Φτωχοί οι Έλληνες εικαστικοί, αλλά κατέκτησαν το κοινό στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης
Μαρία ΡιτζαλέουΞεπέρασε κάθε προσδοκία και προσέλκυσε σχεδόν 30.000 επισκέπτες, η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, που παρότι είχε ως κεντρικό θέμα την ΣΤΑΣΗ, κινήθηκε με ευελιξία σε 7 διαφορετικούς εκθεσιακούς χώρους. Στην διοργάνωση που ξεκίνησε στις 12 Οκτωβρίου 2019 και ολοκληρώθηκε πριν από μερικές μέρες συμμετείχαν περισσότεροι από 50 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, συνεργαζόμενοι με 11 επιμελητές, ενώ για πρώτη φορά έκανε άνοιγμα στην Αθήνα, παρουσιάζοντας εκδηλώσεις στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
«Είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι για δύο πολύ σημαντικούς λόγους. Αφενός γιατί αυξήθηκε η επισκεψιμότητα συγκριτικά με την προηγούμενη διοργάνωση κι αφετέρου γιατί διακρίναμε μια ποιοτική διαφορά στους επισκέπτες, που δεν ήταν μόνο οργανωμένες ομάδες, αλλά και οικογένειες, φίλοι, μεμονωμένα άτομα. Επίσης φέτος ήρθαν στην Μπιενάλε πολλοί νέοι και φοιτητές», δήλωσε στο ethnos.gr, η διευθύντρια της Μπιενάλε, Συραγώ Τσιάρα. Η επιμελητική ομάδα ήταν κυρίως από άτομα του ΜΟΜus, όμως για την επόμενη Μπιενάλε, που θα γίνει το φθινόπωρο του 2021, αναζητείται ένα μικρό σχήμα με εξωτερικούς συνεργάτες, Έλληνες και ξένους, προκειμένου να γίνει μια ανατροφοδότηση και μια ανανέωση. Η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη διοργάνωση του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (ΜΟΜus) και ως θεσμός έχει κατακτήσει πλέον το εγχώριο και το διεθνές ενδιαφέρον.
Στο πλαίσιο της Μπιενάλε πραγματοποιήθηκαν 4 παράλληλες δράσεις, 9 εκδηλώσεις λόγου, οργανωμένες ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες, ενώ μεγάλη επιτυχία είχε το καθιερωμένο Φεστιβάλ Performance Θεσσαλονίκης, στο οποίο 6 καλλιτέχνες παρουσίασαν την δουλειά τους και τιμώμενο πρόσωπο ήταν ο διεθνούς φήμης εικαστικός Stelarc, ο οποίος έδωσε μια ενδιαφέρουσα διάλεξη. Η κεντρική έκθεση με τους πάνω από 50 καλλιτέχνες και τον τίτλο ΣΤΑΣΗ στεγάστηκε σε εφτά χώρους -τους πέντε του ΜΟΜus σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, αλλά και στο Μέγαρο Μουσικής, καθώς στο Αλατζά Ιμαρέτ. Αρκετοί από αυτούς συμμετείχαν σε ημερίδα που έγινε με θέμα Artists΄Talks και μίλησαν για το έργο τους.
Μια άλλη ενδιαφέρουσα ημερίδα με θέμα ΣΤΑΣΗ#1:Τέχνη και Εργασία, έθεσε ζητήματα ιστορικά και θεωρητικά που αφορούν στις αντιλήψεις για την καλλιτεχνική εργασία στο πλαίσιο του καπιταλισμού, στις καλλιτεχνικές και επιμελητικές προσεγγίσεις και πρακτικές που αφορούν την τέχνη ως εργασία, καθώς και στις εργασιακές συνθήκες, στους στόχους και στις πολιτικές διεκδικήσεων των καλλιτεχνών και γενικότερα των εργαζόμενων στο χώρο του πολιτισμού.
Άκρως απογοητευτικά για το προφίλ και κυρίως για το μέλλον των Ελλήνων εικαστικών είναι τα αποτελέσματα έρευνας που παρουσιάστηκε πριν από λίγες μέρες στο πλαίσιο της Μπιενάλε. Σύμφωνα με αυτά, οι καλλιτέχνες στη χώρα μας είναι απλήρωτοι, ανασφάλιστοι και σχεδόν 9 στους 10 αδυνατούν ακόμη και να πληρώσουν τα πάγια έξοδά τους, ενώ πάνω από το 1/3 ζουν σε συνθήκες υλικής στέρησης. Την έρευνα με τίτλο «Συνθήκες εργασίας και διαβίωσης των εικαστικών καλλιτεχνών στην Ελλάδα», διεξήγαγαν το Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ο Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης-MOMus (συγκεκριμένα το πρώην Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης), την διετία 2016-2018. Σε αυτήν πήραν μέρος 591 καλλιτέχνες (38% άνδρες, 62% γυναίκες), η ηλικία των οποίων κυμαίνεται κυρίως από 32 έως 57 ετών.
- Η... απώλεια βιντεοληπτικού υλικού «εξαφανίζει» τους υπεύθυνους για τα Τέμπη - Τα κραυγαλέα λάθη που στοιχειώνουν τη δικογραφία
- ΕΣΥ: Αλλαγές στον νόμο Κεραμέως για την επιλογή στελεχών στο δημόσιο ετοιμάζει η κυβέρνηση - Τι είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης
- Οι πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης μετά τη διαγραφή Σαμαρά - Τέλος στα σενάρια για πρόωρες κάλπες
- Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες φέτος τα Χριστούγεννα; Πού κυμαίνονται οι τιμές και τι ισχύει για το εξωτερικό