Οικονομία|21.05.2020 22:00

Θαλάσσιος Τουρισμός: Συμβάλλοντας στο 1,41% του ΑΕΠ της χώρας

Ντέπη Χιωτοπούλου

«Η επανεκκίνηση του yachting και του θαλάσσιου τουρισμού καλώς γίνεται, διότι δεν είναι μόνο θέμα αναψυχής, επανεκκινεί μια ολόκληρη οικονομία», αναφέρει στο ethnos.gr ο πρόεδρος της Ενωσης Μαρίνων Ελλάδας, Σταύρος Κατσικάδης εξηγώντας ότι είναι τα σκάφη, τα καύσιμα, οι τεχνικές εργασίες, η κατανάλωση στις μαρίνες, «η επανεκκίνηση της τοπικής οικονομίας σε γενικό επίπεδο».

Στο πλαίσιο του διαδικτυακού συνεδρίου του Economist «Μεταφορές και Τουρισμός» που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 20 Μαΐου, με θέμα: «Μπορεί να ανακάμψει η τουριστική αγορά μετά τον κορονοϊό;» ο πρόεδρος της Ενωσης Μαρίνων Ελλάδας παρουσίασε βασικά στοιχεία σχετικά με τη συμβολή των μαρινών και των τουριστικών λιμένων στην τουριστική ανάπτυξη αλλά και ευρύτερα στην εθνική οικονομία.

«Σε μια χώρα με 16.000 χλμ. ακτογραμμή, 6.000 νησιά και νησίδες, το να συμβάλλει ο θαλάσσιος τουρισμός το 1,41% του ΑΕΠ, κατά την εκτίμησή μου είναι πολύ λίγο για την Ελλάδα» τόνισε στο ethnos.gr ο Σταύρος Κατσικάδης προσθέτοντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας μας όπως το εξαιρετικό της κλίμα, η φιλικότητα της όσο και των κατοίκων της, η ασφάλεια, το κλίμα, οι καιρικές συνθήκες κ.λπ.

Εως πέντε φορές περισσότερες οι δαπάνες 

Τα χρήματα που αφήνει ο ποιοτικός τουρισμός, όπως το yachting, είναι, όπως δηλώνει ο πρόεδρος της ΕΜΑΕ, «έως 5 φορές, κατά μέσο όρο, μεγαλύτερες οι δαπάνες ανά πελάτη σκάφους σε σχέση με τα ξενοδοχεία» λέγοντας ότι οι προοπτικές για ενίσχυση της οικονομίας και των εσόδων από τη θαλάσσια βιομηχανία είναι τεράστιες.

Ωστόσο, για να ανακάμψει η τουριστική αγορά μετά τον κορονοϊό, «χρειάζεται η κατάλληλη προβολή από το κράτος και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου» και κατ’ επέκταση η περίοδος ναύλωσης  σκαφών στην Ελλάδα ανέφερε ο κ. Κατσικάδης.

Το μέγεθος των οικονομικών ζημιών

Η σεζόν για τον θαλάσσιο τουρισμό, υπό κανονικές συνθήκες, ξεκινάει από το Πάσχα και έπειτα. «Μέχρι στιγμής, τα έσοδα από ναύλους είναι μηδέν, με ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο να έχει χαθεί» επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΜΑΕ. Το μέγεθος της ζημίας δεν έχει ακόμη εκτιμηθεί, «κατηγοριοποιείται ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους» συμπληρώνει.

Σε ό,τι αφορά τα μέτρα ανακούφισης από το κράτος, αφορά το επίδομα ενίσχυσης εργαζομένων σε αναστολή καθώς και ο ΦΠΑ ναύλου στο 12%. Μείωση στα έσοδά τους, ως επακόλουθο της πανδημίας, είχαν και οι μαρίνες κατά τη διάρκεια της τρίμηνης αναστολής, από μείωση ενοικίων κατά 40% για εστιατόρια, καταστήματα, γραφεία και υπηρεσίες, από ακυρώσεις αφίξεων νέων σκαφών και αναβολές συμφωνιών κτλ. Μεγαλύτερες απώλειες παρατηρήθηκαν στις περιφερειακές μαρίνες όπως αυτές του Ιονίου και του Ανατολικού Αιγαίου.

Μαρίνες και yachting στην Ελλάδα

Στη χώρα με τα 16.000 χλμ. ακτογραμμή, είναι καταγεγραμμένα 17.428 ιδιωτικά και 6.109 επαγγελματικά σκάφη. Υπάρχουν 60 μαρίνες και 13.000 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού ενώ τα σκάφη και οι μαρίνες συμβάλλουν στο 1,41% του ΑΕΠ. Οι θέσεις εργασίας στο θαλάσσιο τουρισμό ανέρχονται σε 43.626. Για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού αντιστοιχούν 6 άμεσες θέσεις εργασίας σε μαρίνες και 100 έμμεσες.

Για κάθε 1 ευρώ ελλιμενισμού στη μαρίνα δημιουργούνται 5 ευρώ δαπανών στην τοπική οικονομία, ενώ έως 5 φορές κατά μέσο όρο είναι μεγαλύτερες οι δαπάνες ανά πελάτη σκάφους σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι η Ένωση Μαρινών Ελλάδας, η οποία ιδρύθηκε το 2010, αποτελείται σήμερα από 21 τουριστικούς λιμένες/μαρίνες με συνολικά 8.100 θέσεις ελλιμενισμού για πλοία αναψυχής και εκπροσωπεί το 75% περίπου των οργανωμένων θέσεων ελλιμενισμού στη χώρα μας.

θαλάσσιος τουρισμόςγιότινγκμαρίνες