Εργαζόμενοι ΥΠΑ: Κενά ασφαλείας στις πτήσεις φέρνει το νέο νομοσχέδιο
Μαρία ΛιλιοπούλουΚατάργηση των ελέγχων στα ελληνικά αεροδρόμια, διακινδύνευση της ασφάλειας πτήσεων μέσω της διασύνδεσης των αποδοχών των εργαζομένων συμπεριλαμβανομένων των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας με στόχους απόδοσης, αλλά και απειλή λουκέτου για τα 15 μικρά ελληνικά αεροδρόμια που παραμένουν υπό τον έλεγχο του κράτους καθώς δεν θα απομένουν χρήματα για τη συντήρηση και λειτουργία τους «βλέπουν» φορείς των εργαζομένων στην Πολιτική Αεροπορία στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας.
Οι περισσότεροι εκ των φορέων ζήτησαν σήμερα κατά την ακρόασή τους στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής την απόσυρση του νομοσχεδίου και την έναρξη διαλόγου και με εκπροσώπους εργαζομένων, οι οποίοι – όπως είπαν – αποκλείστηκαν από τα προηγούμενα στάδια.
Μείζον ζήτημα για την ασφάλεια των πτήσεων έθεσε ο εκτελών χρέη προέδρου της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, Σπύρος Ρολάκης αποδίδοντάς το στις ασφυκτικές πιέσεις που θα δέχονται οι ελεγκτές αναφορικά με τις καθυστερήσεις: «Θα αναγκαστούν οι άνθρωποι που δουλεύουν στην πρώτη γραμμή να επιταχύνουν την κυκλοφορία σε βάρος της ασφάλειας πτήσεων με στόχο να βγάζουν μηδενικές καθυστερήσεις» σημείωσε ο κ. Ρολάκης προσθέτοντας ότι οι χρόνοι είναι θεσμοθετημένοι από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς αέρος και τη συνθήκη του Σικάγο προτείνοντας μάλιστα για τη ρύθμιση αυτή «να ερωτηθούν και οι πιλότοι».
Προσέθεσε επίσης ότι το νέο σχέδιο νόμου θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των μικρών αεροδρομίων: «Με τα έσοδα της ΥΠΑ θέλετε να συντηρήσετε όλους τους άλλους και στο τέλος θα κλείσουν όλα τα μικρά αεροδρόμια επειδή δεν θα έχουν έσοδα». Κι αυτό τη στιγμή που, όπως είπε, τα συστήματα ραντάρ καταρρέουν ύστερα από 22 χρόνια λειτουργίας.
Σοβαρές αιτιάσεις εξέφρασαν και οι υπόλοιποι εκπρόσωποι των εργαζομένων στην Πολιτική Αεροπορία, με τον πρόεδρο του Δ.Σ. της ΟΣΥΠΑ, Κωνσταντίνο Τριανταφύλλου να επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «το σχέδιο νόμου καταργεί τις κρατικές αρχές επιτόπιας εποπτείας αερολιμένων» και αναρωτήθηκε: «δε θέλουμε τους ελέγχους στα αεροδρόμια, στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και στο Ελευθέριος Βενιζέλος, δε θέλουμε ελέγχους; Πως θα γίνονται όλα αυτά από μία κεντρική υπηρεσία» αναρωτήθηκε.
Για «σχέδιο νόμου διάλυσης της ΥΠΑ» έκανε λόγο ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Τεχνικών ΥΠΑ, Μηνάς Κώστας υπογραμμίζοντας ότι έως τώρα δεν έχει υπάρξει ούτε μία δια ζώσης επαφή με τον υπουργό Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
Σημείωσε ότι υπήρχε εναλλακτική με βάση το μοντέλο της Γαλλίας, η οποία απέκτησε Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας χωρίς διοικητικό διαχωρισμό παρά μόνο με λειτουργικό και οικονομικό διαχωρισμό: «Εδώ γίνεται η ΥΠΑ από αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου δίχως περιουσιακά στοιχεία, ενώ τα αεροδρόμια ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ και η ίδια στεγάζεται σε νοικιασμένα κτίρια. Αρα για ποια αποθεματικά μιλάμε» αναρωτήθηκε και πρόσθεσε: «Η ΑΠΑ παίρνει προίκα 15 εκατομμυρίων, η ΥΠΑ παίρνει προίκα μόνο ανεξόφλητα χρέη ύψους 4 εκατομμυρίων συν τη μισθοδοσία της νέας Αρχής έως ότου στηθεί οπότε οδηγούμε την ΥΠΑ σε καταστροφή για να καταλήξουμε στην ιδιωτικοποίηση».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ενωσης Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας, Θόδωρος Καλογερόπουλος επέμεινε στο ότι δεν υπάρχει μελέτη βιωσιμότητας για την ΥΠΑ και μάλιστα τη στιγμή που τα έσοδα από το Eurocontrol έχουν μειωθεί κατά 68% και οι επιβάτες κατά 45%, ενώ είναι άγνωστο το πότε ο κλάδος των αερομεταφορών θα ανακάμψει πλήρως. Η ΥΠΑ – τόνισε – όχι μόνο δεν έχει αποθεματικά και ενοίκια, αλλά αναγκάζεται πλέον μετά την αποχώρησή της από το Ελληνικό να πληρώνει η ίδια ενοίκια, ενώ τα λιγοστά έσοδα από κάποια καταστήματα στα μικρά αεροδρόμια που έχει υπό τον έλεγχό της δεν είναι ικανά να συντηρήσουν ούτε τα εν λόγω αεροδρόμια.
Εντονη κριτική ασκήθηκε και για το γεγονός ότι βάσει των προβλέψεων του νομοσχεδίου, ουσιαστικά η ΑΠΑ θα χρηματοδοτείται και μέσω των Τελών Εκσυγχρονισμού Ανάπτυξης Αεροδρομίων με τους εργαζομένους να καυτηριάζουν το ότι «οι ελεγκτές ουσιαστικά θα πληρώνονται από τους ελεγχόμενους», ενώ το 80% των εσόδων θα πηγαίνει στην ΑΠΑ που θα κάνει τους ελέγχους και μόλις το 20% στην ΥΠΑ που αποτελεί τον φορέα εκσυγχρονισμού των αερολιμένων.
Για πιθανή έγερση αξιώσεων εκ μέρους των παραχωρησιούχων των αεροδρομίων από τις καθυστερήσεις που θα απαιτήσουν οι εκ νέου πιστοποιήσεις των αερολιμένων έκανε λόγο ο Εύδοξος Μεγαγιάννης, πρόεδρος του Δ.Σ του Πανελληνίου Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών ΥΠΑ προσθέτοντας ότι με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο είναι άγνωστο το ποιος θα προβαίνει σε έλεγχο και έγκριση του masterplan των αεροδρομίων, την πιστοποίηση των υποδομών τους, ακόμα και την έκδοση των αδειών δόμησης.
Αντιδράσεις και από τον ΣΥΡΙΖΑ
Το σχέδιο νόμου συγκέντρωσε και τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης με τον αρμόδιο τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Παππά να υπογραμμίζει «γκρίζα σημεία, τα οποία αφήνουν κενά και θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια πτήσεων και επιβατών, αλλά και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους», καθώς «προβλέπουν μείωση του προσωπικού και καθιστούν ανεξέλεγκτη πιθανή αυθαιρεσία των εταιρειών που διαχειρίζονται τα αεροδρόμια».
Οπως σημείωσε ο ίδιος, η προβλεπόμενη στο νομοσχέδιο μείωση των υπαλλήλων της ΑΠΑ από 490 σε 170 άτομα, για την οποία ρώτησε εάν στηρίζεται σε κάποια μελέτη, δημιουργεί μεγάλο προβληματισμό: «Ποιος θα ελέγχει την άρνηση επιβίβασης, τις μεγάλες καθυστερήσεις, τις ματαιώσεις πτήσεων, την άρνηση παροχής βοήθειας από τους μεταφορείς, όπως η διατροφή, οι διευκολύνσεις επικοινωνίας, η διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο αν χρειασθεί; Πώς θα εφαρμόζονται τα μέτρα για τη διευκόλυνση ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, για τις φθορές, απώλειες, κλοπές αποσκευών ή για τα ατυχήματα εντός του αερολιμένα;»
Ο κ. Παππάς μάλιστα προσέθεσε πως θα πρέπει να προβληματίσει άπαντες ότι θετικά για το νομοσχέδιο έχουν εκφραστεί μόνο οι παράγοντες της αγοράς: «Είναι προφανές ότι η αγορά θέλει λιγότερο έλεγχο. Ρόλος, όμως, της Πολιτείας είναι να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον, κάτι που δεν βλέπουμε από την πλειοψηφία» πρόσθεσε.
Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση της ΑΠΑ από τα τέλη διαδρομής και τερματικής περιοχής, ο Νίκος Παππάς εξέφρασε την έντονη επιφύλαξή του, επισημαίνοντας ότι σε αυτή την περίπτωση «η ΑΠΑ θα έχει έσοδα από τον φορέα, τον οποίο καλείται να εποπτεύσει. Είναι, για παράδειγμα, σαν τα έσοδα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας να προέρχονται από τους εργοδότες που ελέγχει». Προσθέτοντας ότι «οι Ανεξάρτητες Αρχές πρέπει να έχουν ίδιους προϋπολογισμούς προκειμένου να κατοχυρωθεί η ανεξαρτησία τους».
Απαντώντας ο διοικητής της ΑΠΑ, Χρήστος Τσίτουρας υποστήριξε ότι δε θα πρόκειται «για αθηνοκεντρική οργάνωση αλλά εξ αντικειμένου η ΑΠΑ θα διαθέτει αρμοδίους εκπαιδευμένους στο αντικείμενο που μπορούν μέσω κέντρου και με την τεχνολογία που θα διαθέτει η ΑΠΑ να διεκπεραιώνουν όλα τα περιφερειακά ζητήματα». Αναφορικά με τον αριθμό των εργαζομένων επεσήμανε πως εκτιμά ότι επαρκούν αφήνοντας, πάντως, ένα παράθυρο για το μέλλον προσθέτοντας πως «όλα τα οργανογράμματα είναι δυναμικά» και συνεπώς οτιδήποτε χρειαστεί βελτίωση είναι στη διακριτική ευχέρεια της Αρχής να το βελτιώσει.
Από την πλευρά του ο διοικητής της ΥΠΑ, Γιώργος Δριτσάκος τόνισε κατηγορηματικά ότι «σε καμία περίπτωση δε διακυβεύονται τα εθνικά συμφέροντα», ενώ δεν δεν προκύπτουν αρμοδιότητες που δεν μπορούν να ασκηθούν.
Σε σωστή κατεύθυνση σημείωσαν ότι κινείται το νομοσχέδιο οι εκπρόσωποι του Αεροδρομίου της Αθήνας, της Fraport Greece αλλά και της ΙΑΤΑ.
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά