Εγκλωβισμένοι στο Σουέζ: Το παρασκήνιο της επιχείρησης αποκόλλησης του γιγαντιαίου εμπορικού πλοίου
NewsroomΣτις 23 Μαρτίου 2021 ένα τεράστιο εμπορικό πλοίο με μήκος ίσο με το μήκος τεσσάρων γηπέδων ποδοσφαίρου έγινε το πρώτο θέμα σε όλο τον πλανήτη, καθώς προσάραξε σε αβαθή ύδατα στη διώρυγα του Σουέζ, μπλοκάροντας έτσι μία από τις μεγαλύτερες θαλάσσιες εμπορικές οδούς στον κόσμο.
Στο νέο ντοκιμαντέρ του Viasat Explore «Εγκλωβισμένοι στο Σουέζ», το οποίο κάνει πρεμιέρα την Τετάρτη 23 Απριλίου στις 22:00, ερευνώνται τα αίτια του αυτού του παράξενου ατυχήματος και καταγράφονται λεπτομερώς όλα τα στάδια της επιχείρησης αποκόλλησης, με τη χρήση σπάνιων πλάνων, CGI γραφικών και συνεντεύξεων με τους πρωταγωνιστές της υπόθεσης.
Το εμπορικό πλοίο Ever Given είναι μεγαλύτερο από το Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ και βαρύτερο από 30 Πύργους του Άιφελ. Καθώς μετέφερε 20.000 κοντέινερ δια μέσου ενός από τους πιο σημαντικούς εμπορικούς δρόμους του πλανήτη, χτυπήθηκε από μια σφοδρή ανεμοθύελλα. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, αυτός ήταν ο λόγος που παρέκκλινε της πορείας του, παρά τις προσπάθειες του πληρώματος απέναντι στους ισχυρούς ανέμους.
Το πρωί της επόμενης μέρας, οι αρχές της Αιγύπτου ανακοίνωσαν αυτό που μέχρι πρότινος έμοιαζε αδιανόητο – το κολοσσιαίο πλοίο έφραξε το κανάλι καθώς κατέληξε με την πλώρη του σφηνωμένη στη μία όχθη του καναλιού και την πρύμνη να αγγίζει σχεδόν την άλλη. Η εξέλιξη αυτή πάγωσε όλη τη ροή του παγκόσμιου εμπορίου. Περίπου το 12% της παγκόσμιας εμπορικής κίνησης περνά μέσω της συγκεκριμένης διώρυγας, η οποία ενώνει τη Μεσόγειο με την Κόκκινη Θάλασσα, προσφέροντας την πιο σύντομη θαλάσσια σύνδεση ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη.
Εκατοντάδες πλοία ακινητοποιήθηκαν, τόσο στις εισόδους όσο και κατά μήκος του καναλιού, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα άνευ προηγουμένου μποτιλιάρισμα με πολύ σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις: το κόστος της καθυστέρησης εκτιμήθηκε στα 10 δις δολάρια ημερησίως. Μηχανικοί και πληρώματα διάσωσης εργάστηκαν άοκνα για την αποκόλληση του πλοίου, τη στιγμή που όλος ο πλανήτης είχε στραμμένα τα μάτια του πάνω τους.
Ήταν μια επιχείρηση για τις ανάγκες τις οποίας χρειάστηκε να επιστρατευτούν οι πιο καινοτόμες τεχνολογίες, αλλά και η ανθρώπινη εφευρετικότητα. Ήταν ένας αγώνας δρόμου με αντίπαλο το χρόνο και χωρίς το παραμικρό περιθώριο λάθους. Ρυμουλκά και υπερσύγχρονες βαθυκόροι δούλευαν 24 ώρες το 24ώρο για την αποκόλληση του κύτους. Κι όμως, αυτό δεν ήταν αρκετό. Η επόμενη επιλογή ήταν να μειωθεί το βάρος του πλοίου τόσο με την αφαίρεση καυσίμου όσο και με την αργή και σταδιακή απομάκρυνση κάποιων εμποροκιβωτίων. Ωστόσο, ένα τέτοιο σχέδιο θα χρειαζόταν εβδομάδες για να ολοκληρωθεί, εξέλιξη που θα έκανε ακόμα χειρότερα τα πράγματα.
Εκτιμώντας τα μέσα που είχαν στη διάθεσή τους, οι μηχανικοί κατέληξαν ότι για την ελευθέρωση του πλοίου θα απαιτούνταν περισσότερα από 12 ρυμουλκά και ευρύτατες εργασίες εκσκαφής για την απομάκρυνση τόνων άμμου. Έπειτα από μία ολόκληρη εβδομάδα, το Ever Given αποκολλήθηκε και τέσσερις μέρες μετά αποκαταστάθηκε και η ροή της κυκλοφορίας στο κανάλι.
Το ντοκιμαντέρ «Εγκλωβισμένοι στο Σουέζ» πρόβληθηκε την Τετάρτη 23 Μαρτίου στις 22:00, ενώ θα προβληθεί σε επανάληψη το Σάββατο 26 Μαρτίου στις 14:30 και την Τετάρτη 30 Μαρτίου στις 20:00.
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά