Ελλάδα|02.08.2022 18:27

Σε ακρόαση από την ΡΑΣ η Hellenic Train για το χάος με το σιδηρόδρομο, τις καθυστερήσεις δρομολογίων και την ταλαιπωρία των επιβατών

Μαρία Λιλιοπούλου

Εξηγήσεις από ...κοντά εφόσον δεν έχει έως τώρα απαντήσει εγγράφως στις επιστολές της Αρχής ζήτησε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η πρόεδρος της οποίας, Ιωάννα Τσιαπαρίκου κάλεσε σε ακρόαση τους εκπροσώπους της HELLENIC TRAIN (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) με αφορμή τις φτωχές επιδόσεις της εταιρίας αναφορικά με την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών ύστερα από τα απανωτά περιστατικά ακυρώσεων και καθυστερήσεων.

Διπλή παρέμβαση

Οπως έχει ήδη αναφέρει το «ethnos.gr» η ΡΑΣ είχε κάνει δύο παρεμβάσεις στη σιδηροδρομική εταιρία σε διάστημα μίας εβδομάδας. Ωστόσο επειδή δεν υπήρξε ανταπόκριση η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων προχώρησε στην κλήση σε ακρόαση «εξαιτίας της ολιγωρίας που επέδειξε στο αίτημα παροχής πληροφοριών το οποίο διατύπωσε Αρχή  για τις ακυρώσεις και τις καθυστερήσεις δρομολογίων στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Αθηνών και Θεσσαλονίκης», όπως αναφέρεται.

Να σημειωθεί ότι η κλήση σε ακρόαση αφορά πληθώρα παραπόνων για ακυρώσεις και καθυστερήσεις δρομολογίων των Προαστιακών Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Παράλληλα η Αρχή έχει ξεκινήσει και αυτεπάγγελτη έρευνα για το αλαλούμ που συνέβη στον σιδηρόδρομο την περασμένη Πέμπτη με τις αμαξοστοιχίες που «έμεναν» στη διαδρομή και το «πάγωμα» της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.

Σε ό,τι αφορά την κλήση σε ακρόαση, έρχεται ως συνέπεια στη μη παροχή εξηγήσεων από την εταιρία ύστερα από την επιστολή που είχε αποσταλεί από την αρμόδια Μονάδα Ρύθμισης και Ελέγχου Σιδηροδρομικής Αγοράς της Αρχής κατόπιν πλήθους παραπόνων επιβατών του Προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης, που αφορούν επανειλημμένες και συστηματικές ακυρώσεις και καθυστερήσεις, ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής, δρομολογίων που χρησιμοποιούν (μηνός Ιουλίου 2022) προκειμένου να μετακινηθούν από και προς τον τόπο εργασίας τους. Η ΡΑΣ θεωρώντας απαράβατο δικαίωμα των επιβατών να μπορούν να προγραμματίζουν την καθημερινή τους μετακίνηση, ζήτησε από την «HELLENIC TRAIN AE» την άμεση πληροφόρηση και την παροχή σχετικών στοιχείων αναφορικά με:

  • τους λόγους για τους οποίους ακυρώνονται καθημερινά δρομολόγια στον Προαστιακό Αθηνών και Θεσσαλονίκης,
  • το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκτιμά η εν λόγω σιδηροδρομική επιχείρηση ότι οι ακυρώσεις/καθυστερήσεις αυτές θα συνεχιστούν και
  • το σχέδιο δράσης της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία των Προαστιακών δρομολογίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα στην εν λόγω σιδηροδρομική επιχείρηση τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τα άρθρα 8 «ταξιδιωτικές πληροφορίες», 16 «επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση», 17 «αποζημίωση κομίστρου», 18 «συνδρομή» και 28 «πρότυπα ποιότητας των υπηρεσιών».

Ωστόσο, όπως αναφέρεται στη νέα απόφαση της ΡΑΣ, «η HELLENIC TRAIN AE δεν ανταποκρίθηκε καθ’ οιονδήποτε τρόπο στα ανωτέρω και δεν προσκόμισε οποιοδήποτε έγγραφο, προκειμένου να αποσαφηνιστούν ή να αιτιολογηθούν επαρκώς τα, σύμφωνα με τα παραπάνω, ζητούμενα από την ΡΑΣ στοιχεία».

Κατά συνέπεια η Μονάδα Ρύθμισης και Ελέγχου Σιδηροδρομικής Αγοράς, «λαμβάνοντας υπόψη αφενός μεν, τη σοβαρότητα και την αμεσότητα του θέματος περί παροχής των συγκεκριμένων αιτούμενων από τη ΡΑΣ πληροφοριών από τη σιδηροδρομική επιχείρηση HELLENIC TRAIN Α.Ε, και αφετέρου, τη συνεχιζόμενη ακύρωση ή και καθυστέρηση καθημερινών δρομολογίων στον Προαστιακό Αθηνών-Θεσσαλονίκης», υπέβαλε την πρόταση για κλήση σε ακρόαση.

Κι αυτό καθώς εκτιμάται ότι η εξεταζόμενη συμπεριφορά της HELLENIC TRAIN Α.Ε ελέγχεται ως πιθανή παράβαση της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, και ειδικότερα, του άρθρου 28 §5 (Αρμοδιότητες της ΡΑΣ) του Ν. 3891/2010, λόγω παράλειψης άμεσης παροχής ή η μη προσήκουσας παροχής πληροφοριών έπειτα από σχετικό νόμιμο αίτημα της ΡΑΣ και ότι συντρέχει ανάγκη διεξαγωγής ακρόασης της σιδηροδρομικής επιχείρησης με την επωνυμία «HELLENIC TRAIN - ΑΝΩΝΥΜΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», με στόχο το σχηματισμό πλήρους και ακριβούς εικόνας από τη ΡΑΣ για τα γεγονότα, τις καταστάσεις και τα λοιπά στοιχεία σχετικά με την ανωτέρω παράλειψη άμεσης παροχής πληροφοριών.

Οπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση της Αρχής, η Hellenic Train A.E δεν ανταποκρίθηκε με οποιονδήποτε τρόπο στο έγγραφο αίτημα της Αρχής,  καθώς δεν παρείχε καμία πληροφόρηση τόσο για τους λόγους καθυστέρησης και ακύρωσης των δρομολογίων,  όσο και για το σχέδιο δράσης  βάσει του οποίου θα εξηγούσε, πότε και πως, θα ομαλοποιηθεί το σιδηροδρομικό έργο.

Ως εκ τούτου η ΡΑΣ κάλεσε την εταιρία για εξηγήσεις καθώς, όπως αναφέρει, «θεωρεί, ότι δεν μπορεί να υπάρξει καμία ανοχή σε οποιαδήποτε δυσλειτουργία θίγει το κοινωνικό αγαθό της απρόσκοπτης μετακίνησης των πολιτών, ενώ παράλληλα, ενδέχεται να υπονομεύσει την ποιότητα του σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου της χώρας και συνακόλουθα της εθνικής οικονομίας».

Στο πλαίσιο της διαδικασίας η HELLENIC TRAIN θα πρέπει:

  • να υποβάλει έγγραφο υπόμνημα προς διατύπωση των θέσεών της το αργότερο τρεις ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής της ακρόασης. Με το εν λόγω υπόμνημα, καλείται να δηλώσει, εάν επιθυμεί, να ασκήσει το δικαίωμα προφορικής ακρόασης, να ανακοινώσει το όνομα του νόμιμου εκπροσώπου της και τα ονόματα και την ιδιότητα των μαρτύρων που τυχόν επιθυμεί να εξετασθούν, καθώς και το αντικείμενο επί του οποίου θα εξετασθούν, αιτιολογώντας ειδικώς την ανάγκη εξέτασής των μαρτύρων αυτών ενώπιον του οργάνου ακρόασης.
  • να υποβάλει αίτημα για να λάβει πρόσβαση στα μη απόρρητα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης, με τη δυνατότητα να προβεί σε ανταπόδειξη με το υπόμνημά της, προσκομίζοντας τα αναγκαία προς τούτο αποδεικτικά μέσα. Επιπλέον, δύναται, με ειδικά αιτιολογημένο αίτημα, να ζητήσει πρόσβαση και σε τυχόν απόρρητα στοιχεία του φακέλου, εφόσον τούτο είναι απολύτως αναγκαίο για την άσκηση των δικαιωμάτων άμυνας.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΤΡΑΙΝΟΣΕειδήσεις τώρασιδηρόδρομοςακρόαση