Travel|05.12.2021 14:00

Κάποτε βασιλιάς των αιθέρων, τώρα στο χρονοντούλαπο της ιστορίας: Η αεροπορική εταιρεία που λάτρεψε το jet set

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
Μια ομάδα εργαζομένων κουνάει τα φώτα για να αποχαιρετήσει την τελευταία πτήση της Pan American World Airways από το διεθνές αεροδρόμιο του Τόκιο στη Ναρίτα, στις 12 Φεβρουαρίου 1986. Η πτήση αυτή σηματοδότησε το τέλος της μισού αιώνα λειτουργίας της Pan Am στον Ειρηνικό. Αντ' αυτού, η United Airlines ξεκίνησε την ίδια ημέρα τις νέες της υπηρεσίες μεταξύ των χωρών του Ειρηνικού. (AP Photo/Tsugufumi Matsumoto)
Πολίτες χαιρετούν καθώς το Boeing 747 της Pan American Airlines με την ονομασία Clipper Voyager απογειώνεται από το Διεθνές Αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, Γερμανία, την 1η Νοεμβρίου 1991. Η πτήση με προορισμό τη Νέα Υόρκη ήταν η τελευταία πτήση της Pan Am στη Φρανκφούρτη. Η Pan Am εγκατέλειψε το μεγαλύτερο μέρος των υπερπόντιων βάσεων της, καθώς η Delta Air Lines ανέλαβε, εισάγοντας τη Delta σταθερά στις τάξεις των παγκόσμιων υπερδυνάμεων της αεροπορίας. (AP Photo/Kurt Strumpf)
Ένα τζετ αεροσκάφος, που εγκαινίασε τις υπερατλαντικές πτήσεις, συντηρείται στην πίστα του αεροδρομίου μετά την πτήση από τη Βαλτιμόρη, στις 17 Οκτωβρίου 1958, στις Βρυξέλλες. Το Boeing 707 της Pan American World Airways, με πλήρωμα και 39 φιλοξενούμενους επιβάτες ολοκλήρωσε την πτήση των 3.910 μιλίων σε 7 ώρες και 15 λεπτά. (Φωτογραφία AP)
Αστυνομικοί και ερευνητές εξετάζουν τα απομεινάρια της μύτης του Pan Am 103 σε ένα χωράφι στο Λόκερμπι της Σκωτίας. Είναι ο απόηχος της βομβιστικής επίθεσης του 1988 σε αεροσκάφος της Pan Am που εξερράγη πάνω από το Λόκερμπι της Σκωτίας, σκοτώνοντας 270 ανθρώπους. Για την επίθεση κατηγορήθηκε στενός συνεργάτης του πρώην ηγέτη της Λιβύης Μουαμάρ Καντάφι (AP Photo/Martin Cleaver)
Ο άδειος τερματικός σταθμός 3 της Delta Airlines στο αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης. Ο μοναδικός τερματικός σταθμός Worldport σε σχήμα ιπτάμενου πιθήκου που κατασκευάστηκε από την Pan Am το 1960 στο αεροδρόμιο Κένεντι της Νέας Υόρκης ήταν σύμβολο της εποχής των τζετ. (AP Photo/Mary Altaffer, File)
Το ιπτάμενο σκάφος 19 τόνων, Pan American Clipper, απεικονίζεται στην τελική δοκιμαστική πτήση του στο αεροδρόμιο της Αλαμέδα, Καλιφόρνια, στις 15 Απριλίου 1935. Η πτήση στη Χονολουλού ήταν το πρώτο σκέλος μιας πτήσης 8.500 μιλίων που θα συνέδεε τις ΗΠΑ και την Άπω Ανατολή με μια εμπορική αεροπορική εταιρεία. (Φωτογραφία AP)
Συντρίμμια από ένα από τα δύο αεροσκάφη Boeing 747 είναι διασκορπισμένα στο αεροδρόμιο Los Rodeos της Τενερίφης, 28 Μαρτίου 1977, στον απόηχο μίας εκ των χειρότερων αεροπορικών στην ιστορία. Εκπρόσωποι αεροπορικών εταιρειών ανέφεραν τον αριθμό των νεκρών από τη σύγκρουση των αερογραμμών Pan American και KLM Airlines στον διάδρομο προσγείωσης σε 578. Οι περισσότεροι από τους νεκρούς πιστεύεται ότι ήταν Αμερικανοί. (AP Photo/Ives)
Το Boeing 747 της Pan Am στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου μετά την πρώτη εμπορική υπερατλαντική πτήση από τη Νέα Υόρκη στις 22 Ιανουαρίου 1970. (AP Photo/Lawrence Harris)

Στις 4 Δεκεμβρίου του 1991 η  Pan Amπραγματοποίησε την τελευταία της πτήση, μετά από σχεδόν 65 χρόνια λειτουργίας σε όλο τον κόσμο. Και όμως, παρόλο που έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε που η αεροπορική εταιρεία κήρυξε πτώχευση, το brand Pan Am φαίνεται να εξακολουθεί να αντηχεί στην τρέχουσα ποπ κουλτούρα. Μια αεροπορική εταιρεία που καθόρισε τις σύγχρονες αερομεταφορές, και με τα αεροπλάνα της ταξίδεψαν οι διασημότεροι άνθρωποι του 20ου αιώνα.

PAN AMαεροπορική εταιρεία