονικές, εκτός από την ακαδημαϊκή υπευθυνότητα που σε κάθε περίπτωση χαρακτηρίζει τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας του ΕΚΠΑ, απαιτείται και πλήρης σύμπνοια των μελών της, καθώς και συντονισμένη δράση εκ μέρους όλων των παραγόντων της ακαδημαϊκής ζωής – εκάστου αναλόγως προς το μέρος της ευθύνης που του αντιστοιχεί, προκειμένου να εξασφαλισθεί η όσο το δυνατό ασφαλέστερη λειτουργία του Ιδρύματος σε συνθήκες διά ζώσης εκπαίδευσης.
Προκλητικός Τσαβούσογλου: Οι Έλληνες δε μπορούν να ξεπεράσουν τα κόμπλεξ τους
Νέο Ηράκλειο: Συνελήφθη ένα άτομο για τη επίθεση ακροδεξιών στην αντιφασιστική συγκέντρωση
Pandora Papers: Ηγέτες κρατών, βασιλιάδες και celebrities στην έρευνα για offshore - Τα ονόματα
28η Οκτωβρίου - Βορίδης: Οι παρελάσεις θα γίνουν κανονικά με τη συμμετοχή όλων
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr