Food & Drink|07.09.2020 11:24

Γιάννης Καρακάσης: «Το ελληνικό κρασί μπορεί να βγει δυναμικά εκτός των συνόρων»

Άντζελα Σταματιάδου

Μερικές μέρες έμειναν. Στο πλαίσιο του 50 Great Greek Wines, από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου κορυφαίοι γευσιγνώστες της διεθνούς οινικής σκηνής θα δοκιμάσουν και θα αξιολογήσουν 420 κρασιά από 140 διαφορετικά ελληνικά οινοποιεία για να καταλήξουν στα τελικά 50. Στόχος του νέου αυτού οινικού project, το διαγωνιστικό κομμάτι του οποίου θα πραγματοποιηθεί στο αθηναϊκό ξενοδοχείο Electra Palace, είναι τα κρασιά που θα διακριθούν να ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο. Να μεταφέρουν την εικόνα του ελληνικού αμπελώνα στις παραδοσιακές και αναπτυσσόμενες αγορές του εξωτερικού υπογραμμίζοντας τις ιδιαιτερότητές του. Καθώς η τελετή απονομής θα μεταδοθεί μέσω διαδικτύου, οι επαγγελματίες του κλάδου και οι οινόφιλοι θα έχουν τη δυνατότητα να την παρακολουθήσουν από τον υπολογιστή, το tablet ή το κινητό τους.

Μιλάμε με τον εμπνευστή του project, τον Master of Wine Γιάννη Καρακάση, που μ’ αυτή του την κίνηση θέλησε να δημιουργήσει μια πλατφόρμα ανάδειξης του ελληνικού κρασιού. Κάποια στιγμή στην κουβέντα μπαίνει κι ο ανεξάρτητος σύμβουλος και εκπαιδευτής οίνου και μέλος της κριτικής επιτροπής του 50 Great Greek Wines, Γρηγόρης Μιχαήλος. Από κοινού επισημαίνουν ότι το ελληνικό κρασί βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε πλεονεκτική θέση και είναι πολύ σημαντικό να δείξει περισσότερη εξωστρέφεια και να επικοινωνήσει την ανοδική του πορεία και τα ποιοτικά του πλεονεκτήματα.

Πώς προέκυψε η ιδέα για τα 50 Great Greek Wines; Ποιοι είναι οι στόχοι τους;

Γιάννης Καρακάσης: Σαν αφηρημένη ιδέα υπήρχε στο μυαλό μου εδώ και αρκετό καιρό. Σχηματοποιήθηκε τον τελευταίο χρόνο. Η πρόθεση είναι να προσθέσει κύρος και βαρύτητα στο αφήγημα του ελληνικού κρασιού. Να του προσδώσει περισσότερη εξωστρέφεια. Να τροφοδοτήσει τη συζήτηση για την πολύ υψηλή ποιότητα των ελληνικών κρασιών που ‒το βλέπουμε πολύ συχνά σε τυφλές γευσιγνωσίες‒ στέκονται άνετα δίπλα σε κρασιά του εξωτερικού κι έχουν πολύ καλό value for money. Τι δεν έχουν; Όλο αυτό το πρεστίζ, την έξτρα φήμη, την έξτρα ιστορία που θα τους δώσει κάτι παραπάνω. Αυτή είναι η προσδοκία μου για τα 50 Great Greek Wines: να βοηθήσουν στην ανάδειξή των ιδιαιτεροτήτων του ελληνικού κρασιού.

Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που διαφοροποιούν το συγκεκριμένο project από άλλους οινικούς διαγωνισμούς;

Γ.Κ.: Έχει ελάχιστα κοινά στοιχεία με άλλους διαγωνισμούς κρασιού. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα ‒και στον υπόλοιπο κόσμο είναι πολύ λίγοι οι διαγωνισμοί έχουν κάνει κάτι αντίστοιχο‒ τα δείγματα των κρασιών που συμμετέχουν αγοράστηκαν από το εμπόριο. Προσομοιώνουμε αυτό ακριβώς που παίρνει ο καταναλωτής. Ο αριθμός των βραβευθέντων είναι πολύ συγκεκριμένος. Είναι 50, ασχέτως με το πόσα είναι τα δείγματα προς αξιολόγηση. Είναι μια πολύ αυστηρή και απολύτως αντικειμενική διαδικασία και ιδιαίτερα απαιτητική για τους κριτές μας, γιατί τα στοιχεία που θα έχουν στη διάθεσή τους είναι τα πλέον βασικά για να έχουν μια εικόνα περίπου του στιλ των κρασιών που δοκιμάζουν. Θα γνωρίζουν μόνο την κατηγορία, τη χρονιά και το αλκοόλ. Δεν θα γνωρίζουν ούτε την τιμή, ούτε από ποια περιοχή προέρχονται. Το θέμα δεν είναι να πάρουν όλοι από ένα βραβείο. Είναι να πάρουν ένα βραβείο που να κάνει τη διαφορά.

Θα υπάρξουν κάποιες επόμενες ενέργειες που να ενισχύουν τους στόχους που προαναφέρατε;

Γ.Κ.: Δεν σταματάμε με την απονομή των βραβείων. Στη συνέχεια θα διοργανωθούν δράσεις που θα προωθούν τα κρασιά που θα διακριθούν τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας. Μια κίνηση στην κατεύθυνση αυτή θα είναι η αξιοποίησή τους σε wine lists – ήδη βρισκόμαστε σε επικοινωνία με εστιατόρια και wine bars που θα εντάξουν κάποια από τα βραβευθέντα κρασιά στις λίστες τους ή θα δημιουργήσουν μια ξεχωριστή κατηγορία με το σήμα του 50 Great Greek Wines–, μια άλλη είναι μια σειρά από tastings, online και με φυσική παρουσία των συμμετεχόντων, που σε πρώτη φάση θα γίνουν στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στην Αγγλία. Θα δημιουργηθεί επίσης ένα ηλεκτρονικό βιβλίο-οδηγός με λεπτομερείς πληροφορίες για τα κρασιά που βραβεύθηκαν.

Ποιες κινήσεις πιστεύετε ότι χρειάζεται να κάνει το ελληνικό κρασί, σε ευρύτερο πλαίσιο, για να γίνει πιο εξωστρεφές;

Γ. Κ.: Είναι βασικό να ενισχύσει το μήνυμα της ποιότητας, της διαφορετικότητας. Στο marketing υπολειπόμαστε. Η σαφήνεια στην ετικέτα είναι πολύ σημαντική ‒ το να γράφεται η ίδια ποικιλία με τρεις διαφορετικούς τρόπους σίγουρα δε βοηθάει. Το ίδιο κι η αισθητική. Αν μπεις σε ένα σούπερ μάρκετ πόσες ετικέτες θα σου τραβήξουν το βλέμμα; Χρειάζεται εκσυγχρονισμός. Χρειάζεται να δουν οι Έλληνες παραγωγοί πώς διαχειρίζονται τα κρασιά τους χώρες όπως λόγου χάρη η Αυστραλία και η Νότια Αφρική. Επιπλέον, είναι η κατάλληλη στιγμή να αναδείξουν την ευαισθησία τους για το περιβάλλον. Η έμφαση στη βιολογική καλλιέργεια μπορεί να ενισχύσει το μήνυμα του ελληνικού κρασιού.

Τι κάνει ένα μεγάλο κρασί μεγάλο;

Γ. Κ.: Είναι κρασί που το συζητάς και που εξακολουθείς να το συζητάς όχι μόνο την επόμενη μέρα αλλά και τον επόμενο χρόνο. Αν πάμε να γίνουμε λίγο πιο «τεχνικοί», μιλάμε για υψηλά επίπεδα πολυπλοκότητας, τόσο αρωματικής όσο και γευστικής, απίστευτες υφές και πολύ μακρά επίγευση. Ένα μεγάλο κρασί είναι ένα κρασί που έχει προσωπικότητα. Ένα κρασί με εντάσεις. Με στοιχεία που δεν τα περιμένεις εύκολα.

Ποια είναι αυτή τη στιγμή τα δυνατά σημεία του ελληνικού αμπελώνα;

Γ. Κ.: Σε μια αγορά που τα τελευταία χρόνια έχει φάει με το κουτάλι Cabernet Sauvignon, Merlot, Syrah και Chardonnay, έρχεται και παρουσιάζει ένα αφήγημα που βασίζεται σε δικές της ποικιλίες. Βγάζει πρώτο-πρώτο το «υπερόπλο» Σαντορίνη. Και σιγά-σιγά εμφανίζει δίπλα του κι άλλα στοιχεία, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον των εκπαιδευμένων καταναλωτών που έχουν βαρεθεί λίγο τα ίδια και τα ίδια. Πρώτα τους μιλήσαμε για ποικιλίες ‒για το Ασύρτικο, τη Μαλαγουζιά, το Αγιωργίτικο, το Ξινόμαυρο‒ και τώρα μπορούμε να μιλήσουμε για κρασιά που μπορούν να σταθούν, σταδιακά, ακόμα και δίπλα σε μεγάλα κρασιά του κόσμου, έχοντας ένα επιπλέον ατού, την εξαιρετική σχέση ποιότητας-τιμής.

Γρηγόρης Μιχαήλος: Είναι μια πολύ καλή στιγμή για το ελληνικό κρασί σε επίπεδο ποιότητας, οινοποιείων, εξελίξεων και γενικά νέων προσεγγίσεων. Νομίζω ότι είναι πολλά τα μέτωπα. Σίγουρα εστιάζουμε στη διαφορετικότητα. Στην αυθεντικότητα. Οι γηγενείς ποικιλίες προσφέρουν σοφιστικέ εναλλακτικές προτάσεις. Οι Έλληνες παραγωγοί έχουν κάνει γρήγορα βήματα προς τα μπρος, εξελίσσοντας τη φιλοσοφία τους, επανεφευρίσκοντας τις παραδοσιακές τεχνικές, προτιμώντας πιο ελαφρύ χέρι στην οινοποίηση, κάνοντας περισσότερη δουλειά στο αμπέλι. Το ελληνικό κρασί έχει τη δική του πρόταση. Η ποιότητά του όλο κι ανεβαίνει κι αυτό που προσπαθεί να κάνει το συγκεκριμένο project είναι να δώσει μια έξτρα διάσταση σ’ αυτή την εξελικτική διαδικασία.

Είναι όλο και περισσότερα τα ελληνικά κρασιά που αποσπούν τόσο διακρίσεις όσο και θετικά σχόλια από διεθνείς δημοσιογράφους οίνου. Πόσο εύκολο όμως είναι τελικά να εξασφαλίσει κανείς μια θέση στα διεθνή δίκτυα διανομής;

Γ. Κ.: Δεν είναι πολύ εύκολο. Οι διακρίσεις παίζουν το ρόλο τους. Είναι όμως και το word of mouth μεταξύ των σομελιέ, είναι και οι διαπροσωπικές σχέσεις. Έχει μεγάλη σημασία το ποιος λέει τι. Αν είναι αντικειμενικός, η απάντησή του έχει μια άλλη βαρύτητα. Τα 50 Great Greek Wines έρχονται να εκφράσουν αυτό το κομμάτι. Είναι ένα πολύ καλό momentum για το ελληνικό κρασί και θεωρώ ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία.

Φωτογραφίες: Νίκος Κουστένης

οινοποιεία50 Great Greek Winesσυνέντευξηκρασί