Οικονομία|08.04.2019 18:10

Παπουτσάνης: Πρόσω ολοταχώς για νέες αγορές το «Καραβάκι»

Πένυ Κούτρα

Νέες αγορές αλλά και νέα συµβόλαια µε ισχυρούς διεθνείς παίκτες διεκδικεί η ιστορική ελληνική σαπωνοποιία Παπουτσάνης, η οποία µετά την ολοκλήρωση της αναδιάρθρωσής της σχεδιάζει τα επόµενα βήµατά της για το 2019. Η εταιρεία ενισχύθηκε οικονοµικά το 2018, µε αύξηση πωλήσεων κατά 16,7%, αύξηση εξαγωγών κατά 24%, ενώ η καθαρή κερδοφορία της υπερδιπλασιάστηκε.

Σηµειώνεται, δε, ότι ο καθαρός τραπεζικός δανεισµός της εταιρείας αντιστοιχεί στο 26% του κύκλου εργασιών της Παπουτσάνης το 2018 έναντι 33% το 2017, και στο 16% του συνολικού ενεργητικού της έναντι 19% το 2017. Στις αρχές του 2019 ενισχύθηκε και στελεχικά, καθώς καθήκοντα διευθύνοντος συµβούλου ανέλαβε από 1ης Φεβρουαρίου 2019 ο γνωστός µάνατζερ Μιχάλης Παναγής. Από αυτήν τη βάση και έχοντας κατορθώσει τα προηγούµενα χρόνια να ισορροπήσει την ανάπτυξή της σε τέσσερις βασικούς πυλώνες η Παπουτσάνης προσβλέπει πλέον στην επέκτασή της και στην αύξηση της αποτελεσµατικότητάς της.

Σχεδιάζει τόσο την προώθηση των επώνυµων δικών της προϊόντων σε Ελλάδα και εξωτερικό όσο και την ενίσχυση των συµβολαίων παραγωγής για τρίτους (είτε αφορά την αγορά ιδιωτικής ετικέτας είτε την ξενοδοχειακή αγορά). H εταιρεία, η οποία διαθέτει καθετοποιηµένη µονάδα παραγωγής, που απασχολείται κατά 50% και άρα διαθέτει σηµαντικό περιθώριο προσθήκης νέων παραγωγών, επιδιώκει να αυξήσει την απασχόληση του εργοστασίου της, προκειµένου να βελτιώσει τόσο τα απόλυτα έσοδα όσο και την αποτελεσµατικότητά της. Στο διάστηµα 2010-2018 η εταιρεία επένδυσε αθροιστικά 35 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2019 θα διαθέσει πόρους 1,2 εκατ. ευρώ για επενδύσεις, ωστόσο η διοίκησή της εκτιµά ότι βρίσκεται στο ανταγωνιστικό εκείνο επίπεδο που θα επιτρέψει να αναπτυχθεί περαιτέρω.

Έδωσαν τα χέρια

Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε πρόσφατα τη σύναψη συµφωνίας µε την ηγετική πολωνική σαπωνοποιία Beta Soap για την ίδρυση µεικτής εταιρείας, σκοπός της οποίας είναι η προώθηση των επώνυµων προϊόντων της Παπουτσάνης (κυρίως το σήµα Olivia) τόσο στην Πολωνία όσο και στη Ρωσία και στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης, όπου ο νέος της συνέταιρος διαθέτει δίκτυο. Πέραν της νέας αυτής προοπτικής, η εταιρεία διαθέτει αυξανόµενη παρουσία σε πάνω από 25 χώρες σε όλο τον κόσµο (όπως Γερµανία, Ην. Βασίλειο, Ιταλία, Γαλλία, Σουηδία, Μεξικό, ΗΠΑ, Ρωσία, Αυστραλία).

Το 59% της συνολικής παραγωγής διοχετεύεται στην Ελλάδα, το 31% στην ευρωπαϊκή αγορά, το 7% στις ΗΠΑ και το 3% στην Ασία. Σήµερα το 23% του κύκλου εργασιών προέρχεται από την κατηγορία των επώνυµων προϊόντων της Παπουτσάνης (Olivia, Natura, Karavaki αλλά και η νέα σειρά σαµπουάν Hair Chic).

Οι πωλήσεις της κατηγορίας αυξήθηκαν κατά 17% το 2018, ως αποτέλεσµα της αύξησης της διανοµής στην ελληνική αγορά και της τοποθέτησης των προϊόντων Olivia στην αγορά των ΗΠΑ. Το 34% του κύκλου εργασιών της Παπουτσάνης προέρχεται από τον τοµέα των ξενοδοχειακών προϊόντων (Olivia, Skin Essentials, Karavaki) και τα ξενοδοχειακά προϊόντα Κορρέ, Apivita αλλά και της πολυεθνικής L’Occitane -σε συνεργασία µε τις οµώνυµες εταιρείες- που διανέµονται στις µεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες και µονάδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Στο διάστηµα 2010- 2018 η εταιρεία επένδυσε αθροιστικά 35 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2019 θα διαθέσει πόρους 1,2 εκατ.

Στόχος της διοίκησης είναι η διεύρυνση του δικτύου σε µεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων στην Ευρώπη (µέσω και της στρατηγικής συνεργασίας µε τη SYSCO Guest Supply) και η περαιτέρω διείσδυση σε αναπτυσσόµενες κατηγορίες τουριστικών καταλυµάτων (όπως boutique hotels). Επίσης το 29% του κύκλου εργασιών προέρχεται από τις παραγωγές για τρίτους. Η κατηγορία σηµείωσε αύξηση πωλήσεων 16% το 2018, που προήλθε από την ελληνική αγορά και τη διεύρυνση υφιστάµενης συνεργασίας µε µεγάλη πολυεθνική εταιρεία.

Η εταιρεία παράγει για σειρά ελληνικών σούπερ µάρκετ και λιανικών δικτύων τα προϊόντα ιδιωτικής τους (από τον Σκλαβενίτη έως την Jumbo), ενώ παράγει επίσης για λογαριασµό άλλων ελληνικών εταιρειών (Σαράντης, Κορρές, Apivita). Εχουν επίσης συναφθεί νέες συνεργασίες και νέες συµφωνίες µε υφιστάµενους πελάτες για την παραγωγή των προϊόντων τους για ευρωπαϊκές χώρες που προβλέπεται να οδηγήσουν σε σηµαντική ανάπτυξη της κατηγορίας κατά το τρέχον αλλά και τα επόµενα έτη. Η διοίκηση της εταιρείας εκτιµά, δε, ότι µετά την κατάρρευση µεγάλης γερµανικής οµοειδούς εταιρείας, η πίτα για τους ανταγωνιστές -όπως η Παπουτσάνης- αυξάνει και ετοιµάζεται να διεκδικήσει νέα συµβόλαια. Σηµειώνεται επίσης ότι το 15% του κύκλου εργασιών της Παπουτσάνης προέρχεται από βιοµηχανικές πωλήσεις ειδικών τύπων σαπωνόµαζας.

Η κατηγορία µάλιστα αναπτύχθηκε κατά 50% µεταξύ 2017-2018, µέσω της αύξησης των εξαγωγών. Η εταιρεία διαθέτει σηµαντική τεχνογνωσία για την παραγωγή ειδικών τύπων σαπωνόµαζας και επενδύει συνεχώς στην έρευνα προκειµένου να αναπτύξει νέους τύπους και να διευρύνει την γκάµα των προσφερόµενων. Εχει δε πετύχει ενίσχυση των πωλήσεων και των µεριδίων της την τελευταία τριετία στη Γαλλία, στην Ιταλία και σε χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, ενώ πραγµατοποιεί εξαγωγές και στη Νέα Ζηλανδία, στην Αυστραλία και στο Μεξικό.

Σύµφωνα µε τον κ. Μενέλαο Τασόπουλο, βασικό µέτοχο και εκτελεστικό αντιπρόεδρο της εταιρείας, η Παπουτσάνης είναι σήµερα ένας από τους µεγαλύτερους παραγωγούς σαπουνιών και υγρών καλλυντικών στην Ευρώπη και η πρώτη εταιρεία παραγωγής σαπουνιού στην Ελλάδα. Εξάγει περίπου το 40% των πωλήσεών της, ενώ εκτιµά ότι το 2019 η αναλογία µεταξύ Ελλάδας και ξένων αγορών ενδεχοµένως να διαµορφωθεί στο 50%-50%.

KaravakiσαπωνοποιίαΠαπουτσάνηςOlivia