Καιρός: Έτσι θα δοθεί η «μάχη» με τα χιόνια στους δρόμους της Αθήνας
Κώστας ΑσημακόπουλοςΜετά από κάθε χτύπημα ακραίων καιρικών φαινομένων, «μετράμε πληγές». Η ώρα του απολογισμού μετά από μία σφοδρή κακοκαιρία, όπως αναμένεται να είναι η «Ωκεανίς», μετά από μία σφοδρή χιονόπτωση στο εθνικό δίκτυο ή στην Αθήνα, γίνεται εκ των υστέρων και συνήθως είναι οδυνηρή. Η εικόνα είναι σχεδόν πάντα η ίδια. Εν μέσω καταγγελιών και υπό το βάρος των ευθυνών όλοι συμφωνούν στο συμπέρασμα πως η χώρα δεν είχε ποτέ ένα αποτελεσματικό σύστημα πρόληψης και ενημέρωσης των πολιτών. Τα φώτα της δημοσιότητας «σβήνουν» στην καλοκαιρία και ανάβουν στο επόμενο… βαρομετρικό.
Πόσο έτοιμοι είμαστε για να αντιμετωπίσουμε ακραίες καταστάσεις μέσα στην Αθήνα ή στην Θεσσαλονίκη; Πόσο ενημερωμένοι είναι οι πολίτες και πόσο έτοιμη είναι η μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας για να αντιμετωπίσει ακραίες συνθήκες όπως αυτές που αναμένεται να φέρει η «Ωκεανίς» τις επόμενες ώρες;
«Υπάρχει σχέδιο δράσης και η πρόβλεψη για να προστατευτούν οι πολίτες και οι υποδομές. Ολα όμως έχουν και ένα όριο. Αν μου ζητάτε να διαθέσουμε ένα εκχιονιστικό για κάθε πολίτη σας λέω κατηγορηματικά πως κάτι τέτοιο δε μπορεί να γίνει, ούτε γίνεται σε καμία χώρα του κόσμου», λέει αποκλειστικά στο ethnos.gr η υπεύθυνη Πολιτικής προστασίας της Περιφέρειας Αττικής, Ιωάννα Τσούπρα.
Τι έχει πράξει λοιπόν η Περιφέρεια ενόψει της «Ωκεανίδας» και τι δυνατότητες έχει;
«Λαμβάνουμε τις επίσημες προγνώσεις μόνο από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία με την οποία συνεργαζόμαστε στενά. Στην περίπτωση της Ωκεανίδας, ενεργοποιήσαμε όλους τους μηχανισμούς που έχει η Περιφέρεια. Από την Τετάρτη κάναμε σύσκεψη με την συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων. Αυτό έγινε και πριν από μία εβδομάδα και γενικά όποτε έχουμε ανάλογες προγνώσεις για ακραία καιρικά φαινόμενα».
Πόσα εκχιονιστικά διαθέτει η Περιφέρεια;
«Έχουμε 32 μηχανήματα με έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό που τα τελευταία χρόνια έχει κάνει τιτάνιες προσπάθειες για να ανταποκριθεί στις δυσκολίες που παρουσιάστηκαν. Δεν είναι μόνο οι χειριστές. Υπάρχουν πολιτικοί μηχανικοί, χημικοί μηχανικοί και επιστημονικό προσωπικό που επεμβαίνει και εκτιμά καταστάσεις. Ολοι θα είναι επί ποδός. Είμαστε περήφανοι ως Περιφέρεια που στην κακοκαιρία του Ιανουαρίου που έκλεισε για λίγη ώρα η Εθνική οδός το προσωπικό μας κράτησε ανοικτό τον παράδρομο της Εθνικής οδού κοντά στη Μαλακάσα».
Είναι αρκετά τα τεχνικά μέσα για να δοθούν λύσεις στο υποθετικό σενάριο που υπάρξει υψηλή χιονόστρωση στην Αθήνα;
«Αν περιμένει όλη η χώρα την Περιφέρεια Αττικής για να ανοίξει τους δρόμους πράγματι δεν είναι πολλά τα 32 μηχανήματα. Είναι όμως αρκετά εάν υπάρξει συντονισμός και σωστή προετοιμασία και από τους Δήμους. Ειδικά οι Δήμοι που είναι σε μεγαλύτερο υψόμετρο πρέπει να είναι και αυτοί προετοιμασμένοι και κυρίως να μας ενημερώνουν εγκαίρως για τυχόν προβλήματα που δε μπορούν να λύσουν. Στο παρελθόν είχε παρατηρηθεί την ημέρα της κακοκαιρίας κάποιοι Δήμοι να μας ζητούν αλάτι. Τους βοηθήσαμε αλλά το να έχουν προμηθευτεί ένας Δήμος αλάτι είναι το ελάχιστο που πρέπει να πράξει».
Τι αποθέματα υπάρχουν σε αλάτι;
«Εχουμε δύο μεγάλες αποθήκες αλατιού στην Οινόη και στο Καπανδρίτι συνολικής χωρητικότητας 2.000 τόνων. Είναι αρκετές. Τώρα που μιλάμε συμπληρώνουμε το αλάτι που ρίξαμε στην προηγούμενη κακοκαιρία και μέχρι και την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου θα είναι και πάλι γεμάτες. Είμαστε απολύτως έτοιμοι».
Ποιος έχει τον πρώτο λόγο για τον εκχιονισμό των δρόμων;
«Η αστυνομία μας ενημερώνει για τυχόν προβλήματα που δημιουργούνται από την κακοκαιρία και στέλνουμε άμεσα μηχανήματα. Υπάρχει συνενόηση και με τους εμπλεκόμενους Δήμους ώστε να υπάρχει οικονομία χρόνου και αμεσότητα στις επεμβάσεις. Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν πως στη χώρα μας υπάρχει περίπλοκο σύστημα σχετικά με την ευθύνη των δρόμων. Η Αττική έχει 2.500 χιλιόμετρα δρόμους και η Περιφέρεια έχει στην ευθύνη της ένα τεράστιο δίκτυο που όμως δεν περιλαμβάνει τα κέντρα των Δήμων, πλατείες και κλειστούς αυτοκινητοδρόμους».
Υπάρχει προτεραιότητα στον εκχιονισμό συγκεκριμένων οδικών αρτηριών;
«Στο πλάνο δράσης όλοι οι δρόμοι έχουν πάρει μία διαβάθμιση. Χαρακτηρίζονται με κόκκινο, πορτοκαλί και πράσινο χρώμα. Σε μια γενικευμένη κακοκαιρία δίνουμε μάχη να κρατήσουμε ανοικτές τους κόκκινους δρόμους. Δηλαδή, τις λεωφόρους και τους δρόμους που οδηγούν σε νοσοκομεία και δημόσιες υποδομές ώστε να μην εμποδίζονται η κίνηση των ασθενοφόρων και άλλων οχημάτων άμεσης ανάγκης όπως της πυροσβεστικής, της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ. Μετά δίνουμε βαρύτητα στους πορτοκαλί και μετά περνάμε στους δρόμους με μικρότερο ενδιαφέρον».
Οι πολίτες που έχουν αποκλειστεί ή χρειαστούν κάθε είδους βοήθεια τι πρέπει να κάνουν;
«Είμαστε στην διάθεση των πολιτών όλο το 24ωρο. Οι πολίτες πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς. Από την άλλη πρέπει όλοι μας να είμαστε ενημερωμένοι κάθε φορά που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα έντονο καιρικό φαινόμενο. Χρειάζεται καλή ψυχολογία, ήρεμη σκέψη. Με την ιδιότητα μου και ως ορειβάτισσα επί σειρά ετών σας λέω πως πρέπει να έχουμε όλα τα απαραίτητα σε ετοιμότητα και σε προσβάσιμο σημείο είτε για πιθανή διακοπή ρεύματος, είτε ακόμα και για διακοπή νερού. Γενικά χρειάζεται υπομονή και ψυχραιμία σε όλες τις δύσκολες καταστάσεις και οι συμπολίτες μας που μένουν μόνοι και χρειάζονται συντροφιά υπάρχουν και τα κέντρα φιλοξενίας που θα είναι διαθέσιμα σε κάθε Δήμο αλλά και από την Περιφέρεια. Η γνώση και η πρόληψη μας δίνει χρόνο και την ψυχολογία μας για να αντιμετωπιστεί από κοινού μία δύσκολη κατάσταση σε ακραίες καιρικές συνθήκες».
- Πού ταξιδεύουν για Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά οι Έλληνες φέτος; Οι κορυφαίοι προορισμοί και το κόστος
- «Πολιτικούς σαν τον Καραμανλή δεν τους χειροκροτάμε, τους στέλνουμε στη δικαιοσύνη»: Η Μαρία Καρυστιανού για τις εικόνες στις Σέρρες
- Αύξηση των περιστατικών ευλογιάς των πιθήκων στην Ελλάδα - Επιβεβαιώθηκαν 18 κρούσματα
- Η Κάρλα Μπρούνι γιορτάζει τα 57ά γενέθλιά της - Η ξεχωριστή ευχή της κόρης της