Πολιτική | 09.05.2021 14:46

Επιμένει ο Ταχιάος για Μπουτάρη: «Ήθελες στην πράξη την κατάργηση του Σταθμού Βενιζέλου»

Τίμος Φακαλής

Συνεχίζεται η κόντρα Μπουτάρη-Ταχιάου για τα αρχαία του μετρό στη Βενιζέλου και την κατασκευή ή μη του συγκεκριμένου σταθμού μετά την πρόσφατη συνέντευξη του προέδρου της Αττικό Μετρό Νίκου Ταχιάου στο ethnos.gr, ο οποίος υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι ο πρώην δήμαρχος το 2015 αιτήθηκε προς τον τότε αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού ουσιαστικά την κατάργησή του διά της παραλείψεως της κατασκευής του. Με επιστολή-απάντηση ο Γιάννης Μπουτάρης κατηγορεί τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό «για κατά κόρον ασύστολα ψεύδη και αναλήθειες» και διευκρινίζει ότι η πρόθεσή του το 2015 ήταν να εξεταστεί και να μην αποκλειστεί χωρίς τεχνική και επιστημονική τεκμηρίωση η βέλτιστη λύση για την προστασία των αρχαίων με την παράλληλη κατασκευή του Σταθμού χωρίς να αποσπαστούν και καταστραφούν οι αρχαιότητες. 

Με νέα επιστολή την Κυριακή 9 Μαΐου στο ethnos.gr ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος επανέρχεται και επιμένει ότι ο Γιάννης Μπουτάρης «στις 22 Ιουνίου 2015 αιτήθηκε προς τον αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού την κατάργηση στην πράξη του Σταθμού Βενιζέλου, διά της παραλείψεως της κατασκευής του, προτείνοντας την έγκριση μίας μελέτης που -κατά τον ισχυρισμό του- «δεν αποκλείει τη δυνατότητα κατασκευής και λειτουργίας σταθμού στην ίδια θέση στο μέλλον, εφόσον εξασφαλισθεί η δυνατότητα παραμονής και πλήρους ανάδειξης των αρχαιοτήτων στον τόπο τους, χωρίς καθυστερήσεις και μερικές ή ολικές καταστροφές και αλλοιώσεις». Παράλληλα διευκρινίζει ότι η αποστροφή του στη συνέντευξή του για καριέρες που χτίζονται πάνω στο μετρό δεν αφορούσε τον κ. Μπουτάρη παρά το γεγονός ότι υπήρξε ο μεγάλος πρωταγωνιστής της περιπέτειας του σταθμού «Βενιζέλου», ούτε εξηντλείτο προς την κατεύθυνση των συμφωνούντων με αυτόν»
.

Ολόλκληρη η επιστολή Ταχιάου στο ethnos.gr

Ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης αποφάσισε να διακόψει την  αποχή του από τον δημόσιο λόγο και να μου επιτεθεί επειδή στην συνέντευξή μου της Μεγάλης Τετάρτης, σε σχετική ερώτηση του συντάκτη σας, απάντησα ότι «πρέπει να καταλάβουμε ότι ο αντικειμενικός στόχος του δήμου και του κ. Μπουτάρη όταν κίνησε το θέμα των αρχαίων το 2015 και ζήτησε να επαναξεταστεί η απόφαση για απόσπαση και επανατοθέτηση δεν αφορούσε την κατασκευή του σταθμού. Ήταν ξεκάθαρο ότι αφορούσε την κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου».

Αντιπαρέρχομαι τον τόνο και τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς στους οποίους παρασύρεται και παραμένω στα γεγονότα:
Την παραμονή της συνεδρίασης του ΚΑΣ, κατά την οποία επρόκειτο να συζητηθεί η μελέτη ανάδειξης των αρχαιοτήτων επί τη βάσει της προηγηθείσας απόφασης για απόσπαση και επανατοποθέτηση, στις 15 Δεκεμβρίου 2014, ο κ. Μπουτάρης απέστειλε προς τον τότε πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου και διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό Α.Ε., επιστολή στην οποία ανέφερε: 

«Για την προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων εντός του σταθμού «Βενιζέλου» στο πλαίσιο του έργου για την κατασκευή του Μητροπολιτικoύ Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, η πρόταση που αποτελεί προσέγγιση και συνδυασμό των προτάσεων 4 και 6, όπως προβλέπεται στην … (ΥΑ της 24.02.2014) … τυγχάνει της αποδοχής του Δήμου Θεσσαλονίκης. Η πρόταση αυτή, αποτέλεσμα της κοινής προσπάθειας της ομάδας των μελετητών της πρότασης 4 – Αλεξοπούλου – Παπακώστα και της ομάδας της «Αττικό Μετρό Α.Ε. Α.Ε.»… Επ’ ευκαιρία εκφράζουμε την ευαρέσκειά μας για την αποδοχή από την «Αττικό Μετρό Α.Ε. Α.Ε.» της εξαρχής διατυπωμένης αταλάντευτης θέσης μας, η οποία στην περίπτωση αυτή δικαιώνεται, ότι μόνον με την καλοπροαίρετη προσέγγιση και γόνιμη σύγκληση (sic) των διαφόρων απόψεων και προτεινόμενων λύσεων μπορεί να επιτευχθεί ο συγκερασμός τους προς όφελος της Θεσσαλονίκης και των πολιτών της. Ελπίζουμε ότι και στο μέλλον για τα υπόλοιπα εκκρεμή θέματα θα επιδειχθεί η ίδια θέληση για κοινή προσέγγιση προς επίλυσή τους».  

Μετά και την κατά τον ανωτέρω τρόπο εκφρασθείσα συναίνεση του δήμου Θεσσαλονίκης και την μεσολαβήσασα ομόφωνη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, στις 23 Δεκεμβρίου 2014 εξεδόθη η ΥΑ της 23.12.2014 (Απόφαση Τασούλα)), με την οποία εγκρίθηκε η μετά την προσωρινή απόσπασή τους και επαναφορά τους μελέτη ανάδειξης των αρχαιοτήτων εντός του ανασχεδιασμένου σταθμού μετά την κατασκευή του στη στάθμη -1.

Χωρίς καμία εξήγηση για την αλλαγή στάσης, έξι ακριβώς μήνες μετά την έκδοση της Απόφασης Τασούλα ο κ. Μπουτάρης υπαναχώρησε από την προηγηθείσα συμφωνία του προς την λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης και στις 22 Ιουνίου 2015 αιτήθηκε προς τον αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού την κατάργηση στην πράξη του Σταθμού Βενιζέλου, διά της παραλείψεως της κατασκευής του, προτείνοντας την έγκριση μίας μελέτης που -κατά τον ισχυρισμό του- «δεν αποκλείει τη δυνατότητα κατασκευής και λειτουργίας σταθμού στην ίδια θέση στο μέλλον, εφόσον εξασφαλισθεί η δυνατότητα παραμονής και πλήρους ανάδειξης των αρχαιοτήτων στον τόπο τους, χωρίς καθυστερήσεις και μερικές ή ολικές καταστροφές και αλλοιώσεις».

Ως μελέτη βαφτίστηκε μία πρωτόλεια αρχιτεκτονική προσέγγιση, του επιπέδου της ανασκαφής εντός του κατασκευασθέντος «κουτιού» και σκαριφηματικές αποδόσεις επεμβάσεων στην οδό Εγνατία και τις πλατείες στα δυτικά του σκάμματος, από τις οποίες καθίσταται προφανές ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για εισόδους προς μελλοντικό σταθμό και φυσικά καμία εικόνα πιθανού σταθμού. Την «μελέτη» συνόδευαν ως τεκμηρίωση της επιχειρηματολογίας του Δημάρχου, πέντε ασύνδετα μεταξύ τους κείμενα αγνώστων συντακτών. Το πλέον εύλογο συμπέρασμα από την απλή εξέτασή της, είναι ότι επρόκειτο για επάνοδο σε προηγούμενη πρόταση αρχιτεκτόνων που ενεργούσαν με την προτροπή και ενθάρρυνση του τότε δημάρχου Θεσσαλονίκης (γνωστή ως η πρόταση 4 την οποία μνημονεύει ανωτέρω ο κ. Μπουτάρης), χωρίς σταθμό μετρό.

Αττικό Μετρό/Σχέδιο που συνόδευε την ανακίνηση του θέματος εκ μέρους του δήμου Θεσσαλονίκης

Για την επιβεβαίωση των ισχυρισμών μου επισυνάπτω στην παρούσα, σχέδιο που συνόδευε την ανακίνηση του θέματος εκ μέρους του δήμου Θεσσαλονίκης, που είναι αποκαλυπτικότατο τόσο των πραγματικών προθέσεων όσων υπαγόρευσαν την παλινδρόμησή του, όσο και την ανωριμότητα των «μελετών» με τις οποίες στην προεκλογική περίοδο του 2015 γεννήθηκε μία εκκρεμότητα που έμελλε να σύρεται ατελέσφορα στον χρόνο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019.  Κι επίσης, δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να αντιληφθεί ότι οποιαδήποτε προσωρινή παράλειψη της κατασκευής του σταθμού «Βενιζέλου» θα αποτελέσει εσαεί χαρακτηριστική απόδειξη της ρήσης «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού».
Κατά τα λοιπά:

Η αποστροφή μου για καριέρες που χτίζονται πάνω στο μετρό δεν αφορούσε τον κ. Μπουτάρη παρά το γεγονός ότι υπήρξε ο μεγάλος πρωταγωνιστής της περιπέτειας του σταθμού «Βενιζέλου», ούτε εξηντλείτο προς την κατεύθυνση των συμφωνούντων με αυτόν». Θα ήμουν άδικος εάν αγνοούσα ότι ο π. δήμαρχος είχε ήδη επιτύχει την ανάδειξή του στο palmarès των σταρ όταν αποφάσισε την επανεμπλοκή του στην υπόθεση αυτή. Βεβαίως, συνηθέστατα οι επιλογές των σταρ υπαγορεύονται από τις ανάγκες του fan club τους, συνήθως ανικανοποίητου ακόμη και μετά από την απόσυρσή τους από το προσκήνιο.

Όσο για τις υπόλοιπες ανακριβέστατες αναφορές του κ. Μπουτάρη σε τεχνικές λύσεις που αφορούν διαφορετικά έργα υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες και με διαφορετικές απαιτήσεις και την δήθεν πρόοδο των εργασιών στον σταθμό «Βενιζέλου», αυτές αποτελούν πταίσμα αποδιδόμενο σε πλάνη όταν έχουν προηγηθεί ως υποστηρικτές τους, πρόσωπα με επιστημονικές και θεσμικές ιδιότητες που ενώ αυτές προδιαθέτουν για μια υπεύθυνη στάση, αυτά επιμένουν να κακουργούν πάνω στην αλήθεια.

Ολόκληρη η επιστολή - απάντηση του Γιάννη Μπουτάρη

«Παρόλο που απέχω από το Σεπτέμβριο  του 19 από δημόσιες εμφανίσεις & δηλώσεις, δεν μπορώ να μην τοποθετηθώ στα κατά κόρον ασύστολα ψεύδη και αναλήθειες του κυρίου Ταχιάου σε συνέντευξή του. Αναφέρει μεταξύ άλλων αναληθών στοιχείων ότι το 2015 ζήτησα να επανεξεταστεί η απόφαση απομάκρυνσης και επανατοποθέτησης των ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου. Η πρόθεσή μου ήταν να εξεταστεί και να μην αποκλειστεί χωρίς τεχνική και επιστημονική τεκμηρίωση η βέλτιστη λύση για την προστασία των αρχαίων με την παράλληλη κατασκευή του Σταθμού χωρίς να αποσπαστούν και καταστραφούν οι αρχαιότητες. Η αρχική απόφαση που κυκλοφορούσε το 2013 ήταν η απόσπαση και τοποθέτησή τους στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, απόφαση που μόνο απολίτιστοι, άσχετοι και ανίδεοι άνθρωποι μπορούσαν να υποστηρίζουν.

Επιπλέον ποιος Θεσσαλονικιός θα δεχότανε να μετακινηθεί ένας ολόκληρος πολεοδομικός ιστός της Πόλης σε άλλο Δήμο. Ο Κύριος Ταχιάος δηλώνει ξεκάθαρα ότι η δική μου σκέψη ήταν η κατάργηση του σταθμού της Βενιζέλου, λες κα του είχα εξομολογηθεί κάποια στιγμή την σκέψη αυτή, ντροπή του!! Ας σκεφτούμε ότι αυτός ο άνθρωπος διεκδικούσε και την Δημαρχία Θεσσαλονίκης… αλλοίμονό μας!! Όσον αφορά τις καθυστερήσεις κατασκευής του μετρό έχουν πολλούς λόγους:

  1. Ο αρχικός προϋπολογισμός του μετρό για τις ανασκαφές ήταν αρχικά 15.000.000€, και τελικά έφθασε και ξεπέρασε τα 130.000.000€ και μόνο αυτά τα δύο νούμερα δείχνουν την προχειρότητα της αρχικής μελέτης, μια και ήταν γνωστό ότι στην διαδρομή που είχε χαραχθεί θα βρισκότανε η Εγνατία οδός
  2. Επιπλέον ο τότε εργολάβος επί 2 χρόνια είχε σταματήσει το έργο, λόγω οικονομικών προβλημάτων. Η αδυναμία πληρωμής των ανασκαφών ήταν υποχρέωση του εργολάβου, φυσικά έφερε καθυστερήσεις. Εν τέλει πήρε και ένα σωρό λεφτά για αποζημίωση των καθυστερήσεων, ακούστηκε ότι το ποσό ήταν 130.000.000€ και οι απαιτήσεις του ήταν 800.000.000€
  3. Όταν άλλαξε η διοίκηση του μετρό και ανέλαβε ο κύριος Μυλόπουλος ως Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος και η κυρία Βλαζάκη Γενική Γραμματέας Πολιτισμού, εγκρίθηκε η μελέτη ΒΕΤΑ, εγκρίθηκε επίσης και  από τον κατασκευαστή και ξεκίνησε η εφαρμογή της και δαπανήθηκαν 5.000.000€. Και ξαφνικά έπεσε ο κεραυνός Μητσοτάκη στα εγκαίνια της έκθεσης τον Σεπτέμβριο του 2019 με την ξεκάθαρη δήλωσή του, ότι οι αρχαιότητες θα μετακινηθούν. Όλα όσα ανέφερα προηγουμένως δεν τα ήξερε προφανώς ο κύριος Ταχιάος ή έκανε ότι δεν τα ήξερε. Η λύση για την κατασκευή του σταθμού χωρίς απόσπαση των αρχαιοτήτων είχε εφαρμοστεί στον σταθμό Μοναστηράκι με πολύ πιο δύσκολές συνθήκες γεγονός που καθυστέρησε την παράδοση του σταθμού μία 4ετία. Η λύση ΒΕΤΑ για το Σταθμό Βενιζέλου ούτε καινούρια είναι, μια και έχει εφαρμοστεί σε πολλές Πόλεις της Ευρώπης τουλάχιστον, ούτε άγνωστη είναι στους σοβαρούς & έμπειρους μηχανικούς. Αλλά ο κύριος Ταχιάος ήταν σε διατεταγμένη υπηρεσία έχοντας προηγουμένως αποτύχει από την διεκδίκηση του Δήμου ως Δήμαρχος Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία στην εκλογή του ως βουλευτής Θεσσαλονίκης. 
  4. Επιπλέον στο ΚΑΣ, που έβγαλε την τελευταία γνωμοδότηση  με ομόφωνη απόφαση για την απομάκρυνση και επανατοποθέτηση των ευρημάτων, βασίστηκε σε μία μελέτη για την απόσπαση 70 σελίδων με άλλες 20 σελίδες σχέδια και 10 σελίδες για την επανατοποθέτηση. Ποιος κοροϊδεύει ποιον κύριε Ταχιάε;
  5. Όσον αφορά το χτίσιμο πολιτικών καριέρων επισημαίνω ότι εγώ αποσύρθηκα από την όποια πολιτική ζωή όπου θα μπορούσα να χτίσω πολιτική καριέρα, δεν ξέρω εσείς τι σκέφτεστε για το δικό σας πολιτικό μέλλον, αλλά είναι φανερό ότι βουλευτές του κόμματός σας χρησιμοποίησαν το μετρό για δικό τους όφελος συκοφαντώντας με ασύστολα. Το επίπεδο της ηθικής και του πολιτισμού τους δεν μου επέτρεπαν να απαντήσω. Πολλές φορές οι απολίτιστοι… εκπολιτίζονται όταν σκέφτονται πότε θα ανοίξουν το στόμα τους. Στην περίπτωση όμως του Μετρό Θεσσαλονίκης δυστυχώς δεν συμβαίνει αυτό. Αυτά που μου καταλογίζεται για αναζήτηση πολιτικής καριέρας, έπρεπε να τα σκεφτείτε πριν ανοίξετε το στόμα σας.

Διαβάστε εδώ τη συνέντευξη του Νίκου Ταχιάου στο ethnos.gr

μετρό θεσσαλονίκηςΝίκος ΤαχιάοςΓιάννης Μπουτάρης