Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τα οικονομικά και φορολογικά κίνητρα
Μεταξύ των ζητημάτων που απασχόλησαν την παρουσίαση ήταν η διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και των φωτοβολταϊκών στην αγορά ενέργειας μέσα από επενδυτικά κίνητρα🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Οι στόχοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που βρίσκονται σε προτεραιότητα αποτέλεσαν τα κύρια ζητήματα που απασχόλησαν την παρουσίαση που έκαναν στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής του «Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα», ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, η γενική γραμματέας Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος, Κωνσταντίνος Αραβώσης.
Και οι τρεις χαρακτήρισαν το «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα», «φιλόδοξο αλλά εφικτό και υλοποιήσιμο», με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος να διαβεβαιώνει ότι μέχρι τέλος του έτους, θα κατατεθεί το νομοσχέδιο, όπως έχει υποχρέωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η χώρα μας να κάνει.
Μεταξύ των ζητημάτων που απασχόλησαν την παρουσίαση ήταν η διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και των φωτοβολταϊκών στην αγορά ενέργειας μέσα από επενδυτικά κίνητρα αλλά και η αύξηση της κυκλοφορίας ηλεκτροκίνητων αυτοκίνητων με φορολογικά και οικονομικά κίνητρα.
Οι βασικοί στόχοι
Βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου είναι η απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, η αύξηση της διείσδυσης νέων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ώστε να φθάσουν στο 35% του ενεργειακού μείγματος μέχρι το 2030.
«Το νέο εθνικό σχέδιο συμβαδίζει απόλυτα με την Ε.Ε. που έχει τον εμβληματικό στόχο της κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050 και που χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συμφώνησε με τα υπόλοιπα 26 μέλη», τόνισε ο κ. Θωμάς και πρόσθεσε:
«Είμαστε ρεαλιστές, προσπαθούμε να λύσουμε ένα - ένα τα προβλήματα, βάζοντας μπροστά τη χώρα για τη μάχη στο περιβάλλον με ένα σχέδιο πραγματοποιήσιμο που χτίζεται πάνω στο προηγούμενο. Στόχος είναι η εδραίωση μιας εθνικής ποιοτικής βιώσιμης ανάπτυξης με έναν ολοκληρωμένο και πιο ανταγωνιστικό τρόπο σε συνάρτηση της κλιματικής αλλαγής και της προστασίας του περιβάλλοντος».
Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος υποστήριξε ότι «υπάρχει πλέον ένα νέο ελκυστικό επενδυτικό περιβάλλον στη χώρα με έμφαση στις νέες τεχνολογίες, στην εξωστρέφεια και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
«Με ορίζοντα το 2030, το νέο σχέδιο θέτει τον υψηλότερο στόχο να μειωθεί κατά 55% η ρύπανση και να αυξηθεί η διείσδυση νέων πηγών ενέργειας καθιστώντας τις βασικό εθνικό πόρο. Το σχέδιο για απεξάρτηση μέχρι το 2028 από το λιγνίτη και το φυσικό αέριο σε ρόλο μεταβατικού σταδίου, οδηγεί στην βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και στο χαμηλότερο κόστος», ανέφερε ο κ. Θωμάς.
Έμφαση έδωσε στις ΑΠΕ, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση έχει ένα πολύ συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο για ΑΠΕ, φωτοβολταϊκά και αιολικά, με όχι ακριβές λύσεις, και πρόσθεσε ότι θα ανακοινωθούν πρωτοβουλίες από τη ΔΕΗ που έχει βάλει στο επιχειρησιακό της σχέδιο να αυξήσει σε αυτή την κατεύθυνση τις δραστηριότητες της.
«Ήδη υπάρχει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο για τις άδειες ΑΠΕ και η ΔΕΗ αλλά και άλλοι επενδυτές, δείχνουν να έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, βλέποντας ότι διευκολύνονται από τη γραφειοκρατία, και σύντομα θα έχουμε πολύ σημαντικά αποτελέσματα. Το ίδιο κάνουμε και με τη γεωθερμία, υπάρχει το νομικό πλαίσια έχουμε 4 άδειες που έχουν λήξει το συζητήσαμε με τη ΔΕΗ και θα προχωρήσουμε γρήγορα», είπε.
Δεσμεύτηκε ακόμα ότι θα δοθεί στις τοπικές κοινωνίες το τέλος του 1% για τις ΑΠΕ από το Πράσινο Ταμείο μέχρι το Μάρτιο του 2020.
Απαντώντας στις επικρίσεις της Αντιπολίτευσης για τις ιδιωτικοποίησης αντέτεινε ότι όλο το πλαίσιο του σχεδίου είναι στημένο με τέτοιο τρόπο ώστε το ποσοστό ιδιωτικοποιήσεων που θα γίνουν να είναι κοινωνικά συμβατό.
Είπε ακόμα ότι υπάρχει ειδική πρόνοια για τα δίκτυα διανομής ενώ σημείωσε ότι η παραχώρηση τους σε ιδιώτες δεν θα φέρουν αναστολή αλλά επίσπευση των έργων.
«Το νέο, επικαιροποιημένο ενεργειακό σχέδιο για τη χώρα είναι φιλόδοξο αλλά και υλοποιήσιμο και βασίζεται σε αναγνωρισμένα διεθνή επιστημονικά ενεργειακά μοντέλα και σε πολιτικές που θα οδηγήσουν τη χώρα στη χώρα στην εξωστρέφεια και θα φέρει νέες επενδύσεις», επεσήμανε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και συμπλήρωσε:
«Σαφής προτεραιότητα μας είναι οι ανταγωνιστικές υπηρεσίες προς το καταναλωτή, με σαφές χρονοδιάγραμμα, με ψηφιοποίηση των δικτύων, η ορθή λειτουργία των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας».
«Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε ένα ενεργειακό κόμβο στα Βαλκάνια, με εξαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας και με δράσεις για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων», κατέληξε.
Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και ορυκτών πρώτων υλών Αλεξάνδρα Σδούκου, έδωσε έμφαση στον υπερδιπλασιασμό των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και στην αυξημένη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι μέχρι το 2030 θα αποτελούν τη βασική πηγή ηλεκτρικής ενέργειας και θα συμμετάσχουν στο 61% με 64% στην κατανάλωση.
«Αναμένουμε ότι θα αναπτυχθούν νέες επενδύσεις που θα επιφέρουν όφελος πάνω από 12 δις ευρώ και πάνω από 37.000 νέες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης από ΑΠΕ και φωτοβολταϊκά. Βασικός στόχος είναι οι σταθμοί ΑΠΕ μέχρι το 2030, να φτάσουν και να ξεπεράσουν τα 19 «γιγαβάτ»», τόνισε η κ. Σδούκου και πρόσθεσε ότι είναι πολύ σημαντική η προώθηση των ΑΠΕ σε αυτή την 10ετία στα κτίρια ώστε να καλύψουν 300.000 νοικοκυριά.
Ιδιαίτερη έμφαση όμως έδωσε η κ. Σδούκου, στο θέμα της ηλεκτροκίνησης των μέσων μεταφοράς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι, «είναι πλέον η μόνη επιλογή για το μέλλον και χωρίς αυτήν εθνικό σχέδιο δεν υφίσταται» και τονίζοντας την ανάγκη να δοθούν οικονομικά και φορολογικά κίνητρα.
«Η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσει μια πραγματική ευκαιρία και θα βοηθήσει στο «σακσές στόρι» της χώρας αν σχεδιαστεί σωστά και με όραμα. Ο εκσυγχρονισμός των μεταφορών με ηλεκτροκίνηση θα έχει σημαντικά οφέλη και οικονομικά και περιβαλλοντικά», τόνισε η κ. Σδούκου και παρέθεσε στοιχεία που δείχνουν πόσο πίσω είναι η χώρα μας σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
«Στη χώρα μας κυκλοφορούν 5,2 εκατ. επιβατικά αυτοκίνητα που αποτελούν το 50% του στόλου των Ι.Χ που είναι πάνω από 16 χρόνια. Είναι ο 4ος γηραιότερος στόλος στην Ευρώπη με μέση ηλικία επιβατικών αυτοκινήτων τα 15,7 χρόνια ενώ στην ΕΕ είναι τα 11 χρόνια. Τα ταξί στην Ελλάδα έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 13 χρόνια όταν στην Ευρώπη είναι 4 χρόνια. Τα λεωφορεία στη χώρα μας έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 24 χρόνια όταν στα άλλα ευρωπαϊκά κράτη είναι τα 12 χρόνια», είπε και συνέχισε:
«Σε σχέση με τις πωλήσεις αυτοκινήτων χαμηλών ρύπων η Ελλάδα κινείται στο 0,33% και είμαστε τέταρτοι από το τέλος της λίστας μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Για να επιτευχθούν οι στόχοι του εθνικού σχεδίου θα πρέπει να στηριχθεί στην διείσδυση οχημάτων μηδενικών και χαμηλών ρύπων. Είναι ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο -και προφανώς στηρίζεται στα μέτρα της πολιτικής που θα εφαρμοστούν καθώς και στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας».
«Στόχος μας είναι στα επόμενα πέντε χρόνια οι πωλήσεις, από 0,33% να αυξηθούν στο 8,75%. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζονται υποδομές και κίνητρα. Είναι επιβεβλημένο, τα πρώτα χρόνια να δώσουμε φορολογικά και οικονομικά κίνητρα και να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες για την εγκατάσταση φορτιστών. Πρέπει με τις πολιτικές μας να εστιάσουμε σε ταξί, εταιρικά αυτοκίνητα, μικρά βαν, σε κρίσιμες μάζες που το χρησιμοποιούν, και να δώσουμε κίνητρα» είπε η κυρία Σδούκου.
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στη φυλακή ο δράστης της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr