Οικονομία|16.11.2022 19:11

Απολογισμός δεύτερης εβδομάδας για το Καλάθι του νοικοκυριού: Παραπλανητικές πρακτικές και «φάουλ» καταγγέλλει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών

Μαρία Λιλιοπούλου

Χωρίς κανένα προϊόν για τους διαβητικούς - παρά τις σχετικές δεσμεύσεις του υπουργείου Ανάπτυξης - εξακολουθεί να παραμένει το «Καλάθι του Νοικοκυριού» την ώρα που το ποσοστό των διαβητικών στη χώρα μας φτάνει το 10%.

Αν και ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης ανέφερε πριν λίγο στη Βουλή ότι «φέρνει 20% μείωση στις τιμές στο καλάθι του νοικοκυριού από εβδομάδα σε εβδομάδα», όπως καταγγέλλει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ (ΕΕΚΕ), οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να εφαρμόζουν διάφορα τρικ εναλλαγών και ανατιμήσεων με τα προιόντα του καλαθιού, ενώ και η ηλεκτρονική πλατφόρμα «e-katanalotis» προβαίνει σε συγκρίσεις ανόμοιων προϊόντων τόσο σε είδος όσο και σε μέγεθος συσκευασίας καταλήγοντας σε πλασματικές εκπτώσεις. Ταυτόχρονα δεν έχει ανακοινωθεί κανένας έλεγχος και δεν έχει γίνει γνωστή κάποια επιβολή προστίμου για τις ελλείψεις αυτές.

«Από την πρώτη στιγμή της εφαρμογής του μέτρου του «καλαθιού του νοικοκυριού», με συνεχείς έρευνες, ελέγχους, συγκρίσεις είτε επιτόπια είτε μέσω της πλατφόρμας «e-katanalotis», κατέδειξε με απτές αποδείξεις ότι το (ημί)μετρο αυτό, δεν παρέχει κανένα ουσιαστικό όφελος στους καταναλωτές της χώρας μας, παρά την έντονη διαφήμιση προϊόντων, επιχειρήσεων, εμπορικών πρακτικών κλπ, με την οποία βομβαρδίστηκαν οι πολίτες από τις αρμόδιες Αρχές και πληθώρα ΜΜΕ», επισημαίνει η Ένωση σε ανακοίνωσή της στο πλαίσιο της εβδομαδιαίας αποτίμησης του μέτρου.

Αναλυτικά, τα ευρήματα της ΕΕΚΕ για τη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου (9/11-15/11/2022), καταδεικνύουν ότι:

  1. Η 14η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα για τον Σακχαρώδη Διαβήτη (ΣΔ) από τη Διεθνή Ομοσπονδία Διαβήτη (IDF) και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO). Παρά ταύτα και παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης από την αρχή εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού», δεν έχει καταχωρηθεί κανένα προϊόν που να θεωρείται ειδικό τρόφιμο για διαβητικούς. Επισημαίνουμε ότι το ποσοστό των διαβητικών στην Ελλάδα ανέρχεται στο 10% του συνολικού πληθυσμού, πράγμα που φανερώνει το μέγεθος του κοινωνικού αποκλεισμού της συγκεκριμένης κατηγορίας των συνανθρώπων μας.

  2. Σε πολλές από τις συμμετέχουσες αλυσίδες στο μέτρο του «καλαθιού του νοικοκυριού» παρατηρήθηκε το εξής φαινόμενο: προϊόν που είχε καταχωρηθεί την πρώτη εβδομάδα, αφαιρέθηκε τη δεύτερη και πωλείται στα ράφια με τιμή έως και 110% ακριβότερη από την προηγούμενη εβδομάδα (π.χ. αυγά συγκεκριμένης φίρμας επωλούντο την πρώτη εβδομάδα του «καλαθιού» προς 1,90 € ενώ μετά την αφαίρεσή τους από τη λίστα, πωλούνται προς 3,99€, ή ελληνικός καφές 194gr επωλείτο στο «καλάθι» προς 2,44€ και τη δεύτερη εβδομάδα 3,88€). Αυτό αποδεικνύει τον χαρακτηρισμό του «καλαθιού» ως ημίμετρο, αφού τελικά η μοναδική ωφέλεια του καταναλωτή σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων διήρκεσε μόλις έξι (6) ημέρες!

  3. Διαπιστώθηκε ότι πολλά καταχωρημένα προϊόντα ήταν διαθέσιμα μόνο σε τοπικές αγορές (π.χ. παστεριωμένο γάλα που διατίθετο μόνο σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας), με τη φθηνότερη τιμή, τη στιγμή που το ίδιο προϊόν που διατίθεται σε όλη τη χώρα έχει προσαυξημένη τιμή. Αποτέλεσμα της ενέργειας αυτής είναι να παρουσιάζεται (και από επίσημα χείλη), ότι συγκεκριμένες αλυσίδες έχουν ρίξει τις τιμές, ενώ το αληθές είναι ότι η μειωμένη τιμή αφορά μόνο μία μικρή περιοχή της χώρας!

  4. Υπήρξε έλλειψη προϊόντων του «καλαθιού» ήδη από την πρώτη ημέρα της δεύτερης εβδομάδας (π.χ. γάλα, ψωμί του τοστ, χοιρινό κλπ.), τα οποία αντικαταστάθηκαν δύο τουλάχιστον ημέρες μετά.

  5. Στην πλατφόρμα e-katanalotis, την οποία διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, γίνεται παραπλανητική σύγκριση ανόμοιων κατά μέγεθος, συσκευασία, είδος προϊόντων, με σκοπό να αναδειχθεί μείωση τιμών, π.χ. γίνεται σύγκριση γαλοπούλα καπνιστή 300 gr-τιμή 2,49€ η οποία είχε καταχωρηθεί την πρώτη εβδομάδα, με πάριζα 160 gr, τιμή 0,99€ που καταχωρήθηκε τη δεύτερη εβδομάδα. Στην μπάρα της «διακύμανσης τιμών» φαίνεται μία πλασματική μείωση 1,50€!

  6. Εξακολουθεί και τη δεύτερη εβδομάδα το φαινόμενο, κάποιες από τις αλυσίδες εμπορίας που καταχώρησαν στην πλατφόρμα «e-katanalotis» προϊόντα, να μην έχουν αποστείλει πλήρη κατάλογο αυτών, δηλ. δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες όπως αυτές περιγράφονται στον νόμο. Μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί από την αρμόδια Υπηρεσία ούτε κάποιο αποτέλεσμα ελέγχου ούτε κάποια επιβολή του (ελάχιστου για τα δεδομένα των αλυσίδων εμπορίας τροφίμων) προστίμου των 5.000 € για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση αυτή.

Προβληματίζει και το υπουργείο ενδεχόμενη δημιουργία ολιγοπωλίου

Προβληματισμό όμως φαίνεται να προκαλεί και στο αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης η στροφή του κόσμου στα σούπερ μάρκετ και οι συνέπειες που αυτό θα έχει στα μικρότερα καταστήματα. Αυτό παραδέχτηκε ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης απαντώντας σε σχετικό σχόλιο του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής, Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου, ο οποίος προήδρευε στη συνεδρίαση της Βουλής.

«Μπορεί να οδηγήσει το μέτρο σε στρέβλωση; Μπορεί να οδηγήσει η στρέβλωση σε ολιγοπώλιο; Η απάντηση είναι ναι», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης προσθέτοντας ότι αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο το μέτρο ανακοινώθηκε ότι θα εφαρμοστεί για περιορισμένο χρονικό διάστημα και συγκεκριμένα μέχρι τον Μάρτιο του 2023.
Προσέθεσε πως εάν οι συνθήκες δεν έχουν αλλάξει έως τότε, θα εξεταστεί η αντιμετώπιση του ζητήματος.

Ο ίδιος, πάντως, εξέφρασε την άποψη ότι τα μικρά μίνι μάρκετ στην πραγματικότητα δεν ανταγωνίζονται τα σούπερ μάρκετ με τις τιμές αφού κατά κανόνα είναι ακριβότερα: «Βρίσκονται όμως στη γειτονιά σου, έχεις προσωπική επαφή μαζί τους, δε χάνουν από το καλάθι του νοικοκυριού, ενώ έχουν και πιο διευρυμένο ωράριο και αυτά είναι τα πλεονεκτήματά τους έναντι των σούπερ μάρκετ», τόνισε.

Συμπλήρωσε ωστόσο ότι το υπουργείο παρακολουθεί τις τιμές και τους τζίρους ώστε εάν εντοπιστεί πρόβλημα, να υπάρξει η κατάλληλη παρέμβαση: «Η ανησυχία είναι πραγματική και μας απασχολεί», κατέληξε.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Άδωνις Γεωργιάδηςκαταναλωτέςκαλάθι του νοικοκυριούαγορέςειδήσεις τώρα