Μαθήματα δημοκρατίας: Θέατρο ντοκουμέντο για τη μεταπολίτευση από την ομάδα «Βλέμμα Εφήβων» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋
* γράφει η Νατάσα Μερκούρη[1]
Πολύ φιλόδοξος τίτλος, πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα. Σαν να απλώνουμε τα πόδια μας έξω από το πάπλωμα. Αλλά, όταν αποφασίζει κανείς να πραγματευτεί θέματα όπως η μεταπολίτευση, δεν μπορεί παρά να τολμήσει.
Οι έφηβοι του φετινού «Βλέμματος εφήβων»[2] ήταν πιο τολμηροί από προηγούμενες χρονιές. Είναι βέβαιο ότι δεν είχαν «άγνοια κινδύνου». Ήταν ένας συνδυασμός νεανικής περιέργειας, άγουρης πολιτικής σκέψης και αποφασιστικότητας να δουν όσα κρύβονταν κάτω από το χαλί.
Για 7 μήνες προσπαθούσαν να καλύψουν τα κενά τους για την περίοδο από τη δεκαετία του ’60 μέχρι και σήμερα. Το εργαστήρι Ιστορίας επισκέφτηκαν η Βασιλική Σακκά και ο Απόστολος Βέττας, για να μιλήσουν για το πώς τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης δημιούργησαν τη συνθήκη εκείνη στην οποία διαμορφώθηκε η πολιτική τους σκέψη ενώ οι ίδιοι παρωθήθηκαν σε προσωπικές αναζητήσεις και αυτοπροσδιορίστηκαν ως προς τον δρόμο που θα ακολουθούσαν. Ο Πάνος Μηλιώνης έδωσε την άλλη διάσταση του Κυπριακού μέσα από την προφορική ιστορία και τις μαρτυρίες οικογενειών αγνοουμένων. Στο εργαστήρι θεάτρου η Κίττυ Παϊταζόγλου δούλεψε με τους εφήβους πάνω σε θεατρικές ασκήσεις και ο Μάκης Παπασπύρου σε ασκήσεις ρυθμού και σε τραγούδια.
Η «ψίχα», όμως, της δουλειάς ήρθε από την προσωπική συμβολή του κάθε εφήβου είτε επρόκειτο για την «Τρέλα του βασιλιά Γεωργίου του Γ’» είτε για την αντιπαροχή - monopoly είτε για την κουκλοπαίχτρια Φρειδερίκη είτε για την οικογενειακή μαρτυρία Ελληνοκύπριων παππούδων που συνελήφθησαν και κρατήθηκαν στη Λευκωσία είτε για τους μονολόγους-παρωδία των πολιτικών είτε για τη χώρα που ονειρεύονται και πολλά άλλα. Μέσα από την μεταπολιτευτική πορεία της χώρας ως το διάγγελμα στο Καστελόριζο και την είσοδο της Χρυσής Αυγής στη βουλή, οι έφηβοι μελέτησαν τις προσδοκίες που διαψεύστηκαν κι αυτές που δικαιώθηκαν, τις νέες συνθήκες στην αρχή αλλά και στην πορεία, που άλλαξαν την οπτική και την καθημερινότητα των ανθρώπων.[3] Ένα από τα οφέλη ήταν αυτό που όσοι διδάσκουν συνειδητά Ιστορία στο σχολείο το επιδιώκουν: να μην εξετάζουμε την ιστορία μέσα από το πρίσμα της πόλωσης, γιατί χάνουμε τις λεπτομέρειες που μας βοηθούν να την ερμηνεύσουμε.
Συγχαρητήρια, λοιπόν, στον Μάξιμο, τον Στέλιο, τον Αλέξανδρο, την Ειρήνη, τη Σοφία, τον Παναγιώτη, την Αθηνά, που δέχτηκαν την πρόκληση και στήριξαν με γνώση και παρρησία τις θέσεις τους.
[1] Η Νατάσα Μερκούρη είναι φιλόλογος (Κολλέγιο Αθηνών) και συντονίστρια του προγράμματος «Βλέμμα εφήβων».
[2] Το «Βλέμμα εφήβων» είναι το μαθητικό πρόγραμμα θεατρικής παιδείας του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης. Ήδη από το 2016 ασχολείται συστηματικά με τη διδακτική της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας μέσα από το θέατρο ντοκουμέντο. Τα θέματα που έχουν απασχολήσει την ομάδα είναι η διεθνής τρομοκρατία μετά το 2001, η Ευρώπη στον Ψυχρό Πόλεμο, τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση, η μεταπολίτευση. Εμβόλιμα, η ομάδα μελέτησε το θέμα «Περιβάλλον και κοινωνική δικαιοσύνη» σε συνεργασία με το Stanford Repertory Theatre του Πανεπιστημίου του Stanford.
[3] Η παράσταση πραγματοποιήθηκε στις 27/6/2023 στο θέατρο του Ιδρ. Μιχάλης Κακογιάννης. Ακολούθησε συζήτηση με τον Κωστή Παπαϊωάννου, τον Πάνο Μηλιώνη και τους συντελεστές.
Επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Ο εφιάλτης της τρομοκρατίας επέστρεψε στην Ευρώπη – Οι χώρες ενισχύουν τα μέτρα ασφαλείας υπό τον φόβο «τυφλών» χτυπημάτων
«Στην περιοχή υπάρχουν και άλλα ρήγματα»: Τι λένε οι επιστήμονες για τον σεισμό στο Θέρμο Αιτωλοκαρνανίας
Ρόδος: Ο μεγάλος νικητής του ελληνικού τουρισμού - Εντυπωσιακή αύξηση επισκεπτών το 2024
Το χαριτωμένο υποκοριστικό που έχουν δώσει στον Πρίγκιπα Τζορτζ οι συμμαθητές του
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr