Σαν Σήμερα|15.09.2022 00:00

Ο Μικρός Γουΐλι: Η καινοτομία στη μάχη του Σομ που έκανε τα άλογα να χλιμιντρίζουν χαρούμενα

Newsroom

Μια μέρα σαν σήμερα, τα άλογα που περίμεναν να ξεχυθούν στο πεδίο της μάχης γύρω από τις όχθες του ποταμού Σομ, χλιμίντρισαν χαρούμενα…

Κάποιος άλλος είχε πάρει τη θέση τους, κάποιος που τον φώναζαν Μικρό Γουΐλι
Ποιος ήταν ο Little Willie που θα άλλαζε τη φιλοσοφία στα πεδία των μαχών αρχίζοντας από τη Μάχη του Σομ; Διαβάστε:

Το 1915 ο Πρώτος Άρχοντας του Βρετανικού Ναυαρχείου, Ουίνστον Τσώρτσιλ, δημιούργησε μια επιτροπή για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του πολέμου των χαρακωμάτων.

Έπειτα από πολλά πειράματα, αλλά και λανθασμένες επιλογές, μια γεωργική εταιρεία, η William Foster & Co. στο Λίνκολν, ανέλαβε να κατασκευάσει ένα πρωτότυπο μηχάνημα. Οι μηχανικόι - σχεδιαστές Γουίλιαμ Τρίτον και Γουόλτερ Γουίλσον, αξιοποίησαν ένα σύνολο λειτουργικών κομματιών που τα συναρμολόγησαν κατασκευάζοντας ένα μηχάνημα που στην αρχή το ονόμασαν «Landship» και μετά έγινε γνωστό ως «Little Willie», ενώ σήμερα είναι αναγνωρίσιμο σε ολόκληρο τον κόσμο με το όνομα τανκ ή τεθωρακισμένο. Λέγεται ότι το πρώτο του όνομα, το Little Willie ήταν ένα ασεβές προσωνύμιο που λοιδορούσε για τον γερμανό ηγέτη, Κάιζερ Γουλιέλμο (Kaiser Wilhelm).

Ξεπερασμένο με το που κυκλοφόρησε!

Όταν κατασκευάστηκε το «Little Willie», οι σχεδιαστές του είχαν ήδη καταλήξει σε μια βελτιωμένη ιδέα για μια μηχανή με ερπύστριες, που θα το έκαναν να μπορεί να διασχίσει τα χαρακώματα. Αυτό θα ήταν και το κλασικό σχέδιο των βρετανικών τανκς του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Έτσι, ο «Little Willie» ήταν ξεπερασμένος σχεδόν μόλις «γεννήθηκε».
Το πρώτο τανκ, που έμελλε να εκτοπίσει - με τον χρόνο - τα άλογα από τα πεδία των μαχών, είχε έναν κινητήρα Daimler - Knight των 13 λίτρων που είχε ισχύ 105 ίππων. Το πρωτότυπο άρμα ήταν εξοπλισμένο με έναν μη περιστρεφόμενο πυργίσκο όπου υπήρχε ένα πολυβόλο· συνήθως τοποθετείτο ένα πολυβόλο Maxim Vickers 2 pounder (40 mm) (το αποκαλούμενο Pom-pom).

Τα βρετανικά τανκς… κάλπασαν για πρώτη φορά στο πεδίο της μάχης στις 15 Σεπτεμβρίου του 1916. Μόνο 49 ήταν ετοιμοπόλεμα και με την πρώτη τους έξοδο γελάσαν και τα άλογα… Όμως στις 20 Νοεμβρίου του 1917, 474 βρετανικά οι άρματα βγήκαν αγέρωχα στη Μάχη του Καμπραί και εντυπωσίασαν φίλους και εχθρούς. Αυτά τα άρματα μάχης, ωστόσο, ήταν πολύ αργά και είχαν πολύ μικρό βεληνεκές για να μπορέσουν να κυριαρχήσουν σε ένα δύσκολο πεδίο. Κατά συνέπειαέπρεπε να γίνουν διορθωτικές κινήσεις και έγιναν. Και φθάσαμε από τον Μικρό Γουΐλι του Σομ, στη Μάχη του Κουρσκ – την μεγαλύτερη μάχη τεθωρακισμένων στην Ιστορία - με τα θηριώδη Πάντσερ, τα Τάιγκερ, τα Φέρντιναντ να δοκιμάζουν τις αντοχές του ανθρώπου και του ατσαλιού… Και οι πόλεμοι συνεχίζονται και τα άρμτα εξελίσσονται.

Κι ο Μικρός Γουΐλι, που άνοιξε τον δρόμο, ξεκουράζεται πια γυαλισμένος και… χαρούμενος στο Μουσείου Τεθωρακισμένων στο Bovington της Αγγλίας.

άρμα μάχηςτανκειδήσεις τώραΑ' Παγκόσμιος Πόλεμοςσαν σημερα