Θεσσαλονίκη: Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου στο θεατρικό σανίδι
Μαρία Ριτζαλέου«Η καρδιά νικά την γνώση». Συνηθίζουν να το λένε οι Πόντιοι, που έχουν ζήσει στο πετσί τους τον διωγμό και τον ξεριζωμό και έχουν αναγεννηθεί από τις στάχτες τους, μετά την Γενοκτονία. Το φωνάζουν οι συντελεστές της παράστασης «Ομμάτα δακρωμένα-Ένα γράμμα για την Τραπεζούντα», που παρουσιάζεται στο Ράδιο Σίτυ της Θεσσαλονίκης, σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία του πολυβραβευμένου, Δήμου Αβδελιώδη.
Η ερωτική ιστορία δύο νέων, που έρχονται από διαφορετικές οικογένειες και αφετηρίες, διαδραματίζεται στην Τραπεζούντα κατά τη διάρκεια της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου-μια ιστορική στιγμή που μαζί με την Γενοκτονία των Αρμενίων και των Ασσυρίων, αμαύρωσε την σύγχρονη ανθρώπινη ιστορία με τον πιο παράλογο και απρόβλεπτο τρόπο.
Η παράσταση βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Τάνιας Χαροκόπου και την πρωτότυπη μουσική, έγραψε ο Θεόφιλος Πουταχίδης, ενώ το τραγούδι «Ομμάτα Δακρωμένα» τραγουδούν ζωντανά ο ίδιος και η Δέσποινα Φιλίππου. Βοηθός σκηνοθέτης είναι η Στεφανία Βλάχου και σκηνογράφος-ενδυματολόγος η Ανθή Πετρουλάκη, ενώ παίζουν οι ηθοποιοί: Βερόνικα Αργέντζη, Τάκης Βαμβακίδης, Λευτέρης Δημηρόπουλος, Γεωργία Ζώη, Λεωνίδας Καλφαγιάννης, Fide Kioksal, Σταύρος Νικολαϊδης, Ειρήνη Παπαδοπούλου, Δημήτρης Πετρόπουλος και η Χριστίνα Σαχινίδου.
«Δεν σκύβουμε το κεφάλι από πόνο, δεν κλαίμε, δεν σπαράζουμε. Με δωρικές ερμηνείες, όπως μας δίδαξε ο σκηνοθέτης και έναν λόγο κοφτό στέλνουμε το μήνυμα της Γενοκτονίας, αλλά ταυτόχρονα δείχνουμε την δύναμή μας να ξαναγεννηθούμε από τις στάχτες μας», λέει στο ethnos.gr, η Χριστίνα Σαχινίδου, που συμμετέχει στην παράσταση με μονολόγους στην ποντιακή διάλεκτο και όχι μόνο.
Οι παραστάσεις δίνονται κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου και λόγω της μεγάλης προσέλευσης του κοινού, αναμένεται να επαναληφθούν τον Ιανουάριο. Ο Δήμος Αβδελιώδης εμφανίζεται ως αφηγητής και καταφέρνει με έναν εξαιρετικά ευφάνταστο τρόπο να συνταιριάσει το αφηγηματικό με το δραματουργικό μέρος του έργου, ενώ όπως έχει δηλώσει «το ζητούμενο δεν είναι η νοσταλγία, ούτε η θεατροποίηση-πολύ δε περισσότερο η εμπορευματοποίηση της ιστορίας. Ξαναέγραψα το έργο με όρους σύγχρονης τραγωδίας». Η ανταπόκριση του κοινού είναι συγκινητική και είναι χαρακτηριστικό πως μεταξύ των θεατών βρίσκονται πολλοί νέοι, από διάφορες περιοχές της βόρειας Ελλάδας. Οι συντελεστές που εισπράττουν το θερμό χειροκρότημα σημειώνουν ότι η παράσταση αποτελεί μια αφορμή για τους ίδιους, αλλά και για τους θεατές να διαβάσουν την ιστορία του Πόντου, της Ποντιακής Γενοκτονίας και γενικά την σύγχρονη ελληνική ιστορία.
«Πρόκειται για την πρώτη επαγγελματική θεατρική παράσταση που έχει ως θέμα τον Πόντο και την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, με την ματιά του Αβδελιώδη και την υποστήριξη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων», τονίζει η κ. Σαχινίδου που είναι και πρόεδρος της ΠΟΠΣ.
Η χαρμολύπη διαδέχεται το πάθος και η αγωνία για την επόμενη μέρα κυριαρχεί, αλλά ο έρωτας είναι πάνω από όλα τα συναισθήματα. «Ανάθεμα στους αίτιους και προπάντων στους τρανούς του κόσμου», είναι μια από τις ατάκες της Χρ. Σαχινίδου, που μάλιστα ερμηνεύει στα ποντιακά, ενώ όπως και στις αρχαίες τραγωδίες στο τέλος έρχεται η κάθαρση και οι θεατές αποχωρούν από το θέατρο έχοντας κατά νου πως πρέπει να μείνουν άγρυπνα τα μάτια της ψυχής τους, ώστε να μην τρομάξουν ποτέ ξανά από τον φόβο που γεννάει το μίσος, αλλά και να το καταπνίξουν από την πολλή αγάπη.
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά