Πλάκα: Κόλαση η ζωή των μόνιμων κατοίκων σε μια παραδεισένια γειτονιά
Μαρία ΛιλιοπούλουΑπό τον παράδεισο της μόνιμης κατοικίας στους πρόποδες του βράχου της Ακρόπολης στην κόλαση του υπερτουρισμού, των δεκάδων καφετεριών, εστιατορίων και μπαρ, του αέναου ηχητικού μπερδέματος του μπουζουκιού με την τζαζ και τη ροκ μουσική, της βραχυχρόνιας μίσθωσης και του τεράστιου κυκλοφοριακού προβλήματος της πιο ιστορικής γειτονιάς της Αθήνας, έχουν βρεθεί τα τελευταία χρόνια οι κάτοικοι της Πλάκας.
Η πορεία των πραγμάτων ως φαίνεται έχει αντικαταστήσει το κεφαλαίο Π του σωτήριου για την περιοχή Προεδρικού Διατάγματος της Πλάκας με πεζό, αφού έχει καταστρατηγηθεί σχεδόν κάθε πρόβλεψή του. Η Πλάκα κοντεύει να γίνει το ...Φαληράκι της Αθήνας με τους κατοίκους της να μην μπορούν να ανοίξουν καν τα παράθυρά τους εξαιτίας της ηχορρύπανσης και να χρειάζεται να μετακινηθούν σε άλλες περιοχές ακόμα και για απλά πράγματα, όπως το να ψωνίσουν από ένα μπακάλικο ή από ένα κρεοπωλείο τα είδη πρώτης ανάγκης αφού το ένα μετά το άλλο τα καταστήματα γενικού εμπορίου έκλεισαν.
Αλλά και η μετακίνηση είναι ένας Γολγοθάς τόσο για τους πεζούς όσο και για τους οδηγούς μόνιμους κατοίκους. Τα έργα στη Βασιλίσσης Ολγας τους έχουν στερήσει την είσοδο εγκλωβίζοντάς τους ουσιαστικά, καθώς όποιος προσεγγίζει την Πλάκα από τα νότια προάστια πρέπει να φτάσει μέχρι το Σύνταγμα για να μπορέσει να επιστρέψει στο σπίτι του. Και αυτό εάν δεν υπάρχει κάποια συγκέντρωση. Οσο για την τοποθέτηση του σηματοδότη που έχει υποσχεθεί ο δήμος εδώ και δύο χρόνια, μετατέθηκε αρχικά από τον Απρίλιο για τον Αύγουστο, ενώ τώρα πάει για την επόμενη χρονιά.
Αλλά και οι πεζοί θα πρέπει να καταβάλουν τεράστια προσπάθεια για να βαδίσουν αφού τα λίγα πεζοδρόμια που δεν είναι κατειλημμένα από τραπεζοκαθίσματα, τα οποία με ένα μαγικό τρόπο εμφανίζονται και εξαφανίζονται κάθε φορά που πλησιάζει η Δημοτική Αστυνομία, είναι σε πολύ κακή κατάσταση δημιουργώντας τις συνθήκες μιας βασανιστικής καθημερινότητας στην πιο ωραία και μία από τις πιο ακριβές γειτονιές της Αθήνας.
Σημερα στην Πλάκα οι κάρτες των μόνιμων κατοίκων είναι 560 που σημαίνει ότι ο πληθυσμός είναι περίπου τριπλάσιος. Ωστόσο δεν είναι λίγοι εκείνοι που σκέφτονται να φύγουν.
Τα σοβαρά παράπονα των κατοίκων της περιοχής άκουσε από πρώτο χέρι ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης κατά τη διάρκεια εκδήλωσης - συζήτησης που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.
Ακουσε όμως και την παραίνεση του Στέφανου Μάνου, πρωτεργάτη της διάσωσης της Πλάκας στη θητεία του στο τότε υπουργείο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος: «Μπόλικη δόση πολιτικής βούλησης απαιτείται για να γίνει κάτι σημαντικό, ολιστικό» τόνισε ο κ. Μάνος, ο οποίος τιμήθηκε για τη συμβολή του από την ΕΛΕΤ.
Την εκδήλωση προλόγισε η Πρόεδρος της ΕΛΛΕΤ, Λυδία Καρρά, με ένα σύντομο χρονικό του αγώνα της περιόδου 1980, καταλήγοντας: «Με τα ευεργετικά μέτρα του Μάνου, που συνέχισαν ο Τρίτσης και η Μελίνα, η Πλάκα ξανακατοικήθηκε. Δυστυχώς από το τέλος του 90 άρχισε η σταδιακή υποβάθμιση με το κλείσιμο του Γραφείου Πλάκας. Σήμερα κινδυνεύει ξανά η κατοικία, από τον θόρυβο με τα παράνομα εξωτερικά μεγάφωνα που πολλαπλασιάζονται, τα Airbnb, τον Υπερτουρισμό που πλήττει πρωτίστως την Πλάκα. Αλλά νομίζω, ελπίζω, πιστεύω ότι και πάλι όλοι μαζί συνεργαζόμενοι, Δήμος, επιστήμονες και Κοινωνία των Πολιτών, μπορούμε να παρέμβουμε ευεργετικά, ώστε να ξαναζήσει πραγματικά η Πλάκα και τα πολλά εγκαταλελειμμένα κτήρια να ξαναπάρουν ζωή».
Αν και ο δήμαρχος δε συναίνεσε στην επαναλειτουργία του Γραφειου Πλάκας, δεσμεύτηκε για την επαναλειτουργία του Συμβουλίου Πλάκας που θα ελέγχει τα σχετικά θέματα και θα αποτελείται από στελέχη του Δήμου, του υπουργείου Περιβάλλοντος, και της Κοινωνίας των Πολιτών.
Πολλά τα παράπονα των κατοίκων
«Ο δήμος μας ζήτησε και του δώσαμε τις υποδείξεις των ζημιών στα πεζοδρόμια τον περασμένο Φεβρουάριο. Εκτοτε δεν έχει αλλάξει τίποτα. Η εικονα είναι απογοητευτική ακόμα και τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, τον πιο ακριβό της Αθήνας. Ο πεζόδρομος της Ραγκαβά έχει καταντήσει χωματερή, ενώ οι συνέπειες του τουρισμού έχουν φτάσει τις υποδομές στα όριά τους. Οι τουριστικές χρήσεις άρχισαν να εκτοπίζουν την πανσπερμία καταστημάτων και αντί να έρχονται νεοι κάτοικοι, άρχισαν να φεύγουν και οι παλιοί».
Με τα λόγια αυτά περιγράφει την υφιστάμενη κατάσταση αδράνειας και ανομίας ο πρόεδρος της Επιτροπής Κατοίκων Πλάκας της ΕΛΕΤ, Γιώργος Ζαφειρίου.
«Τους δρόμους τους χάσατε μέσα από τα χέρια σας. Μια γειτονιά πρέπει να ξανακατακτήσει το δρόμο για να υπάρξει» είπε ο καθηγητής του ΕΜΠ, Θάνος Βλαστός θυμίζοντας μεταξύ άλλων ότι τα βυθιζόμενα έμβολα για την αποφυγή της παράνομης στάθμευσηςσαπίζουν σε κάποια αποθήκη.
Για το κυκλοφοριακό που είναι πρώτο στην ατζέντα των κατοίκων, ο δήμαρχος Αθηναίων είπε πως «η Πλάκα, το Ψυρρή και το ιστορικό εμπορικό τρίγωνο πρέπει να κλείσουν για την κυκλοφορία», χωρίς όμως να αναφερθεί στο πως αυτό θα μπορούσε να γίνει αποτελεσματικά.
«Βλέπουμε διαρκώς βαν με μαύρα παράθυρα παρκαρισμένα στις θέσεις των μόνιμων κατοίκων», ανέφερε στον δήμαρχο κάποια από τις περιοίκους. Το πρόβλημα είναι συχνό, λέει στο “ethnos.gr“ ο κ. Ζαφειρίου προσθέτοντας ότι «Πολλές μέρες αντικρύζουμε μια μάζα αυτοκινήτων εξαιτίας των προβλημάτων που δημιουργούν τα τουριστικά βαν που δεν μπορούν να στρίψουν. Ολοι μιλούν για την ανάγκη επιστροφής κατοίκων, αλλά δεν υπάρχει κανένα σχέδιο, κανένα κίνητρο».
Ο δήμος δεν μπορεί να επικαλεστεί ότι δε γνωρίζει τα προβλήματα, σημειώνουν άνθρωποι που ζουν στην Πλάκα. Οι οχλήσεις είναι συνεχείς παρά το γεγονός ότι κατά διαστήματα υπάρχουν κάτοικοι που έχουν δεχτεί και απειλές.
«Οταν αδειάζει ένα κέντρο από κατοίκους, καταστρέφεται κι αυτό είναι γνωστό από την παγκόσμια εμπειρία», υπογραμμίζει ο κ. Ζαφειρίου.
Μεγάλη ευθύνη για το κυκλοφοριακό στην περιοχή έχει και η τροφοδοσία των καταστημάτων, το ωράριο της οποίας, σύμφωνα με τον κ. Μπακογιάννη, ήταν σαν ελβετικό τυρί. Ανακοίνωσε μάλιστα ότι το δημοτικό συμβούλιο ύστερα και από διαβούλευση με την Περιφέρεια Αττικής, ψηφισε την απαγόρευση τροφοδοσίας των καταστημάτων μεταξύ 9 το πρωί και 9 το βράδυ. Ο ίδιος τη χαρακτήρισε «καθαρή λύση», ωστόσο ακόμα και οι κάτοικοι αναγνώρισαν ότι ειδικά για τους καλοκαιρινούς μήνες 9 το βράδυ είναι νωρίς.
Στα ευχάριστα για τη γειτονιά συγκαταλέγεται το γεγονός ότι ο τομέας της καθαριότητας δε φαίνεται να πάσχει, ενώ αναμένεται η υπογειοποίηση 40 κάδων, η οποία έχει εγκριθεί από την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Παράλληλα έχουν προχωρήσει και οι εργασίες καθαρισμού από γκράφιτι. Παράλληλα ύστερα από αρκετές προσπάθειες, απαγορεύτηκε στο τουριστικό τρενάκι να εισέρχεται στους δρόμους της Πλάκας καθώς πολλάκις στο παρελθόν έκλεινε όλη η περιοχή όταν αδυνατούσε να στρίψει στα στενά, ενώ έχουν μεταφερθεί ζαρντινιέρες που περίσσεψαν γύρω από την Αγία Αικατερίνη για την αποφυγή της παράνομης στάθμευσης.
Εστίαση: τραπεζοκαθίσματα παντού, ηχορρύπανση και παράνομη χρήση ταρατσών
Σε ένα ...24ωρο πάρτι είναι καταδικασμένοι πολλοί μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής τα σπίτια των οποίων γειτνιάζουν με καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Η μουσική από τα μεγάφωνα δε σταματά ποτέ, ήχοι μπερδεύονται μεταξύ τους για να σταματήσουν μόνο όταν πλησιάζουν δημοτικοί αστυνομικοί, αλλά μόλις για λίγα λεπτά μέχρι να αποχωρήσουν.
«Για το λόγο αυτό έχουμε προτείνει την υποχρεωτικότητα ενός εξωτερικού ηχόμετρου, διασυνδεδεμένου με τη Δημοτική Αστυνομία, ώστε όταν ξεπερνάται το όριο των ντεσιμπέλ να καταγράφεται άμεσα χωρίς να χρειάζεται καν η μετάβαση της αστυνομίας. Εχει γίνει στο Παρίσι με επιτυχία. Αλλες πόλεις μας δίνουν έτοιμες τις λύσεις και εμείς αρνούμαστε να τις πάρουμε», τονίζει ο κ. Ζαφειρίου.
Βάσει των στοιχείων που έδωσε, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Βασίλης Κορομάντζιος, έως τώρα έχουν αφαιρεθεί 9 άδειες για παραβάσεις σχετικά με τα τραπεζοκαθίσματα.
Ωστόσο εξήγησε ότι η νομοθεσία είχε τέτοια παράθυρα που στην πραγματικότητα ήταν σχεδόν αδύνατο να εφαρμοστεί ο νόμος: «Μετά από τρεις μηνύσεις κανονικά ακολουθεί η σφράγιση του καταστήματος. Ομως τη στιγμή της σφράγισης εμφανιζόταν μία νέα γνωστοποίηση, μία νέα άδεια στο όνομα διαφορετικού προσώπου αλλά για λογαριασμό του ίδιου επιχειρηματία με αποτέλεσμα πρακτικά να μην μπορεί να υλοποιηθεί η κύρωση. Υστερα από πολλές προσπάθειες καταφέραμε το υπουργείο Εσωτερικών να περάσει διάταξη ώστε να μην υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης καινούριας άδειας για το ίδιο κατάστημα για διάστημα 60 ημερων από την απόφαση σφράγισης».
Ο δήμαρχος Αθηναίων δεσμεύτηκε, πάντως, ότι την Πρωτοχρονιά θα γίνουν εργασίες γραμμογράφησης σε κάθε κατάστημα ώστε να είναι εμφανές μέχρι ποιου σημείου πρέπει να εκτείνονται τα τραπεζοκαθίσματα. Κάτοικοι της περιοχής σημειώνουν βέβαια ότι κάτι τέτοιο είχε γίνει και στο παρελθόν και στην πορεία απλά ...πατήθηκαν και σβήστηκαν οι γραμμές χωρίς να αλλάξει τίποτα.
Απαντώντας στις αιτιάσεις των κατοίκων για τη δημοτική αστυνομία, ο επικεφαλής του δήμου σημείωσε ότι από τους 1.150 δημοτικούς αστυνομικούς του παρελθόντος, πλέον υπηρετούν μόνο 400, ενώ οι μισοί εξ αυτών είναι άνω των 50 ετών και κοντά στη συνταξιοδότηση.
Αναφορικά με τα roof gardens στις ταράτσες των κτιρίων της Πλάκας, ο δήμος φαίνεται να γνωρίζει το πρόβλημα, το οποίο άλλωστε παραβιάζει ευθέως το Π.Δ. προστασίας της περιοχής. Κάτοικοι της Πλάκας ανησυχούν ακόμα και για τη στατικότητα των κτιρίων, ενώ τονίζουν ότι κάποια απ΄αυτά δε διαθέτουν εξόδους κινδύνου.
Το μέγεθος του προβλήματος δεν είναι απολύτως σαφές και για το λόγο αυτό η Επιτροπή Κατοίκων σχεδιάζει να προχωρήσει σε μια χαρτογράφηση των κατειλημμένων ταρατσών με drone, ενώ κανείς δε γνωρίζει γιατί δεν έχουν προχωρήσει οι βελτιωτικές κινήσεις για τις όψεις των κτιρίων και την «τακτοποίηση» των καταστημάτων που προέβλεπε η μελέτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας που είχε παρουσιαστεί πέρυσι.
Ωστόσο σε ό,τι αφορά τις ταράτσες των ξενοδοχείων ο κ. Μπακογιάννης ξεκαθάρισε ότι ο δήμος δεν έχει δικαίωμα παρέμβασης και για το λόγο αυτό γίνεται συνεννόηση με το υπουργείο Τουρισμού.
Αναφερόμενος στο ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, ο δήμαρχος Αθηναίων επανέλαβε τη θέση του ότι αποτελεί ζήτημα του δήμου και όχι του κράτους και ότι σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να υιοθετηθούν οριζόντιες λύσεις: «Υπάρχουν γειτονιές που έχουν ξεπεράσει το όριο του υπερτουρισμού, όπως η Πλάκα και γειτονιές που θα θέλαμε περισσότερο, όπως ο Αγιος Παύλος ή η περιοχή του σταθμού Λαρίσης», είπε.
- Εύα Καϊλή: Σε αυτή τη φυλακή των Βρυξελλών κρατείται η ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ
- Σοκ από την άγρια δολοφονία στο Μαρούσι: 17χρονη σκότωσε την 22χρονη φίλη της με πολλαπλές μαχαιριές
- Απίθανα ιστορικά γεγονότα: Ο κρυφός έρωτας του βασιλιά Κωνσταντίνου, το πάθος του Πλαστήρα, οι φήμες για τον βασιλιά Παύλο, το μυστικό του λόρδου Βύρωνα
- Τράπεζες: «Πράσινο φως» από SSM για επιδότηση των επιτοκίων - Μειώνονται οι προμήθειες
- Ο Guillermo del Toro μας λέει την ιστορία του Πινόκιο αλλιώς στην νέα ταινία του Netflix
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό