Spetses Classic Yacht Regatta: Με πυξίδα… το στυλ και το θέαμα (+pics)
Ντέπη ΧιωτοπούλουΣΤΙΣ ΣΠΕΤΣΕΣ, στον Αργοσαρωνικό, όλοι όσοι βρέθηκαν 28 – 30 Ιουνίου, είχαν την τύχη να απολαύσουν υπέροχα σκάφη που αγωνίζονταν στο Μπογάζι των Σπετσών, ανάμεσα Σπέτσες – Πελοπόννησο, στο πλαίσιο του 9ου Διεθνούς Αγώνα Κλασικών και Παραδοσιακών Σκαφών (Spetses Classic Yacht Regatta).
Μια Ρεγκάτα, που διοργανώνει στο πανέμορφο νησί, από το 2011, ο Ναυτικός Ομιλος Ελλάδος (ΝΟΕ) υπό την αιγίδα του Δήμου Σπετσών. Επί τρεις μέρες πραγματοποιήθηκαν οι ιστιοδρομίες για τα 80 σκάφη με περισσότερα από 450 άτομα πληρώματα, ανάμεσα στις Σπέτσες και τις ακτές της Αργολίδας, χαρίζοντας απολαυστικές εικόνες, συγκινήσεις, θέαμα, αγάπη για το άθλημα, τη θάλασσα, την Ελλάδα!
Οι συνθήκες ιδανικές, με 6 και 7 μποφόρ αέρα, με τους ιστιοπλόους να λύνουν πρυμάτσες από τον ντόκο, να σηκώνουν μαΐστρα και τζένοα, να ανεβάζουν μπαλόνια, και να συναγωνίζονται, απολαμβάνοντας παράλληλα την ιστιοδρομία τους. Μάλιστα, φέτος, με σύμμαχο τον καιρό, διεξήχθη και ένας αγώνας οffshore, σε συνδυασμό με τον γύρο του νησιού για τα κλασικά σκάφη, ένα εγχείρημα ιδιαίτερα απαιτητικό που ωστόσο πρόσφερε μοναδικές στιγμές τόσο στα πληρώματα όσο και στον κόσμο που ήταν στο νησί και παρακολουθούσε!
«Για μία ακόμα χρονιά το Spetses Classic Yacht Regatta δικαίωσε τον τίτλο της πιο ξεχωριστής ρεγκάτας στην Ελλάδα, συγκεντρώνοντας τα ομορφότερα και ιστορικότερα σκάφη των ελληνικών θαλασσών. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι και υπερήφανοι που έχουμε καταφέρει, με την ομαδική και εντατική δουλειά, να συμπεριλάβουμε τον αγώνα των Σπετσών, μεταξύ των σημαντικότερων της Μεσογείου» δηλώνει ο πρόεδρος του ΝΟΕ Αλέξανδρος Παπαδόγγονας.
Παρέλαση σκαφών
Δέκα η ώρα το πρωί, Σάββατο 29 Ιουνίου, στον ντόκο του λιμανιού των Σπετσών. Οι ιστιοπλόοι προετοιμάζονται στα σκάφη τους και είναι όλα έτοιμα για να λύσουν πρυμάτσες και να βγουν στον θαλάσσιο στίβο. Μια ώρα αργότερα, στις 11.00, θα δινόταν η έναρξη της δεύτερης ιστιοδρομίας του 9ου SCYR.
Οι καιρικές συνθήκες ιδανικές για τους αγώνες, όλοι ενθουσιασμένοι, το ίδιο και εμείς, που παρακολουθούμε από τον ντόκο την προετοιμασία τους. Το Baccara, ο Αετός, το Lamadine, το Puritan, ω, τι πανέμορφα κλασικά σκάφη, που όπως, θα μάθουμε στη συνέχεια, για το Puritan, η Βρετανίδα ιδιοκτήτρια μιας Bentley πριν πολλά πολλά χρόνια, πούλησε το πολυτελές αυτοκίνητο που είχε στην κατοχή της για να εξασφαλίσει το εξίσου πολυτελέστατο και πανέμορφο κλασικό ιστιοπλοϊκό σκάφος.
Συναρπαστικές ιστιοδρομίες, συναρπαστικό και το θέαμα, το βιώσαμε και στη θάλασσα, πλησιάζοντας με το ταχύπλοο Spetses Cruising τα κλασικά σκάφη. Αλλά και από τη στεριά, δεν ήξερες που να πρωτοκοιτάξεις, που να πρωτοφωτογραφίσεις, δεν μπορούσες να αποφασίσεις για το εάν προτιμούσες να είσαι πάνω σ’ αυτά τα μοναδικά σκαριά ή να είσαι έξω και να τα απολαμβάνεις!
Και δεν ήταν μόνο τα κλασικά, ήταν και τα παραδοσιακά σκάφη, τα λατίνια, οι οικογενειακές λέμβοι.
Αξίζει δε να πούμε, ότι στο πλαίσιο του 9ου SCYR, το «παρών» έδωσαν οι Ολυμπιονίκες Σοφία Μπεκατώρου και Μιχάλης Πατενιώτης, αθλητές παγκοσμίου φήμης, ο Παναγιώτης Μάντης και ο Παύλος Καγιαλής που κατέκτησαν το χάλκινο μετάλλιο στο Ρίο το 2016, η Βιργινία Κραβαριώτη που κατέκτησε επίσης το χάλκινο, στο Πεκίνο το 2008, καθώς και ο αθλητής του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος, Γιάννης Μιτάκης που έχει εξασφαλίσει την πρόκριση στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο το 2020. Εντονη ήταν και η παρουσία Ναυτοπροσκόπων απ’ όλη την Ελλάδα.
Ξυλοναυπηγική τέχνη
Περήφανοι για την εξέλιξη του θεσμού που ξεκίνησε πριν 9 χρόνια, αισθάνονται τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής του SCYR.
«Είναι ένας ιδιαίτερος αγώνας που τα σκάφη είναι κλασικά και έχουν πιο πολύ ενδιαφέρον» αναφέρει στο «ΕτΚ» ο αντιπρόεδρος του Ναυτικού Ομίλου Σπετσών και μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του SCYR Αντώνης Βορδώνης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το πιο βασικό όλων, για αυτόν τον αγώνα, είναι ότι οι κατηγορίες που έχουν δημιουργήσει, που έχουν τα κλασικά σκάφη, είναι δυο κατηγορίες πολύ ειδικές, «οι ανοιχτές λέμβοι, τα λατίνια, και εκεί είναι μια κατηγορία που συμμετέχουν πολλά παιδιά από τους ναυτοπροσκόπους, και το πιο σημαντικό είναι ότι είναι μια κατηγορία για τα παραδοσιακά ελληνικά σκαριά, τα οποία πολλά από αυτά που συμμετέχουν στον αγώνα έχουν φτιαχτεί στις Σπέτσες, όπου το νησί έχει πολύ δυνατή ιστορία στην ξυλοναυπηγική τέχνη και παράδοση» αναφέρει ο κ. Βορδώνης προσθέτοντας «παιδιά που ήταν στις Σπέτσες και είχαν καΐκια, μάθανε να κάνουν ιστιοπλοΐα, φτιάξανε πανιά, φτιάξανε άλμπουρα, φτιάξανε μάτσες και έχει γίνει ένα καινούργιο συνήθειο, άνθρωποι που είχαν το καΐκι τους αλλά πάντα πηγαίνανε με μηχανή, τώρα πλέον ταξιδεύουν με πανιά και έχουν μάθει αυτήν την παλιά τέχνη».
Το ραντεβού όλων, δόθηκε για του χρόνου, στο 10ο και επετειακό Spetses Classic Yacht Regatta με ακόμη περισσότερες συναρπαστικές στιγμές, και όπως είπε στον χαιρετισμό του, κατά τη διάρκεια των απονομών, ο πρόεδρος του Ναυτικού Ομίλου Σπετσών Πέτρος Πετρακόπουλος «είμαστε ενθουσιασμένοι που βλέπουμε όλον αυτόν τον κόσμο στο νησί μας, και του χρόνου θέλουμε να είστε διπλάσιοι και τριπλάσιοι, γιατί γιορτάζουμε τα 10 χρόνια!».
Ευχαριστούμε θερμά την εταιρεία Communication Lab (τηλ. 210 8015989) και την Δρ. Μαρίνα- Λύδα Κουταρέλλη, από το γραφείο Τύπου και τη διαχείριση των χορηγών που ανέλαβε για 9η συνεχή χρονιά το SCYR, για την άψογη παραμονή μας στο νησί.
*
ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΓΩΝΑΣ, όπου φετινή καινοτομία του Spetses Classic Yacht Regatta ήταν η συνεργασία με το Sailors for the Sea, τον μοναδικό διεθνή οργανισμό πιστοποίησης Ναυταθλητικών Αγώνων ως «αειφόρων αγώνων». Στο πλαίσιο αυτό αναπτύχθηκαν συγκεκριμένες δράσεις, με όλους τους ιστιοπλόους να έχουν μαζί τους παγούρια και να τα γεμίζουν από σταθμούς ανεφοδιασμού νερού που είχαν στηθεί. Δεν χρησιμοποιήθηκαν καθόλου πλαστικά μπουκάλια και ποτήρια, ενώ παράλληλα έγινε καθαρισμός της θάλασσας από σκουπίδια. Το αποτέλεσμα των δράσεων ήταν η απονομή της πιστοποίησης Gold από το Sailors for the Sea ως ένας αειφόρος αγώνας που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. Πρόκειται για τη μοναδική ρεγκάτα που το πετυχαίνει αυτό στην Ελλάδα.
Tips
-100 χρόνια Bentley Motors: Την επέτειο των 100 χρόνων από την ίδρυση της ιστορικής αυτοκινητοβιομηχανίας Bentley Motors γιόρτασε η Bentley Athens, στο πλαίσιο του 9ου SCYR 2019. Η μάρκα που ίδρυσε ο Walter Owen Bentley, ένας από τους πλέον ταλαντούχους Βρετανούς μηχανικούς στην ιστορία της αυτοκίνησης, στον πρώτο αιώνα ζωής της, έγινε συνώνυμο του ιδανικού συνδυασμού χειροποίητης πολυτέλειας και σπορ. Μια απαστράπτουσα Contintental GT W12 Convertible, δέσποζε, σε πανελλήνια πρεμιέρα, στο περίπτερο της Bentley Athens, στην Πλατεία Ποσειδωνίου, μπροστά από το ομώνυμο ξενοδοχείο, που ήταν και το κέντρο επιχειρήσεων του αγώνα. Το μοντέλο, παρουσίασε ένα «Bentley Boy» (σ.σ. αποκαλείται έτσι προς τιμήν των εύπορων Βρετανών που τη δεκαετία του 1920 έκτισαν τη φήμη της Bentley ως σπορ μάρκας) ενώ ακολούθησε εορταστικό πάρτι για τα 100 χρόνια.
-Moët & Chandon: Γιορτάζοντας με περηφάνια τα 150 χρόνια της εμβληματικής ναυαρχίδας του οίκου Moët Impérial, η νούμερο ένα σε πωλήσεις στον κόσμο, σαμπάνια, συνώνυμο της ποιότητας, της κομψότητας, της νίκης, των χαρούμενων στιγμών, και αυτή την χρονιά, άνοιξε τα πανιά της και έβαλε πλώρη μαζί με τους Ολυμπιονίκες Παύλο Καγιαλή και Παναγιώτη Μάντη με το κομψότατο σκάφος Glaramara. Ως λάτρης και υποστηρικτής του συναρπαστικού κόσμου της ιστιοπλοΐας, δρόσιζε με την κομψή και σαγηνευτική της γεύση πληρώματα και επισκέπτες, είτε σκέτη σερβιρισμένη σε συλλεκτικά ποτήρια ή σε απολαυστικά κοκτέιλ.
-Grey Goose: Υποδέχτηκε τους καλεσμένους της σε ένα εντυπωσιακό παραδοσιακό σκάφος, όπου οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τον αγώνα και να συμμετάσχουν σε masterclasses με τον Brand Ambassador της περίφημης βότκας.
-Race Village: Το 2ο Race Village έδωσε το «παρών» στην Πλατεία Ποσειδωνίου με υποστηρικτές του SCYR 2019, ενώ με δικό της περίπτερο συμμετείχε η εταιρία κατά της Κακοποίησης του Παιδιού - ΕΛΙΖΑ!, με σύνθημα «Ολοι μαζί σταματάμε την κακοποίηση των παιδιών. Σήμερα, όχι Αύριο».
ΛΙΖΑ ΣΤΑΘΑΤΟΥ
«Ενας ‘πράσινος’ ιδιαίτερος αγώνας με καταπληκτικά σκαριά»
ΣΤΙΣ ΣΠΕΤΣΕΣ, εδώ και εννιά χρόνια, πραγματοποιείται ο Διεθνής Αγώνας Κλασικών και Παραδοσιακών Σκαφών Spetses Classic Yacht Regatta, που διοργανώνει ο Ναυτικός Ομιλος Ελλάδας, υπό την αιγίδα του Δήμου Σπετσών.
Στο πλαίσιο του 9ου SCYR 2019, που πραγματοποιήθηκε 27-30 Ιουνίου στο νησί με τον αριστοκρατικό του αέρα, το «Εθνος της Κυριακής» συνομίλησε με την Λίζα Σταθάτου, μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του SCYR 2019, συντονίστρια του αγώνα και μέλος του δς του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος (ΝΟΕ), σχετικά με την ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου αγώνα, τις φετινές συμμετοχές, το θέαμα που προσφέρουν τα σκάφη, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ως οργανωτική επιτροπή.
Ενατη χρονιά φέτος που διοργανώνει ο ΝΟΕ, τον Διεθνή Αγώνα Κλασικών και Παραδοσιακών Σκαφών. Κυρία Σταθάτου, μιλήστε μας για αυτόν.
«Ενατη χρονιά φέτος, ένας αγώνας για κλασικά σκάφη, παραδοσιακά και λατίνια, ένας αγώνας ιδιαίτερος με καταπληκτικά σκαριά που προσφέρουν υπέροχο θέαμα. Οπως θαυμάζουμε οτιδήποτε είναι παλιό, καλό και καλοσυντηρημένο, αντίκες, είτε είναι αυτοκίνητα κτλ., έτσι είναι και αυτά τα σκάφη, τα παραδοσιακά. Ενας αγώνας κλασικών ξύλινων σκαφών, υπέροχα συντηρημένων».
Για πόσες συμμετοχές μιλάμε, πληρώματα, και από πού προέρχονται;
«Φέτος μιλάμε για 80 σκάφη’ το 2011 που ξεκινήσαμε είχαμε 21 σκάφη και μετά από εννιά χρόνια φτάσαμε τα 80, με πάνω από 450 άτομα πληρώματα. Το σημαντικό ωστόσο δεν είναι μόνο η αύξηση των σκαφών, είναι ότι έχουμε πάρα πολλές συμμετοχές από το εξωτερικό’ αυτός είναι και ο μεγάλος μας στόχος. Εχουν έρθει από Βέλγιο, Ελβετία, Αυστρία, Γαλλία, Ιταλία, Μεγάλη Βρετανία, Αυστραλία, Τουρκία, από Αμερική είναι κάποια πληρώματα που τρέχουν αλλά δεν έχουν φέρει σκάφος».
Οι συμμετοχές είναι καινούργιες ή επαναλαμβανόμενες;
«Τα ίδια σκάφη που έρχονται και ξαναέρχονται, λέει πολλά, συν το γεγονός, ότι φέτος έχουμε και πολλά που συμμετέχουν για πρώτη φορά’ και ξέρετε, η Ελλάδα έχει ένα χαρακτηριστικό, το κέντρο της ιστιοπλοΐας της Μεσογείου είναι μεταξύ Σαρδηνίας και Πάλμα ντε Μαγιόρκα. Εμείς είμαστε μακριά, πρέπει να περάσουνε ισθμό, και όμως έρχονται. Είναι και μοναδική ευκαιρία να συμμετέχουν στην Ρεγκάτα, και να απολαύσουν την Ελλάδα, σε ένα μοναδικό νησί, με ένα υπέροχο τοπίο, όπου οι ιστιοπλοϊκές συνθήκες είναι ιδανικές!».
Υπάρχει κάποια καινοτομία στη φετινή 9η διοργάνωση;
«Για πρώτη φορά φέτος, προσπαθούμε να κάνουμε τον αγώνα απόλυτα αειφόρο, έχουμε κάνει μεγάλη προσπάθεια να μην έχουμε τίποτα πλαστικό στον αγώνα, να μην κυκλοφορεί κανένα πλαστικό μπουκάλι, τουλάχιστον από την πλευρά της οργάνωσης. Ολα τα παιδιά έχουν θερμό, όλα τα έντυπα και έγγραφα είναι από οικολογικό χαρτί. Θέλουμε να καταστεί πραγματικά ένας ‘πράσινος’ αγώνας».
Μικρολίμανο – Σπέτσες 54 ναυτικά μίλια. Τι σημαίνει αυτό για την οργανωτική επιτροπή;
«Ξέρετε, η έδρα του ΝΟΕ είναι στο Μικρολίμανο, στον Πειραιά. Το να φύγουμε από τη βάση μας και να έρθουμε 54 ναυτικά μίλια μακριά, με σκάφη επιτροπής, με 9-10 φουσκωτά, με όλα τα υλικά που θα χρειαστούν για τον αγώνα (σημαδούρες, σημαίες), συν 40 άνθρωποι που κατεβαίνουμε, είναι ένα πολύ μεγάλο εγχείρημα, που έχει κόστος. Ωστόσο, θεωρείται ένας πολύ επιτυχημένος αγώνας, και πολλά τα οφείλουμε στους χορηγούς μας. Οι Σπέτσες, κάθε χρόνο, μας υποδέχονται με πολύ μεγάλη αγάπη. Είναι και οι εθελοντές που έχουμε, και από τον Ναυτικό Ομιλο Σπετσών, ενώ στη στεριά έχουμε πάνω από 30 εθελοντές».
- Η... απώλεια βιντεοληπτικού υλικού «εξαφανίζει» τους υπεύθυνους για τα Τέμπη - Τα κραυγαλέα λάθη που στοιχειώνουν τη δικογραφία
- ΕΣΥ: Αλλαγές στον νόμο Κεραμέως για την επιλογή στελεχών στο δημόσιο ετοιμάζει η κυβέρνηση - Τι είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης
- Οι πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης μετά τη διαγραφή Σαμαρά - Τέλος στα σενάρια για πρόωρες κάλπες
- Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες την περίοδο των Χριστουγέννων - Μέχρι 10% η αύξηση στο κόστος των αποδράσεων