Οικονομία | 19.03.2020 17:58

Κορονοϊός: Ο δεκάλογος για να μείνει όρθια η εφοδιαστική αλυσίδα

Newsroom

Γενικές οδηγίες προφύλαξης από τον κορονοϊό εξέδωσε το Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας, με σκοπό την προστασία του προσωπικού του κλάδου και ευρύτερα, του κοινωνικού συνόλου και στόχο να μη διαταραχθεί η τροφοδοσία της αγοράς.

«Η κυβέρνηση καταβάλλει κάθε προσπάθεια να στηρίξει τον κλάδο και είναι αποφασισμένη να διασφαλίσει ότι οι αποθήκες θα μείνουν ανοιχτές και λειτουργικές και τα οχήματα θα παραμείνουν εν κινήσει. Πάση θυσία! Πρέπει, όμως, και οι επιχειρήσεις και επαγγελματίες του κλάδου να λάβουμε τα στοιχειώδη μέτρα, για να κρατήσουμε τις αποθήκες τα οχήματα και τους εργαζόμενούς μας ασφαλείς» σημειώνει στην ανακοίνωσή του το Συμβούλιο.

Με αφορμή την έκδοση των οδηγιών, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, δήλωσε:

«Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, προχωρήσαμε στη λήψη προληπτικών μέτρων με σκοπό την αποτροπή εξάπλωσης της πανδημίας. Ο κλάδος των Logistics αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας και η προστασία του προσωπικού έχει τεράστια σημασία προκειμένου να συνεχίσει να επιτελεί τον ρόλο του».

Στο πλαίσιο αυτό, οι οδηγίες που έχουν δοθεί στους εργαζομένους στον κλάδο είναι:

  1. Ένας υπεύθυνος: Μπορεί να είναι ο HR ή άλλο στέλεχος που θα έχει το γενικό πρόσταγμα. Αυτός διαθέτει τη συνολική εικόνα και έχει τον τελευταίο λόγο. Καλό είναι να έχει και επιτελείο, αν μπορεί (γιατρό εργασίας, διευθυντή ασφαλείας, διευθυντή λειτουργίας, κ.λπ.)
  2. Προστασία εξωτερικής περιμέτρου: Οι αποθήκες μας είναι να το Κάστρο μας και πρέπει να ασφαλίσουμε την περίμετρο του. Ο εχθρός μπορεί να επιτεθεί κρυμμένος μέσα στον εργαζόμενο, πελάτη, συνεργάτη ή ακόμη και έναν φίλο που θα επισκεφτεί τις εγκαταστάσεις μας. Ο φύλακας στην πύλη μπορεί να τον θερμομετρήσει ή τουλάχιστον να τον ρωτήσει αν έχει συμπτώματα, να του δώσει μάσκα μιας χρήσης και γάντια. Επίσης, μπορεί να του δώσει έναν πλαστικό φάκελο που έχει απολυμανθεί να βάλει τα έγγραφα μέσα (αν υπάρχουν). Γενικά οποιοσδήποτε δεν έχει άμεση εργασία, δεν χρειάζεται να επισκεφτεί αυτές τις μέρες εγκαταστάσεις μας. Συσκέψεις μέσα στις εγκαταστάσεις μπορούν να γίνουν με τηλεδιάσκεψη.
  3. Οδηγοί: Οι οδηγοί των αυτοκινήτων (εταιρικών ή συνεργατών) είναι αυτοί που κρατούν την εφοδιαστική αλυσίδα ανοιχτή, ταξιδεύοντας και σε μη ασφαλείς περιοχές, με κίνδυνο να μολυνθούν πολλές φορές. Οφείλουμε να τους βοηθούμε με κάθε δυνατό τρόπο να παραμείνουν υγιείς και εκτός χαρακωμάτων. Η ΟΦΑΕ και Π.Σ.Χ.Ε.Μ. έχουν εκδώσει αυστηρές οδηγίες προς τους οδηγούς, τόσο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού όσο και κατά την είσοδο και παραμονή των φορτηγών στις εγκαταστάσεις των εταιρειών. Συγκεκριμένα συνιστούν στους οδηγούς τα παρακάτω: α. Να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα πρόληψης (χρήση χειρουργικής μάσκας, γαντιών, αντισηπτικών, προστατευτικά παπουτσιών μιας χρήσης κ.λπ.). Αν, όμως, οι προμήθειες του οδηγού στα παραπάνω υλικά έχουν εξαντληθεί, ο φύλακας στην είσοδο πρέπει να έχει διαθέσιμα, να του τα παράσχει β. Να ακολουθούν πιστά τους κανόνες που ορίζουν οι εταιρείες και τα μέτρα προστασίας που τυχόν έχουν λάβει γ. Να παραμένουν στην καμπίνα του οχήματος καθ’ όλη τη διάρκεια φόρτωσης/εκφόρτωσης ή σε ενδεδειγμένο χώρο αναμονής δ. Να ανταλλάσουν τα συνοδευτικά έγγραφα με τη χρήση γαντιών μιας χρήσης και χειρουργικής μάσκας σε πλαστικό φάκελο, ο οποίος απολυμαίνεται μετά από κάθε χρήση ε. Να τηρούν αποστάσεις ασφαλείας με όσους έρχονται σε επαφή/ έχουν συνεργασία
  4. Αποθεματικά: Απολυμάνσεις, μάσκες, γάντια. Ο Υπεύθυνος πρέπει να έχει διασφαλίσει ότι υπάρχουν ικανές ποσότητες απολυμαντικών, μασκών, γαντιών, προστατευτικών γυαλιών, θερμομέτρων, κ.λπ. και να σιγουρευτεί ότι οι εργαζόμενοι ξέρουν πώς να τα χρησιμοποιήσουν! Αναρτήστε σχετικές οδηγίες σε όλα τα πολυσύχναστα σημεία εντός των εγκαταστάσεων, ώστε να μην υπάρχει η δικαιολογία ότι κάποιος δεν είδε την ανακοίνωση!
  5. Διαμερισματοποίηση εσωτερικών χώρων και συχνή απολύμανση: Ορισμός, κατά το δυνατόν, μικρών εσωτερικών μονάδων και περιορισμός των μετακινήσεων των εργαζομένων της κάθε μονάδας αυστηρά εντός του χώρου αυτών. Αφαίρεση φυσικών διασυνδέσεων μεταξύ διαμερισμάτων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, σε περίπτωση εμφάνισης κρούσματος, ο έλεγχος επέκτασής του θα αφορά τους εργαζομένους στη συγκεκριμένη μονάδα, όπου αυτό εμφανίστηκε. Το συνεργείο καθαριότητας πρέπει να περιπολεί τακτικά (κάθε 1-2 ώρες) κάθε διαμέρισμα και να απολυμαίνει οτιδήποτε μπορεί κάποιος να αγγίξει με τα χέρια του! Φυσικά, με τα σωστά υλικά και με σχολαστικότητα.
  6. Χωροταξική απομόνωση εργαζόμενων: Οι βάρδιες πρέπει να μην έρχονται σε επαφή μεταξύ τους. Η πρωινή θα φεύγει 10 λεπτά νωρίτερα και η απογευματινή θα έρχεται10 λεπτά αργότερα. Στο 20 λεπτο αυτό οι εγκαταστάσεις θα απολυμαίνονται. Κάθε διαμέρισμα και βάρδια θα πρέπει να κάνουν διάλειμμα διαφορετική ώρα από τα άλλα διαμερίσματα. Και προσοχή στην καντίνα ή την τραπεζαρία (αν υπάρχει): πρέπει να απολυμαίνονται όλες οι επιφάνειες αμέσως μετά την χρήση από την ομάδα που έκανε διάλειμμα. Οπότε, αν έχουμε κρούσμα σε μια ομάδα, δεν θα επηρεάζονται οι άλλες.
  7. Εφεδρεία: Θα πρέπει να υπάρχει μια, τουλάχιστον, εφεδρική ομάδα σε περίπτωση που υπάρξει κρούσμα και η ομάδα ενός διαμερίσματος μπει σε καραντίνα. Πρέπει ο Υπεύθυνος να το φροντίσει, αξιοποιώντας υποχρεωτικές άδειες και υπεργολάβους. Η αποθήκη, όπου εμφανίστηκε το κρούσμα, θα απολυμανθεί και θα πρέπει να υπάρχει βάρδια να τη λειτουργήσει (για 14 μέρες, τουλάχιστον, μέχρι να επιστρέψει -καλώς εχόντων των πραγμάτων- η προηγούμενη). Φυσικά, πρέπει να προβλεφθεί και εφεδρεία οδηγών (και εφεδρικά οχήματα--εταιρικά και υπεργολάβου)
  8. Τηλε-εργασία και διεύρυνση ωραρίου: Εάν υπάρχουν υπάλληλοι που μπορούν να δουλέψουν από το σπίτι, δώστε τους οδηγίες, δείξτε τους πώς δουλεύει το Skype, το Microsoft Teams, το WebEx, το Whatsapp, το BigBlueButton (τουλάχιστον ένα - δύο από αυτά τα εργαλεία), προμηθεύστε τους με ένα laptop και στείλτε τους στο σπίτι! Όσοι μπορούν θα πρέπει να μείνουν σπίτι. Ακόμη, ενδέχεται να υπάρξει επέκταση ωραρίου βαρδιών, προκειμένου να επιτευχθεί κάλυψη των λειτουργικών αναγκών, αν προκύψουν.
  9. Επικοινωνία - ενημέρωση: Ο Υπεύθυνος θα πρέπει να φροντίσει να ενημερώνεται από αξιόπιστες, πάντα, πηγές και να ενημερώνει τους εργαζόμενους, να παρακολουθεί αν οι οδηγίες που έχουν αναρτηθεί τηρούνται (θερμομετρούνται από το security όλοι όσοι εισέρχονται από την περίμετρο;), και να φροντίζει να εκτελούνται όλες οι απολυμάνσεις σχολαστικά.
  10. Plan B και C: Για κάθε κρίσιμη δραστηριότητα της εταιρείας πρέπει να υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο (contingency plan). Δεν χρειάζεται να υπάρχει δομημένο Business Continuity Plan (αν και κάλο είναι, γενικά, να υπάρχει και αυτό), αλλά κάποια επεξεργασμένα σενάρια από τον Υπεύθυνο για το τι θα γίνει σε περίπτωση αστοχίας κάθε σημαντικής δραστηριότητας. Ο Υπεύθυνος θα πρέπει να γνωρίζει ποιος θα κάνει την γενική απολύμανση (νέφωση) σε περίπτωση κρούσματος (ει δυνατόν, να έχει προσυμφωνήσει και τιμή). Και φυσικά για κάθε πλάνο που έχει κάνει, πρέπει να υπάρχει και δεύτερη και τρίτη εναλλακτική!

Οι οδηγίες έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:

http://www.yme.gr/nea-anakoinoseis/item/8099-genikes-odigies-profylaksis-tis-efodiastikis-apo-ton-koronoio


 

Γιάννης ΚεφαλογιάννηςΚορονοϊόςΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορών