Πολιτική|02.06.2022 20:52

Πυρά ΠΑΣΟΚ για την τροπολογία για τα δημόσια έργα: Η κυβέρνηση κάνει δώρο 70 εκ. σε μεγαλοεργολάβους

Μαρία Λιλιοπούλου

Δωράκι 70 εκατομμυρίων ευρώ σε μεγαλοεργολάβους χαρακτήρισε την τροπολογία του υπουργείου Υποδομών για το πριμ του 5% σε όσους ολοκληρώσουν τα έργα εντός χρονοδιαγραμμάτων, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, ενώ και ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο για παράθυρο που θα επιτρέψει να πριμοδοτηθούν με 5% επί του ανεκτέλεστου υπολοίπου για την έγκαιρη ολοκλήρωσή τους ακόμα και όσα έργα βρίσκονται σε μελετητικό στάδιο.

«Η κυβέρνηση μετά τους ηλεκτροπαραγωγούς χαρίζει 70 εκ. ευρώ σε μεγαλοεργολάβους. Πριν λίγες μέρες άκουσα τον Υπουργό Οικονομίας, ο οποίος είπε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια πόρων για να διατεθούν για την υποστήριξη της κοινωνίας με άλλους τρόπους πέρα από αυτούς που εφαρμόστηκαν. Κι όμως, χθες ο κ. Καραμανλής με μαζί με τον Υφυπουργό κ. Καραγιάννη κατέθεσαν μια τροπολογία μερικών σελίδων που περιέχει δώρο εκατομμυρίων στους μεγαλοεργολάβους» ανέφερε στη Βουλή ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος.

Εξήγησε ότι πρόκειται για μία ρύθμιση «με 70 εκ. δώρο στους μεγαλοεργολάβους αφού δίνει πριμ 5%, ακόμα κι αν κάποιος εργολάβος μπορεί να έχει έργο που είναι ακόμα στις μελέτες και μπορεί να τελειώσει μετά από χρόνια».

Σύμφωνα με τα όσα ορίζει η τροπολογία δίνεται δυνατότητα 6μηνης παρατασης στο χρονοδιάγραμμα των έργων, ενώ όσοι εργολήπτες δεν κάνουν χρήση αυτής της διάταξης και ολοκληρώσουν τα έργα που έχουν αναλάβει στον προβλεπόμενο χρόνο, θα πριμοδοτηθούν με 5%.

Να σημειωθεί ότι σήμερα, Πέμπτη 2 Ιουνίου 2022, δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ και η απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή που αφορά στους νέους συντελεστές αναθεώρησης εργασιών για το Δ’ Τρίμηνο του 2021. Στην απόφαση περιλαμβάνονται συντελεστές αναθεώρησης για 565 εργασίες των εγκεκριμένων τιμολογίων όλων των κατηγοριών έργων και παρέχονται διευκρινίσεις για την χρήση των συντελεστών αναθεώρησης. 

«Αγκάθι» η πρόβλεψη της πριμοδότησης

Η πρόβλεψη της πριμοδότησης ωστόσο προκάλεσε τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης αφενός επειδή στη ρύθμιση δεν αναγράφεται ξεκάθαρα ότι εξαιρούνται έργα που βρίσκονται στο στάδιο της μελέτης, ενώ παράλληλα θεσπίζεται ένα πριμ για τις εταιρίες που θα ολοκληρώσουν εμπρόθεσμα τις υποχρεώσεις που έχουν ήδη αναλάβει.

«Αν το άρθρο της τροπολογίας, δεν είναι για μελέτες να το γράψετε και να το ψηφίσουμε. Να γράψετε ότι δε συμπεριλαμβάνεται η περίοδος μελετών. Θέλουμε να σας προστατεύσουμε κ. υπουργε. Δείτε το θετικά, όχι αρνητικά. Απλά πείτε ότι όποιο έργο είναι σε μελετητικό στάδιο, δε θα πάρει το πριμ. Δε λέμε κάτι τρελό, αλλά κάτι που διασφαλίζει την ισονομία», σημείωσε ο κ. Κωνσταντινόπουλος.

Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θεόφιλος Ξανθόπουλος τόνισε ότι στο εν λόγω άρθρο αναφέρεται η φράση «ανάδοχοι που εκτελούν συμβάσεις έργου» υπογραμμίζοντας ότι και η μελέτη είναι στάδιο της σύμβασης του έργου: «Αρα πρέπει να το διευκρινίσετε αυτό διότι αν δεν το κάνετε, θα έχει αξίωση αυτός που είναι στο στάδιο της μελέτης να εχει την αυτή αντιμετώπιση με αυτόν που είναι στο στάδιο της κατασκευής. Θα ανοίξετε τον ασκό του Αιόλου».

Ο κ. Ξανθόπουλος προσέθεσε ότι το υπουργείο δημιουργεί δικαιώματα εκεί που δεν υπάρχουν πριμοδοτώντας εταιρίες, οι οποίες κάνουν το αυτονόητο, δηλαδή ανταποκρίνονται στις συμβατικές τους υποχρεώσεις. Υπενθύμισε μάλιστα ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο ήδη έχει προβλέψει ζητήματα που σχετίζονται με την «απρόοπτη μεταβολή συνθηκών».

Τι προβλέπει η τροπολογία για τα δημόσια έργα

Αναλυτικά βάσει της τροπολογίας προβλέπεται:

  • Η τιμολόγηση ασφάλτου, PVC και Πολυαιθυλενίου με απολογιστικό τρόπο για περιορισμένο χρονικό διάστημα 6 μηνών από την έναρξη ισχύος της ρύθμισης και με αναδρομική ισχύ από την 1/1/2022. «Προχωράμε σε αυτή τη ρύθμιση εξαιτίας των ανατιμήσεων στις κατηγορίες αυτές. Η άσφαλτος κόστιζε κάποια στιγμή 220 ευρώ ανά τόνο και σήμερα είναι πάνω από τα 600, καθώς επηρεάζεται άμεσα από την πορεία τιμής του πετρελαίου», επεσήμανε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης.

  • Επιμήκυνση των προθεσμιών εκτέλεσης των έργων έως έξι μήνες στις εργοληπτικές επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν συνδυαστικά στις αυξήσεις των τιμών των υλικών με τις υψηλές εκπτώσεις εργολαβιών. Το αίτημα των αναδόχων θα είναι δεσμευτικό για τις αναθέτουσες αρχές που πρέπει να το αποδεχθούν. Ο συγκεκριμένος χρόνος δεν θα προσμετράται ως παράταση.

  • Ενεργοποίηση Επιτροπής Διαπίστωσης Τιμών Δημόσιων Έργων. Για όσο διάστημα διαρκεί η κρίση, όπως επεσήμανε ο κ. Καραγιάννης. Η ενεργοποίηση της επιτροπής αποτελεί αίτημα των φορέων του κατασκευαστικού κλάδου, για χρονικό διάστημα μέχρι την έναρξη της λειτουργίας του Παρατηρητηρίου Τιμών που θεσπίστηκε με τον Ν.4782/21.

  • Θέσπιση πριμ ολοκλήρωσης έργων σε ποσοστό 5% επί του ανεκτέλεστου υπολοίπου κάθε σύμβασης, υπό τον όρο της εμπρόθεσμης ολοκλήρωσης των έργων σύμφωνα με τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματά τους κατά το χρόνο έναρξης εφαρμογής της ρύθμισης και υπό τον όρο ότι δεν θα γίνει χρήση του δικαιώματος επιμήκυνσης του χρονοδιαγράμματος.

Γιώργος Καραγιάννης: Η πρόβλεψη αφορά μόνο τα δημόσια έργα

«Η πρόβλεψη αφορά μόνο τα δημόσια έργα. Δεν αφορά τις παραχωρήσεις, δεν αφορά ΣΔΙΤ, δεν αφορά μελέτες» ξεκαθάρισε ο κ. Καραγιάννης και απευθυνόμενος στους βουλευτές της αντιπολίτευσης είπε: «Αν θέλετε όλα τα έργα που γίνονται στυς δήμους να σταματησουν, πείτε το να σταματήσουν».

Ο ίδιος ανέφερε ότι με τη νομοθετική ρύθμιση στηρίζονται κατά κύριο λόγο τα μικρότερα έργα που γίνονται από Δήμους, Περιφέρειες και μικρές αναθέτουσες αρχές, έργα καθημερινότητας που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα.

Μάλιστα, υπενθύμισε ότι «ο χώρος των υποδομών απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους, όταν σταματούν τα έργα απολύεται κόσμος. Δεν αφορά μεγαλοεργολάβους αλλά μικρούς εργολήπτες σε όλη τη χώρα».

Τόνισε ότι το πρόβλημα των αυξημένων τιμών εντείνεται στις περιπτώσεις εργολαβιών με υψηλές εκπτώσεις, όπου συναντώνται περιπτώσεις που εργολάβοι προτιμούν να κηρυχτούν έκπτωτοι και να καταπέσει η εγγυητική τους, παρά να συνεχίσουν έργα υπό αυτές τις συνθήκες.

Το κόστος των μέτρων

Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει την τροπολογία δεν περιλαμβάνει ακριβές κόστος των παρεμβάσεων καθώς, όπως σημειώνει, αυτό θα εξαρτηθει από πραγματικά γεγονότα. Ωστόσο αναφέρει καθαρά ότι προκύπτει ενδεχόμενη δαπάνη από την αύξηση του κόστους εκτέλεσης των δημοσίων έργων για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, λόγω:

  • του υπολογισμού απολογιστικά των τιμών των συγκεκριμένων υλικών

  • της δυνατότητας επιμήκυνσης του χρονοδιακράμματος εκτέλεσης της σύμβασης.

  • Της παράτασης της ημερομηνίας υποβολή αιτήσεων ή προσφορών στις περιπτώσεις που έχει δημοσιευτεί η προκήρυξη

  • της έκδοσης πρακτικών διαπίστωσης βασικών τιμών υλικών από την ειδική Επιτροπή.

  • Της πρόσθετης καταβολής πριμ 5% επί του υπολειπόμενου συμβατικού ανταλλάγματος στους αναδόχους συμβάσεων έργων σε περίπτωση τήρησης των εγκεκριμένων χρονοδιγραμμάτων.

Αύξηση της επιδότησης του ΟΑΣΑ λόγω ενεργειακής κρίση

Με άλλο άρθρο της ίδιας τροπολογίας, δίνεται η δυνατότητα η κρατική επιχορήγηση του ΟΑΣΑ, να υπερβαίνει το όριο του 40%, καθώς η ενεργειακή κρίση έχει αυξήσει τα λειτουργικά του έξοδα. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η διατήρηση της τιμής των εισιτηρίων που αποτελεί και πολιτική απόφαση, επεσήμανε ο κ. Καραγιάννης.

Η δαπάνη του κρατικού προυπολογισμού για το 2022 για το συγεκριμένο μέτρο ανέρχεται σε 33,4 εκατομμύρια ευρώ, όπως επισημαίνεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.



Υπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνσυμβάσειςΠΑΣΟΚέργαειδήσεις τώραΚΙΝΑΛεργολάβοι