Εκκλησία|24.10.2019 15:46

ΔΙΣ Νοεμβρίου: Η ενόχληση του Αρχιεπισκόπου, οι τάσεις που επικρατούν και μια οφειλόμενη απάντηση...

Μαρίνα Ζιώζιου

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ethnos.gr, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος (ΔΙΣ), η οποία αναμένεται να συνεδριάσει στις αρχές του επόμενου μήνα, είναι πιθανό να ασχοληθεί με το Ουκρανικό ζήτημα, και συγκεκριμένα με τις επιστολές μητροπολιτών -κατά κύριο λόγο του μητροπολίτη Κυθήρων- που έχουν αμφισβητήσει ανοιχτά ότι η Ιεραρχία έλαβε απόφαση για την αναγνώριση της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Όπως μαθαίνουμε, υπάρχουν δύο «τάσεις» που επικρατούν μέσα στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο. Από τη μία πλευρά υπάρχουν συνοδικά μέλη που επιθυμούν να υποβαθμίσουν το θέμα και θεωρούν πως το Ουκρανικό ζήτημα έχει λήξει, από την άλλη υπάρχουν αρκετά μέλη που εμφανίζονται ιδιαίτερα ενοχλημένα και πιστεύουν πως η ΔΙΣ δεν πρέπει να κάτσει με «σταυρωμένα» χέρια.  

Ο μητροπολίτης Κυθήρων «κατηγορεί» την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος ότι στην έκτακτη σύγκλησή της δεν έλαβε απόφαση για την αναγνώριση της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, γεγονός που έχει ενοχλήσει αρκετούς μητροπολίτες, αλλά και τον ίδιο τον Προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας.

Είναι πιθανό η Διαρκής Ιερά Σύνοδος να σηκώσει το «γάντι» και να μην αφήσει αναπάντητη μια τόσο σοβαρή κατηγορία που προσβάλλει την ίδια την Ιεραρχία, αλλά και τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο προσωπικά, που έχει αποδείξει έμπρακτα ότι σέβεται τη δημοκρατική λειτουργία του συνοδικού συστήματος και την επιζητά.

Μάλιστα, στην πρόσφατη συνεδρίαση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο Αρχιεπίσκοπος στην προσφώνησή του ανέφερε χαρακτηριστικά ότι στην Ορθόδοξη Εκκλησία το συνοδικό σύστημα αποτελεί τη βάση του πολιτεύματός της.

«Δι’  αυτού εγκαταλείπεται η όποια τάση μονοκρατορίας και απολυταρχίας, οφειλόμενη σε ανθρώπινα πάθη, και μπορεί και πραγματώνεται, διά της κοινής εν Αγίω Πνεύματι συσκέψεως και συναναστροφής, η αλληλοπεριχώρησις των προσώπων και η συνεργασία και συμφωνία όλων για το καλό του λαού μας, του περί ημάς ιερού κλήρου, αλλά και ημών των ιδίων» σημείωνε, μεταξύ άλλων, ο Μακαριώτατος.

Δεν είναι τυχαίο ότι δύο ημέρες μετά την τοποθέτηση του μητροπολίτη Κυθήρων που αμφισβητούσε ανοιχτά ότι η Ιεραρχία έλαβε απόφαση για το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο -η επιστολή του αναρτήθηκε τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου στην ηλεκτρονική σελίδα της Μητρόπολης Κυθήρων- η Ιερά Σύνοδος εξέδωσε ανακοίνωση που τον «άδειαζε», ενώ τις επόμενες ημέρες, μετά την ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ρωσίας, ακολούθησε και νέα ανοιχτή επιστολή του ιεράρχη προς τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο που του ζητούσε να μην προβεί στη μνημόνευση του μητροπολίτη Κιέβου στο συλλείτουργο με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο στη Θεσσαλονίκη. Μία έκκληση που -εκ του αποτελέσματος- ο Αρχιεπίσκοπος δεν έλαβε υπόψη του.

Όσον αφορά στο πώς η Ιεραρχία κατέληξε στην απόφαση για αναγνώριση της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, η ανακοίνωση που εξέδωσε η Ιερά Σύνοδος είναι σαφής: «Οπως δύνανται να μαρτυρήσουν όλοι οι παρόντες ιεράρχες, αλλά και έχει καταγραφεί στα επίσημα Πρακτικά της Ιεράς Συνόδου, το εκδοθέν Δελτίο Τύπου, το οποίο στηρίχθηκε τόσο στην εισήγηση του Αρχιεπισκόπου και στη γενομένη συζήτηση κατά την οποία συμμετείχαν 33 αρχιερείς, όπως και στα συμπεράσματα, τα οποία στο τέλος της συζητήσεως ανακοίνωσε ο Μακαριώτατος, ανεγνώσθη εις επήκοον πάντων και, κατόπιν γενομένων υπό των Αρχιερέων διορθώσεων, έλαβε την τελική του μορφή και απετέλεσε απόφαση της Ιεραρχίας».  

Αυτό σημαίνει, λοιπόν, ότι η απόφαση που έλαβε η Ιεραρχία είναι ομόφωνη, καθώς η άποψη των διαφωνούντων μητροπολιτών κατεγράφη στην απόφαση και εφόσον ήταν ομόφωνη δεν χρειαζόταν ψηφοφορία.

Αρχιεπίσκοπος ΙερώνυμοςΔιαρκής Ιερά ΣύνοδοςΕκκλησία της ΟυκρανίαςΟυκρανικόΜητροπολίτης Κυθήρων