Γεωργία Κυριαζή στο ethnos.gr: «Το θέατρο είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που μπορεί να φέρει ένα πρόβλημα στην επιφάνεια»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Μετά την μεγάλη επιτυχία που είχε ο «Ηλίας, ο πρώτος γάτος χορευτής της γατοϊστορίας» που επαναλαμβάνεται για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Άβατον, ο Στέφανος Παπατρέχας γράφει και συν-σκηνοθετεί με την Νάντια Δαλκυριάδου την «Κλειώ, μια καλόκαρδη γαϊδούρα», ένα έργο γεμάτο χιούμορ, φαντασία και χρώματα. Μια παράσταση για την αποδοχή, τη δύναμη της ομάδας, το γκρέμισμα των προκαταλήψεων και το χτίσιμο της φιλίας.
Η Γεωργία Κυριαζή, η οποία υποδύεται την Κλειώ, την καλόκαρδη γαϊδουρίτσα που καταφέρνει να ενώσει όλα τα ζώα πέρα από τις διαφορές τους, μιλάει στο ethnos.gr για την σημασία της αποδοχής, τα στερεότυπα, τις αντιδράσεις των παιδιών στην παράσταση, αλλά και το πώς θα μπορούσε το θέατρο να αποτελεί ένα εργαλείο που μπορεί να προτείνει λύσεις και να φέρει ένα πρόβλημα στην επιφάνεια.
Η ιστορία της Κλειούς είναι μια ιστορία για τη φιλία, τις προκαταλήψεις, τα στερεότυπα και την αποδοχή. Πώς ανταποκρίνονται τα παιδιά;
Τα παιδιά είναι οι πιο ειλικρινείς θεατές! Παρακολουθώντας την ιστορία, αντιδρούν στην αδικία και στο ψέμα άμεσα και αναμφισβήτητα. Έχουν την ανόθευτη ακόμα αίσθηση του δικαίου και προασπίζονται την αλήθεια. Αυτή η αυθόρμητη στάση τους επιτρέπει να συναντώνται με έννοιες όπως φιλία, αγάπη, αποδοχή, γνησιότητα και συμπερίληψη. Μετά απο κάθε παράσταση υπάρχουν τα βλέμματα των παιδιών που μόλις έχουν ακούσει μια ιστορία για τις έννοιες αυτές.
Πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά σε τόσο μικρές ηλικίες να έρχονται σε επαφή με τέτοιες έννοιες;
Τα παιδιά χτίζουν το προσωπικό τους αλφαβητάρι. Το αλφαβητάρι των εννοιών και των βαθύτερων νοημάτων! Η επαφή τους με έννοιες όπως οι προκαταλήψεις, η φιλία, τα στερεότυπα βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν και να αντιληφθούν καλύτερα τα συναισθήματα και τις ανάγκες των άλλων μαζί με τις δικές τους. Επομένως, αυτή η επαφή ενδυναμώνει την ενσυναίσθησή τους, εξελίσσει και θωρακίζει την προσωπικότητά τους. Κρατώντας τα παιδιά ενημερωμένα, προκύπτει η βαθύτερη κατανόηση για τον κόσμο και την κοινωνία. Όσα ερεθίσματα, τόσες αφορμές για σκέψη μπορείς να έχεις ανεξάρτητα από την ηλικία!
Πώς προσεγγίσατε τον ρόλο της Κλειούς;
Με παιδικότητα και ειλικρίνεια. Με την καθοδήγηση των σκηνοθετών μας, της Νάντιας και του Στέφανου και της χορογράφου μας, της Ματίνας δοκιμάσαμε μια σειρά από κινητικούς αυτοσχεδιασμούς από τους οποίους παράχθηκε το πρώτο υλικό του ρόλου. Διατηρώντας τον Ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο του κειμένου, δημιουργήσαμε ένα σχήμα που παραπέμπει σε «γαϊδούράκι», ενώ έχει όλα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του!
Φέτος σας βλέπουμε και στη «Μάγισσα», στον ρόλο της Σκεύως, της γυναίκας του Θράσου. Πόσο εύκολα συνδυάζεται το παιδικό θέατρο με την τηλεόραση και πόσο δύσκολη είναι η «μετάβαση» από τον έναν ρόλο στον άλλο;
Η βάση της λειτουργίας του ηθοποιού είναι ίδια σε κάθε περίπτωση. Το κείμενο σε υποβάλλει σε μια εσωτερική διαδικασία. Προσωπικά, μου αρέσει αυτή η εναλλαγή. Εμπιστεύομαι το κείμενο και τη ρυθμολογία του, κάπου σε οδηγεί κάθε φορά. Τα υπόλοιπα είναι ζητήματα σωστού προγραμματισμού, συνέπειας και καλής συνεργασίας, και εγώ μπορώ να πω πως έχω την τύχη να δουλεύω μαζί με εξαιρετικούς συνεργάτες!
Θα μπορούσε το θέατρο να συμβάλλει στην γενικότερη προσπάθεια των τελευταίων ετών για περιορισμό των φαινομένων bullying; Με ποιον τρόπο;
Ναι, το θέατρο είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που μπορεί να φέρει ένα πρόβλημα στην επιφάνεια και ενίοτε να προτείνει λύσεις. Δεν πιστεύω όμως πως μόνο του το θέατρο μπορεί να λύσει το πρόβλημα πάρα μονάχα να το τοποθετήσει στο μικροσκόπιο και έπειτα να το συζητήσει. Πρόκειται για αφορμές. Με λίγα λόγια είναι στο χέρι μας πώς θα αξιοποιήσουμε το εργαλείο για να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα, για να πάμε ένα βήμα πάρα κάτω.
Το θέατρο ή μάλλον το θέατρο που εμπιστεύομαι φροντίζει να δώσει χώρο στη σκέψη των θεατών, να αφήσει σημεία ανοιχτά χωρίς διδακτισμούς, να γίνει ο καμβάς της συζήτησης. Είναι επιτυχία όταν ο θεατής έχει την ευκαιρία να κάνει την προσωπική του διεργασία, να επικοινωνήσει τη σκέψη του, να συζητήσει, να βελτιωθεί ατομικά και συλλογικά.
«Η γαϊδουρίτσα η Κλειώ, που έχει μυαλό και γνώση σαν μια γροθιά κατάφερε όλους να μας ενώσει.
Όλα τα ζώα το ξέρουμε και σας το τραγουδάμε, μονάχοι πάντα χάνουμε, όμως μαζί νικάμε»
Η Κλειώ και όλη η παρέα της ξεκινούν ένα μαγικό ταξίδι στη φάρμα του Θεάτρου Άβατον και περιμένουν όλα τα παιδιά από 3 έως και 9 ετών να γίνουν συνοδοιπόροι τους.
Λίγα λόγια για την ιστορία
Η γαϊδούρα η Κλειώ επισκευάζει τη φάρμα για το χειμώνα που έρχεται, ενώ οι καυγάδες ανάμεσα στα άλλα ζώα δε λένε να σταματήσουν. Όσο, όμως, ο κόκορας, το πρόβατο, η αλεπού μαλώνουν και όσο οι πάπιες κουτσομπολεύουν, η Κλειώ βάζει μπρος ένα σχέδιο για να γκρεμίσει όλα τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που έχουν τα ζώα της φάρμας και με το πείσμα, μα και την εξυπνάδα της, καταφέρνει να χτίσει μια δυνατή φιλία μεταξύ τους.
«Με όσα θα ακούσετε, με όσα εδώ θα δείτε, σίγουρα θα γελάσετε και θα ευχαριστηθείτε.
Η φάρμα σάς υπόσχεται πως όλα θα ‘ναι ωραία και ίσως κάτι μάθουμε όλοι μαζί παρέα»
Μια ιστορία για τη φιλία, τις προκαταλήψεις, τα στερεότυπα και την αποδοχή για μικρά (αλλά και για μεγάλα) παιδιά.
Παίζουν: Λάζαρος Βαρτάνης, Αλέξανδρος Καναβός, Γεωργία Κυριαζή, Άρης Μπαταγιάννης
Πού: Θέατρο Άβατον, Ευπατριδών 3, Κεραμεικός – Μετρό Κεραμεικός
Πότε: Από την Κυριακή 15 Οκτωβρίου και κάθε Κυριακή στις 13:30
Καθημερινές για σχολεία
Εισιτήρια: € 9 (κανονικό), € 7 (ανέργων/πολυτέκνων/ΑμεΑ)
Προπώληση: more.com
Τηλέφωνα κρατήσεων: 210 3412689, 6942703702
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 6944189698, 6942554383
Διάρκεια: 60’
Για παιδιά από 3 έως και 9 ετών
Ψήφισαν και οι τέσσερις υποψήφιοι πρόεδροι του ΣΥΡΙΖΑ: Περισσότεροι από 21.000 πολίτες στις κάλπες - Το μήνυμα του Τσίπρα
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα: Νεκρός βρέθηκε Ισραηλινός ραβίνος - «Αντισημιτική τρομοκρατική ενέργεια»
Κομμωτήριο στον Ασπρόπυργο παρείχε και... ροζ υπηρεσίες
Η Adele αποχαιρετά το κοινό της: «Νιώθω εξαντλημένη συναισθηματικά και σωματικά»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr