Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Ένα πληθωρικό και καινοτόμο πρόγραμμα με 2.200 καλλιτέχνες και 76 παραγωγές
Άγγελος ΓεραιουδάκηςΣε μία κατάμεστη αίθουσα της Πειραιώς 260, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου παρουσίασε το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης και τη νέα οπτική ταυτότητα του θεσμού. 76 παραγωγές και 2.200 καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένους, θα φιλοξενήσει η πολυσυλλεκτική 68η έκδοση του φεστιβάλ στην Πειραιώς, στο Ηρώδειο και στην Επίδαυρο. Ανάμεσα τους συναντάμε μεγάλα σχήματα και ονόματα τόσο της διεθνούς όσο και της εγχώριας σκηνής, όπως ο Herbie Hancock, οι Sigur Ros, ο θρυλικός Γερμανός σκηνοθέτης Φρανκ Κάστορφ, οι Waterboys, ο Nils Frahm, ο Θεόδωρος Κουρεντζής, η Anne-Sophie Mutter, οι James, ο Σταύρος Ξαρχάκος, η Έλλη Πασπαλά, ο Γιάννης Αγγελάκας και ο Anouar Brahem.
Κεντρικό θέμα του φεστιβάλ είναι η «Ελευθερία», καθώς φέτος συμπληρώνονται 200 χρόνια από τότε που ο Διονύσιος Σολωμός έγραψε τον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν». «Όλοι σήμερα - εμείς και οι άλλοι - επικαλούμαστε την ελευθερία. Πόσο ελεύθερες και ελεύθεροι όμως είμαστε; Ελεύθεροι να στοχαστούμε, να πράξουμε, να επιλέξουμε τον τρόπο ζωής μας, να αγαπήσουμε όποιο πλάσμα αγαπάμε, να πούμε την γνώμη μας χωρίς φόβο, να τοποθετηθούμε δημοσίως. Και επιπλέον, είμαστε άραγε έτοιμες και έτοιμοι για την ελευθερία των άλλων και όχι μόνο την δική μας; Για την ελευθερία των άλλων ομάδων, που δεν ταυτίζονται με το δικό μας εθνικό, φυλετικό, ταξικό, θρησκευτικό, σεξουαλικό "εμείς"; Είναι εφικτή η κοινωνική συνύπαρξη, αν η ελευθερία δεν βαδίζει χέρι-χέρι με τον σεβασμό απέναντι στον άλλο, αλλά και την ατομική υποχρέωση και ευθύνη;» αναρωτήθηκε η ίδια στην έναρξη της ομιλίας της.
Τρία σύμβολα διαμορφώνουν τη φετινή οπτική ταυτότητα της διοργάνωσης. Η πρώτη εικόνα αποτυπώνει ένα χελιδόνι. Με την αίσθηση της ελευθερίας που τα χαρακτηρίζει, τα πουλιά υμνούν κάθε στιγμή την ανεξαρτησία, την ανύψωση και την ανάταση του πνεύματος. Η δεύτερη, την καρδιά, σύμβολο της αγάπης. Χωρίς αγάπη κι αφοσίωση κανείς αγώνας δεν καρποφορεί. Η τρίτη, το νερό που είναι η πηγή της ζωής. Η ελευθερία βρίσκεται στη ροή και την κίνηση. Γη και νερό στη δική τους μοναδική σχέση δημιουργούν το έδαφος της άνθισης και της καρποφορίας που τρέφει την ελευθερία.
Open Plan
Η θεματική της Ελευθερίας διασχίζει τον προγραμματισμό μας, με πρώτη αφετηρία την πλατφόρμα Open Plan που θα ξεδιπλωθεί τον Απρίλιο και Μάιο μέσα από ψηφιακά έργα σε ανάθεση του φεστιβάλ και ζωντανές συζητήσεις. Αντλώντας έμπνευση από τον «Ύμνο» που παραμένει έως σήμερα από τα πιο σημαντικά ποιήματα στη νέα ελληνική γλώσσα, η φετινή έκδοση του Open Plan παρουσιάζει το καλλιτεχνικό εγχείρημα «Freequencies / Ελεύθερες συχνότητες»: τέσσερα αυτόνομα ψηφιακά έργα Ελλήνων καλλιτεχνών που φωτίζουν τη συνομιλία του Σολωμού με το ελληνικό σήμερα και τις αγωνίες του για το τι είναι και τι μπορεί να είναι η ελευθερία στον σύγχρονο κόσμο.
Συγκεκριμένα, εντάσσονται τα έργα: «Η πατρίδα μου», κινηματογραφικό έργο μικρού μήκους της Σοφίας Γεωργοβασίλη, «Springtide», έργο videodance της Χρυσάνθης Μπαδέκα, «Με μια… κάποια… ελευθερία», μουσικοθεατρικό έργο του Θοδωρή Αμπαζή και τέλος «Εδώ μέσα εκατοικούσε», έργο multimedia της εικαστικού Μυρτώς Ξανθοπούλου και του συνθέτη Πάνου Ηλιόπουλου. Οι δημιουργίες αυτές θα προβάλλονται δωρεάν από την ιστοσελίδα του φεστιβάλ από τα μέσα Απριλίου.
Grape
Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου εγκαινιάζει μία σημαντική πρωτοβουλία, δίνοντας την ευκαιρία σε Έλληνες και Ελληνίδες δημιουργούς του χορού, της μουσικής και του θεάτρου να παρουσιάσουν τα έργα τους στο πλαίσιο μιας πλατφόρμας για εκπροσώπους διεθνών φεστιβάλ, curators, καλλιτεχνικούς διευθυντές και υπεύθυνους προγραμματισμού πολιτιστικών φορέων του εξωτερικού.
Τα ελληνικά έργα, τα οποία θα παρουσιαστούν σε δύο ξεχωριστά πενθήμερα του Ιουλίου (3 - 8/07 και 18 - 22/07), έχουν στο επίκεντρό τους σύγχρονες δραματουργικές αναζητήσεις, ελληνικό «ιδίωμα», αλλά και θεματολογία που απασχολεί το διεθνές καλλιτεχνικό γίγνεσθαι, ενώ ταυτόχρονα, έχουν σχεδιαστεί με ευελιξία ώστε να μπορούν να ταξιδέψουν. Η αποστολή Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό αποτελεί μία από τις βασικές επιδιώξεις του φεστιβάλ, ενώ η αρχική ιδέα για την πρωτοβουλία «εξαγωγής» ελληνικών έργων είχε ήδη αναγγελθεί το 2020. Εδώ χρειάζεται να επισημάνουμε ότι το φεστιβάλ έχει τη χαρά να συνεργάζεται για άλλη μία φορά με κορυφαίους διεθνείς οργανισμούς, όπως Festival d' Avignon, Wiener Festwochen, Adelaide Festival, Odeon-Theatre de l' Europe, Festival d' Automne, Kunstenfestivaldesarts, Triennale Milano, Ruhrtriennale, Εθνικό Θέατρο Ισπανίας, Festival Roma Europa και άλλοι.
Subset Festival – Φεστιβάλ νέας μουσικής
Μια ακόμα καινοτομία που εγκαινιάζεται φέτος, είναι το φεστιβάλ νέας μουσικής «SubSet» που θα πραγματοποιηθεί από τις 21 έως τις 25 Ιουνίου σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών, σε επιμέλεια Σταύρου Γασπαράτου. Σ' αυτή την πενθήμερη διοργάνωση, τους χώρους του Ωδείου θα γεμίσουν οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις και συναυλίες, μουσικές περφόρμανς και εργαστήρια, σε μια πολυπρισματική και ιδιαίτερα εξωστρεφή μουσική πλατφόρμα.
To Subset περιλαμβάνει δύο αναθέσεις σε σύγχρονα ελληνικά ensemble, τους ΤΕΤΤΤΙΞ και τους Triger Happy, οι οποίοι δημιουργούν δύο νέα έργα - εγκαταστάσεις στη νέα σκηνή του Ωδείου Αθηνών ειδικά για το φεστιβάλ. Συμμετέχουν ακόμα καταξιωμένα σχήματα σύγχρονης μουσικής ελληνικά και ξένα (Ergon Ensemble, Vinyl -terror & -horror, MMMΔ & ALEM) και πρωτοποριακοί ηλεκτρονικοί μουσικοί απ’ όλη την Ευρώπη, Έλληνες (Saber Rider) αλλά και ξένοι (Robert Henke, Kali Malone, Hekla, Sebastien Roux) κάποιοι από τους οποίους έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Άλλο ένα νέο στοιχείο του φετινού προγράμματος, χάρη στην υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ, είναι η πρωτοβουλία της επαναλειτουργίας του εκθεσιακού χώρου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου ύστερα από 22 χρόνια που παρέμεινε κλειστός. Με έναυσμα την παράσταση του Φρανκ Κάστορφ αλλά και την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, η επαναλειτουργία του θα ξεκινήσει με μια περιοδική έκθεση αφιερωμένη στη «Μήδεια», η οποία θα εστιάζει στην παρουσία της θρυλικής ηρωίδας στο αργολικό θέατρο από το 1956 έως τις μέρες μας. Η περιοδική αυτή έκθεση, που θα είναι ανοιχτή καθ' όλη τη διάρκεια των παραστάσεων από τις 7 Ιουλίου έως τις 26 Αυγούστου, θα περιλαμβάνει μοναδικής αξίας τεκμήρια από την αρχειακή συλλογή του Φεστιβάλ, αλλά και των πολιτιστικών οργανισμών και θιάσων που έχουν ανεβάσει Μήδεια στην Επίδαυρο (Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ, ΘΟΚ, Θέατρο Τέχνης, Αμφι-Θέατρο Σπύρου Α. Ευαγγελάτου, κ.ά.).
Στις νέες συνεργασίες της διοργάνωσης συγκαταλέγεται και το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, το οποίο θα φιλοξενήσει ένα μουσικό φεστιβάλ με νεανικά ελληνικά σχήματα της εναλλακτικής μουσικής σκηνής. Τέλος, ένα πολύ σημαντικό πρότζεκτ που θα υλοποιηθεί φέτος από το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με πρωτοβουλία μιας ιδιαίτερα δυναμικής επιμελητικής ομάδας Ελλήνων σκηνογράφων – ενδυματολόγων και στηρίχθηκε από την ΓΓΣΠ Ελένη Δουνδουλάκη, είναι η εθνική συμμετοχή στην Κουαντριενάλε της Πράγας (Prague Quadrennial of Performance Design and Space – PQ), όπου 60 Έλληνες δημιουργοί και 10 πανεπιστημιακά τμήματα και εργαστήρια, θα ταξιδέψουν τη δημιουργική πολυμορφία της σύγχρονης ελληνικής σκηνής πέρα από χρονικά και τοπικά σύνορα.
Χορός
Στην Πειραιώς 260, έρχονται 28 παραγωγές θεάτρου και χορού Ελλήνων και ξένων δημιουργών. Θα επαναληφθεί η παράσταση «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι» του Γιώργου Κουτλή, ενώ θα ανέβει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο «Θυέστης» του Σενέκα σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου. Παράλληλα, θα δούμε τους «Ονειροπόλους» σε χορογραφία Μίκαελ Κλίεν από την ομάδα Εν Δυνάμει, το AEF Urban Dance Contest, τη χορογραφία της Μέτε Ίνγκβαρτσεν «The Dancing Public», το «LOVETRAIN2020» του Εμανουέλ Γκατ, την «Απόλαυση της αναπαράστασης» της Αγνής Παπαδέλη - Ρωσσέτου, το «Isadora Duncan / Ισιδώρα Ντάνκαν» του Ζερόμ Μπελ, το «Αny attempt will end in crushed bodies and shattered bones» του Γιαν Μάρτενς, το «L’Etang / Η λίμνη» του Ρόμπερτ Βάλζερ. Επίσης, στο πλαίσιο του Grape θα παρουσιαστούν το «Επώδυνα εύκολο» της Ανδρονίκης Μαραθάκη, η «Σιωπή» των RoutlessRoot, το «Repair» του Δημήτρη Μυτιληναίου και το «Αγρίμι / Fauve» της Λενιώς Κακλέα.
Ηρώδειο
Μετά την τεράστια επιτυχία του «Βότσεκ» (2020), ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης Ολιβιέ Πι, καλλιτεχνικός διευθυντής του παρισινού Theatre du Chatelet, διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν (2014-22), επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή για να σκηνοθετήσει, αυτή τη φορά στη σκηνή του Ηρωδείου, ένα από τα δημοφιλέστερα αριστουργήματα του Πουτσίνι, τη «Μαντάμα Μπατερφλάι». Τα ιδιαίτερα στοιχεία από την ιαπωνική μουσική παράδοση, οι κλιμακώσεις, οι ποιότητες μουσικής δωματίου αλλά και τα ξεσπάσματα με το σύνολο της ορχήστρας δίνουν στην Μπατερφλάι τον ξεχωριστό της σφυγμό, την ιδιαίτερη ζωή της. Η επιτυχημένη παραγωγή του «Ναμπούκο» του 2018 αναβιώνει στο Ηρώδειο τον Ιούλιο του 2023 για τέσσερις παραστάσεις σε μουσική διεύθυνση Πάολο Καρινιάνι και σκηνοθεσία Λέο Μουσκάτο.
Ο Γάλλος σκηνοθέτης και εικαστικός Φιλίπ Κεν, γνωστός για τις εικονοπλαστικές και εικονοκλαστικές παραστάσεις του, έχει γοητεύσει επανειλημμένα το ελληνικό κοινό. Μετά τη δυστοπική αλλά και τρυφερά καυστική «Μοιραία φάρμα» (Farm Fatale) του, με αφορμή την κλιματική αλλαγή, που συνεπήρε πέρυσι το κοινό της Πειραιώς 260, φέτος καταλαμβάνει το Ηρώδειο με μια παράσταση σε συμπαραγωγή με το φεστιβάλ, εμπνευσμένη από τον αναγεννησιακό πίνακα «Ο κήπος των ηδονών» (π.1500) του Ιερώνυμου Μπος. Το κεντρικό τμήμα αυτού του βιβλικού, σχεδόν ψυχεδελικού τριπτύχου απεικονίζει ένα πανόραμα παράδοξων μορφών σε αδιανόητες περιπτύξεις με φόντο ένα φαντασιακό φυσικό τοπίο, ενώ στα πλευρικά φύλλα απεικονίζονται ο Παράδεισος και οι τιμωρίες της Κολάσεως. Ακριβώς όπως ο Μπος, ο Κεν δημιουργεί ένα αλληγορικό υπερθέαμα, ένα ονειρικό σκηνικό μεταξύ ουτοπίας και δυστοπίας, μακαριότητας και λαγνείας, αινιγματικού και γκροτέσκου, που θυμίζει λούνα παρκ. Η αιώνια διασκέδαση ίσως τελικά να είναι η τιμωρία. Η φαντασμαγορία του Κεν θα προσαρμοστεί από τον δημιουργό για το Ηρώδειο σε μια παράσταση που θα κλείσει πανηγυρικά το αθηναϊκό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στις αρχές του Αυγούστου.
Το 2023 έχει κηρυχτεί από την UNESCO «Έτος Μαρίας Κάλλας». Στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της κορυφαίας υψίφωνου του 20ού αιώνα, ο Ελληνικός Σύλλογος Μαρία Κάλλας διοργανώνει συναυλία με τον διεθνούς φήμης τενόρο Ρομπέρτο Αλάνια και τη διάσημη σοπράνο Αλεξάντρα Κούζακ. Μετά την κατανυκτική εμπειρία που πρόσφερε στο κοινό του Ηρωδείου το 2021, ο κορυφαίος δεξιοτέχνης στο ούτι Ανουάρ Μπραχέμ επιστρέφει θριαμβευτικά στο φεστιβάλ. Παράλληλα, οι αγαπημένοι James με τις αξέχαστες εμφανίσεις στην Ελλάδα, έρχονται για να γιορτάσουν μαζί μας τα 40 χρόνια της μουσικής τους πορείας σε μια μαγική βραδιά στο πλαίσιο της περιοδείας James Lasted Orchestral Tour – 40th Anniversary. Για πρώτη φορά στην ιστορία τους, οι James συμπράττουν με συμφωνική ορχήστρα 22 ατόμων και χορωδία γκόσπελ για να μας ταξιδέψουν σε όλους τους σταθμούς της μουσικής τους διαδρομής.
Ο Τζον Κέιλ, ο Ουαλός μουσικός που έγραψε ιστορία με τους Velvet Underground, έρχεται στο Ηρώδειο για μια μουσική αναδρομή σε μια πορεία που καλύπτει πάνω από έξι δεκαετίες, με αρκετό κλασικό υλικό αλλά και τραγούδια από τον νέο του δίσκο Mercy, που έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές από τον παγκόσμιο μουσικό τύπο. Μέσα στην τελευταία δεκαετία, ο Γκρέγκορι Πόρτερ έφερε τη σύγχρονη τζαζ στα αυτιά χιλιάδων ανθρώπων με τη ζεστή, βαρύτονη φωνή του. Έγινε γρήγορα γνωστός το 2010 με τον πρώτο του δίσκο Water, που ήταν ένα υπέροχο πάντρεμα τζαζ, γκόσπελ και σόουλ. Από τους σημαντικότερους ερμηνευτές της γενιάς του, ο Πόρτερ έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, λίγο πριν τις τρεις προγραμματισμένες συναυλίες του στο Royal Albert Hall του Λονδίνου.
Οι Waterboys έχουν ιδιαίτερη σχέση με το ελληνικό κοινό. Φέτος φέρνουν για πρώτη φορά τη μελωδικότητα και τον λυρισμό τους στο Ηρώδειο. Με αφετηρία το ροκ εν ρολ, ο πρώιμος ήχος τους χαρακτηρίζεται από επικές, μεγαλόπνοες συνθέσεις (ο όρος «big music» φτιάχτηκε γι’ αυτούς). Κανένας άλλος μουσικός δεν είναι ίσως τόσο ταυτισμένος με τον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ κλασικής και ηλεκτρονικής μουσικής όσο ο Βερολινέζος πιανίστας, συνθέτης και παραγωγός Νιλς Φραμ. Η αντισυμβατική προσέγγισή του στο πιάνο, η στοχαστική και ευαίσθητη ερμηνεία του, οι ηχητικές αλχημείες του, που συνδυάζουν ambient υφές με ατμοσφαιρική electronica, του έχουν χαρίσει πολυάριθμους/ες θαυμαστές/τριες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Οι σκηνοθέτες της Επιδαύρου
Πρώτη προτεραιότητα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου είναι όπως πάντα, οι διεθνείς συμπαραγωγές και οι μεγάλες πρεμιέρες με την υπογραφή κορυφαίων καλλιτεχνών από το χώρο του θεάτρου, της μουσικής και του χορού. Όπως ανακοινώθηκε στη συνέντευξη Τύπου, το φεστιβάλ καλεί φέτος για πρώτη φορά στην Επίδαυρο τον θρυλικό Γερμανό σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ να σκηνοθετήσει «Μήδεια» με σπουδαίους Έλληνες ηθοποιούς σε μια παράσταση που δίνει το διεθνές στίγμα του φετινού προγράμματος στις 20 και 21 Ιουλίου. Με τη χαρακτηριστική αναρχική ματιά του, ο Κάστορφ υπόσχεται μια παράσταση αντισυμβατική και ανυπομονεί να δουλέψει με τους οκτώ εξαιρετικούς ηθοποιούς (Στεφανία Γουλιώτη, Σοφία Κόκκαλη, Μαρία Ναυπλιώτου, Αγγελική Παπούλια, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Αινείας Τσαμάτης, Νικόλας Χανακούλας, Νίκος Ψαρράς).
Παράλληλα , η Kατερίνα Ευαγγελάτου επανέρχεται στην Επίδαυρο με την τραγωδία «Ιππόλυτος». Μια σκηνοθεσία που βουτάει στο άγριο σύμπαν του έργου του Ευριπίδη, βλέποντάς το σαν έναν σύγχρονο εφιάλτη μέσα σ' ένα ποιητικό σκηνικό, όπου τα πρόσωπα παλεύουν με τις αδυναμίες τους και ο έρωτας είναι τόσο παράφορος που δεν μπορεί παρά να είναι μοιραίος. Ακολουθεί η αιρετική Λένα Κιτσοπούλου, με τις «Σφήκες» του Αριστοφάνη. Εξήντα χρόνια μετά την παράσταση του Αλέξη Σολομού, το Εθνικό Θέατρο καλεί την ανατρεπτική δημιουργό να στρέψει τη ματιά της στα κρίσιμα ερωτήματα που θέτει το αριστοφανικό έργο, σαρκάζοντας τις σύγχρονες παθογένειες με τον δικό της ιδιαίτερο τρόπο.
Ο Γιώργος Σκεύας, μέσα από την παράσταση «Οιδίπους επί Κολωνώ», φέρνει στο προσκήνιο τη διφορούμενη εκκρεμότητα του τέλους ενός ήρωα σημαδεμένου από τη μοίρα, ο Σίμος Κακάλας σκηνοθετεί τον «Οιδίποδα Τύραννο» και ο Χρήστος Σουγάρης, βραβευμένος από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών με το βραβείο «Νέου θεατρικού δημιουργού» για το 2018, υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού του ΚΘΒΕ, μας παρουσιάζει φέτος μια ανατρεπτική ανάγνωση του αριστουργηματικού έργου «Τρωάδες» του Ευριπίδη. Τέλος, βλέπουμε την Έφη Μπίρμπα στους «Βατράχους» του Αριστοφάνη, αλλά και την Ιώ Βουλγαράκη να σκηνοθετεί την «Εκάβη» του Ευριπίδη μ' ένα πολυμελή θίασο σημαντικών ηθοποιών και μουσικών.
Όσον αφορά τη Μικρή Επίδαυρο, θα συνεχίσει η Πάροδος, το διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα που εγκαινιάστηκε το 2021 με στόχο την ανανεωτική προσέγγιση στη δραματουργία του Αρχαίου Δράματος και την καθοδήγηση φέτος έχει αναλάβει η σκηνοθέτιδα και δραματουργός Αργυρώ Χιώτη. Μαζί της, οι διεθνώς καταξιωμένοι Jean-Yves Ruf, Lisaboa Houbrechts και ο Eric Vautrin, δραματουργός, βασικός συνεργάτης του Theatre Vidy-Lausanne, συνεργάτης του Philippe Quesne και καθηγητής-ερευνητής παραστατικών τεχνών. Παραστάσεις θα παρουσιάσουν η Έμιλυ Λουίζου, ο Παντελής Φλατσούσης, ο Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος, ο Τάκης Τζαμαργιάς, ενώ θα δώσει συναυλία ο Ψαραντώνης και θα γίνει προβολή της ταινίας του Ζιλ Ντασέν «Φαίδρα». Παράλληλα, ο Σταμάτης Κραουνάκης έχει ετοιμάσει μια μεγάλη βόλτα στα ερωτικά τραγούδια του μέσα στις δεκαετίες τραγούδια που, όπως λέει ο ίδιος ο συνθέτης, «κάνανε παρέα στις συντροφιές των Ελλήνων στις μοναξιές, στις συνάξεις, στις ιδιωτεύσεις, από τα πολύ πολύ γνωστά μέχρι κάποια που άντεξαν στη σκιά για ν’ αποκαλυφθούν σ’ αυτό το θέατρο των συνελεύσεων και των θυσιών».
Διαβάστε αναλυτικά το πρόγραμμα εδώ
Κατάργηση Λύκειoυ Επιδαύρου
Στο κλείσιμο της εκδήλωσης, σε ερώτηση δημοσιογράφου για την κατάργηση του Λυκείου της Επιδαύρου στη συνέντευξη Τύπου, η κ. Ευαγγελάτου απάντησε: «Ήταν πραγματικά μία πάρα πολύ ωραία πρωτοβουλία της προηγούμενης καλλιτεχνικής διεύθυνσης, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και της συνεργάτιδάς του Τζορτζίνα Κακουδάκη. Είναι χρέος κάθε καλλιτεχνικής διεύθυνσης να συνεχίζει να εξελίσσει τις ιδέες που προϋπάρχουν, αλλά ταυτόχρονα και να δημιουργεί έδαφος για τις δικές της. Έτσι, λοιπόν, εμείς δημιουργήσαμε ένα νέο πρόγραμμα, γιατί θέλουμε να εστιάσουμε στη δραματουργία και όχι γενικώς στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, καθώς θεωρούμε ότι δεν είναι μέρος του φεστιβάλ».
Παράλληλα, η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ δεν δίστασε να τοποθετηθεί και για το Προεδρικό Διάταγμα 85 σε ερώτηση που της έγινε. «Το ζήτημα του χειρισμού της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης είναι ένα αγκάθι χρόνιο, το οποίο ήρθε και ερεθίστηκε με όλη αυτή την πρόσφατη ιστορία. Η δουλειά του φεστιβάλ και η δική μου είναι να προσφέρω όσα περισσότερα μπορώ, δίνοντας όλη την αγάπη και την τεχνογνωσία στο να υπάρξει μεγάλη, πλούσια, συμπεριληπτική παραγωγή απ' όλες τις τέχνες στην Ελλάδα. Φέτος, έχουμε το μεγαλύτερο ελληνικό πρόγραμμα σε σχέση με άλλες χρονιές. Σκοπός μας είναι να στηρίζουμε χρηματοδοτώντας, επενδύοντας και ανοίγοντας τις πόρτες του φεστιβάλ σε όποιον/α δημιουργό θέλει να βρίσκεται κοντά μας με το έργο του/ης. Και αυτός είναι ο λόγος που τόσοι καλλιτέχνες είναι εδώ σήμερα».
Ξεκίνησε η προπώληση εισιτηρίων
Υπενθυμίζεται ότι η ηλεκτρονική πώληση των εισιτηρίων για τις εκδηλώσεις του φετινού προγράμματος έχει ήδη ξεκινήσει. Φέτος, επίσης, θα υπάρχει κεντρικό εκδοτήριο στο Σύνταγμα, το οποίο θα λειτουργεί από Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 10:00 - 17:00. Με την κάρτα Festival Friend, οι φίλοι του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου θα έχουν για μια ακόμη χρονιά τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν προσφορές και εκπτώσεις εισιτήριων και ν' απολαύσουν προνομιακά πακέτα επιλογών.
- Κιβωτός του Κόσμου: To χρονικό της δίωξης σε βάρος του Πατέρα Αντωνίου - Τι αναφέρει το υπόμνημα που κατέθεσε πρώην τρόφιμος και ποιο το βαρύ κατηγορητήριο
- Εκλογές 2023: Στη «μάχη» της ψήφου - Νέοι με όραμα διεκδικούν μια θέση στη Βουλή
- Τέταρτη ημέρα αγωνίας για τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι - Υπάρχει «συγκρατημένη αισιοδοξία»;
- Ένα πρωινό με τον Παναγιώτη Γιαννάκη στο «Γήπεδο Ζωής»
- ΤτΕ: Προβλέπει αύξηση μέσου μισθού 5% το 2023 - Το 36,8% των συμβάσεων έδωσαν αυξήσεις το 2022
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό