Πανελλήνιες 2021: Οι απαντήσεις στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας για τα ΕΠΑΛ
NewsroomΣτο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας εξετάστηκαν οι μαθητές των ΕΠΑΛ, που ξεκίνησαν σήμερα, Τρίτη 15 Ιουνίου τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Δείτε αναλυτικά τις απαντήσεις από το «Νέο φροντιστήριο»
Α1. Στο άρθρο θίγεται με αφορμή την οικειοθελή αποχώρηση μιας καταξιωμένης αθλήτριας η πίεση που ασκείται στους πρωταθλητές. Διαπιστώνεται αρχικά η τεράστια απήχηση τους και η λάμψη τους, ωστόσο η απόσυρση της διάσημης αθλήτριας για λόγους ψυχικής υγείας υποδηλώνει την πίεση της επιτυχίας. Μάλιστα η απροθυμία της να παραχωρήσει συνεντεύξεις, παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν, συνδέεται με την κακόβουλη στάση των δημοσιογράφων και την εμπορευματοποίηση των αθλητών που απεμπολούν την ιδιωτικότητά τους για χάρη της διάκρισης.
Α1.β. Ο αρθρογράφος στο κείμενο του στρατεύει την επίκληση στο συναίσθημα επιδιώκοντας να εμπλέξει συναισθηματικά τον αναγνώστη στο προς πραγμάτευση ζήτημα. Προκειμένου να αφυπνίσει συγκινήσεις στον δέκτη αξιοποιεί ένα ρητορικό ερώτημα «τελικά, μήπως η επιτυχία έχει γίνει απάνθρωπη;» ώστε να τονίσει εμφατικά πως σήμερα το κόστος της επιτυχίας -ακόμη και για τον αθλητισμό που παραδοσιακά θεωρείται μια αγνή δραστηριότητα- είναι τεράστιο και αλλοιώνει τον άνθρωπο. Περαιτέρω αξιοποιεί συγκινησιακά φορτισμένο λεξιλόγιο, ώστε να επιδράσει ψυχικά στον αναγνώστη, όπως «ένας νέος άνθρωπος έβγαλε μια άηχη, αλλά ταυτόχρονα δυνατή «κραυγή» Κι όλοι οφείλουμε να την ακούσουμε…». Στο συγκεκριμένο χωρίο ο συντάκτης αναφέρεται στη νεότητα που αντιδρά στις σκοτεινές πλευρές του αθλητισμού και το χρέος της κοινωνίας να αφουγκραστεί την αντίδραση αυτή. Μέσω, λοιπόν, της συναισθηματικής φόρτισης που αναμοχλεύει στον αναγνώστη, αναδεικνύεται έντονα το «φορτίο» ενός αθλητή και το καθήκον της κοινωνίας να σταθεί στο πλευρό του.
Α2. α. Στην τέταρτη παράγραφο ο αρθρογράφος επιλέγει τη χρήση των εισαγωγικών, ενός σχολιαστικού σημείου στίξης. Με τα εισαγωγικά επιτυγχάνει την εμφατική ανάδειξη των λέξεων, δηλαδή προσελκύει την προσοχή του αναγνώστη στα συγκεκριμένα νοήματα. Επιπλέον η έννοια «ειδικούς» τίθεται εντός εισαγωγικών για να αποτυπωθεί η οπτική του συντάκτη, δηλαδή η ειρωνεία, εφόσον σαρκάζει τη διάθεση των δημοσιογράφων και παρουσιαστών που δήθεν κατέχουν γνώσεις και σχετική εμπειρία για το ζήτημα. Σε σχέση με τη λέξη «προϊόν» παρατηρείται ως επιπλέον λειτουργία των εισαγωγικών καθώς εδώ η λέξη αναδεικνύεται στη μεταφορική της διάσταση, ώστε να αναδειχθεί η εμπορική εκμετάλλευση που υφίσταται ο αθλητισμός και συγκριμένα η Οσάκα.
Α2.β.
«Παρ’ όλα αυτά απήλθε/αποσύρθηκε/απομακρύνθηκε από το Ρολάν Γκαρός επικαλούμενη κατάθλιψη.
«Οι ιθύνοντες […]απείλησαν […] με αυστηρές ποινές/με αυστηρά πρόστιμα […]
«[…]έχει ελάχιστο ατομικό/ιδιωτικό χρόνο
Β2α. α΄ ενικό πρόσωπο (για να κόψω)
μεταφορά (να ξεχρεώσω τη ζωή μου)
επανάληψη (χωρίς… χωρίς… χωρίς…) (μέσω της επανάληψης δηλώνεται και η έντονη συγκινησιακή του φόρτιση, καθώς μοιράζεται τις προσωπικές του σκέψεις με τους αναγνώστες)
Β2β. Η περιγραφή εντοπίζεται στους στίχους «Οι κερκίδες πυκνοκατοικημένες… ηττημένους». Ο ήρωας χαρακτηρίζει ως «άπληστους» και «αυστηρούς», κυρίως ως προς τους ηττημένους, τους θεατές που επευφημούν στις πυκνοκατοικημένες κερκίδες. Εκφράζει, έτσι, τη δυσαρέσκειά του αλλά και την αγωνία του ότι θα κριθεί με αυστηρότητα και χωρίς επιείκεια στην τελευταία του κούρσα.
Β3. Ο ήρωας σταματά να προφασίζεται πλέον δικαιολογίες και προσπαθεί ξανά από την αρχή να πάρει πίσω τη ζωή του, χωρίς δεύτερες σκέψεις, χωρίς φόβους και ό, τι άλλο τον συγκρατούσε μέχρι εκείνη τη στιγμή. Θέλει τόλμη και πυγμή η απόφασή του, αφού στο παρελθόν η συμπεριφορά του ήταν εντελώς διαφορετική, και αποφασίζει να κάνει μία μεγάλη αλλαγή, που θα αποτελέσει σταθμό στη ζωή του. Η στάση του αποτελεί πηγή έμπνευσης για τους αναγνώστες της γενιάς μας, οι οποίοι οφείλουν να μην εγκαταλείπουν την προσπάθειά τους μπροστά στις δυσκολίες. Οι ενδεχόμενες αποτυχίες ή τα εμπόδια που θα συναντήσουν μπορούν να λειτουργήσουν ως το έναυσμα για μία ακόμη καλύτερη προσπάθεια, η οποία θα τους αποφέρει την τελική νίκη. Ακόμη, όμως, κι αν δεν καταφέρουν να κόψουν πρώτοι το νήμα, θα έχουν καταφέρει να κερδίσουν στον αγώνα της ζωής.
Από τη Δευτέρα 14 Ιουνίου και μέχρι το τέλος των Πανελλαδικών Εξετάσεων, το ethnos.gr θα δημοσιεύει τις απαντήσεις των θεμάτων των σε συνεργασία με το «Νέο Φροντιστήριο» και την ομάδα των καθηγητών του.
Νέο Φροντιστήριο: 53 χρόνια επιτυχίες
Ο όμιλος Νέο Φροντιστήριο, ιδρύθηκε το 1968 & σήμερα αριθμεί πάνω από 80 εκπαιδευτικά κέντρα με 600 καθηγητές, 100 συνεργάτες διευθυντές σπουδών κάθε ειδικότητας, πλήρη σειρά εκδόσεων και πλούσιο ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό. Η πλούσια ακαδημαϊκή του παράδοση διατηρείται αναλλοίωτη, αφού οι άνθρωποι του βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση αφουγκραζόμενοι τις νέες εξελίξεις & προκλήσεις της εποχής, κάτι που επιβεβαιώθηκε περίτρανα στην πρόσφατη περιπέτεια της πανδημίας. Η διαχρονική πρωτοκαθεδρία του οργανισμού στην προετοιμασία των μαθητών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανεξαρτήτως του τρόπου εισαγωγής τους, καταδεικνύεται από τα αποτελέσματα, αφού κάθε χρόνο πάνω από 1200 μαθητές των φροντιστηρίων μας εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Υπολογίζεται ότι πάνω από 60000 σημερινοί επιστήμονες πέρασαν από τα θρανία του όλα αυτά τα χρόνια!