Κόσμος|27.03.2024 10:00

Βαλτιμόρη: Πώς αποφεύχθηκε μεγαλύτερη τραγωδία - Πόσο καιρό θα πάρει η επανακατασκευή

Newsroom

Αδιανόητη τραγωδία σημειώθηκε στη Βαλτιμόρη με την κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key μετά από πρόσκρουση φορτηγού πλοίου. Δύο άνθρωποι που εργάζονταν πάνω στη γέφυρα την ώρα του δυστυχήματος έχουν διασωθεί και έξι θεωρούνται νεκροί από τον εργοδότη τους, την εταιρεία Brawner Builders, δεδομένης της χαμηλής θερμοκρασίας του νερού και του χρόνου που έχει περάσει από την κατάρρευση.

«Πρόκειται για μια αδιανόητη τραγωδία», δήλωσε ο δήμαρχος της Βαλτιμόρης Μπράντον Σκοτ σε συνέντευξη Τύπου το πρωί της Τρίτης.

Ποιες οι επιπτώσεις από την κατάρρευση της γέφυρας στο παγκόσμιο εμπόριο

Η κατάρρευση της γέφυρας θα επηρεάσει επίσης τις μεταφορές στην περιοχή - και ενδεχομένως το παγκόσμιο εμπόριο.

Από την γέφυρα περνούσαν καθημερινά 31.000 οχήματα και ήταν είναι ένας κεντρικός αγωγός για την κυκλοφορία στην περιοχή. Το περιστατικό έρχεται επίσης την ώρα που η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει διάφορες άλλες προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της ξηρασίας-ρεκόρ στον Παναμά και των χτυπημάτων των Χούτι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Λόγω του κλεισίματος του λιμανιού της Βαλτιμόρης - ενός από τα πιο πολυσύχναστα της χώρας, ιδίως για τα ξένα φορτία - οι εταιρείες εφοδιαστικής και οι ναυτιλιακές εταιρείες θα χρειαστεί πιθανότατα να αναδρομολογήσουν περισσότερες βασικές παραδόσεις.

Γιατί κατέρρευσε η γέφυρα της Βαλτιμόρης; Τι συνέβη με το πλοίο;

Το τραγικό δυστύχημα σημειώθηκε τα ξημερώματα της Τρίτης όταν ένα μεγάλο φορτηγό πλοίο με την ονομασία Dali έχασε απότομα την ισχύ του και συγκρούστηκε με μια κολόνα στήριξης στη γέφυρα Key Bridge, μια κατασκευή μήκους 1,6 μιλίων που εκτείνεται στον ποταμό Patapsco.

Αφού το πλοίο - το οποίο έχει όγκο 95.000 τόνους - χτύπησε την κολόνα, βίντεο δείχνει τμήματα της γέφυρας τεσσάρων λωρίδων να καταρρέουν και να πέφτουν στο νερό.

Λίγο πριν από τη σύγκρουση, το πλήρωμα του πλοίου, το οποίο ανήκει στην εταιρεία Grace Ocean της Σιγκαπούρης, ανέφερε ότι είχε χάσει τον έλεγχο και εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Το Dali κατευθυνόταν αρχικά από τη Βαλτιμόρη προς το Κολόμπο της Σρι Λάνκα για λογαριασμό της Maersk μεγάλης, της δανέζικης εταιρείας ναυτιλίας και logistics.

Όπως δήλωσαν οι ειδικοί στην USA Today, η πρόσκρουση στη γέφυρα  ήταν τόσο καταστροφική επειδή το πλοίο κατέστρεψε μια κολόνα στήριξης - ένα βασικό στοιχείο που την κρατούσε δομικά υγιή - ενώ είχε και μεγάλη ταχύτητα. «Οποιαδήποτε γέφυρα θα βρισκόταν σε σοβαρό κίνδυνο από μια σύγκρουση σαν αυτή», δήλωσε ο πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ.

Προς το παρόν, δεν είναι σαφές τι προκάλεσε την απώλεια ισχύος του πλοίου, αν και το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) διεξάγει έρευνα. Οι αρχές έχουν επίσης καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι επρόκειτο για σκόπιμο περιστατικό ή τρομοκρατική επίθεση. «Όλα μέχρι στιγμής δείχνουν ότι επρόκειτο για ένα τρομερό ατύχημα. Προς το παρόν δεν έχουμε καμία άλλη ένδειξη», δήλωσε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν το απόγευμα της Τρίτης σε συνέντευξη Τύπου.

Ένας ειδικός σε θέματα ναυτιλίας δήλωσε στο BBC ότι η συντριβή θα μπορούσε να έχει προκληθεί από βλάβη του κινητήρα, βλάβη του πηδαλίου ή διακοπή ρεύματος στη γεννήτρια.

Αυτό δεν είναι το πρώτο περιστατικό στο οποίο εμπλέκεται το Dali. Το 2016 το πλοίο έπαθε ζημιά ενώ προσπαθούσε να φύγει από το λιμάνι της Αμβέρσας.

Τι γνωρίζουμε για τα θύματα από την κατάρρευση της γέφυρας Francis Key;

Την ώρα που έγινε η κατάρρευση της γέφυρας, μια ομάδα οκτώ οικοδόμων εργαζόταν σε λακκούβες στη γέφυρα. Δύο από αυτούς τους εργάτες διασώθηκαν. Ένας είναι σε σταθερή κατάσταση και ο δεύτερος νοσηλεύεται στο νοσοκομείο. Οι σοροί των άλλων έξι εργατών δεν έχουν βρεθεί ακόμη.

Ωστόσο, η τραγωδία θα μπορούσε να είναι πολύ χειρότερη: χιλιάδες οχήματα διασχίζουν τη γέφυρα κάθε μέρα κατά μέσο όρο. Όμως αμέσως μετά το σήμα «mayday» του πλοίου -και πριν συγκρουστεί με τη γέφυρα- οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι κατάφεραν να διακόψουν την επιπλέον κυκλοφορία των οχημάτων, αποτρέποντας την πρόκληση ζημιών σε αυτοκίνητα και επιβάτες. Σε βίντεο φαίνονται οχήματα να πέφτουν στο ποτάμι, αλλά οι αρχές δήλωσαν ότι επρόκειτο για τα σταθμευμένα αυτοκίνητα των εργατών οικοδομών.

«Αυτοί οι άνθρωποι είναι ήρωες. Έσωσαν ζωές χθες το βράδυ», δήλωσε ο κυβερνήτης του Μέριλαντ.

Πόσο σημαντική είναι η γέφυρα Francis Scott Key και τι μέλλει γενέσθαι με αυτήν;

Η γέφυρα Francis Scott Key -που πήρε το όνομά της από τον ποιητή που έγραψε τους στίχους του εθνικού ύμνου των ΗΠΑ- δεν συνδέει μόνο τους εργαζόμενους από το ένα μέρος του λιμανιού στο άλλο, αλλά παίζει και σημαντικό βιομηχανικό ρόλο. Είναι μία από τις τρεις μεγάλες διασταυρώσεις του λιμανιού της Βαλτιμόρης.

Το 2023, περισσότερα από 12,4 εκατομμύρια επιβατικά και εμπορικά οχήματα διέσχισαν τη γέφυρα, σύμφωνα με την Αρχή Μεταφορών του Μέριλαντ. Το Bloomberg News ανέφερε ότι μεταφέρει αγαθά αξίας 28 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως - με σχεδόν 4.900 φορτηγά να διασχίζουν τη γέφυρα καθημερινά.

Η κατασκευή της γέφυρας ξεκίνησε το 1972 και ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 1977. Η κατασκευή της κόστισε τότε 60,3 εκατομμύρια δολάρια. Η γέφυρα είναι κατασκευασμένη κυρίως από ελαφρύ σκυρόδεμα, σύμφωνα με έκθεση της Ομοσπονδιακής Διοίκησης Αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ τον Νοέμβριο του 2021. Το ελαφρύ σκυρόδεμα, σημειώνει η έκθεση, δεν χρησιμοποιείται συνήθως για την κατασκευή γεφυρών, αλλά "μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ανθεκτικό και οικονομικά αποδοτικό υλικό για γέφυρες".

Η ανακατασκευή της γέφυρας θα κοστίσει πιθανότατα αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια, δήλωσε στο Bloomberg ειδικός.

Ο Μπάιντεν, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, δήλωσε ότι είναι πρόθεσή του να πληρώσει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση για την ανακατασκευή της γέφυρας. «Και περιμένω από το Κογκρέσο να υποστηρίξει την προσπάθειά μου», τόνισε.

Ακόμη και με ομοσπονδιακά χρήματα, η ανοικοδόμηση θα μπορούσε να διαρκέσει μήνες, αν όχι χρόνια, διαταράσσοντας την εμπορική και την επιβατική κυκλοφορία στην περιοχή.

εμπόριοΒαλτιμόρηπλοίοΗΠΑειδήσεις τώρακατάρρευση γέφυραςγέφυρα