Παράρτημα στην Κύπρο ετοιμάζεται να ανοίξει το ΕΜΠ - Ποια τμήματα αντιδρούν και γιατί
Στόχος του ΕΜΠ είναι φτιάξει παράστημα στην Κύπρο με πέντε προκειμένου να προσελκύσει ξένους και Κύπριους φοιτητές αλλά και Έλληνες εφόσον το επιθυμούν και μπορούν να πληρώσουν τα δίδακτρα, που θα ζητηθούν🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Αντιδράσεις εντός του ιδρύματος έχει προκαλέσει η απόφαση του ΕΜΠ να λειτουργήσει παράρτημα στην Κύπρο με την ονομασία Διεθνές Τεχνικό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Κύπρου (International Technical University of Athens in Cyprus) και με τους φοιτητές να πληρώνουν δίδακτρα για τις σπουδές τους.
Όταν έγινε γνωστή, η παραπάνω απόφαση, δύο τμήματα του Πολυτεχνείου (Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΣΕΜΦΕ) και των Μεταλλειολόγων-Μεταλλουργών Μηχανικών) εξέφρασαν σοβαρές αντιδράσεις με την αιτιολογία ότι «η ύπαρξη διδάκτρων σε προπτυχιακό επίπεδο καταργεί την ισότητα στη δυνατότητα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση ανεξαρτήτως οικονομικής ικανότητας. Επιπλέον, δημιουργεί έναν παράλληλο τρόπο εισαγωγής σε ένα ίδρυμα με το κύρος του ΕΜΠ, σύμφωνα με τον οποίο οι έχοντες οικονομική δυνατότητα θα μπορούν να εισαχθούν σε αυτό, ανεξαρτήτως προσπάθειας και προσόντων». Η Σχολή των Μεταλλειολόγων εκτιμά ότι το ΕΜΠ ιδρύει ιδιωτικό ΑΕΙ υπό το πρόσχημα της εξωστρέφειας και της διεθνοποίησής του.
Στόχος του ΕΜΠ είναι φτιάξει παράστημα στην Κύπρο με πέντε προκειμένου να προσελκύσει ξένους και Κύπριους φοιτητές αλλά και Έλληνες εφόσον το επιθυμούν και μπορούν να πληρώσουν τα δίδακτρα, που θα ζητηθούν. Στόχος είναι το παράρτημα να αρχίσει να λειτουργεί από το ακαδημαϊκό έτος 2026-202. Το εγχείρημα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου τυγχάνει θετικής ανταπόκρισης από την Κυπριακή Δημοκρατία και μάλιστα αναζητούνται κτίρια προκειμένου να στεγαστεί το παράρτημα. Επίσης αρκετοί δήμαρχοι θέλουν το παράρτημα να γίνει στην πόλη τους, προσφέροντας οποιαδήποτε βοήθεια χρειαστεί. Τα βασικά σημεία του προσχεδίου για τη λειτουργία του παρατήματος είναι τα εξής:
- Θα περιλαμβάνει πέντε Σχολές: Αρχιτεκτονική, Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Χημικών Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών και Ναυπηγών Μηχανικών.
- Η διάρκεια σπουδών θα είναι πενταετής και θα οδηγεί στην απονομή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου
- Η διδασκαλία των μαθημάτων θα διεξάγεται στα αγγλικά, πλην ειδικών περιπτώσεων έπειτα από έγκριση της Συγκλήτου του παραρτήματος.
- Οι υποψήφιοι φοιτητές θα πρέπει να κατέχουν απολυτήριο λυκείου με συνολική βαθμολογία 90% (18/20 συνολικά στο ελληνικό/κυπριακό απολυτήριο λυκείου), GCE A΄ Levels με βαθμούς ΑΒΒ, ή International Baccalaureate με συνολική βαθμολογία 32 και συνδυασμένη βαθμολογία 16 στο Higher Level, ενώ οι υποψήφιοι για τη Σχολή Αρχιτεκτόνων θα πρέπει να έχουν εξεταστεί και στο σχέδιο. Επίσης, πρέπει να έχουν επαρκή γνώση αγγλικών (τα βαθμολογικά όρια είναι συγκεκριμένα στο σχέδιο για τα τεστ IELTS, TOEFL, GCSE, και τα International Baccalaureate Standard Level ή European Baccalaureate). Οι υποψήφιοι θα υποβάλλονται σε συνέντευξη, ανεξαρτήτως των κριτηρίων εισαγωγής που έχουν επιλέξει, από επιτροπή που θα συγκροτείται με απόφαση της γενικής συνέλευσης της Σχολής. Όσοι δεν θα πληρούν κάποια από τις παραπάνω προϋποθέσεις εγγραφής θα υποχρεούνται σε ετήσιο προπαρασκευαστικό χρόνο παρακολούθησης και εξετάσεις, με καταβολή διδάκτρων.
- Το ύψος των διδάκτρων θα καθορίζεται με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης έπειτα από εισήγηση του πρύτανη του παραρτήματος και γνώμη της Συγκλήτου του, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομοτεχνική μελέτη ίδρυσής του.
- Σε περίπτωση αποτυχίας σε ένα μάθημα, οι φοιτητές θα επαναλαμβάνουν την εξέταση του μαθήματος και θα καταβάλλουν ένα ποσοστό στα δίδακτρα, που αντιστοιχούν στο εκάστοτε μάθημα.
- Το προπαρασκευαστικό έτος σπουδών δεν θα απευθύνεται μόνο στους υποψηφίους που δεν πληρούν τα κριτήρια εισαγωγής, αλλά κυρίως σε διεθνείς φοιτητές. Στόχος του προπαρασκευαστικού έτους είναι να προετοιμάσει τους φοιτητές ακαδημαϊκά και γλωσσικά για τις απαιτήσεις των προγραμμάτων σπουδών.
- Ο φοιτητής θα παίρνει πτυχίο (Ιntegrated Μaster), εφόσον συγκεντρώσει τον ελάχιστο απαιτούμενο αριθμό διδακτικών και πιστωτικών μονάδων, καθώς επίσης και μετά την εκπόνηση και υποστήριξη διπλωματικής εργασίας.
Οι αντιδράσεις εκ των έσω
Οι δύο σχολές του ΕΜΠ που αντιδρούν (Μαθηματικών και Μεταλλειολόγων) τονίζουν ότι επι της ουσίας πρόκειται για την ίδρυση ενός Ιδιωτικού Πανεπιστημίου χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα την εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση του Ιδρύματος. Επίσης υπογραμμίζουν ότι τα πτυχία του Παραρτήματος θα είναι πτυχία του ΕΜΠ, με αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα στην Ελλάδα, χωρίς καμία από τις προϋποθέσεις που ισχύουν στο ΕΜΠ, και αυτό θα αποβεί βλαπτικό και για τη φήμη του ΕΜΠ.
Το Ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης Σχολής ΕΜΦΕ (Εφαρμοσμένων Μαθηματικών)
Η Σχολή εκφράζει τον έντονο προβληματισμό και τη δυσαρέσκειά της για τον αντι- δεοντολογικό και αντι-ακαδημαiκό τρόπο με τον οποίο έχουν δρομολογηθεί οι σχετικές με την ίδρυση Ιδιωτικού Παραρτήματος του ΕΜΠ στην Κύπρο ενέργειες κα τονίζει ότι:
- Η ύπαρξη διδάκτρων, ήδη από το στάδιο των Προπτυχιακών Σπουδών, ως βασικού στοιχείου της λειτουργίας του Ιδιωτικού Παραρτήματος καταργεί την ισότητα στη δυνατότητα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση ανεξαρτήτως οικονομικής ικανότητας. Επιπλέον, δημιουργεί έναν παράλληλο τρόπο εισαγωγής σε ένα Ίδρυμα με το κύρος του ΕΜΠ, σύμφωνα με τον οποίο οι έχοντες οικονομική δυνατότητα θα μπορούν να εισαχθούν σε αυτό, ανεξαρτήτως προσπάθειας και προσόντων. Η διαδικασία αυτή διαπαιδαγωγεί σε λάθος βάση τους νέους ανθρώπους, αδικεί τους άριστους φοιτητές μας και μελλοντικούς επαγγελματίες μηχανικούς που πέρασαν με κόπο τη βάσανο των πανελλαδικών εξετάσεων, και υποβαθμίζει σημαντικά το επίπεδο σπουδών που εξαρτάται καθοριστικά από το γνωστικό επίπεδο των εισερχομένων φοιτητών, καθώς και το επίπεδο των μηχανικών που συνεισφέρουν στην παραγωγική ανάπτυξη της χώρας.
- Το προτεινόμενο σχέδιο Καταστατικού προβληματίζει ως προς την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο Ιδιωτικό Παράρτημα. Οι ελάχιστες απαιτήσεις για τουλάχιστον 10 μέλη ΔΕΠ ανά σχολή, χωρίς μάλιστα καμία αναφορά στην αναγκαιότητα ισχυρού υποβάθρου σε Μαθηματικά, Φυσική και Μηχανική, που κατά κοινή ομολογία αποτελεί βασικό στοιχείο της υπεροχής του διπλώματος του ΕΜΠ, καθώς και η λειτουργία χωρίς εργαστήρια προσιδιάζουν σε ένα χαμηλής ποιότητας Ιδιωτικό Εκπαιδευτήριο, με κίνδυνο ακαδημαϊκής δυσφήμισης του ΕΜΠ και αποδυνάμωσης της τρέχουσας προσπάθειας διεθνοποίησης των ΔΠΜΣ του ΕΜΠ. Επιπλέον, η συναίνεση για τη λειτουργία Σχολών Μηχανικών με 10 μέλη ΔΕΠ βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με το πάγιο αίτημα για αύξηση των θέσεων μελών ΔΕΠ που τόσο έχει ανάγκη το ΕΜΠ.
- Η ίδρυση του Ιδιωτικού Παραρτήματος δεν προσφέρει τίποτα στο ΕΜΠ, το οποίο έχει κατακτήσει, με το μόχθο των διδασκόντων του, των φοιτητών του και των ερευνητών του, περίοπτη θέση στον διεθνή ακαδημαϊκό χώρο. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα θυγατρικό Ίδρυμα, με χαλαρή σύνδεση με το μητρικό Ίδρυμα, στο οποίο κληροδοτείται, ουσιαστικά άνευ όρων, το κύρος του ΕΜΠ. Το ΕΜΠ δεν θα έχει κανένα ουσιαστικό όφελος, ενώ η επίδραση στην εξωστρέφειά του, που
Το Ψήφισμα της Σχολής Μεταλλειολόγων
Η Σχολή εκφράζει, πέραν της αντίθεσης επί της αρχής, ριζικές διαφωνίες σε κομβικά σημεία του Σχεδίου Καταστατικού, όπως:
- Την κατάργηση ή τον υποβιβασμό τους σε ροές μαθημάτων άλλων Σχολών, ιστορικών Σχολών του ΕΜΠ που έχουν διαμορφώσει την φυσιογνωμία του, όπως της Σχολής Μεταλλειολόγων -Μεταλλουργών Μηχανικών και άλλων - τριών Σχολών (των Αγρονόμων-Τοπογράφων Μηχανικών-Μηχανικών
- Το γεγονός ότι τα πτυχία του Παραρτήματος θα είναι πτυχία του ΕΜΠ, με αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα στην Ελλάδα, χωρίς καμία από τις προϋποθέσεις που ισχύουν στο ΕΜΠ, θα αποβεί βλαπτικό και για τη φήμη του ΕΜΠ και, πρωτίστως, για τους απόφοιτους του Ιδρύματος, οι οποίοι έχουν κοπιάσει για να εισαχθούν και να αποφοιτήσουν από το ΕΜΠ.
- Την έκπτωση σε πολύ χαμηλό επίπεδο των ελάχιστων απαιτήσεων και προδιαγραφών, που συνιστούν σπουδές με κατάληξη σε πτυχίο του ΕΜΠ, με ενδεικτικό αλλά, δυστυχώς, όχι μεμονωμένο παράδειγμα τον ελάχιστο αριθμό των 10 μελών ΔΕΠ ανά Σχολή (!). Το ίδιο ισχύει και για την ποιότητα των εισερχομένων φοιτητών (για τους οποίους τελικά κάθε κριτήριο επιλογής εξαφανίζεται αρκεί να κάνουν, επ' αμοιβή, ένα πρόσθετο προπαρασκευαστικό έτος), για την πλήρη αποσιώπηση του θέματος ανυπαρξίας εργαστηρίων, ένα πρωτεύον θέμα για τις σπουδές των μηχανικών, κ.ά.
- Η πρόβλεψη για στελέχωση των Σχολών του Παραρτήματος (και μάλιστα συγχωνευμένων σε κάποιες περιπτώσεις) με 10 μόνιμα μέλη ΔΕΠ στέλνει, επιπρόσθετα, λάθος μήνυμα προς την Πολιτεία και υπονομεύει το πάγιο αίτημα του ΕΜΠ για προκήρυξη νέων θέσεων μελών ΔΕΠ, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της υποστελέχωσης που ταλανίζει σήμερα όλες τις Σχολές του (το 2009, υπηρετούσαν στο ΕΜΠ πάνω από 600 μόνιμα μέλη ΔΕΠ, τα οποία μειώθηκαν σε περίπου 390, το 2023).
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στη φυλακή ο δράστης της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr