Η ελληνική Ναυτιλία σε αριθμούς: Ούτε το 14% των πλοίων που ανήκουν σε Έλληνες δεν φέρει ελληνική σημαία
Νικολίτσα ΤρίγκαΈνα εξαιρετικά ενδιαφέρον αφιέρωμα στην ελληνική Ναυτιλία και τις διεθνείς προκλήσεις έκανε το Οικονομικό πανεπιστήμιο, σε μια σειρά άρθρων με στόχο να ενημερώσει σφαιρικά για αυτή την εξαιρετικά σημαντική για την Ελλάδα και παγκοσμίου εμβέλειας βιομηχανίας.
Στο αφιέρωμα διαπιστώνεται η παγκόσμια πρωτιά σε όρους μεταφορικής ικανότητας της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, συνέπεια της ισχυρής ανταγωνιστικότητας του κλάδου, της επιχειρηματικότητας και της ναυτοσύνης των Ελλήνων. Εξετάζεται το πλαίσιο λειτουργίας της ναυτιλίας μέσω του ισχυρού πλέγματος ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών επιχειρήσεων που λειτουργούν στον ελληνικό χώρο και η επίπτωση του σε καίρια μεγέθη της ελληνικής οικονομίας όπως οι θέσεις εργασίας, η συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας και η εισροή συναλλάγματος. Εξηγούνται τα είδη των φορτίων που μεταφέρονται και τα χαρακτηριστικά τους που καθορίζουν ποια πλοία είναι κατάλληλα πλοία για τη μεταφορά τους, η κυκλικότητα που διέπει τους ναύλους και τις τιμές των πλοίων και οι οικονομικές συνιστώσες που καθορίζουν την πορεία τους. Οι μελετητές εξηγούν επίσης τον ρόλο των λιμένων στη βιομηχανία της ναυτιλίας και τα διάφορα είδη λιμένων που υπάρχουν με βάση τη δραστηριότητά τους. Όλα τα άρθρα είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του Οικονομικού πανεπιστημίου.
Η ναυτιλία σε αριθμούς
Όπως αναφέρει ο καθηγητής χρηματοοικονομικής του ιδρύματος κ. Εμμανουήλ Καβουσανός, στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της UNCTAD (OHE) για το 2022 αναφέρουν 4.936 ποντοπόρα πλοία να τελούν υπό ελληνική πλοιοκτησία. Σε όρους μεταφορικής ικανότητας σε τόνους, τα 4.936 ελληνικά πλοία αντιστοιχούν στο 17,4% του παγκόσμιου στόλου κατατάσσοντας πρώτη την Ελλάδα, δεύτερη την Κίνα με 13,4% και τρίτη την Ιαπωνία με 10,5%. Παρόλα αυτά, στο ελληνικό νηολόγιο (σημαία) είναι εγγεγραμμένα μόνο 598 από τα παραπάνω πλοία, ήτοι 13,8% του ελληνόκτητου στόλου, ενώ τα υπόλοιπα φέρουν ξένες σημαίες λόγω των ευνοϊκότερων όρων που προσφέρουν. Τα υπόλοιπα πλοία έως τα 1.215 που φέρονται εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο είναι μη ελληνικών συμφερόντων.
Με βάση τη μεταφορική ικανότητα του στόλου, το ελληνικό νηολόγιο βρίσκεται στην 9η θέση παγκοσμίως, με τα κυριότερα νηολόγια που είναι εγγεγραμμένα τα πλοία της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας να είναι σε σειρά κατάταξης η Λιβερία, ο Παναμάς και τα Νησιά Μάρσαλ. Ο αντίκτυπος για την Ελληνική οικονομία, τις θέσεις εργασίας και την οικονομική δραστηριότητα είναι τεράστιος. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, η συμβολή του κλάδου της ναυτιλίας στο ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν) ανέρχεται σε 16,2 δισ. ευρώ το 2021, το οποίο αντιστοιχεί στο 8,9% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, με τον μέσο όρο για τα έτη 2018-2021 να ανέρχεται σε 7,9%. Η ίδια πηγή εκτιμά το ναυτιλιακό συνάλλαγμα από θαλάσσιες μεταφορές σε 21 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2022. Πρόσφατη μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), εκτιμά την απασχόληση σε θαλάσσιες μεταφορές το 2021 να ανέρχεται σε περίπου 64 χιλιάδες άτομα, με 44 χιλ. εξ αυτών να είναι κάτοικοι Ελλάδας. Η συνολική συμβολή εκτιμάται σε 86,2 χιλ. (1,9% της χώρας).
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό