Θέατρο|07.12.2022 12:53

Ομοφοβική δήλωση από τον διευθυντή στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας: «Δεν έχω ποτέ άντρες χορευτές θηλυπρεπείς» - Η απάντηση του Γιατρομανωλάκη

Newsroom

Αντιδράσεις έχουν προκαλέσει οι δηλώσεις του διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Λουκά Θάνου, σχετικά με τις διαμαρτυρίες για την παράσταση μπαλέτου «Μότσαρτ» στο θέατρο Απόλλων, όπου επιλέχθηκε μία γυναίκα να υποδυθεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η επιλογή αυτή φαίνεται πως απογοήτευσε γονείς και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι άρχισαν ν' ακυρώνουν εισιτήρια και να διαμαρτύρονται εντόνως, με τον κ. Θάνο να προχωρά σε διευκρινιστικές δηλώσεις, κάνοντας ομοφοβικά σχόλια, που προκάλεσαν και την αντίδραση του υφυπουργού Πολιτισμού, Νικόλα Γιατρομανωλάκη.

«Η επιλογή μου να βάλω γυναίκα στον ρόλο του Μότσαρτ δεν είχε καμία απολύτως σκοπιμότητα. Έγινε απλά και μόνο διότι δεν μπορούσα να βρω άνδρα χορευτή με τη μικροσκοπική σωματοδομή και την παιδικότητα στην όψη που απαιτείται να έχει κάποιος για να αναπαραστήσει πειστικά τον Μότσαρτ, ο οποίος ήταν στην πραγματικότητα μικροσκοπικός. Φυσικά, άνδρα θα διάλεγα για τον ρόλο, αλλά δεν είχα χορευτή με αυτές τις προδιαγραφές. Προσπάθησα να φέρω κάποιους από την Αθήνα, αλλά δεν μπορούσαν» υπογράμμισε, αρχικά, ο ίδιος στην εφημερίδα «Πελοπόννησος».

Και συνέχισε: «Δεν έχω κανένα πρόβλημα με την ομοφυλοφιλία, αλλά έχω μεγάλο πρόβλημα να την προκρίνω. Το να παροτρύνεις και να πιέζεις ένα άτομο να γίνει ομοφυλόφιλο, επειδή ίσως είναι της μόδας, έχει μεγάλη απόσταση και σε καμία περίπτωση δεν με βρίσκει σύμφωνο. Εγώ έχω ανάγκη να βλέπω ξεχωριστά τα φύλα στη σκηνή και δεν έχω ποτέ άνδρες χορευτές θηλυπρεπείς».

«Καταλαβαίνω τις αντιδράσεις των γονέων! Έχουν ένα δίκιο! Γιατί πραγματικά σας λέω, δεν ήταν πρόθεσή μου να βάλω μια γυναίκα να κάνει τον Μότσαρτ. Δεν βρήκα όμως κατάλληλο άνδρα. Φυσικό είναι να αντιδράσουν έτσι κάποιοι γονείς. Καταλαβαίνω ότι κάποιους ανθρώπους τούς ενοχλεί. Ειδικά στη σκηνή εκείνη του γάμου, που η Μαρία Κίκινα, ως Μότσαρτ, κάνει χειροφίλημα στη σύζυγό της. Όμως δεν ήθελα να προκαλέσω. Και δεν θα το έκανα ούτε σε πειραματική σκηνή, πόσω μάλλον σε μία παράσταση που απευθύνεται σε παιδιά» επισήμανε σε άλλο σημείο.

Νικόλας Γιατρομανωλάκης: «Δεν μπορώ να μην εκφράσω τη μεγάλη μου απογοήτευση»

Αμεση ήταν η αντίδραση του υφυπουργού Πολιτισμού, Νικόλα Γιατρομανωλάκη. «Με έκπληξη παρακολουθώ την παράσταση που εκτυλίσσεται δυστυχώς όχι επί σκηνής του ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας αλλά με τις δηλώσεις σας στην εφημερίδα "Πελοπόννησος". Ο τρόπος με τον οποίο επιλέξατε να υπερασπιστείτε μία προσωπική καλλιτεχνική σας επιλογή (να δώσετε τον ρόλο του Μότσαρτ σε μία γυναίκα) είναι εντελώς ανάρμοστος για άνθρωπο που κατέχει αξίωμα στον τομέα του πολιτισμού και που υποτίθεται ότι ενδιαφέρεται για την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση.

Είναι εντυπωσιακό με πόση ευκολία επιλέξατε να ολισθήσετε σε κατεξοχήν και βαθιά ομοφοβικές τοποθετήσεις αντί να τεκμηριώσετε με καλλιτεχνικούς όρους τη διανομή των ρόλων, ή, να δείτε σαν μία ευκαιρία τις ενοχλήσεις ορισμένων γονέων και/ή εκπαιδευτικών προκειμένου να τους εξηγήσετε φερ’ ειπείν ότι συχνά στο θέατρο, από την αρχαιότητα, το φύλο του ηθοποιού και το φύλο του ρόλου δεν ταυτίζονται. Παρά τις όποιες "διορθωτικές" σας ύστερες κινήσεις, δεν έχετε στ' αλήθεια ανακαλέσει ή απολογηθεί για το ομοφοβικό σκέλος των δηλώσεών σας, ενώ παράλληλα εγκαλείτε τρίτους για ομοφοβία. Ως υφυπουργός Πολιτισμού αλλά και ως ανοιχτά ομοφυλόφιλος άνδρας δεν μπορώ να μην εκφράσω την μεγάλη μου απογοήτευση για τους χειρισμούς σας» έγραψε σε επιστολή του.

Λουκάς Θάνου: «Οι τοξικές, ομοφοβικες, μεσαιωνικές τακτικές δεν με αγγίζουν»

Στη συνέχεια, ο κ. Θάνος, σε ανάρτηση που έκανε στο προσωπικό του προφίλ στο Facebook, εξήγησε μεταξύ άλλων: «Από την αρχή σχεδόν πού άκουγα τη μουσική και έγραφα το λιμπρέτο, μου ερχόταν συνέχεια στο νου η Μαρία Κίκινα για τον ρόλο του Μότσαρτ και από τις πρώτες πρόβες μας κιόλας είχα καταλάβει ότι είχα μάλλον δίκιο. Ότι είχα εντελώς δίκιο το αντελήφθην, όταν άρχισα στις παραστάσεις πια να παρατηρώ τις αντιδράσεις του κόσμου, αλλά κυρίως των παιδιών. Εκεί ακριβώς με τα συνεχή ξεσπάσματα ενθουσιασμού σε κάθε παράσταση άρχισα να νιώθω μια υπέρτατη αγαλλίαση. Πολλές φορές στην τέχνη τίθενται ηθικά ερωτήματα από φοβισμένους κυρίως ανθρώπους μεσαιωνικού τύπου, έτσι και για την παράσταση μου, Μότσαρτ, τέθηκε το ερώτημα, γιατί τον Μότσαρτ να τον υποδυθεί γυναίκα.

Καταλαβαίνω τους φόβους, τους ενδοιασμούς τις ομοφοβικες δολοπλοκίες αλλά ως δημιουργός, ελεύθερος προς την τέχνη μου όλα αυτά και άλλα πολλά δεν τα συμμερίζομαι και προχωρώ με βασικό στήριγμα αυτό που νιώθω και που εγώ το ονομάζω βιολογική ελευθερία. Λέγοντας Βιολογική Ελευθερία εννοώ την συμφιλίωση του κορμιού με την σκέψη. Το αντίθετο προκαλεί ακραία ψυχικά τραύματα και δύσκολη ,αλλά και απομακρυσμένη από την ευτυχία ζωή. Μη βιάζεστε κάποιοι να χαρείτε, δείχνοντας μοχθηρά τα σαπισμένα δόντια σας. Οι τοξικές, ομοφοβικες, μεσαιωνικές τακτικές δεν με αγγίζουν. Η Αισθητική είναι η μόνη μου Ηθική. Και η αισθητική για μένα αυτό τον καιρό είναι μονάχα τα χαμόγελα των παιδιών και τα ξαφνικά και αυθόρμητα ξεσπάσματα των χειροκροτημάτων Τους καθώς παρακολουθούν κατανυκτικά την παράσταση Μότσαρτ, στον Ιερό Ναό της Τέχνης που είναι το Θέατρο Απόλλων, της αγαπημένης μου Πάτρας».

Mαρία Κίκινα: «Τα χαμόγελα των παιδιών είναι κάθε μέρα η απάντηση»

H ηθοποιός Mαρία Κίκινα, η οποία επιλέχθηκε για να υποδυθεί τον Μότσαρτ, έδωσε μέσω των social media, την απάντησή της, στο θέμα που έχει προκύψει τις τελευταίες ημέρες. «Σήμερα είχαμε μια ακόμη διπλή παράσταση το πρωί στο θέατρο Απόλλων. Σήμερα ξαναφόρεσα τα ρούχα του Μότσαρτ, μπήκα στον ρόλο ενός ζωηρού αγοριού που δημιουργεί, ενός άντρα που πλημμυρίζεται από έμπνευση, που αγαπά, ευτυχεί, προβληματίζεται, θρηνεί. 

Είδα εκατοντάδες παιδικά χαμόγελα, δέχθηκα αμέτρητες αγκαλιές και φιλιά όπως κάθε μέρα, απάντησα όμως και σε ερωτήσεις όπως "Πως είναι να χορεύεις στις μύτες;", "Πως σε λένε στην πραγματικότητα;", "Πως πηδάτε τόσο ψηλά;"
αλλά και μία ερώτηση που φαίνεται πως είναι πολύ δύσκολο τελικά (όπως λέει εκπαιδευτικός -που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του- σε άρθρα που διάβασα σήμερα) ν' απαντηθεί από πολύ κόσμο στα παιδιά: "Γιατί κυρία Μαρία τον Μότσαρτ τον κάνετε εσείς και όχι ένα αγόρι;".

Απάντησα: "Στο θέατρο Γιωργάκη μου αυτό μπορεί να συμβεί πολλές φορές. Ένας ηθοποιός μπορεί να υποδυθεί ακόμα κι ένα ζώο εάν αυτό χρειάζεται και αυτό συμβαίνει χιλιάδες χρόνια τώρα. Όταν είμαστε πάνω στη σκηνή είμαστε ο ρόλος που μας έχει δοθεί, αύριο μπορεί να είμαι ένα δέντρο, αλλά σήμερα ήμουν ένας άντρας, ο Μότσαρτ!". "Αααα κατάλαβα!", μου είπε και καθίσαμε να βγάλουμε φωτογραφία στη σκηνή του υπέροχου θεάτρου στο οποίο και έμπαινε για πρώτη φορά.

Κάθε μέρα αμέτρητα παιδιά ακούν για μια ολόκληρη ώρα Μότσαρτ, βλέπουν μπαλέτο και επισκέπτονται το θέατρο. Ο ανώνυμος εκπαιδευτικός - διευθυντής κρίνει απαράδεκτο το γεγονός πως γυναίκα ενσαρκώνει ανδρικό ρόλο διότι υπάρχει σκηνή που ως Μότσαρτ κρατώ την αγαπημένη μου από το χέρι για να παντρευτούμε. Με αυτόν τον τρόπο εξοργισμένος αναφέρει πως η παράσταση θέλει να προωθήσει την ομοφυλοφιλία κάτι που έχει κάνει εκείνον και όπως ισχυρίζεται κάποιους γονείς να... ανησυχούν πως θα το εξηγήσουν στα παιδιά τους.

Για να βοηθήσω, λοιπόν, σε αυτό δημοσιεύω την δική μου απάντηση στην ερώτηση του Γιωργάκη (που είχε και γενέθλια και ήρθε όλο χαρά στο θέατρο με καπέλο Happy Birthday) για να μπορεί όποιος "ανήσυχος" θέλει να την χρησιμοποιήσει εάν δεν έχει δει ποτέ θέατρο ή δεν έχει ανοίξει βιβλίο τέχνης και ακόμα αναρωτιόταν. Τα χαμόγελα των παιδιών είναι κάθε μέρα η απάντηση. Και εδώ να πω πως η αγάπη που εισπράττουμε από το παιδικό κοινό εγώ και οι συνάδελφοί μου κάθε μέρα είναι αυτό που τα λέει όλα. Τα παιδιά βλέπουν κλασικό μπαλέτο και ακούν κλασική μουσική για μια ολόκληρη ώρα. Με αυτό και μόνο εγώ είμαι πλήρης. Σας ευχαριστώ». 

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πάτραειδήσεις τώραπαράστασηΔΗΠΕΘΕομοφοβίαμπαλέτοΝικόλας Γιατρομανωλάκης