Ελλάδα|09.12.2021 08:30

Τμήματα Ένταξης: Όταν... αγνοείται η τύχη τους και οι μαθητές υποφέρουν

Newsroom

Του Νίκου Μάστορα

Από το "μεγάλο ενδιαφέρον" της κυβέρνησης για τη στήριξη των πιο ευάλωτων ομάδων της κοινωνίας, εκατοντάδες παιδιά παραμένουν χωρίς εξατομικευμένη υποστήριξη στα σχολεία τους, όπου δεν λειτουργούν Τμήματα Ενταξης.

Επίσης, εκατοντάδες γονείς αναμένουν με αγωνία την λειτουργία των νέων τμημάτων ένταξης ώστε να υποστηριχθούν όσο το δυνατόν καλύτερα τα παιδιά τους, παρά τη σχετική διαδικασία που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2021 και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, καθώς δεν έχει εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ ίδρυσης των νέων τμημάτων ένταξης.

Παιδιά χωρίς εξατομικευμένη υποστήριξη

Χτες, σχέδιο αποψίλωσης Τμημάτων Ένταξης στην Ανατολική Αττική προκειμένου να μετακινηθούν οι εκπαιδευτικοί ώστε να καλύψουν κενά σε ειδικό σχολείο, καταγγέλλει με ανακοίνωσή του ο ΣΕΠΕ "Αλέξανδρος Δελμούζος". Τι σχέδιο;  Της διεύθυνσης Ανατολικής Αττικής να κλείσει Τμήματα Ένταξης και να μετακινήσει τους εκπαιδευτικούς σε ειδικό σχολείο για την κάλυψη των κενών του! Για τα κενά στα ειδικά σχολεία θα μιλήσουμε σε επόμενο κείμενο. "Η βίαιη διακοπή των μαθημάτων του τμήματος ένταξης κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς προκαλεί ανυπολόγιστες συνέπειες στην μαθησιακή πρόοδο των μαθητών του, καθώς και στην λειτουργία της σχολικής μονάδας από την στιγμή που αναστέλλει την λειτουργία του συνόλου των υποστηρικτικών παιδαγωγικών δομών του, που προβλέπονται από την νομοθεσία", αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί.

Στις Κυκλάδες

Στις Κυκλάδες για παράδειγμα, το ΚΕΔΑΣΥ Νάξου έχει μέσα σε τρία χρόνια εισηγηθεί δύο φορές την ίδρυση πρόσθετων Τμημάτων Ένταξης σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και σε Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με βάση τον αριθμό γνωματεύσεων κάθε σχολείου, μετά από σχετική πρόσκληση του ΥΠΑΙΘ. Ακόμη δεν έχει εκδοθεί σχετική Υπουργική Απόφαση για την ίδρυσή τους. Επιπλέον, δεν διατίθενται σε όλα τα σχολεία κατάλληλοι χώροι για λειτουργία Τμήματος Ένταξης και δεν στελεχώνονται εγκαίρως ή καθόλου κάποιες θέσεις Παράλληλης Στήριξης, με αποτέλεσμα κάποιοι μαθητές να μη λαμβάνουν την απαραίτητη υποστήριξη.

Αλλά και ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής-Π.Ε.Σ.Ε.Α, καιρό τώρα έχει επισημάνει τα προβλήματα: " Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας οφείλει άμεσα να πάρει μέτρα και να σταματήσει επιτέλους πάσης φύσεως εμπόδια και  προσκόμματα που προκαλούνται από ένα πλήθος στελεχών της Προσχολικής Αγωγής τα οποία  αντιστρατεύονται συστηματικά τον ενταξιακό θεσμό των Τμημάτων Ένταξης. Να τεθούν σε λειτουργία από το σχολικό έτος 2021 - 2022 όσα Τμήματα Ένταξης βρίσκονται σε αναστολή", ανέφερε από τον περασμένο Ιούνιο .

Τραβάει μήνες η απαξίωση

Και όμως, από τον περασμένο Απρίλο εκδόθηκε εγκύκλιος από του Υπουργείο Παιδείας (Αρ. Πρωτ.: 48132 / Δ3) με θέμα την: «Υποβολή προτάσεων για ίδρυση Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) σε δημόσιες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης». Η εγκύκλιος όριζε ότι η προθεσμία ολοκλήρωσης των διαδικασιών υποβολής των προτάσεων για ίδρυση Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) ήταν η 26/07/2021.

Οι διαδικασίες αυτές περιλάμβαναν τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, τα Κ.Ε.Σ.Υ. (πλέον ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ), τους διευθυντές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τους περιφερειακούς διευθυντές και τους δήμους. Οι διαδικασίες που προβλεπόταν με την παραπάνω εγκύκλιο, πράγματι ολοκληρώθηκαν στις 26/7/2021 και δεν χρειάστηκε κάποια παράταση.  Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία που φορά που είχε ξεκινήσει και ολοκληρωθεί αντίστοιχη διαδικασία ίδρυσης νέων τμημάτων ένταξης ήταν το 2016.  Συγκεκριμένα στις 02-03-2016 είχε εκδοθεί η σχετική εγκύκλιος για υποβολή προτάσεων ίδρυσης νέων τμημάτων ένταξης (Αρ. Πρ.: 36548 /Δ3), ενώ η διαδικασία ολοκληρώθηκε 6 μήνες μετά, τον Αύγουστο του 2016, με την έκδοση σχετικής ανακοίνωσης από το Υπουργείο Παιδείας (2-8-2016), καθώς και με την έκδοση των σχετικών ΦΕΚ ίδρυσης.

Δυστυχώς, ενώ από τις 26/7/2021 όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά είναι στη διάθεση του Υπουργείου Παιδείας και ενώ έχουν περάσει 7 και πλέον μήνες από την έκδοση της φετινής εγκυκλίου (27-04-2021), η ίδρυση των νέων Τμημάτων Ένταξης δεν έχει ολοκληρωθεί, καθώς δεν έχει εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ ίδρυσης. Η ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης είναι εξαιρετικής σημασίας, καθώς αφορά εκατοντάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Θα συμπεριληφθούν οι νέες οργανικές στη διαδικασία των μεταθέσεων;

Όσο καθυστερεί η ίδρυσή τους, εκατοντάδες παιδιά παραμένουν χωρίς εξατομικευμένη υποστήριξη στα σχολεία τους, όπου δεν λειτουργούν τμήματα ένταξης. Επίσης, εκατοντάδες γονείς αναμένουν με αγωνία την λειτουργία των νέων τμημάτων ένταξης, ώστε να υποστηριχθούν όσο το δυνατόν καλύτερα τα παιδιά τους. Επιπλέον, είναι σημαντικό να ολοκληρωθούν το γρηγορότερο οι ιδρύσεις των νέων τμημάτων ένταξης με την έκδοση του σχετικού ΦΕΚ, καθώς επίκεινται οι μεταθέσεις εκπαιδευτικών σε 3 μήνες (τον Μάρτιο του 2022), ώστε οι νέες οργανικές θέσεις που θα προκύψουν να συμπεριληφθούν στη διαδικασία των μεταθέσεων. Είναι γεγονός, ότι με τους διορισμούς της ειδικής αγωγής, πολλοί εκπαιδευτικοί διορίστηκαν μακριά από τις οικογένειές τους, επομένως οι νέες οργανικές θέσεις θα μπορούσαν να δώσουν την ευκαιρία σε περισσότερους εκπαιδευτικούς να επιστρέψουν κοντά στις οικογένειές τους.

Θα εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ όσο το δυνατόν το συντομότερο, ώστε να εξυπηρετηθούν άμεσα οι σημαντικές ανάγκες μαθητών για εξατομικευμένη υποστήριξη;

Και ερώτηση στη Βουλή

Για το ζήτημα κατέθεσαν προ ημερών ερώτηση  στη Βουλή οι Βουλευτές του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής, Νικόλαος Καραθανασόπουλος, Μαρία Κομνηνάκα και Εμμανουήλ Συντυχάκης, τονίζοντας ότι αν και τα Τμήματα Ενταξης επιτελούν ένα τόσο σημαντικό έργο, ο αριθμός τους είναι αναντίστοιχος με τις πραγματικές ανάγκες, ενώ το έλλειμμα αυτό εκτινάσσεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με αποτέλεσμα, μαθητές με ήπιες αναπηρίες να οδηγούνται στο περιθώριο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι Βουλευτές ερωτούν την κ.Κεραμέως πως προτίθεται να ενεργήσει ώστε να υπάρξει άμεση δημοσίευση των ιδρυμένων Τμημάτων Ένταξης προκειμένου να τοποθετηθούν οι νεοδιορισμένοι εκπαιδευτικοί ως μόνιμο προσωπικό σε αυτές μέσα από τη διαδικασία των μεταθέσεων και τι μέτρα προτίθεται να πάρει ώστε να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν Τμήματα Ένταξης που να αντιστοιχίζονται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρία σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και να καλυφθούν οι ανάγκες από μόνιμο προσωπικό.

Αραγε αυτά θα τα "αξιολογήσει" η κ.Κεραμέως;

Τι είναι το Τμήμα Ένταξης

Αποτελεί μια δομή της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, η οποία λειτουργεί εντός του Γενικού Σχολείου (ενιαίου και επαγγελματικού). Στόχος του είναι η εκπαιδευτική υποστήριξη μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός του σχολικού ωραρίου, μέσα από τα εξειδικευμένα, ατομικά ή ομαδικά, εκπαιδευτικά προγράμματα που τους παρέχει. Το Τ.Ε. αποτελεί ξεχωριστό τμήμα μέσα στη σχολική μονάδα και δέχεται μαθητές από όλες τις τάξεις. Οι μαθητές που φοιτούν στο Τ.Ε. είναι, στην πλειοψηφία τους, παιδιά με γενικές ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς και χαμηλή σχολική επίδοση.

Πηγή: alfavita.gr

Διαβάστε ακόμη στο alfavita.gr

Τι σημαίνει «a.m» και «p.m»;

Βίντεο: Τα «Θαλασσινά Μετέωρα», ένα από τα ωραιότερα μέρη της Ελλάδας

υπουργείο ΠαιδείαςσχολείοΝίκη Κεραμέως