Τεχνολογία|14.05.2019 20:45

Αυτόνομα οχήματα: Αεροπλάνα χωρίς πιλότους και ταξί χωρίς οδηγούς

Θοδωρής Λαΐνας

Τεχνολογία αυτόνοµης κίνησης εξελίσσεται µε ταχύ ρυθµό και κάθε είδους οχήµατα χωρίς την παρουσία κάποιου ανθρώπου στο τιµόνι κάνουν την εµφάνισή τους σε στεριά, αέρα και θάλασσα. Οποιος µπαίνει σε αεροπλάνο για να ταξιδέψει γνωρίζει ότι στο µεγαλύτερο µέρος της πτήσης το σκάφος κινείται µε τον αυτόµατο πιλότο, ενώ πλέον τα αυτόµατα συστήµατα µπορούν να απογειώσουν αλλά και να προσγειώσουν τα αεροσκάφη. Οµως οι πιλότοι βρίσκονται στη θέση τους ώστε να επέµβουν και να αναλάβουν δράση αν προκύψει οποιοδήποτε πρόβληµα στη λειτουργία του αεροσκάφους.

Πόσοι λοιπόν είναι έτοιµοι να µπουν σε ένα αεροπλάνο που δεν θα υπάρχουν πιλότοι; Η online ταξιδιωτική εταιρεία Kiwi σε συνεργασία µε την εταιρεία ανάπτυξης αεροτεχνολογίας Zuri ανακοίνωσαν ότι ξεκινούν την κατασκευή ενός αυτόνοµου επιβατηγού αεροσκάφους, δηλαδή ενός σκάφους που δεν θα υπάρχουν µέσα σε αυτό πιλότοι! Θα είναι ένα ηλεκτροκίνητο αεροσκάφος που θα µπορεί µε γεµάτες τις µπαταρίες του να καλύψει αποστάσεις περίπου 700 χλµ.

Το σκάφος αυτό θα µπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται κάθετα, κάτι που σηµαίνει ότι θα έχει τη δυνατότητα να παραλαµβάνει και να µεταφέρει επιβάτες ακόµη και εκτός αεροδροµίων. Ετσι το σκάφος αυτό θα µπορεί να πραγµατοποιεί πτήσεις σε περιοχές που υπάρχει αδυναµία προσέγγισης συµβατικών αεροσκαφών, θα µπορεί να συνδέει µεταξύ τους νησιωτικές περιοχές κ.ά. Το πρωτότυπο σκάφος που θα κατασκευαστεί θα έχει µικρή καµπίνα, χωρητικότητας 4 επιβατών.

Τα ταξί

Μπορεί να µην µπείτε σε αεροσκάφος χωρίς πιλότους. Αν όµως καλέσετε ένα ταξί και στην πόρτα σας εµφανιστεί ένα πολυτελές όχηµα, αλλά όταν ανοίξετε την πόρτα δείτε ότι δεν υπάρχει κανείς µέσα και επιπλέον το αυτοκίνητο δεν διαθέτει ούτε τιµόνι ούτε πεντάλ, τι σκοπεύετε να κάνετε; Ο Αµερικανός µεγιστάνας και οραµατιστής Ελον Μασκ σας λέει να µπείτε µέσα στο όχηµα ανεπιφύλακτα... Ο Μασκ, ιδιοκτήτης της µεγαλύτερης εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσµο, της Tesla, ανακοίνωσε ότι οι τεχνικοί του κατάφεραν να κατασκευάσουν ένα επαναστατικής τεχνολογίας τσιπάκι, το οποίο ο Μασκ ισχυρίζεται ότι είναι το πιο προηγµένο στον κόσµο. Το τσιπάκι αυτό, σύµφωνα µε τον Μασκ, θα επιτρέψει την κατασκευή αυτόνοµων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ο Μασκ θα τα χρησιµοποιήσει σε µια εταιρεία µεταφοράς επιβατών που αποφάσισε να ιδρύσει.

Η εταιρεία θα ονοµάζεται Tesla Networks και σύµφωνα µε τον Μασκ θα ανταγωνιστεί την Uber και τις άλλες αντίστοιχες εταιρείες. Ο Μασκ είπε στους επενδυτές ότι αρχικά το τσιπάκι θα τοποθετηθεί σε κάποιο από τα υπάρχοντα µοντέλα της Tesla και την πιο εντυπωσιακή ανακοίνωση την άφησε για το τέλος. Είπε ότι έχει βάλει στόχο το 2021 να έχει ρίξει στους δρόµους των ΗΠΑ ένα εκατοµµύριο ροµποταξί, τα οποία δεν θα διαθέτουν τιµόνι και πεντάλ. Ο Μασκ είπε επίσης ότι θα προσφέρει τα ροµποταξί στους πελάτες σε τιµές εξευτελιστικές σε σχέση µε εκείνες που χρεώνουν σήµερα η Uber και οι άλλες εταιρείες. Η χρήση ενός ροµποταξί της Tesla θα κοστίζει στον επιβάτη 0,18 δολάρια ανά 1,6 χλµ., ενώ αυτήν τη στιγµή η Uber και οι άλλες εταιρείες χρεώνουν 2-3 δολάρια ανά 1,6 χλµ.

Η απάντηση της Uber όµως θα είναι άµεση και θα έρθει από αέρος. Τα τελευταία χρόνια βρίσκονται υπό κατασκευή και δοκιµές διαφόρων ειδών αυτόνοµα ιπτάµενα οχήµατα που θα µεταφέρουν επιβάτες µέσα στις αστικές περιοχές. Μία από τις εταιρείες που θα δώσει το «παρών» από την πρώτη στιγµή είναι η Uber, η οποία έχει δηλώσει την πρόθεσή της να επεκτείνει τη δραστηριότητα της στον αέρα µε τη χρήση ιπτάµενων ταξί χωρίς πιλότους. Η εταιρεία έχει αφήσει να διαρρεύσει ότι έχει ξεκινήσει δοκιµές ιπτάµενων οχηµάτων, οι οποίες προχωρούν πολύ ικανοποιητικά, και στόχος είναι η έναρξη των πρώτων δροµολογίων να γίνει µέσα στο 2023. ∆εν είναι όµως η Uber εκείνη που θα παρέχει πρώτη υπηρεσίες µεταφοράς επιβατών µε ιπτάµενα ταξί χωρίς οδηγούς. ∆ιάφορες εταιρείες έχουν κατασκευάσει αυτόνοµα ιπτάµενα οχήµατα, ορισµένα από τα οποία έχουν ολοκληρώσει τα δοκιµαστικά στάδια µε επιτυχία και περιµένουν ποια χώρα θα επιτρέψει τη χρήση τους για να ξεκινήσουν δροµολόγια. Οι Αρχές του Ντουµπάι έχουν δηλώσει ότι επιθυµούν να ξεκινήσει άµεσα η χρήση ιπτάµενων ταξί στην πόλη και γι’ αυτόν τον λόγο γίνονται εκεί δοκιµές τέτοιων οχηµάτων.

Τα λεωφορεία

Μπορεί τα ροµποτικά ταξί να µην έχουν κάνει ακόµη την εµφάνισή τους στους δρόµους, δεν συµβαίνει όµως το ίδιο µε τα λεωφορεία. Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει σε αρκετές χώρες η πιλοτική χρήση αυτόνοµων λεωφορείων. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα αυτόνοµα λεωφορεία πραγµατοποιούν δροµολόγια σε µικρές αποστάσεις και µε χαµηλές ταχύτητες. Μέρος σε ένα τέτοιο πιλοτικό πρόγραµµα είχε πάρει και ο Δήµος Τρικκαίων, επιτρέποντας την κυκλοφορία ενός λεωφορείου χωρίς οδηγό για λίγους µήνες µέσα στην πόλη και τα αποτελέσµατα ήταν εξαιρετικά. Μεγάλες αυτοκινητοβιοµηχανίες αλλά και startup εταιρείες έχουν κατασκευάσει διαφόρων ειδών ροµποτικά λεωφορεία. Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα οχήµατα αυτού του είδους είναι εκείνο που κατασκευάζει η εταιρεία Local Motors. Πρόκειται για ένα ηλεκτροκίνητο όχηµα χωρητικότητας δώδεκα επιβατών. Αυτό το µίνι λεωφορείο ονοµάζεται Olli και θα µπορεί να επικοινωνεί φωνητικά µε τους επιβάτες του. Το όχηµα θα απαντά στις ερωτήσεις των επιβατών σχετικά µε τη διαδροµή ή τα αξιοθέατα και θα είναι σε θέση να εξατοµικεύσει το δροµολόγιό του χάρη στη σύνδεση µε τους λογαριασµούς των επιβατών του στα social media.

Πλοία

Πλοία χωρίς καπετάνιους και πλήρωµα θα κάνουν σύντοµα την εµφάνισή τους στις θάλασσες. Τα συστήµατα αυτόνοµης κίνησης θα ενσωµατωθούν αρχικά σε εµπορικά σκάφη. Ο πρώτος στόλος αυτόνοµων φορτηγών πλοίων αναµένεται να ξεκινήσει πολύ σύντοµα τα δροµολόγιά του στα κανάλια των Κάτω Χωρών. Πρόκειται για πέντε πλοία µήκους 52 µέτρων και πλάτους 6,7 µέτρων, που θα µπορούν να µεταφέρουν 24 κοντέινερ ύψους επτά µέτρων και συνολικού βάρους 425 τόνων. Είναι ευνόητο ότι αναλόγως των επιδόσεων αυτών των πλοίων θα κριθεί το αν και πότε θα κάνουν την εµφάνισή τους και επιβατηγά ροµποτικά σκάφη. Μια πρώτη ιδέα πάντως θα µπορέσουµε να πάρουµε από τη λειτουργία του πρώτου ροµποτικού φεριµπότ, που θα ξεκινήσει δροµολόγια τους επόµενους µήνες στην πόλη Τρόντχαϊµ της Νορβηγίας. Μικρού µεγέθους αυτόνοµα ηλεκτρικά σκάφη θα µεταφέρουν ποδηλάτες και πεζούς από την ιχθυαγορά της πόλης που βρίσκεται στη µία πλευρά ενός καναλιού στην απέναντι αποβάθρα.

ταξίαυτόνομη οδήγησηTeslaUber