Αθλητισμός|04.07.2019 00:51

ΕΡΤ: Ο πρωταθλητισμός απαιτεί να έχεις τους πρωταθλητές

Αντώνης Τσακαλέας

Η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της νέας ποδοσφαιρικής σεζόν έχει αρχίσει και οι ομάδες, η μία μετά την άλλη, αρχίζουν τη θερινή προετοιμασία τους για να είναι πανέτοιμες με το ξεκίνημα του επόμενου πρωταθλήματος. Το ίδιο ισχύει και για τα κανάλια, τα οποία προετοιμάζονται πυρετωδώς για τη νέα τηλεοπτική σεζόν. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΠΑΟΚ, ο οποίος βρίσκεται σε αναζήτηση τηλεοπτικής στέγης μετά τη λήξη του συμβολαίου του με τη Nova, διαπραγματεύεται με την ΕΡΤ που έχει δείξει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση των δικαιωμάτων μετάδοσης των εντός έδρας αγώνων των νταμπλούχων για το πρωτάθλημα Super League Σουρωτή.

Είναι προφανές πως η λογική της κρατικής τηλεόρασης εντάσσεται στις απαιτήσεις και στους νόμους της αγοράς και των αθλητικών (και δη ποδοσφαιρικών) τηλεοπτικών δικαιωμάτων, ενός «πακέτου» δηλαδή που θεωρείται από τα πλέον εμπορικά και που είναι βέβαιο πως θα αποφέρει όχι μόνο διαφήμιση, έσοδα και υψηλότερη τηλεθέαση αλλά και κύρος.

Αλλωστε, όπως αποδείχθηκε πρόσφατα, η δυναμική επάνοδος της ΕΡΤ στα αθλητικά δρώμενα με την απόκτηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων επτά συλλόγων της Super League (μεταξύ των οποίων το ισχυρό brand name που διαθέτει ο Παναθηναϊκός όπως και ο εμπορικός Αρης) αλλά και άλλων αθλητικών γεγονότων, δικαίωσε απόλυτα τον δημόσιο οργανισμό (τουλάχιστον σε επίπεδο τηλεθέασης) για τη στρατηγική επιλογή που έκανε φέρνοντας παράλληλα πιο κοντά με την κρατική τηλεόραση το λεγόμενο νεανικό και πιο δυναμικό κοινό, το οποίο υπό άλλες συνθήκες δεν έχει ως πρώτη επιλογή τα κανάλια της ΕΡΤ.

Ιδίως μάλιστα η δημιουργία ενός αμιγώς αθλητικού καναλιού αποτέλεσε κομβική κίνηση και κάτι που επιζητούσε το φίλαθλο τηλεοπτικό κοινό, το οποίο έχει αποδείξει ότι διψάει για αθλητισμό και φυσικά για ποδόσφαιρο. Εύλογα λοιπόν η δημιουργία του ΕΡΤ Sports δημιούργησε και την ανάγκη για μεγαλύτερη και πλουσιότερη παροχή αθλητικών προϊόντων. Και τι καλύτερο και πιο εμπορικό από τα τηλεοπτικά δικαιώματα του πρωταθλητής Ελλάδας ΠΑΟΚ.

Διότι ας μην γελιόμαστε, αυτή τη στιγμή οι αγώνες των νταμπλούχων, ιδίως στην έδρα τους -την ιστορική και πάντοτε «καυτή» Τούμπα- αποτελούν το «φιλέτο» της ελληνικής Super League με σπουδαία ματς όπως είναι τα ΠΑΟΚ-Ολυμπιακός, ΠΑΟΚ-ΑΕΚ, ΠΑΟΚ-Παναθηναϊκός και ΠΑΟΚ-Αρης, αναμετρήσεις που καθηλώνουν και συγκινούν το κοινό. Ως εκ τούτου, η βούληση της ΕΡΤ να αποκτήσει τα δικαιώματα του ΠΑΟΚ, κρίνεται απολύτως λογική με βάση τους νόμους της αγοράς που ισχύουν σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Προφανώς, αν κάποιος θέλει να δει την πρόθεση της ΕΡΤ για την εξασφάλιση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του ΠΑΟΚ, με... γυαλιά διαφόρων χρωματισμών, θα καταλήξει στο συμπέρασμα που επιθυμεί κι όχι στην πραγματικότητα και στους νόμους της τηλεοπτικής αγοράς.

Κι αυτή η πραγματικότητα είναι πως η ΕΡΤ, θέλοντας να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και να λειτουργεί στα πλαίσια ενός ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, δείχνει διατεθειμένη να πλειοδοτήσει για την απόκτηση των δικαιωμάτων όχι μιας τυχαίας ομάδας αλλά του αήττητου πρωταθλητή, του Κυπελλούχου επί τρεις διαδοχικές σεζόν κι ενός λαοφιλούς συλλόγου που διαρκώς βρίσκεται σε ανοδική πορεία. Μιας ομάδας που πρόσφερε θέαμα, και -ιδίως την τελευταία διετία- έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον όλης της φίλαθλης Ελλάδας με την αποτελεσματικότητα και την πειστική αγωνιστική εικόνα που βγάζει στο γήπεδο.

Τούτη η ομάδα με τη μεγάλη δυναμική και το πολυπληθές κοινό που διαθέτει, βγαίνει στην αγορά προς αναζήτηση τηλεοπτικής στέγης, κι είναι απόλυτα φυσιολογικό να αξιολογείται (στην προκειμένη περίπτωση από την ΕΡΤ) ως το πιο δυνατό brand στο ελληνικό ποδόσφαιρο.

Γι' αυτό και οι «φωνές» που ακούγονται για την πρόθεση της ΕΡΤ να επενδύσει στο κορυφαίο ελεύθερο ποδοσφαιρικό εγχώριο προϊόν, όπως είναι αυτή τη στιγμή ο πρωταθλητής της χώρας ΠΑΟΚ, είναι εκτός πραγματικότητας και μοιάζουν εκ του πονηρού. Διότι το να κατακρίνει κάποιος την κρατική τηλεόραση για τη σκέψη της να προσθέσει στο πρόγραμμά της τα τηλεοπτικά δικαιώματα του νταμπλούχου Δικεφάλου, μοιάζει με (παράλογη) διαμαρτυρία ενάντια σε μια επιχείρηση που θέλει να βάλει στη βιτρίνα της εκείνο το προϊόν που αναδείχθηκε κορυφαίο στο είδος του. Η ΕΡΤ θέλει να ανεβάσει το πρεστίζ, την εμπορικότητα και την τηλεθέαση του προγράμματός της, εντάσσοντας σε αυτό την αίγλη του πρωταθλητή.

Κι επειδή η υποκρισία περισσεύει, πώς είναι δυνατόν να απαιτούμε από την ΕΡΤ να έχει καλύτερες παραγωγές, να έχει πιο ανταγωνιστικά προγράμματα, να έχει υψηλότερες τηλεθεάσεις, να είναι πιο κοντά στον απλό πολίτη, και παράλληλα να επικρίνουμε την πρόθεσή της να επενδύσει στον πρωταθλητή του δημοφιλέστερου αθλήματος στη χώρα; Ο πρωταθλητισμός απαιτεί να έχεις μαζί σου τους πρωταθλητές...

SuperLeagueΠΑΟΚποδόσφαιροΕΡΤτηλεοπτικά δικαιώματα