Τεχνολογία|03.02.2024 10:17

Και στους αρουραίους αρέσουν οι selfies! Το πείραμα του Γάλλου καλλιτέχνη για την εθιστική δύναμη των social media

Newsroom

Σε ένα πείραμα για τη δύναμη των κοινωνικών μέσων δικτύωσης στον άνθρωπο προχώρησε Γάλλος καλλιτέχνης, κατασκευάζοντας ένα φωτογραφικό θάλαμο για αρουραίους. Ο Augustin Lignier εκπαίδευσε δύο αρουραίους, να βγάζουν selfies με αντάλλαγμα λίγη ζάχαρη. Αλλά με την πάροδο του χρόνου, υποστηρίζει, άρχισαν να το κάνουν καθαρά... για την ευχαρίστηση!

Το πείραμα με την ανταμοιβή

Ειδικότερα, στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών του σπουδών το 2021, ο Lignier αγόρασε δύο αρουραίους από ένα κατάστημα κατοικίδιων ζώων στη Γαλλία όπου ζει, και τους έφτιαξε ένα περίτεχνο κλουβί, δήλωσε στο CNN. Χρησιμοποιώντας έναν μηχανισμό που έδινε στα τρωκτικά ζάχαρη κάθε φορά που πατούσαν ένα κουμπί, τα εκπαίδευσε να βγάζουν selfies.

Ο Lignier βασίστηκε στο σχεδιασμό του κλουβιού του στο «κουτί Skinner», μια συσκευή που επινόησε ο Αμερικανός ψυχολόγος B.F. Skinner για τη μελέτη της συμπεριφοράς των ζώων. Ο καλλιτέχνης δήλωσε ότι εμπνεύστηκε από τα επιστημονικά πειράματα, που ανέπτυξε ο Skinner κατά τη δεκαετία του 1950, τα οποία εκπαίδευαν τα ζώα να ολοκληρώνουν σύνθετες εργασίες. Καθώς οι δύο αρουραίοι άρχισαν να εξερευνούν το νέο τους περιβάλλον, άγγιζαν τυχαία το κουμπί που τους έδινε ζάχαρη. Στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια περίπου μιας εβδομάδας, άρχισαν να κατανοούν τη θετική επίδραση του πατήματος του κουμπιού, συνδέοντάς το με το χτύπημα της ζάχαρης.

Μόλις το κατάλαβαν αυτό, ο Lignier τα μετέφερε σε ένα κανονικό κλουβί - με σκοπό να κάνει τα ζώα να ξεχάσουν τη ζάχαρη - πριν τα μεταφέρει πίσω στο αρχικό κλουβί. Αλλά, αυτή τη φορά, το κουμπί δεν απελευθέρωνε ζάχαρη κάθε φορά που το πατούσαν.

Αντίθετα, η απελευθέρωση της ζάχαρης ήταν τυχαία, αλλά επειδή ο εγκέφαλος του αρουραίου «συνδέει την ευχαρίστηση με τη ζάχαρη και τη ζάχαρη με το κουμπί... το αγγίζουν», δήλωσε ο Lignier, προσθέτοντας ότι οι αρουραίοι μερικές φορές πατούσαν το κουμπί για ζάχαρη περισσότερες από μία φορές το λεπτό.

Η παροχή τυχαίων ανταμοιβών σε αντάλλαγμα για τη λήψη selfies αντικατοπτρίζει τις τακτικές που χρησιμοποιούν οι εταιρείες κοινωνικών μέσων και οι εφαρμογές γνωριμιών για να κρατήσουν τους χρήστες, δήλωσε ο Lignier.

Αρουραίοι vs άνθρωποι

Για τον Lignier η εγκατάσταση δημιουργεί μια σύνδεση μεταξύ του τρόπου με τον οποίο οι αρουραίοι χρησιμοποιούν το κουτί φωτογραφιών και του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αρχικά, λέει, οι άνθρωποι παρακινούνται από μετρήσιμες ανταμοιβές - δηλαδή από likes.

Αλλά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι ασταθή και οι ανταμοιβές αυτές είναι στην καλύτερη περίπτωση περιοδικές. Πολλοί ειδικοί σε θέματα συμπεριφοράς και ερευνητές έχουν πει ότι αυτό που πραγματικά κρατάει τους ανθρώπους να κάνουν scrolling και αναρτήσεις είναι η ντοπαμίνη.

μέσα κοινωνικής δικτύωσηςsocial mediaselfieαρουραίοιselfiesειδήσεις τώρα