Τηλεόραση|19.10.2024 15:31

Αποδοχή, φιλία και τρέλα στην «Αρχελάου 5»: Μια κωμωδία που φέρνει την ανανέωση στην ελληνική τηλεόραση

Άγγελος Γεραιουδάκης
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Η νέα σειρά της ΕΡΤ1, «Αρχελάου 5», προκάλεσε από την αρχή αντιδράσεις και διφορούμενα σχόλια. Πρόκειται για μια φρέσκια, νεανική κωμωδία που προβάλλεται στην prime time της κρατικής τηλεόρασης, φέρνοντας τους τηλεθεατές στο Παγκράτι, μια γειτονιά γνωστή για τη ζωντάνια και την ποικιλόμορφη ανθρωπογεωγραφία της. Ενας κύκλος ανθρώπων με επίκεντρο ένα μπαρ στην οδό Αρχελάου βρίσκεται αντιμέτωπος με έρωτες, φιλίες, προδοσίες και ακραίες καταστάσεις που αλλάζουν τη ζωή τους. Αν και η σειρά ξεκίνησε με αρκετές αρνητικές κριτικές, ειδικά από τηλεοπτικούς συντάκτες, τώρα φαίνεται να έχει βρει τον ρυθμό της και να κερδίζει τους θεατές.

Οπως και πολλοί άλλοι, όταν παρακολούθησα τα πρώτα επεισόδια της «Αρχελάου 5», ένιωσα μια αρχική απογοήτευση, καθώς είχα υψηλές προσδοκίες. Ωστόσο, γρήγορα συνειδητοποίησα ότι το είδος της κωμωδίας που αντιπροσωπεύει – ένα είδος που σπανίζει στην ελληνική τηλεόραση – έχει τη δική του δυναμική. Σε μια εποχή όπου κυριαρχούν οι δραματικές σειρές και τα σκοτεινά θέματα, η «Αρχελάου 5» ήρθε για να δώσει μια πιο ανάλαφρη νότα. Όπως αποδεικνύεται, δεν ήταν εύκολο να επιτευχθεί αυτό εξαρχής. Οι πρώτες εντυπώσεις δεν δικαίωσαν τις προσδοκίες, και οι κριτικοί δεν άργησαν να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους, με τα σχόλια να είναι σε αρκετές περιπτώσεις καυστικά. Παρόλα αυτά, με τον καιρό, η σειρά βρήκε το κοινό της και απέδειξε ότι αξίζει μια δεύτερη ευκαιρία.

Η «Αρχελάου 5» αντλεί έμπνευση από μια σύγχρονη ματιά στα κοινωνικά θέματα, κάτι που ίσως προκαλεί αμηχανία σε ορισμένους. Δεν φοβάται να θίξει ζητήματα όπως η έλλειψη ειλικρίνειας, η πατριαρχία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η βία, τα ανεκπλήρωτα όνειρα των νέων, η εισβολή των ψεύτικων ειδήσεων στα ΜΜΕ και οι σχέσεις εξουσίας πίσω από τις κάμερες. Μέσα από το χιούμορ και την αλληλεπίδραση των χαρακτήρων, φωτίζεται η υποκρισία που επικρατεί στον κόσμο της τηλεόρασης, κάτι που ίσως εξηγεί τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η σειρά. Για παράδειγμα, η παρουσία της influencer Μπίλι Μπι (Πένυ Αγοραστού), που κατακτά τον χώρο της τηλεόρασης μόνο και μόνο επειδή «πουλάει» στα social media, θυμίζει πολλές πραγματικές περιπτώσεις στην εποχή μας.

Παράλληλα, η σειρά καταφέρνει ν’ αποτυπώσει πιστά το λεξιλόγιο και τη νοοτροπία της νέας γενιάς (Gen Z), κάτι που ενδέχεται να δυσκολεύει τους πιο παραδοσιακούς θεατές να την κατανοήσουν πλήρως. Το φρέσκο ύφος και οι σύγχρονες αντιλήψεις της δημιουργούν μια αίσθηση απόστασης για τους μεγαλύτερους σε ηλικία τηλεθεατές, ενώ ταυτόχρονα χτίζει μια γέφυρα με το νεότερο κοινό. Οι νεότεροι αναγνωρίζουν στις οθόνες τους κομμάτια της δικής τους πραγματικότητας και ανησυχίες. Πολλές φορές, το λεξιλόγιο και οι εκφράσεις που ακούγονται στη σειρά μπορεί να ξενίζουν ή να θεωρηθούν τολμηρές από το πιο συντηρητικό κοινό. Παρ’ όλα αυτά, αυτές οι εκφράσεις αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα της εποχής, ακόμα κι αν αυτή συχνά είναι αιχμηρή όταν προβάλλεται στην οθόνη.

Τρυφερά μηνύματα σε μια σύγχρονη κωμωδία

Ένα άλλο σημαντικό θέμα που αντιμετωπίζει η σειρά είναι το politically correct. Οι χαρακτήρες, όπως ο Οδυσσέας Ζουμπούλης (Γιάννης Διακάκης) ή αλλιώς Ody, προσπαθούν να προσεγγίσουν πιο ευαίσθητα ζητήματα στις καθημερινές τους αλληλεπιδράσεις. Μέσα από φράσεις όπως «αυτό που είπες με έκανε να νιώσω άσχημα», βλέπουμε μια προσπάθεια ν’ αναδειχθεί η σημασία του σεβασμού και της αποφυγής της προσβολής. Αυτό είναι κάτι που ζητά η σύγχρονη κοινωνία, και είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε μια σειρά να θίγει τέτοια ζητήματα με ειλικρίνεια. Σ' ένα επεισόδιο, μάλιστα, ο Οδυσσέας εντάσσεται σε μια ακτιβιστική ομάδα αστυνομικών που διεκδικούν το δικαίωμα να διατηρούν γενειάδα – μια σουρεαλιστική αλλά και σατιρική προσέγγιση των ακραίων κοινωνικών αντιπαραθέσεων.

Η ιδέα για τη «Αρχελάου 5» γεννήθηκε το 2021, εν μέσω πανδημίας, σ' ένα μπαρ στη συνοικία Τραστέβερε της Ρώμης, κατά τη διάρκεια ενός επαγγελματικού ταξιδιού των δημιουργών. Οι χαρακτήρες του Ορφέα (Χάρης Χιώτης) και του Στέφανου (Γιάννης Καράμπαμπας) είναι εμπνευσμένοι από δύο αληθινά πρόσωπα, φίλους των δημιουργών, που ήταν για χρόνια συγκάτοικοι. Με αφετηρία αυτή τη φιλία, πλάστηκαν οι δύο κεντρικοί ήρωες, ενώ ορισμένα ονόματα των χαρακτήρων έχουν «δανειστεί» από τον στενό κύκλο των δημιουργών. Το βασικό πλατό των γυρισμάτων είναι το ιστορικό εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας «Κλωσταί Πεταλούδας – Μουζάκης», ένας χώρος-τοπόσημο στα δυτικά προάστια, που έχει διαμορφωθεί κατάλληλα για τις ανάγκες της παραγωγής.

Από την πλευρά των χαρακτήρων, η σειρά έχει αρκετά δυνατά χαρτιά. Ο Ματθαίος (Γιάννης Στάνκογλου), ο «σκληρός» άνθρωπος της νύχτας, που συνδυάζει τη σκληρότητα με μια αναπάντεχη τρυφερότητα και εμμονή για την κόρη του, είναι ένας πολυεπίπεδος χαρακτήρας που κερδίζει τις εντυπώσεις. Η Αγγελίνα Βασιλείου (Δανάη Μικέδη Προδρόμου) αποτελεί την ενσάρκωση της Gen Z. Cool και ταυτόχρονα κακομαθημένη, παλεύει για την ανεξαρτησία που της στερεί ο υπερπροστατευτικός πατέρας της. Η εξέλιξή της αναδεικνύει την αποφασιστικότητα και την ικανότητά της, αφήνοντας να φανεί ότι ίσως τον ξεπερνάει σε ορισμένα σημεία.

Η Κέλλυ (Εβελίνα Παπούλια), μια δυναμική και αδίστακτη γυναίκα, είναι η θεία της Λυδίας (Νατάσσα Εξηνταβελώνη). Αν και είναι ιδιοκτήτρια της πολυκατοικίας στην Αρχελάου 5, η Κέλλυ δεν έχει αποκτήσει δικά της παιδιά, και έτσι βλέπει στη Λυδία την κόρη που δεν μπόρεσε ποτέ ν' αποκτήσει. Η αγάπη και η στοργή που τρέφει για εκείνη είναι εμφανείς, ενώ πάντα προσπαθεί να τη στηρίζει και να τη βοηθάει στα προβλήματά της. Από την πλευρά της, η νεαρή νομικός συχνά τη βλέπει με προστατευτικό μάτι, σαν παιδί που θέλει να φροντίσει τον γονέα της. Η σχέση τους είναι πολύ ιδιαίτερη, με στιγμές όπου είναι αρκετά δεμένες και άλλες όπου διατηρούν μια απόσταση, όπως μία σχέση μητέρας και κόρης.

Η Λυδία είναι ένας από τους πιο ξεχωριστούς χαρακτήρες στη «Αρχελάου 5», καθώς ζει με ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD), κάτι που σπανίως βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση. Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει λόγω της διαταραχής της, νιώθει αποδεκτή από τον περίγυρό της, κάτι που προσθέτει μια θετική και σπάνια αναπαράσταση ατόμων με ψυχικές δυσκολίες. Η σχέση της με τη συγκάτοικό της, Δώρα (Άλκηστις Ζιρώ), τονίζει τη σύγκρουση αλλά και τη συμπληρωματικότητα των δύο χαρακτήρων: η Δώρα είναι πιο χαλαρή και ανέμελη, ενώ η Λυδία σχολαστική και οργανωτική. Αυτή η αταίριαστη, αλλά λειτουργική συμβίωση δημιουργεί ένα ενδιαφέρον δυναμικό, που εμπλουτίζει την κωμική πλοκή.

Επιπλέον, η σειρά ανοίγει χώρο για χαρακτήρες και σχέσεις που δεν εκπροσωπούνται συχνά στην ελληνική τηλεόραση, όπως το γκέι ζευγάρι Ευριπίδης (Τζέιμς Ρόντι) και Βύρωνας (Σάμιουελ Ακινόλα). Σε αντίθεση με παλαιότερες ελληνικές σειρές, όπου οι ομοφυλόφιλοι χαρακτήρες συχνά περιορίζονταν σε στερεοτυπικές καρικατούρες, η «Αρχελάου 5» τους παρουσιάζει ως ανθρώπινες, πολύπλευρες προσωπικότητες. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και οι σχέσεις τους αναδεικνύονται με ειλικρίνεια και σεβασμό, αποφεύγοντας τον υπερβολικό μελοδραματισμό ή τη γελοιοποίηση. Ένα ακόμα αξιοσημείωτο στοιχείο της σειράς είναι ο Κυρ Σωτήρης Αποστολόπουλος, ο παππούς της Δώρας, τον οποίο υποδύεται ο Δημήτρης Πιατάς. Ο trendy παππούς φέρνει ζεστασιά στη σειρά και ξεφεύγει από τα στερεότυπα της γενιάς του. Είναι προοδευτικός, χαρούμενος, και σε μια τρυφερή σκηνή, κάνει coming out, μια σπάνια αναπαράσταση ηλικιωμένου που εξερευνά τη σεξουαλική του ταυτότητα στη μικρή οθόνη.

Προσπάθεια βελτίωσης της σειράς

Με την ανάδειξη ρεαλιστικών χαρακτήρων, η «Αρχελάου 5» καλύπτει ένα κενό στην ελληνική τηλεόραση που για χρόνια έμενε ανεκπλήρωτο. Εστιάζει σε κοινωνικές ομάδες που σπάνια εκπροσωπούνται και παρουσιάζει πολυδιάστατους ήρωες που παλεύουν με τις προσωπικές τους ανησυχίες και σχέσεις. Παρά τις αρχικές αρνητικές κριτικές και τα χαμηλά νούμερα τηλεθέασης, η σειρά έχει αρχίσει να κερδίζει το κοινό της, κυρίως μέσω της πλατφόρμας ERTFLIX, όπου σημειώνει υψηλές προβολές (40.000 άτομα σε κάθε επεισόδιο). Η μετάβαση της παρακολούθησης τηλεοπτικών σειρών από την παραδοσιακή τηλεόραση στις διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως το ERTFLIX, επιβεβαιώνει τη δυναμική της σειράς στην ψηφιακή εποχή. Τα επεισόδια που έχουν προγραμματιστεί μέχρι τον πρώτο μήνα του νέου έτους, -οπότε και λέγεται ότι θα ολοκληρωθεί η σειρά- προσφέρουν την ευκαιρία να εξελιχθούν περισσότερο οι χαρακτήρες και οι σχέσεις τους, δίνοντας βάθος στην ιστορία. Αν γίνουν κάποιες βελτιώσεις στο περιεχόμενο, υπάρχει η δυνατότητα η σειρά να προσελκύσει ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το κοινό, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει την ολοκλήρωσή της στο τέλος της σεζόν, αντί για τον Ιανουάριο.

ΕΡΤΕβελίνα ΠαπούλιαΓιάννης ΣτάνκογλουΔημήτρης ΠιατάςκωμωδίαΠαγκράτι