Τεχνολογία|01.01.2024 22:20

Πώς θα είναι τα μαγνητικά τρένα στο Βερολίνο; Σίγουρα εντυπωσιακά, αλλά θα ωφελούν πραγματικά;

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
(graftlab.com)
(graftlab.com)
(graftlab.com)
(graftlab.com)
(graftlab.com)

Το σχέδιο για ένα μαγνητικό τρένο χωρίς οδηγό που θα διασχίζει το Βερολίνο και θα μεταφέρει επιβάτες και εμπορεύματα βρίσκεται σε εξέλιξη, στο πλαίσιο των προσπαθειών της γερμανικής κυβέρνησης να ενισχύσει τα πράσινα διαπιστευτήρια της γερμανικής πρωτεύουσας.

Το σχέδιο, που προωθείται από τη νέα συντηρητική κυβέρνηση της πόλης, φέρεται να έχει επαρκή πολιτική υποστήριξη και, σύμφωνα με τους υποστηρικτές του, θα βοηθήσει το Βερολίνο να επιτύχει τον στόχο του «καθαρού μηδέν» (net zero, δηλαδή καθαρές μηδενικές εκπομπές) μέχρι το 2045.

Ένα πιλοτικό τμήμα μαγνητικής αιωρούμενης σιδηροδρομικής γραμμής (maglev) μήκους 5-7 χιλιομέτρων με εκτιμώμενο κόστος 80-85 εκατ. ευρώ θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία εντός δύο ετών, δήλωσε ο Ντιρκ Στέτνερ, επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας των Χριστιανοδημοκρατών (CDU), επικαλούμενος τα πλεονεκτήματα ενός μαγνητικού τρένου έναντι των υφιστάμενων, εκτεταμένων υπόγειων και επίγειων δικτύων.

Σε μια εποχή που η εταιρεία μεταφορών του Βερολίνου, η BVG, έχει μεγάλη έλλειψη μηχανοδηγών με αποτέλεσμα να έχει μειώσει τα δρομολόγιά της κατά περίπου 7%, ο Στέτνερ δήλωσε ότι το γεγονός πως το τρένο θα είναι χωρίς οδηγό, καθώς και το ότι είναι φθηνότερο και ευκολότερο να κατασκευαστεί, είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα, γράφει η Guardian.

Οι ακτιβιστές καταδικάζουν

Ωστόσο, οι ακτιβιστές για το περιβάλλον καταδικάζουν τα σχέδια, αντικρούοντας τους ισχυρισμούς του CDU ότι τα τρένα είναι φουτουριστικά και κάνοντας λόγο για ακριβά, ενεργοβόρα και μάταια σχέδια.

Το έργο επιδιώκει να αναστήσει το λεγόμενο M-Bahn της δεκαετίας του 1980, από το Kreuzberg έως το Tiergarten στο δυτικό τμήμα της πόλης. Ένα δοκιμαστικό τμήμα του τρέχει από το 1984 και χρησιμοποιείται τακτικά. Καταργήθηκε το 1991, δύο χρόνια μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, για να μπορέσει να αποκατασταθεί η υπόγεια γραμμή U2, η οποία είχε καταστραφεί από την ανέγερση του τείχους που έκοψε την πόλη στα δύο.

Σε μια πρόσφατη παρουσίαση των σχεδίων του, που περιελάμβανε και κομψά αρχιτεκτονικά σχέδια, ο Στέτνερ δήλωσε ότι υπήρχαν πολλές ιδέες για το πώς θα μπορούσε πρακτικά να γίνει χρήση ενός νέου M-Bahn σε μια πόλη που διατηρεί τα σημάδια της διαίρεσης.

«Θέλουμε να επιλέξουμε μια καλή δοκιμαστική διαδρομή, η οποία είναι λογική από υλικοτεχνική άποψη, και να διασφαλίσουμε ότι θα αποτελέσει μέρος ενός ολόκληρου δικτύου και δεν θα θεωρηθεί προσωρινή», δήλωσε.

Ωστόσο, οι περιβαλλοντολόγοι αμφισβητούν το επιχείρημα ότι η κατασκευή του M-Bahn θα συμβάλει στην καλύτερη προστασία του κλίματος. Αντ' αυτού ζήτησαν την επέκταση της υπάρχουσας εκτεταμένης υποδομής τρένων, τραμ και λεωφορείων.

«Δεν μπορεί να είναι στόχος μας η χρηματοδότηση παράλογων έργων όπως αυτό»

Ο Tilmann Heuser της Ένωσης για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Φύσης δήλωσε ότι η ιδέα αυτή αποτελεί «κοροϊδία για όλους όσοι ασχολούνται σοβαρά με την ταχεία βελτίωση της δράσης για το κλίμα». Πρόσθεσε: «Δεν μπορεί να είναι στόχος μας η χρηματοδότηση παράλογων έργων όπως αυτό».

Ο Heuser ζήτησε μια πιο προσεκτικά μελετημένη χρήση των κονδυλίων για το κλίμα. «Η κλιματική κρίση είναι πολύ μεγάλη απειλή για να παίζουμε με αυτήν σαν να είναι μια αφορμή για λίγη διασκέδαση. Τα φαντασμαγορικά έργα από μπετόν δεν θα συμβάλουν σε τίποτα στην επίτευξη των στόχων προστασίας του κλίματος», δήλωσε.

Τέλος, υπογραμμίζεται πως τον περασμένο μήνα, το Ανώτατο Δικαστήριο της Γερμανίας μπλόκαρε το σχέδιο της ομοσπονδιακής κυβέρνησης να μεταφέρει τις εναπομείνασες ενισχύσεις της εποχής του Covid στη χρηματοδότηση έργων για την αντιμετώπιση της κλιματικής έκτακτης ανάγκης, αφήνοντας πολλές πολιτικές αποφάσεις σε εκκρεμότητα.

Βερολίνοκλιματική κρίσητρένοτρέναΓερμανίαειδήσεις τώρα