Οικονομία | 24.09.2019 12:23

Με βαρύ μενού το ραντεβού του υπουργείου Εργασίας με τους δανειστές

Γιάννης Φώσκολος

Στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής αξιολόγησης κι ενώ οι εργαζόμενοι διαδηλώνουν στους δρόμους ενάντια στις εργασιακές διατάξεις του προωθούμενού αναπτυξιακού πολυνομοσχεδίου, στο τραπέζι των διαβουλεύσεων που ξεκινούν ανάμεσα στον υπουργό Εργασίας, Γιάννη Βρούτση και τους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων τίθεται μια βεντάλια ανοιχτών θεμάτων.

Στο ασφαλιστικό, η πορεία της ρύθμισης των 120 δόσεων που μέχρι στιγμής δεν έχει αποφέρει τα αναμενόμενα και επιθυμητά αποτελέσματα, αλλά και η πορεία του προυπολογισμού του ΕΦΚΑ με ενσωματωμένες τις αυξήσεις κατά 40% που έρχονται σε λίγα 24ωρα για 65.850 συντάξεις χηρείας, θα βρεθούν στο επίκεντρο των συζητήσεων. Το σχέδιο σταδιακής μείωσης των εισφορών για μισθωτούς και εργοδότες που επιθυμεί να θέσει σε εφαρμογή από 1η Ιουλίου του 2020 η κυβέρνηση θα βρεθεί μοιραία στο τραπέζι των διαβουλεύσεων, κυρίως ο τρόπος κάλυψης του «κενού» των 2,6 δις. ευρώ που θα αφήσει πίσω του η σωρευτική μείωση κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες των εισφορών έως το 2023.

Η δημοσιονομική επίπτωση βέβαια στον προυπολογισμό του 2020 θεωρείται διαχειρίσιμη (αναμένεται να κοστίσει κοντά στα 200εκ.) δεδομένου ότι το μέτρο εφαρμόζεται μόνο στο δεύτερο 6μηνο (η μείωση προγραμματίζεται να ξεκινήσει από 1η Ιουλίου) και θα αφορά σε μείωση μιας ποσοστιαίας μονάδας. Από το 2021 η μείωση προγραμματίζεται να είναι μεγαλύτερη και να ξεπεράσει την μια ποσοστιαία μονάδα. Εκτενείς αναφορές επίσης αναμένεται να γίνουν για πάγια θέματα που συζητώνται τα τελευταία 3 χρόνια, όπως είναι η πορεία ενοποίησης των ασφαλιστικών φορέων στον ΕΦΚΑ, η εξέλιξη της εφαρμογής του νόμου Κατρούγκαλου, η απονομή των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης και εφάπαξ.

Στο τραπέζι βέβαια δεν αποκλείεται να βρεθούν και οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι από τις δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά – θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα τους δανειστές τα τελευταία χρόνια- όπως επίσης η προωθούμενη από την κυβέρνηση αλλαγή των συντελεστών υπολογισμού των συντάξεων, αλλά και οι μεταρρυθμίσεις στο καθεστώς εισφοροδότησης των ελευθέρων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας θα αναφερθεί και στην επιχείρηση επιτάχυνσης έκδοσης των εκκρεμών συντάξεων αλλά και στο σχέδιο ψηφιοποίησης του ασφαλιστικού βίου των εργαζομένων που θα οδηγήσει στην λεγόμενη «ψηφιακή σύνταξη».

Βαρύ είναι το μενού και στα εργασιακά, καθώς στο τραπέζι θα βρεθούν οι προωθούμενες ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου για τις επιχειρησιακές συμβάσεις, τις εξαιρέσεις από τις κλαδικές συμβάσεις σε τοπικό, εθνικό ή επιχειρησιακό επίπεδο, τις ριζικές αλλαγές στο καθεστώς προσφυγής στη Διαιτησία αλλά και στην σημαντική αλλαγή του συστήματος επέκτασης και κήρυξης ως γενικώς υποχρεωτικής μιας κλαδικής σύμβασης.

Από το τραπέζι δεν θα λείπει ο κατώτατος μισθός, καθώς οι δανειστές θέλουν να διαπιστώσουν τις επιπτώσεις της αύξησης κατά 11% στην αγορά εργασίας και στην ανεργία. Στο επίκεντρο αναμένεται να βρεθούν οι δράσεις για την πάταξη της αδήλωτης και κυρίως της υποδηλωμένης εργασίας, θέμα που διαχρονικά ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους δανειστές. Υπενθυμίζεται πως το υπουργείο Εργασίας νομοθετεί την αύξηση κατά 12% του κόστους για κάθε επιπλέον ώρα απασχόλησης των εργαζομένων με συμβάσεις μερικής απασχόλησης με στόχο να παταχθεί η ψευδώς δηλωμένη μερική απασχόληση.

Στις συζητήσεις θα βρεθεί και το νέο πλαίσιο προστίμων για την αδήλωτη εργασία, καθώς καταργούνται οι ενδιάμεσες εκπτώσεις και πλέον η μοναδική έκπτωση στο πρόστιμο των 10.500 ευρώ που θα δίνεται στον επιχειρηματία θα αφορά την πρόσληψη του ανασφάλιστου για 12 μήνες. Τότε το πρόστιμο θα πέφτει στα 2.000 ευρώ. Στο τραπέζι θα πέσει και το διπλό μητρώο που προωθεί το υπουργείο Εργασίας: «Μαύρη λίστα» για τους παραβάτες της εργατικής νομοθεσίας, οι οποίοι θα αποκλείονται από φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις και «Λευκό Μητρώο» που θα απολαμβάνουν φορολογικά, ασφαλιστικά και άλλα κίνητρα. Στην ίδια κατεύθυνση, το ευεργετικό μέτρο της σταδιακής μείωσης των εισφορών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες από τον Ιούλιο του 2020 θα αφορά μόνο τους μισθωτούς πλήρους απασχόλησης.

Στα προγράμματα απασχόλησης οι δανειστές επιμένουν στην υλοποίηση δράσεων απασχόλησης ανέργων που θα συνδέονται με τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και διοχέτευση κονδυλίων στην στήριξη της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα. Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας σε συνεργασία με τη διοίκηση του ΟΑΕΔ θα αναζητήσουν τρόπους καλύτερης διασύνδεσης των προγραμμάτων με τις ανάγκες των επιχειρήσεων, αλλά και των δράσεων κατάρτισης των εργαζομένων με την ανάγκες της αγοράς εργασίας.   

Στον τομέα της πρόνοιας, ψηλά στην ατζέντα βρίσκεται το θέμα της δωρεάν μεταφοράς με μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς οι δανειστές ζητούν αξιολόγηση του σημερινού συστήματος και επανεξέταση όσων μεταφέρονται με τα μέσα μεταφοράς δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο. Στο τραπέζι οι δανειστές φέρονται να θέτουν εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για όσους έχουν σήμερα το δικαίωμα να μεταφέρονται με μειωμένο κόμιστρο ή δωρεάν σε λεωφορεία, μετρό, τρόλει, ΗΣΑΠ κ.α.

Στα ανοιχτά θέματα βρίσκεται ακόμη η αξιολόγηση του πιλοτικού προγράμματος αναπηρίας σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα για την χορήγηση των επιδομάτων αναπηρίας όπως και η πορεία υλοποίησης του στόχου για καθολική ηλεκτρονική καταγραφή όσων δικαιούνται επιδόματα αναπηρίας. Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση έχει επίσης δεσμευτεί για την αύξηση του προϋπολογισμού του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης από το 2020 στο 1 δισ. ευρώ.

Οι δανειστές επιμένουν στην πλήρη ηλεκτρονική καταγραφή όλων των δικαιούχων και των επιδομάτων που λαμβάνουν μέσω ενιαίου μητρώου δικαιούχων. Η κυβέρνηση είναι άλλωστε αποφασισμένη ότι θα διαθέσει 180 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό για την καταβολή επιδόματος γέννας 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2020 και μετά. Βάσει του σχεδιασμού, το νέο επίδομα θα είναι οριζόντιο, ενώ θα υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια για τα ιδιαίτερα υψηλά εισοδήματα.

αγορά εργασίαςυπουργείο Εργασίαςεργασιακάδανειστές