Πολιτισμός|09.01.2020 18:13

Λυρική Σκηνή: Επίδειξη ισχύος, προγραμματισμού και εξωστρέφειας

Ναταλί Χατζηαντωνίου

Αν στους βασικούς στόχους ενός κρατικού πολιτιστικού φορέα είναι η εξωστρέφεια και οι στρατηγικές συνεργασίες με «συγγενείς», σπουδαίους φορείς του εξωτερικού, τότε η Εθνική Λυρική Σκηνή είναι, ειδικά τα τελευταία χρόνια, από τους λίγους πολιτιστικούς οργανισμούς που αυτό και το επεδίωξαν και το πέτυχαν και το «επεκτείνουν».

Απόδειξη όσα έγιναν ήδη, ειδικά τα τελευταία χρόνια και στα οποία αναφέρθηκε διεξοδικά ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Γιώργος Κουμεντάκης σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και του Προέδρου του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)  Ανδρέα Δρακόπουλου, λίγες μάλιστα μέρες πριν από τη λήξη της δικής του (τριετούς) θητείας όσο και της (διετούς) θητείας του διευθυντή του μπαλέτου Κωνσταντίνου Ρήγου, τον Φεβρουάριο. Κυρίως όμως απόδειξη είναι τα εξίσου σπουδαία που έπονται, ενισχύοντας τα πρώτα αναγνωριστικά βήματα της Λυρικής στο νέο της «σπίτι».

Τι σχεδιάζεται λοιπόν για τα άμεσο μέλλον; Η στρατηγική συνεργασία με την Opera Comique των Παρισίων. Η περαιτέρω ανάπτυξη της υπάρχουσας στενής σχέσης με την Βασιλική Όπερα του Λονδίνου. Οι συνεργασίες με σπουδαία λυρικά θέατρα, όπως το Λα Μονναί των Βρυξελλών, η Βασιλική Όπερα της Δανίας (Κοπεγχάγη), η Όπερα του Γκαίτεμποργκ, η Όπερα του Ελσίνκι κ.ά., όπως και με κάποια από τα σημαντικότερα φεστιβάλ όπερας του κόσμου, όπως το Φεστιβάλ της Εξ-αν-Προβάνς στη Γαλλία, το Φεστιβάλ Ροσσίνι του Πέζαρο στην Ιταλία και το Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν στη Γερμανία. Αλλά και στον τομεα του Χορού έχουν συμφωνηθεί συνεργασίες με δύο από τις σημαντικότερες ομάδες χορού διεθνώς, την Ομάδα Χορού Μάρκ Μόρρις της Νέας Υόρκης και την Μπατσέβα του Ισραήλ.

Σπουδαίοι δεν είναι μόνον οι οργανισμοί με τους οποίους εφεξής θα συνεργαστεί η Λυρική. Είναι κα τα πρόσωπα όπως π.χ. οι σπουδαίοι σκηνοθέτες Κριστόφ Βαρλικόφσκι, Λωράν Πελλύ, Ντέιβιντ Μακ Βίκαρ, Νταμιάνο Μικελέττο, Τζων Φούλτζεϊμς, Μπομπ Ουίλσον, Κριστόφ Λόυ κ.ά. Και ενδεικτικά με τον γνωστό μας π.χ. από θεατρικές παραγωγές που έχουμε δει κατά καιρούς το Φεστιβάλ Αθηνών και στη Στέγη, διάσημο Πολωνό Κριστόφ Βαρλικόφσκι η Λυρική έχει συνεργαστεί για μία εντυπωσιακή συμπαραγωγή με το Λα Μονναί των Βρυξελλών, της όπερας του Όφενμπαχ Τα Παραμύθια του Χόφμαν, η οποία έκανε πρεμιέρα πριν λίγες μέρες στις Βρυξέλλες και θα παρουσιαστεί στη Λυρική, τη σεζόν 2022/23. Ενώ τη σεζόν 2021/22, σε συμπαραγωγή με το φημισμένο γερμανικό Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν, η Λυρική θα παρουσιάσει τον Οθέλλο του Βέρντι σε σκηνοθεσία του δαιμόνιου Αμερικανού σκηνοθέτη, επίσης παλαιού γνώριμου του ελληνικού κοινού, Μπομπ Ουίλσον.

Κι ακόμα:

  1. Η στρατηγική συνεργασία με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (ROH) συνεχίζεται  με την παρουσίαση το 2021 στη Λυρική του Αντρέα Σενιέ του Τζορντάνο σε σκηνοθεσία του Ντέιβιντ Μακ Βίκαρ (συμπαραγωγή της ROH με το Εθνικό Κέντρο Παραστατικών Τεχνών του Πεκίνου και την Όπερα του Σαν Φρανσίσκο). Στις αρχές του 2022 προγραμματίζεται επίσης να παρουσιαστεί από την ΕΛΣ η βραβευμένη παραγωγή Καβαλλερία Ρουστικάνα και Παλιάτσοι σε σκηνοθεσία Νταμιάνο Μικελέττο (συμπαραγωγή της ROH με Λα Μονναί των Βρυξελλών, Όπερα Αυστραλίας & Όπερα του Γκαίτεμποργκ) και το 2022 μια ακόμα συμπαραγωγή με την Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, η οποία θα ανακοινωθεί σύντομα.
  2. Με το φημισμένο Φεστιβάλ Ροσσίνι του Πέζαρο η ΕΛΣ θα πραγματοποιήσει συμπαραγωγή για τη σεζόν 2022/23 πάνω σε μια γαλλόφωνη όπερα του Ροσσίνι.
  3. Με την Όπερα του Ελσίνκι η ΕΛΣ πραγματοποιεί σε συμπαραγωγή τη Σαλώμη του Ρίχαρντ Στράους για τη σεζόν 2022/23, σε σκηνοθεσία του πολυβραβευμένου Γερμανού σκηνοθέτη Κρίστοφ Λόυ.
  4. Στον τομέα του Χορού, η Λυρική συνεργάζεται με την ομάδα χορού του Μαρκ Μόρρις για την παρουσίαση της παράστασης χορού Pepperland τον Σεπτέμβριο του 2020 και με την περίφημη ισραηλινή Μπατσέβα για την παρουσίαση μιας παράστασης, τη σεζόν 2021/22.
  5. Υπέρ του προγραμματισμού της Εναλλακτικής της Σκηνής επίσης η Λυρική πραγματοποιεί συμπαραγωγή με δύο σημαντικούς γαλλικούς φορείς της σύγχρονης μουσικής, το Printemps des Arts de Monte-Carlo και το GRAME – Centre national de création musicale (Λυόν) πάνω στην όπερα δωματίου του Μαρκ Μοννέ Bibilolo, σε σκηνοθεσία του Αρνό Φαμπρ. Η παραγωγή αυτή θα παρουσιαστεί τον Νοέμβριο του 2020.

«Υπόδειγμα εξωστρέφειας»

«Μέσα στο επόμενο δίμηνο θα είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε το πλήρες πρόγραμμα για το 2021, έτος κατά το οποίο συμπληρώνονται τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και το οποίο υποστηρίζεται από τη δωρεά του ΙΣΝ», υποσχέθηκε ο Γιώργος Κουμεντάκης (και δεν περνάει απαρατήρητη η αναφορά του στο επόμενο δίμηνο καθώς ενδέχεται να έχει ήδη λάβει κάποιες διαβεβαιώσεις από την παρούσα πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ για την παραμονή του στο τιμόνι της Λυρικής για μία ακόμα θητεία).

Ο ίδιος σήμερα, στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Λυρικής, την οποία ενισχύει με δωρεά το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος παρουσίασε και τη νέα διεθνή καμπάνια, η οποία θα προβάλει το έργο του οργανισμού σε Ελλάδα και εξωτερικό. «Με τη νέα μας καμπάνια επιθυμούμε», εξήγησε «να κάνουμε το έργο μας γνωστό εκτός Ελλάδος, να παρουσιάσουμε τη νέα μας καλλιτεχνική ταυτότητα και να μιλήσουμε για την καλλιτεχνική μας εξωστρέφεια. Η Εθνική Λυρική Σκηνή, με τη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, φιλοδοξεί να γίνει ένας διεθνής προορισμός για τους φίλους της όπερας και να δημιουργήσει ένα σημαντικό εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν».

Χαιρετισμό απηύθυνε η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη που αφού εξήρε το έργο της ΕΛΣ και του Γιώργου Κουμεντάκη, ανέφερε, μεταξύ άλλων ότι «όλα τα σημαντικά ονόματα που ανακοινώθηκαν σήμερα δεν θα είχαν κανένα λόγο να έρθουν στην Αθήνα, εάν δεν είχαν εμπιστοσύνη στην ΕΛΣ, εάν δεν ήξεραν ότι θα συνδέσουν το όνομα τους με ένα θέατρο το οποίο πλέον έχει μπει στον Ευρωπαϊκό πολιτιστικό χάρτη». Και ανέφερε τη Λυρική ως «υπόδειγμα εξωστρέφειας» που θα πρέπει να ακολουθήσουν και οι άλλοι οργανισμοί «αν θέλουμε να επενδύσουμε στην ελληνική δημιουργία και να την εντάξουμε στον ευρωπαϊκό και διεθνή χάρτη» και «εάν θέλουμε να προσελκύσουμε καλλιτέχνες από την διεθνή σκηνή».

Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), Ανδρέας Δρακόπουλος, εξήρε τον τρόπο με τον οποίο η Λυρική αξιοποιεί τη νέα δωρεά του Ιδρύματος για την υλοποίηση ενός τετραετούς προγράμματος περαιτέρω ανάπτυξης και εξωστρέφειας του οργανισμού. Και της ευχήθηκε «να κατακτήσει τη θέση που της αξίζει ανάμεσα στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα διεθνώς».

Ίδρυμα Σταύρος ΝιάρχοςΕθνική Λυρική Σκηνή