Νύχτες Πρεμιέρας 2019: Λαμπερή «πρώτη» για το «Ενήλικοι στην αίθουσα»
Άντα ΔαλιάκαΗ πανελλήνια πρεμιέρα της νέας ταινίας του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στην αίθουσα» και η απονομή του τιμητικού βραβείου «Γιώργος Τζιώτζιος» στον παγκοσμίως αναγνωρισμένο Ελληνογάλλο δημιουργό για το σύνολο της καριέρας του, που έκανε τους παρευρισκόμενους στην αίθουσα να τον χειροκροτήσουν όρθιοι, σφράγισαν την Τελετή Λήξης του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Στο πλευρό του Κώστα Γαβρά βρέθηκαν επί σκηνής οι πρωταγωνιστές της ταινίας,Χρήστος Λούλής, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Δημήτρης Τάρλοου, Χρήστος Στέργιογλου και Γιώργος Χωραφάς αλλά και ο συγγραφέας του βιβλίου «Adults In The Room» στο οποίο βασίζεται η ταινία, Γιάνης Βαρουφάκης. Όπως είναι γνωστό, ο πρώην υπουργός Οικονομικών εξιστορεί στο βιβλίο του όλα όσα συνέβησαν στις κλειστές πόρτες των Eurogroup κατά τη διάρκεια της πεντάμηνης κρίσιμης διαπραγμάτευσης το 2015 της ελληνικής κυβέρνησης με τους Ευρωπαίους εταίρους και δανειστές της.
«Χωρίς αυτούς, χωρίς τη βοήθεια των ηθοποιών, των συνεργατών μου και των τεχνικών που βρίσκονται απόψε μέσα στην αίθουσα, δεν θα γινόταν ποτέ αυτή η ταινία» είπε ο Κώστας Γαβράς ευχαριστώντας τον διευθυντή φωτογραφίας του φιλμ, Γιώργου Αρβανίτη, τους συμπαραγωγούς και τη σύζυγο και παραγωγό του Μισέλ Ρέι Γαβράς.
«Σας παρακαλώ να δείτε το δικό μου φιλμ και να αφήσετε το δικό σας στην άκρη» τόνισε ο ίδιος απευθυνόμενος στο κοινό. «Είναι η πρώτη φορά που το ελληνικό κοινό βλέπει μία ταινία μου, ενώ ήδη ξέρει την ιστορία που θα αφηγηθώ. Καθένας από εσάς έχει δει το φιλμ το δικό του, το έχει σκεφτεί. Και το καταλαβαίνω. Πάνε δέκα χρόνια που ζείτε σε αυτή την κατάσταση και με όλους αυτούς τους χαρακτήρες και τα ξέρετε σχεδόν όλα. Γι' αυτό ήθελα απόψε να σας παρακαλέσω να δείτε το δικό μου φιλμ, την ιδέα μου πάνω σε αυτή την κατάσταση που ξέρετε πολύ καλά, αφήνοντας το δικό σας για λίγο στην άκρη. Και ύστερα να κάνετε τη σύγκριση και να το συζητήσετε. Η παράκληση που σας κάνω είναι να το δείτε χωριστά», τόνισε ο Κώστας Γαβράς.
Στην πρεμιέρα της ταινίας στο Μέγαρο Μουσικής παρευρέθηκαν ο Γιάνης Βαρουφάκης με τη σύζυγό του Δανάη Στράτου, η βουλευτής του ΜέΡΑ25 Σοφία Σακοράφα, ο Γιώργος και η Άννα Νταλάρα.
Τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος
Τη φετινή κριτική επιτροπή αποτελούσαν οι Γουίτ Στίλμαν (Πρόεδρος της Επιτροπής - σκηνοθέτης), Χάνα Πάτερσον (σκηνοθέτις και παραγωγός), Μισέλ Βάλεϊ (ηθοποιός), Ουμπέρτο Μουρέιρα (κριτικός κινηματογράφου), Μπίργκιτ Κόλερ (συν-διευθύντρια του Άρσεναλ - Ινστιτούτου Τέχνης Κινηματογράφου και Video Art στο Βερολίνου και μέλος της επιτροπής προγράμματος του Berlinale Forum)
Το βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας δόθηκε στη «Νέα Λιθουανία» του Καρόλις Καουπίνις (Nova Lituania, Λιθουανία, 2019) για την «τονικά λαμπρή, ιστορικά ακριβή και απολύτως και πρωτοποριακή εξερεύνηση μιας από τις πιο ουτοπικές ιδέες του προηγούμενου αιώνα.» Η ταινία μας ταξιδεύει στη Λιθουανία των τελών της δεκαετίας του ’30 όπου ένας γεωγράφος προτείνει στην κυβέρνηση της, εδαφικά απειλούμενης από την Πολωνία, χώρας το ριζοσπαστικό σχέδιο μιας «νέας Λιθουανίας» σε κάποια άλλη περιοχή της γης! Η εισβολή της Σοβιετικής Ένωσης στην Πολωνία όμως, «τακτοποιεί» τις πλάνες επιστημόνων και πολιτικών.
Bραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών κέρδισε το «Μια Αποικία» της Ζενεβιέβ Ντουλούντ - ντε Σελ (A Colony, Κανάδας, 2018), μια δυνατή ιστορία ενηλικίωσης από τον Καναδά που διηγείται το ταξίδι της έφηβης Μιλιά που μεγαλώνει στο Κεμπέκ με τους υπό διαζύγιο γονείς της και την μικρή της αδελφή.
Το βραβείο σεναρίου απονεμήθηκε στο «Σπίτι του Μικρού Πτηνού» της Μπόρα Κιμ (House of Hummingbird, Νότια Κορέα, 2018) για το λεπτεπίλεπτο και πολυσχιδές πορτρέτο μιας 14χρονης που μεγαλώνει στη Νότια Κορέα του ’90, σ’ ένα σπίτι που οι γονείς τσακώνονται και ο αδελφός της, τακτικά, την χτυπά. Θέλει ένα (ανάξιο) αγόρι, έχει μια (απούσα) φιλενάδα και μια συμμαθήτριά που την ερωτεύεται (;) κι αμέσως μετά τη λησμονεί.
Η Ειδική Μνεία του Φεστιβάλ απονεμήθηκε στο φιλμ «Φωτιά στη Λουιζιάνα» του νεαρού κινηματογραφιστή Φίλιπ Γιούμανς (Burning Cane, ΗΠΑ, 2019) που αφηγείται μια παράδοξη ιστορία στην αγροτική Λουϊζιάνα όπου μια θρησκόληπτη μάνα στέκεται στο σταυροδρόμι με τον γιο της, τον παπά της ενορίας, την παντελή στέρηση, τη μοναξιά, την Πίστη και το νόημα της ζωής.
Το Βραβείο Κοινού Fischer 2019 δόθηκε στην ταινία «Οι Άθλιοι», του Λατζ Λι (Les Miserables, Γαλλία, 2019) στο οποίο παρακολουθούμε πως στα προάστεια του Παρισιού μια σύλληψη ρουτίνας εξελίσσεται σε ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί όταν μια ομάδα αγοριών επιτίθεται βίαια σε αστυνομικούς. Το φιλμ κέρδισε και το βραβείο της Π.Ε.Κ.Κ. (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου).
Βραβεία Διεθνούς Διαγωνιστικού Ντοκιμαντέρ
Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα Ντοκιμαντέρ του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας αποτελούνταν από την πρόεδρο Μάγκι Χερτ (υπεύθυνη προγράμματος BFI), Σονόρα Μπρόκα (επιμελήτρια κινηματογραφικών προγραμμάτων), Γκέρχαρντ Βίσνερ (προγραμματιστής φεστιβάλ), Μπερναντέτ Τούζα Ρίτερ (σκηνοθέτις), Γεράσιμος Ρήγας (σκηνοθέτης).
Τη Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία «H Γη του Μέλιτος» των Λιουμπομίρ Στεφάνοφ και Ταμάρα Κοτέφσκα, που έχει σαρώσει τα βραβεία στο Σάντανς, κερδίζοντας τρία μεγάλα έπαθλα. Ένα εντυπωσιακά φωτογραφημένο και συγκινητικό ντοκιμαντέρ το οποίο, με ηρωίδα μια φτωχή γυναίκα που ζει από τη μελισσοκομία στα βουνά της Βόρειας Μακεδονίας, μιλά για έναν τρόπο ζωής που χάνεται.
Ειδική Μνεία δόθηκε στην ταινία «Δέντρα στην έρημο» του Σουχαΐμπ Γκασμελμπαρί, ένα ντοκιμαντέρ που εξιστορεί το πως τέσσερις βετεράνοι σκηνοθέτες κινούν γη και ουρανό για να οργανώσουν την πρώτη δημόσια προβολή μετά από χρόνια στο βασανισμένο Σουδάν.
Οι προβολές της 25ης διοργάνωσης των Νυχτών Πρεμιέρας ολοκληρώνονται σήμερα με την ειδική προβολή του «Αποκάλυψη Τώρα: Final Cut» του Φράνσις Φορντ Κόπολα.
- Δεκατρείς γυναικοκτονίες από τις αρχές του 2024: Τα στοιχεία-σοκ για την ενδοοικογενειακή βία στην Ελλάδα
- Επιστροφή Τραμπ στον Λευκό Οίκο: Το «παγωμένο» κλίμα και η θερμή χειραψία με τον Μπάιντεν στις κάμερες – Τι συζήτησαν οι δυο άνδρες
- Οι αναφορές της ΕΥΠ για τις σχέσεις Λευκωσίας-Αθήνας πριν το πραξικόπημα: «Ο Μακάριος εκβιάζει την Ελληνικήν Κυβέρνησιν»
- Ιβάν Γιοβάνοβιτς: «Μπροστά σε 60.000 κόσμο πάμε μόνο για τη νίκη»