Ελλάδα | 27.10.2022 17:33

Ο πληθωρισμός εκτοξεύει τα λειτουργικά κόστη των ΜΜΜ: Έρχεται αύξηση χρηματοδότησης του ΟΑΣΑ

Μαρία Λιλιοπούλου

Αύξηση της κρατικής επιχορήγησης από το 40% στο 60% του λειτουργικού κόστους προτείνεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να μπορέσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας να συνεχίσουν τη λειτουργία τους με την ισχύουσα τιμή εισιτηρίου καθώς οι δαπάνες εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού έχουν εκτοξευτεί. Ηδη με ρύθμιση του περασμένου Ιουνίου οριζόταν ότι η επιχορήγηση για την τρέχουσα χρήση θα μπορούσε να ξεπεράσει το 40%. Ωστόσο οι ανάγκες παραμένουν με αποτέλεσμα το υπουργείο να προχωρεί στην αύξηση της επιχορήγησης έως και στο 60%.

Η πρόβλεψη για αύξηση έχει ενταχθεί στο ερανιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου, το ένα από τα τρία σχέδια νόμου που παρουσιάστηκαν την Τετάρτη στο υπουργικό συμβούλιο.

Η περαιτέρω οικονομική ενίσχυση των συγκοινωνιακών εταιριών φαντάζει πλέον μονόδρομος, καθώς όπως είχε ήδη γράψει εκτενώς το «ethnos.gr», οι πολλαπλάσιες δαπάνες απειλούν και την ίδια τη λειτουργία των μέσων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι βάσει των στοιχείων που συλλέχθηκαν από τις εταιρείες του Ομίλου ΟΑΣΑ, εκτιμάται ότι με τις σημερινές τιμές ενέργειας και λόγω της αύξησης του πληθωρισμού θα προκύψει:

  • Για την ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες): Μέση αύξηση του συνολικού κόστους καυσίμων (ρεύμα έλξης — Diesel — CNG) κίνησης της τάξης του 52,35% (αύξηση 19.5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2021) καθώς και 30% αύξηση του μέσου όρου κόστους των υλικών με μεγάλες αναλώσεις.
  • Για τη ΣΤΑΣΥ: Αύξηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας κατά 50%, για το φυσικό αέριο 66%, για τα ασφάλιστρα αστικής ευθύνης για τις αμοιβές τρίτων 3% το 2022 και από το 2023 8%, για τα ενοίκια του ΟΣΕ 4,5% και σε μέρος των διαφόρων εξόδων 8%.
  • Για τον ΟΑΣΑ κάθε χρόνο: Αύξηση της επιβάρυνσης κατά 19,3% πέραν του αρχικού εγκεκριμένου προϋπολογισμού (τουλάχιστον κατά 1.880.122,23 ευρώ προ ΦΠΑ) λόγω της επίδρασης της αύξησης του καυσίμου και της επιπλέον ρήτρας καυσίμου που θα πρέπει να καταβάλει στις ΚΤΕΛ Α.Ε, στις οποίες έχει αναθέσει την εκτέλεση μέρους του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ. Για το σκοπό αυτό μάλιστα στις 14 Ιουνίου 2022 η διοίκηση του ΟΑΣΑ με επιστολή της προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε αιτηθεί την κάλυψη του επιπλέον κόστους της ρήτρας καυσίμου ύψους 3,5 εκ. ευρώ για την σύμβαση με το ΚΤΕΛ Αττικής.

Να σημειωθεί ότι μόνο για τη ΣΤΑΣΥ εκτιμάται ότι για το 2022 η δαπάνη ηλεκτρικής ενέργειας θα ξεπεράσει τα 40 εκατομμύρια ευρώ όταν η μέση ετήσια δαπάνη έως τώρα ήταν περίπου 22 εκατομμύρια ευρώ.

Με το ίδιο νομοσχέδιο ρυθμίζονται επίσης οικονομικά θέματα των υπαλλήλων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, όπως η αναγνώριση προϋπηρεσίας και ξεκαθαρίζεται ότι οι παροχές που καταβάλλονται στο προσωπικό δεν συμψηφίζονται με το ποσό τυχόν υφιστάμενης προσωπικής διαφοράς.

Προτείνεται, επίσης ρύθμιση με βάση την οποία η ΟΑΣΑ ΑΕ, η ΟΣΥ ΑΕ, η ΣΤΑΣΥ ΑΕ θα έχουν τη δυνατότητα τηρουμένων των προβλέψεων του ν. 4412/2016 να συνάπτουν ασφαλιστήρια προγράμματα ιατροφαρμακευτικής κάλυψης των εργαζομένων τους. 

Για τις Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης, όπως επισημαίνει το αρμόδιο υπουργείο, αντιμετωπίζεται η άμεση ανάγκη να συνεχιστεί η παροχή συγκοινωνιακού έργου στην πόλη της Θεσσαλονίκης, καθώς αυτή είχε ανατεθεί στον ΟΑΣΘ μέχρι 31-12-2022. 

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προωθείται ρύθμιση για το μετασχηματισμό του τερματικού σταθμού του Μετρό στη θέση «Νέα Ελβετία» σε πολυτροπικό σταθμό μετεπιβίβασης σύγχρονων προδιαγραφών, με δυνατότητα εξυπηρέτησης όλης της ανατολικής περιοχής Θεσσαλονίκης. Ρύθμιση που κρίνεται αναγκαία καθώς ο εν λόγω σταθμός αναμένεται ότι θα δέχεται επιβατικό κοινό από όλα τα ανατολικά και βορειοανατολικά προάστια της πόλης, με κατεύθυνση είτε προς το κέντρο της πόλης είτε προς την περιοχή της Καλαμαριάς.

Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπονται και μια σειρά από άλλες διατάξεις αναφορικά με τα ΚΤΕΛ, τα ΤΑΞΙ, τη δυνατότητα μίσθωσης επιβατικών με οδηγό στα νησιά, ενώ εισάγονται επείγουσες ρυθμίσεις για τη λειτουργία των επιχειρήσεων Οδικής Βοήθειας και αποσαφηνίζεται το πλαίσιο κατάρτισης των ΣΒΑΚ, για τις οποίες ωστόσο το υπουργείο δεν παρείχε περαιτέρω διευκρινίσεις.

Οι υπόλοιπες ρυθμίσεις

Στο ίδιο σχέδιο νόμου έχουν εισαχθεί ρυθμίσεις για την ταχύτερη μετεγκατάσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) σε νέα κτιριακή υποδομή, η επιτάχυνση της ολοκλήρωσης των διαδικασιών κάλυψης των κενών οργανικών θέσεων, ο καθορισμός μονάδων της Α.Π.Α. σε εικοσιτετράωρη βάση για λόγους αποτελεσματικής εκπλήρωσης της αποστολής και του έργου της κ.λ.π.

Παράλληλα, για την διευκόλυνση του έργου της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, επιδιώκεται η ενίσχυση των περιφερειακών αερολιμένων με προσωπικό επιχειρησιακών κλάδων, μέσω της αύξησης των ημερών μετακίνησης εκτός έδρας από 120 σε 180.

Σχετικά με τις διατάξεις των Υποδομών, αυτές αφορούν την τακτοποίηση οικονομικών εκκρεμοτήτων του Υπουργείου για μισθώματα και λοιπές δαπάνες και την επίλυση θεμάτων που προκύπτουν κατά την καθημερινή λειτουργία των Εποπτευομένων Φορέων του Υπουργείου. 

Για λόγους διαφάνειας το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα θέσει το εν λόγω νομοσχέδιο σε δημόσια διαβούλευση, προκειμένου να εκφράσουν τις απόψεις τους οι φορείς της αγοράς.

Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών

Μετά την κατάργηση της Ρυθμιστικής Αρχής Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ), οι αρμοδιότητές της οποίας – σε ό,τι αφορά στις δημόσιες μεταφορές – πέρασαν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το υπουργείο προχωρά στην κατάργηση και συνένωση και άλλων αρχών επισημαίνοντας ότι «οι Ανεξάρτητες Αρχές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχαν φτάσει τις έξι και ως εκ τούτου στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης του χάρτη των Ανεξαρτήτων Αρχών της χώρας, πραγματοποιήθηκε μια σειρά από διορθωτικές κινήσεις».

Οπως υπογραμμίζεται σε ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου, προχωρά η ενοποίηση των δύο Επιτροπών Διερεύνησης Ατυχημάτων (αεροπορικών και σιδηροδρομικών) και η σύσταση του νέου «Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών».

Η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων είναι υπεύθυνη για τον εντοπισμό των παραγόντων που συνετέλεσαν στη δημιουργία ενός ατυχήματος ή συμβάντος και την έκδοση Συστάσεων Ασφαλείας ώστε να προλαμβάνονται παρόμοια ατυχήματα στο μέλλον. 

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σημειώνει ότι με το εν λόγω Νομοσχέδιο:

  • Ενοποιεί τις δύο Επιτροπές συστήνοντας έναν νέο Φορέα.
  • Ενοποιεί τα όργανα διοίκησης. Το νέο 5μελές Συμβούλιο θα αποτελείται από τρία μέλη (Πρόεδρο κι άλλα δύο μέλη) αρμόδια για τα αεροπορικά δυστυχήματα, και δύο (Αντιπρόεδρο κι άλλο ένα μέλος) για τα σιδηροδρομικά.
  • Συνίσταται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Αυτοτελής Μονάδα Μελετών και Διερευνήσεων. Η Μονάδα αυτή θα αποτελείται από τρία Γραφεία (Αεροπορικών Ατυχημάτων, Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, και Πρόληψης, Ανάλυσης και Στατιστικής), τα οποία θα στελεχωθούν από τους υπάρχοντες διερευνητές της ΕΔΑΑΠ.
  • Οι διοικητικοί υπάλληλοι μετατάσσονται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κι αυτό με τη σειρά του θα τους διαθέτει στον νέο Φορέα, ανάλογα με τις ανάγκες που θα έχει.
  • Παρέχεται η δυνατότητα συνεργασίας με τρίτους διερευνητές και τεχνικούς συμβούλους, προκειμένου να καλυφθεί άμεσα η απουσία διερευνητών σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
  • Ενισχύεται το έργο των διερευνητών, παρέχοντάς τους οικονομικά κίνητρα.

«Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένας Φορέας μικρός σε μέγεθος, αλλά εξαιρετικά ευέλικτος, και διορθώνονται σφάλματα του παρελθόντος, που δημιουργούσαν εμπόδια στην εύρυθμη λειτουργία του», επισημαίνεται.

Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί το Νομοσχέδιο να αναρτηθεί προς διαβούλευση εντός των πρώτων ημερών του Νοεμβρίου, και μέχρι τα τέλη του μηνός αυτού να έχει ψηφισθεί από την Ολομέλεια.

Κύρωση της Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης του Θριασίου

Το τρίτο νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε αφορά την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης του Θριασίου, με τον υπουργό Υποδομων και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή να επισημαίνει πως: «Πρακτικά μπαίνει εμπρός η πραγματοποίηση ενός έργου, στο οποίο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – έτσι όπως το δημοπράτησε και το συμβασιοποίησε – είχε δημιουργήσει τεράστια προβλήματα και καθυστερήσεις. Κινδυνεύσαμε ακόμα και με ματαίωσή του, όπως βέβαια και με βαρύτατα πρόστιμα δεδομένου ότι είχε μπει στο μικροσκόπιο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) της Commission για την ύπαρξη ή μη τυχόν παράνομων κρατικών ενισχύσεων».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε άλλωστε ότι «αποκτούμε το πρώτο ολοκληρωμένο και σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών κι αξιοποιούμε πραγματικά και τις δυνατότητες ιδίως του λιμανιού του Πειραιά, το οποίο μέχρι σήμερα ουσιαστικά λειτουργεί μόνο ως σταθμός μεταφόρτωσης, αφού δεν μπορεί να γίνει συναρμολόγηση εδώ και έτσι έχουμε σοβαρές απώλειες προς άλλα λιμάνια».

Επισήμανε, τέλος: «Γίνεται, επομένως, αντιληπτή η αναπτυξιακή ώθηση και οι θέσεις εργασίας που δημιουργεί ένα τέτοιο έργο.

Αναφέρθηκε και στην κατασκευή του νέου κλάδου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα εξυπηρετεί μια σειρά από αστικές περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος και η Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα. Οπως είπε, πρόκειται για ένα σημαντικό έργο για τη Δυτική Αττική με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 100 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Τι προβλέπει η σύμβαση

Στις 30 Μαρτίου 2022 ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, υπέγραψε μαζί με τον Υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, δηλαδή του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα.

Υπενθυμίζεται ότι δημιουργείται ένα εμπορευματικό κέντρο 240.000 τ.μ., σε συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων. Με αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών και σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές, τις οποίες θα κατασκευάσει ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το Κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή.

Η σημαντικότερη καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι η διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς: Το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Παράλληλα η σύμβαση προβλέπει και διπλασιασμό του αντιτίμου για το Ελληνικό Δημόσιο. Το εφάπαξ αντίτιμο αυξήθηκε από τα 10 εκατομμύρια ευρώ στα 20 εκατομμύρια ευρώ. Η ετήσια πληρωμή από 2,51% σε 5%, και το εγγυημένο ετήσιο αντάλλαγμα από 350.000 σε 700.000 ευρώ.

Επίσης εισάγεται μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50 - 50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό, ενώ μειώνεται και ο χρόνος της Παραχώρησης, από τα 60 στα 37 έτη. 

Με δεδομένο ότι το εν λόγω νομοσχέδιο αποτελεί κύρωση, δεν απαιτείται να τεθεί σε διαβούλευση, κι ως εκ τούτου έχει ήδη αποσταλεί στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης, ώστε να προχωρήσει άμεσα προς κατάθεση στη Βουλή. 

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΟΑΣΑχρηματοδότησηειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώννομοσχέδιο