Βάνα Πεφάνη: «Ας μιλήσουμε για την προσωπική μας εξιλέωση»
Λίγο πριν την πρεμιέρα του έργου του Μηνά Βιντιάδη «Κάτω Παρθενώνας» στο θέατρο Άλμα, η σκηνοθέτις, μας «ξεκλειδώνει» μερικά από τα μυστικά του🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Πρώην επιτυχημένος επιχειρηματίας που βρίσκεται στα πρόθυρα της απόλυτης οικονομικής κατάρρευσης προσλαμβάνει έναν άστεγο- πλανόδιο βιβλιοπώλη, για να τον σκοτώσει προκειμένου να γλιτώσει τον εξευτελισμό.
Αυτός είναι ο βασικός καμβάς του Μηνά Βιντιάδη στον «Κάτω Παρθενώνα» του. Στο έργο του που είχε πρωτανέβει τον Οκτώβριο του ’15 με επιτυχία στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παρουσιάζεται τώρα για πρώτη φορά στην Αθήνα, από τις 16 Δεκεμβρίου, Δευτερότριτα στο Θέατρο «ΑΛΜΑ», σε σκηνοθεσία της Βάνας Πεφάνη, με πρωταγωνιστές τον Λεωνίδα Κακούρη και τον Χρήστο Σαπουντζή.
Γραμμένος με χιούμορ ο «Κάτω Παρθενώνας», δεν κρύβει το σύγχρονο δράμα που καραδοκεί: «Στην Ελλάδα του σήμερα, χρηματιστής και άστεγος διαπραγματεύονται μια "συνεργασία" που ισορροπεί εφιαλτικά ανάμεσα στην ιδεολογία και τη δικαιολογία, τη φτώχεια και την ηθική εξαθλίωση, την ευκαιρία και την καταστροφή, τη δολοφονία και τη σωτηρία. Σε έναν κόσμο που κυβερνούν οι τράπεζες και οι οίκοι αξιολογήσεων, οι ήρωες έχουν, κυρίως, να αντιμετωπίσουν τους προσωπικούς τους δαίμονες. Δυνατός σε αυτήν τη μάχη δεν είναι, πια, αυτός που έχει τα χρήματα. Είναι αυτός που έχει το μαχαίρι. Το παιχνίδι σκληραίνει. Οι αλήθειες πονάνε όσο βγαίνουν στο φως…». Κι όπως λέει και ο συγγραφέας, «σ’ ένα καλά κρυμμένο μικρό χωριό κάτω από την Ακρόπολη ζούμε όλοι»…».
Όσο για το τι λέει η σκηνοθέτις της παράστασης Βάνας Πεφάνη; «Νιώθω τυχερή όταν τα έργα με επιλέγουν. Στην προκειμένη περίπτωση ο συγγραφέας του έργου, ο αγαπημένος Μηνάς Βιντιάδης, μου εμπιστεύτηκε το έργο του όταν αποφάσισε να το κατεβάσει στην Αθήνα. Αρχικά με γοήτευσε η ιστορία που ξεδιπλώνεται» λέει για την επιλογή της να σκηνοθετήσει τον «Κάτω Παρθενώνα».
«Αυτή η απρόσμενη συνάντηση δύο ανθρώπων, σε μια οριακή στιγμή του ενός, και κατά πόσο το τυχαίο έχει τη δύναμη να αλλάξει τις ζωές μας. Όμως όσο περισσότερο το δουλεύω, ανακαλύπτω τον παράλληλο κόσμο του, τη λέξη κάτω από τη λέξη και την εικόνα δίπλα στην εικόνα. Ο "Κάτω Παρθενώνας" είναι ένα κείμενο με πολύ καλούς διαλόγους, χιούμορ, σασπένς και ανατροπές μέχρι την τελευταία σελίδα» συμπληρώνει.
Ποια είναι η δική σας προσέγγιση στη σκηνοθεσία του «Κάτω Παρθενώνα»;
Όπως σε όλες μου τις σκηνοθεσίες, αρχικά αφήνω οδηγό μου το κείμενο, στη συνέχεια οδηγός μου γίνεται η πρόβα, αυτό που παράγεται κάθε μέρα. Η σχέση που δημιουργείται από τους ηθοποιούς. Και εντελώς ξαφνικά, μια μέρα, γνωρίζω τη δομή και τον τρόπο να αφηγηθώ την δική μου ιστορία μέσα από την παράσταση. Ο «Κάτω Παρθενώνας» μού δίνει τη δυνατότητα να μιλήσω για την προσωπική εξιλέωση. Για τη «δεύτερη ευκαιρία». Για το χρώμα που εισβάλλει στο ασπρόμαυρο. Τελικά για την τόλμη και το ψυχικό κόστος που χρειάζεται η όποια αλλαγή.
Η Ελλάδα του σήμερα πως παρουσιάζεται στο έργο;
Ο «Κάτω Παρθενώνας» δεν απεικονίζει μόνο την Ελλάδα του σήμερα και γι' αυτό θα μας αφορά και μετά από χρόνια. Η εικόνα των ανιστόρητων ανθρώπων που οδηγούν τη χώρα σε χρεοκοπία, άστεγοι και κατεστραμμένοι επιχειρηματίες, πρόσφυγες και μοναχικοί, πιστεύετε πως είναι μια εικόνα που θα εκλείψει σύντομα;
Τι αισθάνεστε για τους δύο ήρωες του έργου;
Τους αναγνωρίζω, τους δικαιολογώ ,τους αντιλαμβάνομαι, τους συγχωρώ, αλλά τον έναν ειδικά δεν θα τον έκανα και παρέα… Μην περιμένετε να σας πω ποιον... Ως σκηνοθέτης, όμως, τους φροντίζω και τους αγαπώ. Τι να κάνω;
Θα μπορούσαν να είναι γυναίκες; Τι θα άλλαζε;
Σίγουρα θα άλλαζε το φινάλε. Είναι έργο γραμμένο για τον αντρικό μικρόκοσμο. Οι γυναίκες, ακόμα και αν έλεγαν τα ίδια ακριβώς λόγια, δεν θα έφταναν στη ίδια κατάληξη. Συγχωρέστε με, αλλά έχω μεγάλη εμπιστοσύνη στην γενναιότητα της γυναίκας.
Πόσο τυχερός είναι ένας σκηνοθέτης όταν έχει στη διάθεσή του ηθοποιούς-πολυεργαλεία όπως ο Σαπουντζής και ο Κακούρης;
Ο σκηνοθέτης οφείλει να νιώθει τυχερός όταν κατορθώνει να συνεργάζεται με τους ηθοποιούς που σκέφτηκε από την πρώτη στιγμή για τους ρόλους. Είμαι βέβαιη πλέον, ότι το σωστό κάστινγκ είναι η μισή δουλειά του σκηνοθέτη. Ο Λεωνίδας και ο Χρήστος είναι ηθοποιοί ενεργοί δημιουργικά, σκηνικά έξυπνοι και αυτό τους κάνει τόσο καλούς ηθοποιούς.
Πώς είναι η κατάσταση στο θέατρο σήμερα; Η πληθώρα παραστάσεων λειτουργεί θετικά ή αρνητικά;
Σεβασμός, αυτό λείπει από το θέατρο σήμερα. Σεβασμός για τη δουλειά των ηθοποιών, των σκηνοθετών των συγγραφέων και όλων των συνεργατών .Η μη οικονομική στήριξη λειτουργεί ενάντια στην ποιότητα της δουλειάς μας. Η κατάργηση της σεζόν επίσης. Ειλικρινά θα ευχόμουν να είχαν όλες οι παραστάσεις την δυνατότητα να εκφράσουν το όραμα των δημιουργών τους και το χρόνο για να το επικοινωνήσουν στον κόσμο... Δυστυχώς, όμως, τα πάντα λειτουργούν με εκπτώσεις. Δεν μας φταίνε οι πολλές παραστάσεις, αλλά το λίγο στις πολλές παραστάσεις. Το δυναμικό του θεάτρου μας είναι πολύ καλό και με την κατάλληλη στήριξη σίγουρα θα ανθήσει.
INFO
«Κάτω Παρθενώνας»
Συγγραφέας: Μηνάς Βιντιάδης
Σκηνοθέτης: Βάνα Πεφάνη
Σκηνογραφία: Γιώργος Λυντζέρης
Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης
Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Μουσική: Orestis
Μουσική σύνθεση: Orestis
Ερμηνεύουν: Λεωνίδας Κακούρης, Χρήστος Σαπουντζής
Εισιτήρια: Γενική είσοδος 15,00 ευρώ, Μειωμένη τιμή 12,00 ευρώ
Πληροφορίες: 210 5220100
Προπώληση: viva.gr και στο ταμείο του θεάτρου 210 5220100
Θεσσαλονίκη: Συνεδριάζει το Συντονιστικό για Μετρό και FlyOver
Προγνώσεις καιρού στα τυφλά: Εκτός λειτουργίας πολλά ραντάρ, σε αχρηστία μετεωρολογικοί σταθμοί
Το εγκαταλελειμμένο «Νησί των Ονείρων» στην Εύβοια είναι η επιτομή του καταστροφικού τουρισμού
Νίνο: «Πίστεψα στο Θεό μετά από ένα τροχαίο δυστύχημα που βρέθηκα μάρτυρας»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr