Μαρία Πρωτόπαππα στο ethnos.gr: «Έχω φτάσει στην Ιθάκη μου και έχω τον αγώνα να την κρατήσω»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Ταλαντούχα, γλυκιά και προσγιωμένη, η Μαρία Πρωτόπαππα ανήκει σ' εκείνη την ευλογημένη κατηγορία ηθοποιών που ο κόσμος αγαπά εύκολα και αβίαστα, επειδή αναγνωρίζει στο πρόσωπό της έναν ικανό υποκριτή, αλλά και έναν αληθινό άνθρωπο. Μέχρι τη Γ’ Λυκείου ήθελε να σπουδάσει Ιατρική, ωστόσο, μόλις τελείωσε το σχολείο άλλαξε πορεία και σπούδασε στο Θέατρο Τέχνης. Παρόλο που οι γονείς της στενοχωρήθηκαν με την απόφασή της, η ίδια αφοσιώθηκε στο επάγγελμά της και μέχρι σήμερα μετρά σπουδαίες ερμηνείες.
Φέτος, την απολαμβάνουμε στη δραματική σειρά «Σασμός» του Alpha, όπου ενσαρκώνει τον ρόλο της Μαρίνας Βρουλάκη, μητέρας της Αργυρώς και του αδικοχαμένου Πετρή, προκαλώντας κάθε φορά δυνατά συναισθήματα στους τηλεθεατές. Παράλληλα, βρίσκεται σε καλοκαιρινή περιοδεία με τη θεατρική παράσταση «Φιλοκτήτης», σε σκηνοθεσία της Μαρλέν Καμίνσκυ και συμπρωταγωνιστές τον Τάσο Νούσια και τον Γιώργο Αμούτζα. «Με την Μαρλένε είχαμε γνωριστεί παλαιότερα, με αφορμή μία άλλη συνεργασία που δεν κατάφερα να αναλάβω λόγω υποχρεώσεων. Με είχε εντυπωσιάσει σαν άνθρωπος και με ενδιέφερε πολύ ο τρόπος που σκέφτεται. Ήθελα να δουλέψω μαζί της. Τον Τάσο τον έζησα σαν συνάδελφο στο Νησί και ήξερα πόσο δίνεται και στηρίζει τους ανθρώπους με τους οποίους εμπλέκεται. Όσο για τον Γιώργο Αμούτζα είχα ακούσει τα καλύτερα λόγια για την ποιότητά του. Η πρόταση ήταν δελεαστική και ταιριαστή στις ανάγκες μου τη συγκεκριμένη στιγμή. Το έργο είναι ένα αριστούργημα, και μάλιστα, μεταφρασμένο από τον κύριο Μπλάνα, αποτελεί ένα υλικό πρώτης τάξεως για την δουλειά του ηθοποιού. Από πλευράς παραγωγής, επίσης, βρήκα απόλυτη κατανόηση για τις ανάγκες μου και τη διαθεσιμότητά μου αυτή τη χρονική περίοδο κι έτσι όλα ταίριαξαν» λέει, χαρακτηριστικά, η Μαρία Πρωτόπαππα στο ethnos.gr.
Στην παράσταση, τον απαιτητικό ρόλο του πληγωμένου ομώνυμου ήρωα ερμηνεύει ο Τάσος Νούσιας, αυτόν του φιλόδοξου Νεοπτόλεμου έχει ο Γιώργος Αμούτζας, ενώ στον ρόλο - πρόκληση του πολυμήχανου Οδυσσέα βρίσκουμε τη Μαρία Πρωτόπαππα. Ήταν δύσκολο να μπει στο πετσί ενός ανδρικού ρόλου; «Για τον ηθοποιό δεν υπάρχουν ή έστω, δεν θα έπρεπε να υπάρχουν στεγανά φύλου για έναν ρόλο. Δεν μου ζητήθηκε εξάλλου να μεταμορφωθώ πλήρως σε έναν άντρα. Η απαλοιφή κάποιων θηλυκών στοιχείων εξυπακούεται, όμως το ζητούμενο είναι ο τρόπος σκέψης και η επιρροή στους δύο κύριους ήρωες, Φιλοκτήτη και Νεοπτόλεμο. Ο Οδυσσέας είναι ένας δορυφόρος καταλύτης, με ιδιότητες της θεάς Αθηνάς και του Ερμή. Η μέθοδος είναι που ενδιαφέρει στην ερμηνεία -από πλευράς σκηνοθεσίας- και όχι η αρρενωπότητα. Στο θέατρο, ευτυχώς, η αναπαράσταση της πραγματικότητας είναι αυτό που ενδιαφέρει λιγότερο απ' όλα. Πόσο μάλλον σ' ένα ποιητικό κείμενο, παραβολή» απαντά.
Είστε μία ηθοποιός που κατά καιρούς έχετε ερμηνεύσει πολλούς και αρκετά μεγάλους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Θεωρείτε πως αυτός εδώ είναι κάτι το διαφορετικό για σας; Είναι ένα μεγάλο στοίχημα για σας;
Όχι, δεν είναι ένα στοίχημα διαφορετικό από άλλα. Πάντα ψάχνεις την μετουσίωση σε κάτι που σε αφορά να ανακαλύψεις.
Η εντύπωση που έχει επικρατήσει για τον χαρακτήρα του Οδυσσέα στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή είναι πως είναι ένας «δόλιος μηχανορράφος», μια εικόνα αρκετά διαφορετική από αυτή που έχουμε γνωρίσει μέσα από τα έπη του Ομήρου. Ποια είναι η δική σας γνώμη;
Εγώ αυτό που ξέρω είναι πως ο Σοφοκλής χρησιμοποιεί συνεχώς αμφισημίες. Η αρχαία ελληνική γλώσσα το επιτρέπει. Μεταφραστικά υπάρχει ανάγκη να πάρεις θέση. Η παράσταση πάντως εξυπηρετεί την αμφισημία. Δεν ηθικολογεί. Αφήνει τον θεατή ελεύθερο να σκεφτεί, έχω την εντύπωση.
Ένα από τα βασικά ερωτήματα που θέτει ο Σοφοκλής στον «Φιλοκτήτη» είναι το εάν «αξίζει να αδικήσεις έναν άνθρωπο για να πετύχεις το γενικό καλό». Ποιά είναι η δική σας απάντηση στο παραπάνω ερώτημα;
Η αδικία εξετελέσθει νωρίτερα, όταν, λόγω αρρώστιας, εγκαταλείφθηκε και περιθωριοποιηθεί ένας άξιος άνθρωπος. Αυτή η εγκατάλειψη είναι το λάθος και η κοινωνία μας πάσχει , επειδή παροπλίζει πολύτιμα μέλη της επειδή τα κρίνει ανίκανα. Θεωρώ πως αυτά τα φαινόμενα είναι δείγματα ανοησίας.
Για ποιο λόγο στην Ελλάδα υπάρχει τόσο έντονη απουσία συλλογικότητας; Έχει να κάνει κυρίως με το γεγονός ότι δυσκολευόμαστε να βρούμε την κοινή εθνική μας ταυτότητα;
Πολλά μας λείπουν. Είμαστε καχύποπτοι και καθόλου συνεργατικοί και, μάλλον, η αιτία κρύβεται στην εθνική μας ιστορία μεν, αλλά και στην στασιμότητα, την μη εξέλιξη της κοινωνικής δομής.
Πολλοί συνάδελφοί σας δηλώνουν πως αγαπούν το θέατρο περισσότερο από την τηλεόραση. Ισχύει το ίδιο και για σας; Όταν διαβάσατε το σενάριο του «Σασμού», περιμένατε να είχε αυτή την επιτυχία;
Φυσικά, το θέατρο κρατάει την πρώτη θέση. Αλλά κι εκεί φοβάμαι πως τα πράγματα σύντομα θα γίνονται με τους ίδιους όρους. Της γρήγορης ετοιμασίας και της κολακείας ενός απαίδευτου καλλιτεχνικά λαού, που αδικείται ως προς αυτό, αλλά δεν το γνωρίζει. Δεν μπαίνω σε μια δουλειά προσμένοντας την ευρεία αναγνώριση. Δεν με αφορά. Με νοιάζει η ποιότητα που παράγεται, τα κριτήρια της οποίας δεν τα ορίζει η πλειοψηφία. Η τηλεόραση νομίζω πως οφείλει να προσέχει, να προστατεύει και να καθοδηγεί ορθά τους θεατές της. Είναι μεγάλη ευθύνη. Αποτελεί μεγάλη παρηγοριά για το κοινό της καθετί καλό που φτιάχνει. Οι καλές δουλειές δεν έχουν πάντα απήχηση, όμως.
Είναι πρώτη φορά που κάνετε καθημερινό. Πώς βιώνετε αυτή η εμπειρία;
Η προσπάθεια είναι εντατική. Άλλοτε φέρνει καρπούς, άλλοτε όχι. Την ταχύτητα τη χρησιμοποιώ για εξάσκηση.
Σε σχέση με τον ρόλο που έχετε στη σειρά του Alpha, προσπαθείτε να φέρετε τη Μαρίνα πιο κοντά στη Μαρία ή το αντίθετο;
Προσπαθώ πότε να γεμίσω, πότε να διορθώσω και κάποτε να ακολουθήσω πιστά το καλούπι που μου δίνεται. Οι συνθήκες συνδιαμορφώνουν το αποτέλεσμα. Δανείζω, όχι αυτά που είμαι, αλλά αυτά που επιλέγω και θεωρώ πως ταιριάζουν. Δεν επηρεάζομαι από πλασματικους χαρακτήρες. Εξάλλου, διαφέρω εξαιρετικά από την Μαρίνα.
Η σχέση της Μαρίνας και του Αντώνη έχει περάσει από σαράντα κύματα. Τι σημαίνει έρωτας και αγάπη για εσάς;
Δύο διαφορετικά πράγματα. Το ένα είναι αυθόρμητο και σε παρασύρει, αλλά δεν κρατάει. Το άλλο θέλει σκληρή δουλειά και διαρκεί. Δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
Έχει γραφτεί πως του χρόνου εκτός από τον «Σασμό», θα σας δούμε και στο «Νησί 2». Είναι κάτι που ισχύει;
Δυστυχώς, δεν θα μπορέσω να συνεργαστώ με την αγαπητή μου Ζωή Σγούρου που σκηνοθετεί και με τους υπόλοιπους φίλους. Δεν προλάβαινα.
Οι επιτυχίες σας είναι γνωστές. Υπάρχει κάποια αποτυχία την οποία χρεώνετε στον εαυτό σας;
Κοιτάξτε, ο καθένας μας, σε κάθε περίσταση, ορίζει την επιτυχία διαφορετικά, γιατί έχουμε διαφορετικούς στόχους και ζητούμενα ή απλώς ποικίλα κριτήρια. Στη δική μου δουλειά σταθερότητα δεν υπάρχει.
Ποια είναι η Ιθάκη της Μαρίας Πρωτόπαππα;
Έχω φτάσει στην Ιθάκη μου και έχω τον αγώνα να την κρατήσω.
ΗΠΑ: Τι σηματοδοτεί η απόφαση Μπάιντεν για τη χρήση όπλων μεγάλου βεληνεκούς από την Ουκρανία κατά της Ρωσίας – Οι επικρίσεις Τραμπ και οι απειλές Πούτιν
Το Πολυτεχνείο ζει: Μεγαλειώδης η πορεία σε Αθήνα με αντιπολεμικά συνθήματα - Ένταση στη Θεσσαλονίκη
Νέα Δημοκρατία: Η επόμενη ημέρα μετά τη διαγραφή Σαμαρά – «Φουντώνουν» τα σενάρια για νέο κόμμα από τον πρώην πρωθυπουργό
Φινλανδία - Ελλάδα 0-2: Καθάρισε σε 4' στο Ελσίνκι η Εθνική που πάει σε πλέι οφ ανόδου τον Μάρτιο
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr