Δάφνη Καραβοκύρη, Τζένη Μελιτά και Ξένια Ντάνια: «Η Κυψέλη συμβολίζει την ομαδικότητα, όπως ακριβώς κάνουν οι μέλισσες»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 14 λεπτά ┋
Φρέσκια και διαφορετική, νεανική και εναλλακτική, αστεία και απροσδόκητη, η νέα εκπομπή «Κυψέλη», η οποία έκανε πρεμιέρα στην ΕΡΤ2 πριν από μερικές ημέρες. Τρία νέα αλλά ήδη αγαπημένα πρόσωπα, η Δάφνη Καραβοκύρη, η Τζένη Μελιτά και η Ξένια Ντάνια, έπειτα από τη δική τους ξεχωριστή διαδρομή στον χώρο της δημοσιογραφίας, της παρουσίασης, της δημιουργίας περιεχομένου και του πολιτισμού, μπήκαν στην κυψέλη της ΕΡΤ και παρουσιάζουν, με σύγχρονη ματιά, όλα όσα αξίζει ν' ανακαλύπτουμε πάνω αλλά και κάτω από το ραντάρ της καθημερινότητάς μας.
Ο τίτλος της εκπομπής έχει διττή σημασία, όπως δηλώνει η Δάφνη Καραβοκύρη στο ethnos.gr. «Η Κυψέλη είναι πλέον μια περιοχή που αγκαλιάζει συνειδητά και προοδευτικά την συμπεριληπτικότητα – πράγμα που στοχεύει να κάνει και η εκπομπή μας, θεωρώντας πλέον εν έτει 2022 κάποια πράγματα αυτονόητα. Η Κυψέλη επίσης, συμβολίζει την ομαδικότητα όπως ακριβώς κάνουν οι μέλισσες – δεν μπορεί η μια να συνεχίσει ή να υπάρξει χωρίς την άλλη. Είμαστε μια ομάδα ανθρώπων που πράττουμε συνεργατικά και ομαδικά για το δικό μας "παιδί" τη δική μας "κυψέλη", τη δική μας φωλίτσα».
Μέσα από θεματολογία ποικίλης ύλης και με συνεργάτες νέα πρόσωπα που αναζητούν συνεχώς τις τάσεις στην αστική ζωή, στον πολιτισμό, στην ποπ κουλτούρα και σε νεανικά θέματα, η καθημερινή εκπομπή της ΕΡΤ2 ξερευνά τον σύγχρονο τρόπο ζωής με τρόπο εναλλακτικό. Η δυναμική τριάδα μάς ξεναγεί στα μυστικά της πόλης που βρίσκονται ακόμη σε όλες τις γειτονιές της, ανακαλύπτει με έναν άλλο τρόπο το σινεμά, τη μουσική και οτιδήποτε αφορά στην Τέχνη.
Τι σκεφτήκατε όταν σας έγινε η πρόταση για την εκπομπή «Κυψέλη» και τι ήταν αυτό που σας έκανε να πείτε «ναι»;
Δάφνη Καραβοκύρη: Η αποχή σχεδόν δύο χρόνια από την τηλεόραση ήταν μια πολύ συνειδητή επιλογή. Όταν χτίζεις την ταυτότητά σου -με κόπο και μόχθο- σκέφτεσαι πολύ το επόμενο βήμα, το οποίο τελικά μπορεί ν' αποφασίσεις πως δεν έχει να κάνει πλέον με την τηλεόραση. Ο κόσμος και οι ανάγκες του αλλάζουν. Αλλάζεις κι εσύ μαζί. Το να βρεις την τέλεια σύμπνοια μεταξύ του τι θέλεις εσύ και τι θέλει ο κόσμος, στον χώρο των media είναι μια ισορροπία δύσκολη που ενέχει πολλούς συμβιβασμούς. Αυτό που με οδήγησε στη θετική απάντηση ήταν ότι κατάλαβα πως οι συμβιβασμοί μου, σε κάτι που θα «κουμπώσει» πάνω μου κι εγώ πάνω του, θα ήταν τόσοι ώστε να νιώσουμε και τα δύο μέλη της εξίωσης ελευθερία και πίστη στο εγώ μας, δηλαδή στις αξίες μας. Η ΕΡΤ2, απεικονίζει ένα σύστημα ηθικής και αξιών για εμένα μέσω αυτής της εκπομπής. Με «είδα» στην «Κυψέλη», άρα πώς θα μπορούσα να αρνηθώ;
Τζένη Μελιτά: Η αλήθεια είναι ότι την υποδέχτηκα με αρκετό ενθουσιασμό. Με έκανε να πω «ναι» και η ταυτότητα της εκπομπής μας. Τρεις γυναίκες μαζί σε μια περίοδο, που η γυναικεία φωνή πρέπει ν' ακουστεί πιο δυνατά από ποτέ. Χαίρομαι, λοιπόν, που δουλεύω με δύο γυναίκες που σέβομαι και εκτιμώ, την εξαιρετική δημοσιογράφο Δάφνη Καραβοκύρη και την εξίσου εξαιρετική ηθοποιό, τραγουδίστρια και ακτιβίστρια Ξένια Ντάνια.
Ξένια Ντάνια: Αρχικά ένιωσα μεγάλη τιμή και χαρά, μετά τρομερό άγχος καθώς δεν είμαι δημοσιογράφος και όλο αυτό είναι κάτι πολύ καινούργιο για έμενα και δεν ήξερα πως θα μπορούσα ν' ανταπεξέλθω. Είπα "ναι", γιατί είναι η ΕΡΤ και ήμουν σίγουρη ότι θα κάνουμε μια ποιοτική εκπομπή. Είπα "ναι", γιατί δεν έχω ξαναδεί μαύρη γυναίκα στη δημόσια τηλεόραση και θεωρώ πολύ σημαντικό να υπάρχει ορατότητα και συμπεριληπτικότητα στην ελληνική τηλεόραση. Είπα "ναι", γιατί δεν θα μπορούσα να ζητήσω ιδανικότερους συνεργάτες. Και φυσικά αυτή η γυναικεία σύμπραξη με την Τζένη Μελιτά και τη Δάφνη Καραβοκύρη, που τις εκτιμώ και τις θαυμάζω σαν επαγγελματίες και σαν ανθρώπους.
Τι σας δυσκολεύει περισσότερο στο εν λόγω φορμάτ;
Δ.Κ.: Αν υπάρχει δυσκολία, αυτή έγκειται στο «δέσιμο» τριών διαφορετικών ατόμων διότι όπως πολύ καλά έχετε καταλάβει μέχρι στιγμής, είναι μια εκπομπή μεταξύ ίσων, καθότι δεν υπάρχει η πεπερασμένη έννοια του κεντρικού παρουσιαστή. Θέλουμε η κάθε μια από εμας ν' αναδείξει τα ενδιαφέροντά της, τον χαρακτήρα της, αυτά που την ευαισθητοποιούν, αυτά που την εκνερίζουν στη σημερινή κοινωνία και αυτό θέλει δουλειά και επιμονή. Δεν είναι, όμως, ιδίαιτερα δύσκολο όταν είσαι ενεργό μέλος μιας κοινωνίας που θέλεις να γίνει καλύτερη να συμπράξεις με άτομα που μοιράζονται ένα κοινό όραμα.
Τ.Μ.: Μια καθημερινή εκπομπή έχει τις δυσκολίες της, αφού οφείλει να κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή, ν' ανανεώνεται διαρκώς, να καλύπτει την επικαιρότητα, αλλά και να εμβαθύνει στις αγωνίες και τις ανάγκες των ανθρώπων. Α, και να μη γίνεται ποτέ βαρετή! Αυτό από μόνο του είναι αρκετά απαιτητικό. Θα έλεγα, επίσης, όχι ακριβώς ότι με δυσκολεύουν, αλλά ότι με ιντριγκάρουν πολύ οι συνεντεύξεις με τους καλεσμένους μας από διάφορους και διαφορετικούς χώρους. Με τον καθένα, χρειάζεται να δημιουργήσεις μια κάποια επαφή, μια σύντομη «φιλία», ας πούμε, για να σου ανοιχτεί και να κάνεις μια αληθινή κι ενδιαφέρουσα συζήτηση.
Ξ.Ν.: Είναι μία ζωντανή εκπομπή, πράγμα που περισσότερο με αγχώνει, παρά με δυσκολεύει.
Σας αγχώνει καθόλου ο ανταγωνισμός της μεσημεριανής ζώνης;
Δ.Κ.: Ο ανταγωνισμός είναι ανθυγιεινός εξ΄ ορισμού, ειδικά όταν δεν έχει τόση σημασία να βρίσκεσαι στην ίδια ζώνη, πρεσβεύoντας μάλιστα άλλες αξίες, θεματικές και να βλέπεις τα πράγματα από μια άλλη σκοπιά.
Τ.Μ.: Εκείνο που μας αγχώνει περισσότερο, είναι να προσφέρουμε σε καθημερινή βάση ψυχαγωγία, ενημέρωση και διαφορετικές προτάσεις στους τηλεθεατές, δηλαδή να κρατήσουμε όσο το δυνατόν ψηλότερα την ποιότητα και την ενέργειά μας.
Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για την εκπομπή;
Δ.Κ.: Προσωπικά με ενδιαφέρει ν' αφήσω πίσω μου και κατά τη διάρκειά μου -όχι μόνο την τηλεοπτική μου διάρκεια, διότι αυτό θα ήταν πολύ επιφανειακό- ένα κοινωνικό αποτύπωμα. Θα ήθελα να δουν οι τηλεθεατές τον κόσμο και μέσα από τα δικά μου μάτια.
Τ.Μ.: Παρότι στην κλασσική λογοτεχνία δεσπόζουν οι «Μεγάλες Προσδοκίες», οι δικές μου είναι περισσότερο απτές. Να διατηρήσει η εκπομπή μας την ποιότητά της, να πλατύνει το εύρος της, ανοίγοντας νέους ορίζοντες και ν' αγαπηθεί αγγίζοντας το κοινό. Θέλω, προσωπικά, να μεταφέρω μια ανεπιτήδευτη γλυκύτητα και μια ήρεμη ουσιαστική οπτική. Κάθε μέρα, δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση.
Ξ.Ν.: Προσπαθώ να μην έχω προσδοκίες γενικά. Απλά ελπίζω ν' αρέσει αυτό που κάνουμε, να έχει ποιότητα και τελικά να προσεγγίσουμε ζητήματα που αφορούν την κοινωνία και τους ανθρώπους και συνήθως δεν καταπιάνονται οι τηλεοπτικές εκπομπές. Προσωπικά, θα ήθελα μέσα από την εκπομπή μας ν' ακουστούν φωνές και διαφορετικές απόψεις που μέχρι τώρα δεν έβρισκαν έδαφος.
Δάφνη, έχεις παρουσιάσει το «VICE», το «Mega Magazino» και τώρα την «Κυψέλη». Τρεις διαφορετικές εκπομπές μεταξύ τους. Έχεις καταλήξει στο τι σου αρέσει περισσότερο;
Το «VICE» θ' αποτελεί πάντοτε φάρο στη ζωή μου. Το κρατώ σαν φυλαχτό διότι επιτέλεσε στη ζωή μου, από τα μεγαλύτερα μέχρι στιγμής σχολεία. Με άλλαξε ως άνθρωπο, με διαμόρφωσε και με καθόρισε με τις καλύτερες των εννοιών. Με οδήγησε στην αυτογνωσία. Είναι πάρα πολύ σημαντικό και σπάνιο αυτό. Το «Mega Magazino» είχε μια πολιτική σκοπιά και guess what, I am not into politics τουλάχιστον σε επίπεδο που να θέλω ή να με απασχολεί να επηρεάσω τον κόσμο με τις δικές μου προσωπικές πολιτικές πεποιθήσεις. Είναι σαν να με ρωτάς αν μου αρέσουν οι άνδρες ή οι γυναίκες; Και ποιον αφορά; Κανέναν. Η «Κυψέλη» είναι μια άλλη ιστορία. Μια ιστορία εξέλιξης προσωπικής και επαγγελματικής. Είναι ένας φάρος στον οποίο θέλω συνειδητά να κατοικήσω μαζί με άλλους. Γιατί όλοι μαζί έχουμε τη δύναμη γι' αλλαγή.
#MeToo
Ποια η δική σας θέση για το ελληνικό #MeToo; Πιστεύετε πως θα επεκταθεί και στον δημοσιογραφικό χώρο, μετά τις αποκαλύψεις για τον Στάθη Παναγιωτόπουλο,
Δ.Κ.: Δεν ζούσα ποτέ με την αυταπάτη πως αυτά συμβαίνουν μόνο σε ένα χώρο γιατί πολύ απλά δεν χαρακτηρίζει ο χώρος αυτά τα αίσχη, αυτά χαρακτηρίζονται από τους ανθρώπους, από την ανατροφή τους, από την παιδεία τους, από τα προσωπικά τους βιώματα.
Τ.Μ.: Οφείλουμε να μην κάνουμε διάκριση σε χώρους ή τομείς. Η παρενόχληση δεν ξεχωρίζει ούτε οφίτσια (αξίωμα, τίτλους), ούτε εργασιακές σχέσεις. Είναι σοβαρότατο ποινικό αδίκημα και δεν πρέπει να συγκαλύπτεται σε καμιά περίπτωση. Βγάζω το καπέλο σε αυτές τις γενναίες γυναίκες (και στους άντρες), που μίλησαν.
Ξ.Ν.: Είμαι περήφανη για αυτές τις γυναίκες (και άντρες) που βρήκαν τη δύναμη να μιλήσουν και κατ’ επέκταση να δώσουν θάρρος και σε άλλες γυναίκες (και άντρες) να καταγγείλουν με τη σειρά τους τις δικές τους εμπειρίες. Το #MeToo είναι ένα τεράστιο κίνημα και ήρθε για να μείνει, θεωρώ ότι είναι αναπόφευκτο να μην επεκταθεί. Έχει έρθει η ώρα να διορθωθούν τα κακώς κείμενα. Κάθε μορφή βίας και κακοποίησης να καταδικαστεί και οι θύτες να έρθουν αντιμέτωποι με τη δικαιοσύνη και τις πράξεις τους.
#Social media
Τα social media, ως μέσο έκφρασης και άποψης, σάς προβληματίζει;
Δ.Κ.: Τα social media ενέχουν κινδύνους. Πρόσφατα παρέδωσα ένα σεμινάριο στην Open Academy με τίτλο «Social Media, Εχθρός ή Φίλος» και παρέθετα ακριβώς αυτά, όλα όσα νιώθω και με προβληματίζουν σχετικά με αυτή τη νέα τάση, αυτή τη νέα μορφή επικοινωνίας, έκθεσης και εν κατακλείδι έκφραση ματαιοδοξίας. Η αλήθεια είναι πως ενώ πολλοί μπορεί να νιώθουν πως μας φέρνουν κοντά, εγώ στον προσωπικό μου απολογισμό νιώθω πως μας έχουν απομακρύνει, όχι από τον κόσμο, εκεί η ένωση είναι προφανής και αδιαμφισβήτητη – μας έχουν απομακρύνει από τους εαυτούς μας. Τα social media είναι ένας παραμοφωτικός καθρέφτης μιας σχετικής και υπό εξέταση, αλήθειας, το πώς θα διαχειριστείς την αλήθεια σου πρέπει να μπορεί να σε κάνει να κοιμάσαι καλά το βράδυ.
Τ.Μ.: Τα social media βοήθησαν και βοηθούν σε μεγάλο βαθμό στην επέκταση της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, δίνοντας πρόσβαση στους πολίτες να εκφράσουν τις σκέψεις και τις απόψεις τους. Ασφαλώς και με προβληματίζει κάθε είδους ανάρτηση ή προβολή που προσβάλλει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Ξ.Ν.: Πότε δεν θα με προβλημάτιζε ένα μέσο έκφρασης. Δημοκρατία έχουμε. Τα social media γενικά, είναι μία άλλη συζήτηση.
Έχετε την αίσθηση της ευθύνης γνωρίζοντας ότι σας «ακολουθούν» τόσες χιλιάδες κόσμου στο Instagram; Τι σκέψεις κάνετε πάνω σ’ αυτό;
Δ.Κ.: Αν την έχω λέει; Από το κόμα, από το «και» από το περιεχόμενο, από τις λεζάντες από τα πάντα. Είναι ένα μεγάλο και συνεχές άγχος. Όταν εκθέτεις κάτι σε δημόσιο χώρο και τα social είναι ένας δημόσιος χώρος, έχεις πάντα το αίσθημα της ευθύνης –αναδιατύπωση– πρέπει να έχεις πάντοτε το αίσθημα της ευθύνης. Μιας ευθύνης που δεν πρέπει να προδώσει ούτε εσένα ούτε τους άλλους στους οποίους απευθύνεσαι είτε αυτό αφορά την σωστή πληροφόριση είτε την άρτια εικόνα και όταν γράφω άρτια δεν εννοώ την φωτοσοπαρισμένη και την αψεγάδιαστη αλλά τον καθρέφτη σου, αυτόν που προκύπτει από αυτά που παρουσιάζεις. Οι αναρτήσεις μου έχουν πάντοτε πολλές προσωπικές αναγνώσεις πριν δημοσιευτούν.
Τ.Μ.: Φυσικά! Κάνω πολλές σκέψεις σχετικά με το περιεχόμενο των θεμάτων που προβάλλω, όσο και για τον τρόπο που εκθέτω τις αλήθειες μου.
Ξ.Ν.: Πιστεύω ότι ο δημόσιος λόγος φέρει ευθύνη άσχετα με τον αριθμό ατόμων που σε παρακολουθεί/ακολουθεί. Όσοι με ακολουθούν έχουν τους λόγους τους υποθέτω. Δε θεωρώ τον εαυτό μου influencer σε καμία περίπτωση και γενικά είναι μια ιδιότητα που με μπερδεύει αρκετά. Είναι κάτι που ακόμα το επεξεργάζομαι, οπότε δεν έχω μία ολοκληρωμένη άποψη.
Με ποιον τρόπο θέλετε να «επηρεάζετε» τους ακολούθους σας;
Δ.Κ.: Με αγάπη, με φροντίδα, με σεβασμό, με αλληλοκατανόηση, με υποστήριξη και συμπαράσταση. Έτσι είμαι σαν άνθρωπος. Αυτό θέλω να θέλουν και οι άλλοι από εμένα. Θέλω, επίσης, να έχουν και απαιτήσεις, όπως έχω εγώ από τον εαυτό μου.
Ξ.Ν.: Το επηρεάζω μου ακούγεται παρεμβατικό. Ανεβάζω και αναδημοσιεύω πράγματα που με αφορούν και απασχολούν. Αν κάποιος ταυτίζεται ή του εμφυσήσω μία ιδέα, νομίζω είναι καλό. Ιδανικά θα προτιμούσα να εμπνέω όχι να επηρεάζω.
Πιστεύετε πως το Instagram είναι ένα εν γένει ναρκισσιστικό μέσο αυτοπροβολής;
Δ.Κ.: Ο ναρκισσισμός χαρακτηρίζεται επισήμως ως διαταραχή προσωπικότητας και εγώ δεν είμαι ψυχολόγος και σίγουρα δεν θέλω, δεν έχω δικαίωμα και δεν μπορώ να κρίνω. Αυτό που ξέρω είναι ότι μέσω των social media έχει δημιουργηθεί ένα ατέρμονο κυνήγι τελειότητας. Πότε θα καταλάβουμε ότι η τελειότητα δεν υφίσταται; Όταν το καταλάβουμε θ' αποδεσμευτούμε από το ξόρκι της και θα ζήσουμε αυθεντικά και όμορφα.
Τ.Μ.: Το Instagram είναι ένα ακόμα εργαλείο. Το πρόσημο το βάζουμε εμείς. Εγώ το βρίσκω εξαιρετικά δημοκρατικό να μπορεί ο καθένας να προωθήσει το ταλέντο και τη δουλειά του με ίδια μέσα. Δεν ξέρω αν κάποιοι το θεωρούν ναρκισσιστικό, αυτό που πιστεύω εγώ είναι ότι πρόκειται για ένα ευρύ και πλουραλιστικό μέσο.
Ξ.Ν.: Το να δαιμονοποιούμε τα social media μου φαίνεται άτοπο. To Instagram είναι ένα εργαλείο που έχει ορισμένη χρήση. Το πώς ο κάθε χρήστης επιλέγει να υπάρχει μέσα σε αυτό είναι στη διακριτική του ευχέρεια. Ο ναρκισσισμός είναι ψυχική διαταραχή, όπως ανέφερε προηγουμένως η Δάφνη και δεν γνωρίζω πολλά πράγματα, καθώς δεν είμαι ψυχολόγος.
Τι σας ανησυχεί περισσότερο αυτό τον καιρό;
Δ.Κ.: Αν δεν με ανησυχούσε τίποτα, θα ανησυχούσα.
Τ.Μ.: Ο ελεύθερος χρόνος που αναζητείται και οι αγκαλιές, που έχουμε όλοι στερηθεί.
Ξ.Ν.: Τα όρια της ελευθερίας και της έκφρασης, o σεξισμος και ο ρατσισμός, oι κοινωνικές ανισότητες, η κλιματική αλλαγή και το ποια ειμαι και πού πάω.
*Η νέα καθημερινή εκπομπή «Κυψέλη» της ΕΡΤ2 προβάλλεται από Δευτέρα εώς Παρασκευή, στις 13:00.
Σκότωσαν τον πατέρα τους για 12.000 ευρώ - Πώς σκηνοθέτησαν το άγριο φονικό για να τη γλιτώσουν
Οι ομαδικοί τάφοι της Συρίας αποκαλύπτουν εγκλήματα χειρότερα των Ναζί - «Κόλαφος» Αμερικανός εισαγγελέας
Πρόστιμα συνολικού ύψους 5,5 εκατ. ευρώ σε οκτώ μεγάλες εταιρείες - Ποιες είναι
Ο γιος του Δημήτρη Ήμελλου δεν επιθυμεί πολύ κόσμο και κανάλια στην κηδεία του πατέρα του
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr