Έχετε μπερδευτεί σχετικά με τις αλλαγές που φέρνει η ΕΕ στα αεροπορικά ταξίδια; Δείτε τι συμβαίνει στην πραγματικότητα
Πλήθος δημοσιευμάτων τις προηγούμενες μέρες έκανε λόγο για ριζικές αλλαγές στους κανόνες για τις χειραποσκευές. Τι ισχύει;🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Τα όρια και οι κανόνες σχετικά με τις χειραποσκευές στα αεροπορικά ταξίδια είναι τρομερά πολύπλοκα. Οι αεροπορικές εταιρείες θεσπίζουν τους δικούς τους κανόνες σχετικά με τις ακριβείς διαστάσεις και το βάρος των αποσκευών που μπορούμε να πάρουμε μαζί μας στην καμπίνα του αεροπλάνου. Ορισμένες χρεώνουν παραπάνω για οτιδήποτε πέραν ενός μικρού σακιδίου πλάτης, μία θήκης φορητού υπολογιστή ή της τσάντας μας – άλλες δεν χρεώνουν τίποτα. Αν συνήθως πετάτε με την αεροπορική εταιρεία Χ, μην υποθέσετε ότι η τσάντα σας θα είναι αποδεκτή στην καμπίνα και από την αεροπορική εταιρεία Υ.
Οι πιο «κλασικές» εταιρείες, όπως οι British Airways και οι αεροπορικές της Βόρειας Αμερικής, προσφέρουν γενναιόδωρα το δικαίωμα να έχουμε μαζί μας δύο τεμάχια χειραποσκευών. Οι οικονομικές εταιρείες στην Ευρώπη, όμως, δε λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο. Ο μόνος σίγουρος τρόπος να είναι κανείς συμβατός με όλους τους κορυφαίους αερομεταφορείς χωρίς επιπλέον χρέωση, είναι μία μικρή χειραποσκευή διαστάσεων έως 33 x 25 x 15 cm.
Σύμφωνα με μία από τις πολλές αναφορές που κυκλοφορούν σε μεγάλους ειδησεογραφικούς ιστοτόπους, «η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να θέσει σε εφαρμογή ένα νέο σύνολο κανόνων με στόχο να καταστήσει τα αεροπορικά ταξίδια πιο απλά και λιγότερο απρόβλεπτα. Από την 1η Σεπτεμβρίου θα εφαρμοστούν αλλαγές στους κανονισμούς για τις χειραποσκευές, στο πλαίσιο μιας πρωτοβουλίας για την τυποποίηση των διαστάσεων των χειραποσκευών».
Στις εν λόγω αναφορές οι δυνητικοί ταξιδιώτες λανθασμένα ενημερώνονται ότι, από τον Σεπτέμβριο, οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών της ΕΕ θα δικαιούνται «μία χειραποσκευή και ένα μικρό προσωπικό αντικείμενο, όπως τσάντα, σακίδιο ή τσάντα για φορητό υπολογιστή». Ισχύει, ωστόσο, κάτι τέτοιο; Σύμφωνα με τον Independent, πρόκειται περί ανακρίβειας καθώς δεν είναι σαφές πώς προέκυψαν τόσο εκτεταμένα δημοσιεύματα για κάτι που δεν συμβαίνει. Το βρετανικό μέσο, ωστόσο, ασχολήθηκε εκτενώς με όλα τα ερωτήματα που προκύπτουν μετά τα δημοσιεύματα, και τις πληροφορίες που υπάρχουν σχετικά.
Είναι υποχρεωτική από την ΕΕ η χορήγηση ενός γενναιόδωρου επιδόματος για τις χειραποσκευές μας;
Όχι, δεν υπάρχει «επικείμενος κανονισμός της ΕΕ που να προβλέπει αλλαγές στους κανόνες για τις χειραποσκευές». Το Ευρωκοινοβούλιο, τον περασμένο Οκτώβριο, ενέκρινε ψήφισμα το οποίο αναφέρει πως, «η σε επίπεδο ΕΕ εναρμόνιση των απαιτήσεων σχετικά με το μέγεθος, το βάρος και τον τύπο των χειραποσκευών και των αποσκευών που παραδίδονται για όλες τις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα ενίσχυε τη διαφάνεια και την προστασία των καταναλωτών για όλους τους ταξιδιώτες που ταξιδεύουν με αεροπλάνο». Δεδομένης της σύγχυσης που έχει δημιουργηθεί από τα δημοσιεύματα, αυτή η γενική οδηγία σίγουρα θα έβρισκε σύμφωνα αεροδρόμια, αεροπορικές εταιρείες και επιβάτες.
Τι κάνει στην πραγματικότητα η ΕΕ, λοιπόν;
Σύμφωνα με το Τμήμα Κινητικότητας και Μεταφορών της Κομισιόν, τον Ιούλιο πραγματοποιήθηκε ένα workshop στο οποίο συμμετείχαν «όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς, προκειμένου να συζητηθούν πιθανά κοινά πρότυπα για το βάρος και τις διαστάσεις των χειραποσκευών». Εκπρόσωπος της Επιτροπής είπε στο βρετανικό μέσο πως, «περιμένουμε να ακούσουμε περισσότερες λεπτομέρειες από τη βιομηχανία σύντομα, σχετικά με την πρόοδο στο θέμα των κοινών αυτών προτύπων. Η Κομισιόν σχεδιάζει να διοργανώσει ένα εργαστήριο παρακολούθησης σχετικά με το θέμα το φθινόπωρο».
Δηλαδή, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη υπογράψει το σχέδιο της Κομισιόν;
Ναι. Η ένωση Airlines for Europe (A4E) η οποία εκπροσωπεί τις British Airways, easyJet, Ryanair και τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες της ηπειρωτικής Ευρώπης, έχει αναλάβει την υπόθεση. Ο διευθύνων σύμβουλος του μεγαλύτερου οικονομικού αερομεταφορέα της Ευρώπης, της Ryanair, Michael O'Leary, πάντως, δήλωσε ότι, «θεωρούμε πως πρέπει να υπάρξει μια τυποποιημένη συμφωνία σχετικά με το τι μπορεί να μεταφερθεί στο αεροσκάφος. Συνεργαζόμαστε με τις άλλες αεροπορικές εταιρείες της A4E για να προσπαθήσουμε να καταλήξουμε σε συγκεκριμένα μεγέθη. Ακόμα δεν υπάρχει μεταξύ μας συμφωνία».
Η ΕΕ, τελικά, θέλει να καταργήσει την καταβολή τελών για τις χειραποσκευές;
Ιδανικά ναι, αλλά για να γίνει εφικτό κάτι τέτοιο θα πρέπει να βρεθεί κοινός τόπος μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, των ξεχωριστών απόψεων και των αντικρουόμενων κοινών στα οποία αυτά απευθύνονται. Πριν από μία δεκαετία, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάσισε ότι οι χειραποσκευές αποτελούν «απαραίτητο κομμάτι» των αεροπορικών ταξιδιών και ότι οι επιβάτες θα πρέπει να μπορούν να παίρνουν μια λογική ποσότητα απαραίτητων πραγμάτων μαζί τους στην καμπίνα, χωρίς να πληρώνουν επιπλέον.
Αυτό που επιθυμεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι ένας κοινός κανονισμός, σύμφωνα με τον οποίο, οι επιβάτες, θα έχουν το δικαίωμα να έχουν μαζί τους στην καμπίνα του αεροσκάφους δύο χειραποσκευές, χωρίς να υπόκεινται σε προσαυξήσεις. Η Κομισιόν αναφέρει πως, «ως εκ τούτου, τα κράτη – μέλη καλούνται να διασφαλίσουν ότι η απόφαση αυτή τηρείται και, εν τω μεταξύ, να επιδιώξουν τη διαφάνεια όσον αφορά τη γνωστοποίηση τυχόν τελών που χρεώνονται για τις χειραποσκευές».
Αυτό είναι κάτι που θα ισχύσει για όλους;
Οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες θεωρούν τις αξιώσεις τις Κομισιόν μη εφαρμόσιμες. Ο O'Leary λέει πως οι αξιωματούχοι των Βρυξελλών «αποδέχονται ότι θα πρέπει να υπάρχουν περιορισμοί». Ο ίδιος, μιλώντας στο καθημερινό ταξιδιωτικό podcast του Independent ισχυρίστηκε πως, «αν πάρετε τα Boeing 737 μας (σ.σ. ο τύπος αεροσκάφους από τον οποίο αποτελείται αποκλειστικά ο στόλος της εταιρείας) μπορούμε να επιτρέψουμε περίπου στους μισούς επιβάτες να φέρουν μία τροχήλατη τσάντα στο αεροπλάνο. Δεν υπάρχει χώρος στο αεροσκάφος για περισσότερες τσάντες. Δεν πιστεύουμε, επομένως, ότι θα μπορεί να νομοθετηθεί κάποιος κανονισμός που θα επιβάλει σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες τον ίδιο αριθμό αποσκευών. Οι τσάντες δε χωράνε στα αεροσκάφη».
Αναμενόμενο δεν είναι αυτό από τις αεροπορικές;
Οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες κερδίζουν ένα μεγάλο μέρος των εσόδων τους από τη χρέωση για μεγαλύτερες χειραποσκευές. Οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους ισχυρίζονται ότι, με αυτό τον τρόπο καθιστούν της τιμολογιακή πολιτική τους απολύτως διαφανή. Σε ένα βαθμό μπορεί να έχουν δίκιο, ωστόσο, οι ευρωπαϊκές αρχές εξετάζουν εξονυχιστικά το θέμα ακριβώς επειδή οι αεροπορικές έχουν τραβήξει την προσοχή στους κανονισμούς τους αυξάνοντας το κόστος των αποσκευών σε παράλογο βαθμό. Για παράδειγμα, τον Σεπτέμβριο, μπορεί κανείς να πετάξει από το Stansted του Λονδίνου προς Κροατία με Ryanair, έναντι 15 λιρών. Η μεταφορά μίας μεγαλύτερης χειραποσκευής θα κοστίσει επιπλέον 23 λίρες – ποσό μεγαλύτερο του 50 τοις εκατό του βασικού αεροπορικού ναύλου. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με το οριακό κόστος του να πάρει κάποιος τις δικές του χειραποσκευές στο αεροπλάνο.
Πότε θα αλλάξουν οι κανονισμοί;
Κανείς δεν ξέρει ωστόσο το βρετανικό μέσο προτείνει να μην περιμένουμε μεγάλες αλλαγές πριν το καλοκαίρι του 2025. Θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί κοινός τόπος μεταξύ των περιφερειακών αερομεταφορέων με μικρά αεροσκάφη. Η Loganair, για παράδειγμα, έχει μέγιστες διαστάσεις χειραποσκευών 40cm x 35cm x 18cm 18cm λόγω των περιορισμών μεγέθους του στόλου της. Μία αποσκευή με αυτές ακριβώς τις διαστάσεις θα επέτρεψε στον κάτοχό της να μεταφέρει πράγματα όγκου 25 λίτρων- 60% λιγότερο του ορίου για μία μεγάλη χειραποσκευή της British Airways.
Πολυτεχνείο: Περισσότερα από 25.000 άτομα στην πορεία, πάνω από 100 προσαγωγές – Live ενημέρωση
Πετάει για τις ΗΠΑ ο Αντώνης Σαμαράς: Οι επαφές με την ομογένεια και οι επόμενες κινήσεις του
Ζιζέλ Πελικό: Στις 20 Δεκεμβρίου η απόφαση για τους 200 βιασμούς της με «ενορχηστρωτή» τον ίδιο της τον σύζυγο
Live Φινλανδία - Ελλάδα: Το τελευταίο ματς της Εθνικής για τον όμιλο του Nations League
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr