Λένα Κιτσοπούλου: Σάλος στο Twitter για τους «Σφήκες» του Αριστοφάνη στην Επίδαυρο - «Απάτη - φόλα - κοροϊδία»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋
Οι Σφήκες του Αριστοφάνη είναι μια κωμωδία που σπάνια ανεβαίνει στην ελληνική σκηνή. «Το έργο επιστρέφει στο δραματολόγιο του Εθνικού εξήντα χρόνια μετά την παράσταση του Αλέξη Σολομού, σε μια σύγχρονη μεταγραφή από τη Λένα Κιτσοπούλου που υπογράφει την ελεύθερη διασκευή του και τη σκηνοθεσία. Στην πρώτη κάθοδό της στην Επίδαυρο, η αιρετική δημιουργός, πλαισιωμένη από μία σπουδαία ομάδα συνεργατών και ηθοποιών, αναμετριέται με ένα έργο που αναστοχάζεται πάνω στις παθογένειες της δημοκρατίας μας και τις ρωγμές της δικαιοσύνης», ανέφερε μεταξύ άλλων στην περιγραφή της παράστασης.
Στην παρούσα εκδοχή η σκηνοθεσία στρέφει το βλέμμα της στα σύγχρονα «κεντριά», στα λαϊκά δικαστήρια που στήνονται στις τηλεοπτικές εκπομπές και στα σόσιαλ μίντια. Με καυστικό χιούμορ και σκωπτική διάθεση φωτίζει τη συστημική σαπίλα, τις κοιμισμένες άμυνες, τον ρατσισμό, τον φανατισμό, την άκαμπτη πολιτική ορθότητα της εποχής μας. «…σε καταδικάζω στην εκπομπή μου, στο κινητό μου, δημόσια, όπου βρεθώ κι όπου σταθώ, και προσέξτε καλά: όποιος δεν συμφωνεί μαζί μου είναι φασίστας, είναι συνένοχος με τον ένοχο. Κατηγορώ, άρα είμαι κάτι. Κατηγορώ άρα υπάρχω…» σημειώνει η σκηνοθέτρια που επιχειρησε να ζωντανέψει μπροστά στο κοινό πότε τον βούρκο που μας απειλεί και πότε εκείνο το άλλο, το ιδεώδες, που μας εξυψώνει.
H παράσταση η οποία ανέβηκε στην Επίδαυρο το Σαββατοκύριακο προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις στο Twitter. Οι κριτικοί διχάστηκαν, με τα περισσότερα σχόλια ωστόσο να είναι αρνητικά, ενώ αρκετά άτομα από το κοινό που βρέθηκε στο Αργολικό Θέατρο το βράδυ της Παρασκευής και του Σαββάτου, αποχώρησαν απογοητευμένα.
Ακολούθησαν διόλου κολακευτικές κριτικές για το έργο και έκτοτε ξεκίνησε μια μεγάλη συζήτηση στα social media σχετικά με το ποιος μπορεί να δίνει παραστάσεις στην Επίδαυρο, αλλά και τις παραγωγές που αναλαμβάνει τόσο το Εθνικό Θέατρο όσο και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
Απάτη - φόλα - κοροϊδία, η παράσταση #Σφήκες της #Κιτσοπούλου. Καμιά σχέση με Αριστοφάνη και θέατρο γενικότερα. Καμία θέση σε Επίδαυρο. Οι ηθοποιοί εμφανώς επηρεασμένοι από το κοινό που αποχωρούσε κατά δεκάδες δεν πίστευαν αυτό που παρουσίαζαν. pic.twitter.com/dXpSa0lBb4
— Eva Kalavri (@EvaKalavri) July 16, 2023
Οσοι πηγαινουμε Επιδαυρο σχεδον σε ολες τις παραστασεις εχουμε παρακολουθησει βημα βημα την παρακμη του χωρου εδω και τριαντα χρονια.
— Ιωαννα Λαπαθιωτη (@ILapathiotou) July 16, 2023
Μονη σταθερα αξιοπρεπων παραστασεων, ηταν το Εθνικο Θεατρο, και το Θεατρο Τεχνης.
Το Τεχνης τελειωσε, και το Εθνικο παραδοθηκε στην Κιτσοπουλου.
Κουλτούρα να φύγουμε, όπως έλεγε κι ο μέγιστος Χάρυ Κλυνν. Αυτή την Κιτσοπουλου πρώτη φορά την ακούω, αλλά στην Επίδαυρο μόνο εγώ δεν έχω ανεβάσει αρχαία τραγωδία, χωρίς να αποκλείεται να συμβεί στο μέλλον, άμεσο ή απώτερο. Τι παραπάνω από εμένα έχει δηλαδή η κάθε Κιτσοπουλου;
— bluewave (@acrossbluelines) July 17, 2023
Σφήκες του Αριστοφάνη από #Κιτσοπούλου. Μακραν η χειρότερη παρασταση του Φεστιβάλ. Ένας σχεδόν παραληρηματικός μονόλογος ο οποίος είχε ως μοναδικό σκοπό να εκθειάσει το Εγω της σκηνοθέτριας με στίχους που μόνο η τραπ μουσική θα ζήλευε.
— Eleni Routsi (@eleni_routsi) July 16, 2023
Κρίμα για το αρχαίο θέατρο. Ειλικρινά. pic.twitter.com/WRh1sQWre4
Οι σύγχρονοι "σκηνοθέτες" βλέπε #Κιτσοπούλου, έχουν κατακρεουργήσει τις αρχαίες τραγωδίες.... πολλά χρόνια τώρα. Δείγμα του πόσο έχει ξεπέσει ο καλλιτεχνικός χώρος.
— La Comtesse BeBe Zaharo Benet (maison de Bourbon) (@mlle_ko) July 17, 2023
Φυσικά και απέχουμε από την κακοποίηση της κυρίας, αυτών των έργων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Όχι, το "θέατρο" της Κιτσοπούλου, δεν ήταν μία πρόταση που δεν άρεσε. Ήταν άθλιο κατασκεύασμα, που βιάζει κάθε έννοια σχετική με την αισθητική, το θέατρο και τον πολιτισμό, στο όνομα μιας τάχα "αμφιλεγόμενης αιρετικότητας".
— Γκριγκόρι Πέρελμαν 🇵🇸✊️ (@nkrigori) July 17, 2023
Αίσχος ότι οι ταξιθέτες δεν άφηναν τον κόσμο να φύγει...
να ανεβαίνουν παραστασεις που να "ταιριαζουν" στν χώρο...Εαν καποιος θελει να κανει πειραματικο, αποδομημενο, ενναλακτικο ή κατι αλλο, μπορεί να παει στο Ολυμπιακό σταδιο που χωραει 80.000 κοσμο και να κανει ότι θελει. #Κιτσοπούλου βλέπεις, όχι Αριστοφάνη σίγουρα.
— La Comtesse BeBe Zaharo Benet (maison de Bourbon) (@mlle_ko) July 17, 2023
Η Κιτσοπούλου σας ενόχλησε ή το γεγονός ότι έχει πέσει το επίπεδο στην Επίδαυρο και γενικά στα θέατρα ?
— George Liakopoulos (@GeorgeLiakopou2) July 17, 2023
Η Κιτσοπούλου σας ενόχλησε ή το γεγονός ότι έχει πέσει το επίπεδο στην Επίδαυρο και γενικά στα θέατρα ?
— George Liakopoulos (@GeorgeLiakopou2) July 17, 2023Το σχόλιο της Έλενας Ακρίτα
Με μία ανάρτηση στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook, η συγγραφέας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Έλενα Ακρίτα, τονίζει μεταξύ άλλων πως «η Επίδαυρος θα υπάρχει και μετά από τη Λένα Κιτσοπούλου».
Ολόκληρη η ανάρτησή της:
«Δεν βλέπω Κιτσοπουλου, δεν την αντέχω. Δυο παραστάσεις της έχω δει, μού φτάνουν και μού περισσεύουν. Όμως η Επιδαυρος θα υπάρχει και μετά απ’ αυτή. Όπως υπήρξε και πριν. Τότε που επί δεκαετίες, λιωναμε τις σπαντριγιες μας για να δούμε την κάθε βαρετή, στομφώδη, χυδαία, μεγαλόστομη αηδία που ανέβαζαν οι κλίκες βολεμένων δημιουργών, θιασαρχών, ημετερων, μεταφραστών-κριτικών, παραγωγών ό,τι να ‘ναι, βαριεστημένων κορυφαίων του Χορού, ηθοποιών-δημοσίων υπαλλήλων του Εθνικού και τηλεαστερων με πρόσφατο σουξέ στη φαρέτρα τους. Και κάτι νούμερα (ξεχασμένα σήμερα πια) που νόμιζαν ότι τη σκηνοθεσία τούς την υπαγόρευε ο Αισχύλος στ’ αυτί.
Ηταν η Επίδαυρος των ολίγων και εκλεκτών #not που διαχρονικά λυμαίνονταν το Αρχαίο Θέατρο σαν να ήταν το αμπέλι του παππού τους.
Κι επιβίωσε. Τους έγραψε όλους κι επιβίωσε. Ως θεατές έχουμε βαρεθεί, έχουμε σιχαθεί, έχουμε εξαγριωθεί, έχουμε δει ξεπέτες, έχουμε φύγει τρέχοντας από παραστάσεις όπου οι αρχαίοι συγγραφείς κατακρεουργούντο με τις πλέον σαδιστικές μεθόδους.
Όμως η Επιδαυρος είναι πάντα εκεί. Και θα είναι πάντα εκεί. Και πριν την Κιτσοπούλου και μετά την κάθε Κιτσοπουλου. Συνεπως…. Βάλτε το μαχαίρι στο θηκάρι. Και ήρεμα λίγο, εχουμε και καύσωνα…»
Ματίας Λεσόρ: Για σπάσιμο στο πόδι κάνει λόγο ο Αταμάν – Η πρώτη εικόνα για το σοκαριστικό τραυματισμό
Ζοφερή ανάλυση: Τρόμος για την «καταιγίδα» Τραμπ – Έρχεται η ώρα της «Αποκάλυψης» για την Ευρώπη
Τέμπη: Συμπληρωματική απολογία από τον σταθμάρχη - «Δεν έπρεπε να με αφήσουν μόνο στη βάρδια»
Οι Massive Attack αποκάλυψαν γιατί αρνήθηκαν να λάβουν μέρος στο Coachella 2025
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr