Ερευνα: Restart μετ' εμποδίων στα σινεμά - Τοπίο στην ομίχλη η επόμενη μέρα
Οι επαγγελµατίες του χώρου µιλούν για τα προβλήµατα που αντιµετωπίζουν µε τη λειτουργία των αιθουσών, τις ιδιαιτερότητες των καλοκαιρινών κινηµατογράφων και τη διανοµή των ταινιών. Τι φοβούνται οι θεατές, σύµφωνα µε έρευνα που διεξήχθη, και ποια µέτρα της πολιτείας θα στήριζαν την επανεκκίνηση. Ποιες ταινίες αναµένεται να προβληθούν στις µεγάλες οθόνες🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Παραγωγή, γυρίσµατα, post production, φεστιβάλ, διανοµή, διαφήµιση, προβολή σε αίθουσα, κριτική... Με όποια σειρά κι αν το δει κανείς, κάθε κρίκος της αλυσίδας που συνιστά την ολότητα του κινηµατογράφου ελπίζει στο αύριο της επανεκκίνησης εν µέσω µιας πανδηµίας που έχει παραλύσει το σύνολο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
Αν πάνε όλα καλά τον Μάιο, θα µπορέσουµε τουλάχιστον να χαρούµε ξανά τα θερινά σινεµά, τα οποία, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Πολιτισµού, µπορούν να ανοίξουν από 1ης Ιουνίου 2020 τηρώντας ειδικούς κανόνες ασφάλειας για την υγεία (µεταξύ άλλων το όριο πληρότητας δεν πρέπει να υπερβαίνει το 40%, ενώ πρέπει να ακολουθείται ειδική διαδικασία ελέγχου της ροής εισόδου και εξόδου των θεατών). Το «Εθνος της Κυριακής» απευθύνθηκε σε επαγγελµατίες του χώρου που οργανώνουν αυτήν την πολυπόθητη επανεκκίνηση µέσα σε ένα θολό -για την ώρα- τοπίο.
Ποιες ταινίες θα δούµε στις αίθουσες και πώς σχεδιάζεται η επανέναρξη της διανοµής των ταινιών, όταν η κινηµατογραφική αγορά ασθµαίνει µπροστά στην ακύρωση όλων των κινηµατογραφικών φεστιβάλ µέχρι τον Σεπτέµβριο (η Αγορά των Καννών θα γίνει online, το Φεστιβάλ Βενετίας, παρά την ανακοίνωση για την κανονική διεξαγωγή του, παραµένει στη ζώνη της αµφιβολίας, ενώ πολλοί διερωτώνται αν θα είναι σε θέση να παρευρεθούν στα τέλη Αυγούστου στην Ιταλία); Ποια είναι τα βασικότερα προβλήµατα, πόσο βοηθούν η έρευνα κοινού για την επάνοδο των θεατών στα σινεµά και η διαφήµιση, και ποια µέτρα της πολιτείας θα στήριζαν επί της ουσίας την ελληνική κινηµατογραφική αγορά;
«Οπως όλοι, κάνουµε σενάρια για το καλοκαίρι αλλά και για τον χειµώνα που µας ανησυχεί ακόµα πιο πολύ. Πέρα από το κακό οικονοµικό κλίµα, τον φόβο και τη µειωµένη χωρητικότητα στα σινεµά, ένα άλλο σηµαντικό πρόβληµα για τις εταιρείες διανοµής του µεγέθους µας που ποντάρουν στις ανακαλύψεις είναι η αναβολή των µεγάλων φεστιβάλ (ειδικά των Καννών), που είναι απαραίτητα για τις µικρές καλλιτεχνικές ταινίες ώστε να δηµιουργηθεί το απαραίτητο buzz και να ξεχωρίσουν» µας λένε οι Λευτέρης Αδαµίδης και Σοφία Αγγελίδου που έχουν την εταιρεία One From The Heart, η οποία ειδικεύεται στη διανοµή ανεξάρτητων ταινιών. «Η επόµενη µέρα δεν θα είναι εύκολη και απαιτείται µια συνολική καµπάνια από όλους τους κινηµατογραφικούς φορείς για την επιστροφή στα σινεµά και πάνω σε αυτό εργαζόµαστε. Ιδανικά σχεδιάζουµε να βγάλουµε µέσα στο καλοκαίρι τουλάχιστον δύο ταινίες. Η πρώτη είναι η ταινία ‘‘Μια νύχτα µαγική’’ του Κριστόφ Ονορέ και η άλλη µια επανέκδοση» συµπληρώνουν.
Πριν από λίγες ηµέρες η One From The Heart διεξήγαγε την πρώτη διαδικτυακή έρευνα κοινού, µε στόχο να ανιχνεύσει τις προσδοκίες και τους φόβους των θεατών από την επιστροφή στις αίθουσες. Η έρευνα µπορεί να ήταν µικρή, αλλά η ανταπόκριση ήταν µεγάλη από όλη την Ελλάδα. «Μια πρώτη µατιά στις απαντήσεις δείχνει ‘‘σχετική ανησυχία’’ για την επιστροφή, σίγουρα βλέπουν πιο θετικά τα θερινά, ενώ απασχολεί έντονα το θέµα του κλιµατισµού στα χειµερινά. Το µήνυµα που περιµένουν από τις αίθουσες είναι κυρίως ‘’Το σινεµά µας είναι καθαρό και ασφαλές’’, άρα προσδοκούν σοβαρότητα, συνέπεια και τήρηση των µέτρων» σηµειώνουν οι Λευτέρης Αδαµίδης και Σοφία Αγγελίδου.
Οι ανάγκες
Από την άλλη, η εταιρεία Tanweer, που φέρνει στις ελληνικές αίθουσες µπλοκµπάστερ αλλά και ταινίες από όλο το φάσµα της διανοµής (έβγαλε µεταξύ άλλων το θρυλικό «Joker» αλλά και την επιτυχηµένη «Ευτυχία»), έχει αποφασίσει να συµµετάσχει σε µια µεγάλη έρευνα: «Το να πραγµατοποιούσαµε µια έρευνα µόνο για τον κινηµατογράφο ίσως µας οδηγούσε σε λάθος συµπεράσµατα, καθότι δεν θα γνωρίζαµε σε ποια θέση προτεραιότητας των αναγκών του θα βρισκόµασταν. Αποφασίσαµε λοιπόν να συµµετάσχουµε σε µια µεγάλη έρευνα καταγραφής αναγκών και προτεραιοτήτων του κοινού, η οποία θα έχει διάφορα χρονικά κύµατα, προκειµένου να καταλάβουµε ακριβώς πώς θα κινηθεί η αγορά µε τα νέα οικονοµικά δεδοµένα που διαµορφώνονται συνέχεια» αποκαλύπτει ο Γιάννης Καλφακάκος, γενικός διευθυντής της Tanweer.
Η ανησυχία που επικρατεί στις μεγάλες εταιρείες διανοµής, των οποίων ο προγραµµατισµός εξαρτάται άµεσα από τα αµερικανικά στούντιο, τα οποία χαράσσουν την πολιτική της επανεκκίνησης εν µέσω αβέβαιων συνθηκών, είναι έντονη. «Ολη η κινηµατογραφική αγορά ανέµενε τη συγκεκριµένη ηµεροµηνία επαναλειτουργίας των κινηµατογράφων, ώστε να µπορέσουµε να προγραµµατίσουµε τις κυκλοφορίες των διαθέσιµων ταινιών. Είναι δεδοµένο ότι θα τηρηθούν όλα τα πρωτόκολλα υγείας που θα τεθούν από τους αρµόδιους φορείς, ώστε η επιστροφή στα σινεµά να γίνει µε ασφάλεια για τους θεατές µας» τονίζει η Ειρήνη Σουγανίδου, διευθύνουσα σύµβουλος της Feelgood Entertainment, η οποία διανέµει µεταξύ άλλων στην Ελλάδα το πλούσιο µενού µπλοκµπάστερ της Disney. Η ίδια προσθέτει ότι «οι περιορισµοί στη χωρητικότητα, η µειωµένη κατανάλωση στο bar, το αυξηµένο κόστος λειτουργίας (απολυµάνσεις, κόστος υγειονοµικού υλικού κ.λπ.) είναι σίγουρο ότι θα οδηγήσουν δυστυχώς σε µια ζηµιογόνα λειτουργία των αιθουσών και των διανοµέων».
«Οι διαθέσιµες ταινίες είναι επίσης ένα ζήτηµα που προσπαθούµε να αντιµετωπίσουµε ως διανοµείς, δεδοµένου ότι οι µεγάλες ταινίες των Hollywood studios έχουν µεταφερθεί για τέλη Ιουλίου µερικές και οι περισσότερες για αρχές Ιανουαρίου 2021. Από την πλευρά µας, αιθουσάρχες και διανοµείς θα κάνουµε ό,τι είναι δυνατόν για να προσφέρουµε το καλύτερο διαθέσιµο κινηµατογραφικό προϊόν, και ελπίζουµε ότι τόσο η πολιτεία όσο και οι θεατές δεν θα λησµονήσουν ότι ο Πολιτισµός ήταν ο βασικός παράγοντας που στήριξε τον κόσµο κατά τη διάρκεια του εγκλεισµού, και θα µας στηρίξουν µε τη σειρά τους θεσµικά οι µεν, µε ουσιαστικά µέτρα επιδότησης και µε την παρουσία τους οι δε, ώστε ο κινηµατογράφος να µπορεί να ελπίζει σε µια ‘‘επόµενη µέρα’’» σηµειώνει η κυρία Σουγανίδου.
Ανάλογη είναι και η άποψη της Tanweer. Ο Γιάννης Καλφακάκος διευκρινίζει ότι η εταιρεία εργάζεται πάνω στον τελικό προγραµµατισµό των ταινιών από τη στιγµή που ορίστηκε και η ηµεροµηνία έναρξης λειτουργίας των κινηµατογραφικών αιθουσών. «Οι ταινίες που έχουµε σκοπό να διανέµουµε είναι όλες πρώτης προβολής και θα έχουν την προωθητική υποστήριξη που τους αναλογεί» λέει χαρακτηριστικά. «Είµαστε η εταιρεία που έχει τη χαρά και την τιµή να διανέµει τη νέα ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν, ο οποίος -lockdown επιτρέποντος- δουλεύει ακατάπαυστα για να είναι το ‘‘Τenet’’ έτοιµο, προκειµένου να επαναφέρει τον κόσµο στις αίθουσες. Δεν θα µπορούσαµε να υστερήσουµε κάνοντας οτιδήποτε λιγότερο για τις υπόλοιπες ταινίες µας» συµπληρώνει. Ο ίδιος προβλέπει οπισθοδρόµηση-σοκ για την ελληνική κινηµατογραφική αγορά: «Οι αίθουσες ήδη υποφέρουν και θα υποφέρουν περισσότερο µε τα µέτρα προστασίας και την ψυχολογία του κοινού. Δεν θεωρούµε σωστό να τις αφήσουµε χωρίς νέο προϊόν. Η οικονοµική ασφυξία στον κλάδο δεν είναι κάτι νέο, το ζήσαµε έντονα στα εννέα χρόνια της κρίσης και πάνω που άρχισε να ανακάµπτει, η υγειονοµική κρίση µάς πάει πολλά χρόνια πίσω, ίσως στην εµφάνιση της τηλεόρασης. Σίγουρα πολλοί δεν θα αντέξουν, αλλά όπως γίνεται πάντα η µεγάλη οθόνη επιβιώνει και συνεχίζει να µαγεύει».
Μείωση του ΦΠΑ
Ως προς τα µέτρα που θα µπορούσε να πάρει η πολιτεία για να ενισχύσει τους κινηµατογράφους όταν σε παγκόσµια κλίµακα η οικονοµική κρίση θεριεύει, οι διανοµείς πιστεύουν ότι πρέπει να προστατευτούν τα θερινά σινεµά, «που αποτελούν αναπόσπαστο κοµµάτι του νεοελληνικού πολιτισµού», όπως λέει η κυρία Βαβάση, διευθύντρια και υπεύθυνη διεθνών αγορών της νεοσύστατης εταιρείας διανοµής Summer Classics. Επίσης θα πρέπει να µειωθεί ο ΦΠΑ που είναι στον ανώτερο συντελεστή.
«Ο κλάδος µέσω των ενώσεών του, Διανοµής και Αιθουσών, έχει ζητήσει επίσηµα στήριξη από την πολιτεία. Πιστεύουµε ότι θα βρει ευήκοα ώτα. Θεωρούµε πως έχει έρθει η στιγµή να διορθωθεί µια διαχρονική αδικία, ο ΦΠΑ επί του κινηµατογραφικού εισιτηρίου να εναρµονιστεί µε τον ΦΠΑ επί του θεατρικού εισιτηρίου στο 6%, κάτι που ισχύει σε όλη την Ευρώπη» σηµειώνει ο Γιάννης Καλφακάκος. Ο ίδιος πιστεύει στη δύναµη της διαφηµιστικής καµπάνιας για την προώθηση της κινηµατογραφικής εµπειρίας, ενώ η One From The Heart προτείνει «µια εγχώρια ‘‘παραλλαγή’’ του ευρωπαϊκού προγράµµατος MEDIA, δηλαδή µε βάση το σύνολο των εισιτηρίων του 2019 κάθε εταιρείας από ευρωπαϊκές και ελληνικές ταινίες να υπάρξει επιδότηση µε ένα µικρό ποσό, π.χ. 0,40€ ανά εισιτήριο, µε υποχρέωση επανεπένδυσης της ενίσχυσης στη διανοµή νέων ευρωπαϊκών και ελληνικών ταινιών».
Στη στρατηγική του restart προτεραιότητα έχουν η επιστροφή των θεατών στις αίθουσες και η εµπειρία του «Πάµε σινεµά». H Summer Classics, που εξειδικεύεται στην προβολή κλασικών αποκαταστηµένων ταινιών σε ψηφιακές κόπιες µέσω του δικού της δικτύου θερινών σινεµά (summercinemas.gr), επενδύει στην ατµόσφαιρα της καλοκαιρινής κινηµατογραφικής εµπειρίας. «Για το φετινό καλοκαίρι έχουµε προγραµµατίσει δέκα κορυφαίες επανεκδόσεις και υπολογίζοντας ότι τα µπλοκµπάστερ θα µείνουν στον πάγο µέχρι νεωτέρας, µάλλον θα κερδίσουµε το ενδιαφέρον των θεατών» σχολιάζει η Πέπη Βαβάση.
Η συζήτηση για το άνοιγµα των κινηµατογράφων σίγουρα προκαλεί -το λιγότερο- πονοκέφαλο στην κινηµατογραφική αγορά. Οσο για τις προτιµήσεις του κοινού, η απάντηση εστιάζεται σε οτιδήποτε εκτονώνει την αρνητική ατµόσφαιρα της πανδηµίας. «Οποιος πει ότι ξέρει τι πρόκειται να γίνει αυτό το καλοκαίρι, µάλλον θα πέσει έξω. Εµείς επειδή είµαστε καινούργιοι, µικροί και αισιόδοξοι, πιστεύουµε ότι ο κόσµος θα βγει στα θερινά σινεµά για να ξεσκάσει µε ασφάλεια» συµπληρώνει η κυρία Βαβάση, αναφέροντας: «Οι ταινίες που θα έχουµε στον κατάλογό µας είναι όλες ‘‘πεντάστερες’’ και ταυτόχρονα ευχάριστες. Πιστεύουµε πως αυτό θα αναζητήσει το κοινό. Ποιοτική ψυχαγωγία για να ανοίξει η ψυχή του».
Ο Μπάμπης Στόκας αποκάλυψε πως προέκυψε το όνομα Πυξ Λαξ - «Μας μπέρδευαν με τους Ζιγκ Ζαγκ»
Πηγές ΥΠΕΞ για την ΑΟΖ Τουρκίας-Συρίας: Μεταβατική η κατάσταση, κανείς δεν νομιμοποιείται να κάνει συμφωνίες
Ο βασιλιάς Κάρολος αλλάζει την παράδοση και απευθύνει το χριστουγεννιάτικο του μήνυμα από παρεκκλήσι νοσοκομείου
Η ηλεκτροκίνηση «πάτησε» γκάζι παγκοσμίως το 2024 - Πόσο αυξήθηκαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων τη φετινή χρονιά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr