Εκλογές 2023: Τρέχει να κλείσει εκκρεμότητες το υπουργείο Μεταφορών – Τι προβλέπει τροπολογία για τους εργαζόμενους
Μαρία ΛιλιοπούλουΤις... προτελευταίες προεκλογικές εκκρεμότητες κλείνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τροπολογία που κατέθεσε στο νομοσχέδιο που περιλαμβάνει και τις αποζημιώσεις σε οικογένειες θυμάτων και πληγέντες της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών. Και αποτελούν τις προτελευταίες καθώς ο ίδιος ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής την κατάθεση και δεύτερης τροπολογίας με αντίστοιχες ρυθμίσεις σε άλλο νομοσχέδιο την επόμενη εβδομάδα.
Με την τροπολογία που κατατέθηκε χθες, πέραν της θέσπισης του ακαταδίωκτου για τα μέλη της Επιτροπής εμπειρογνωμόνων του δυστυχήματος στο οποίο αναφέρθηκε εκτενώς το «Έθνος», ικανοποιούνται σειρά αιτημάτων των εργαζομένων στις συγκοινωνιακές εταιρίες της Αθήνας, δρομολογείται το δεύτερο μέρος της αποζημίωσης της εταιρίας του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» για την περίοδο της πανδημίας, ενώ προβλέπεται πρόσθετη κρατική χρηματοδότηση του ΟΑΣΑ για την παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου στα ιδιωτικά ΚΤΕΛ έως το τέλος της χρονιάς «λόγω αυξανόμενων αναγκών», όπως επισημαίνεται.
Συγκεκριμένα, με το πρώτο άρθρο αποκαθίσταται η νομιμότητα των καταβολών της ΣΤΑΣΥ στους εργαζομένους της χωρίς οι τελευταίοι να υποχρεούνται σε επιστροφές χρημάτων που δικαιολογημένα ελάμβαναν βάσει της ΣΣΕ. Έτσι, από τον επόμενο μήνα θα χορηγείται στο προσωπικό της ΣΤΑΣΥ μηνιαία οικονομική ενίσχυση, η οποία ισούται με 2% επί του βασικού μισθού και ειδικά για το προσωπικό που απασχολείται στις βάρδιες θα χορηγείται μηνιαία οικονομική ενίσχυση ίση με το 4% του βασικού μισθού. Παρόμοια ρύθμιση έχει προβλεφθεί και για τους υπαλλήλους του ΟΣΕ.
Όπως επισημαίνεται, η ρύθμιση δεν προκαλεί δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς ήδη η εταιρία έχει καταβάλει τα ποσά για τα παρελθόντα έτη, ενώ για τη συνέχιση της καταβολής τους τα έχει συμπεριλάβει στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της.
Επίσης, διασφαλίζεται η συνέχιση της καταβολής των επιδομάτων επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και θέσεων ευθύνης μέχρι την έκδοση των σχετικών αποφάσεων και πάντως όχι μετά το τέλος Δεκεμβρίου 2023.
Επιπλέον, ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα των εργαζομένων της ΟΣΥ, της ΣΤΑΣΥ και του ΟΣΕ για τη σύναψη ασφαλιστηρίων συμβολαίων για την κάλυψη προληπτικών και διαγνωστικών εξετάσεων.
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι και απ' αυτήν την τροπολογία λείπει η ρύθμιση για τη μισθολογική αναγνώριση της προϋπηρεσίας των νεότερων εργαζομένων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, οι οποίοι προσλήφθηκαν με τον διαγωνισμό του 2020 που ζητούσε προϋπηρεσία, αλλά δεν την αναγνώρισε ποτέ σε επίπεδο αποδοχών. Αποτέλεσμα είναι να συνεχίζεται η φυγή πολλών εκ των νεοπροσληφθέντων από τις δύο εταιρίες και να προσλαμβάνονται επιλαχόντες, οι οποίοι ξεκινούν την εκπαίδευση από την αρχή.
Πάντως, ο υφυπουργός Μεταφορών προανήγγειλε την κατάθεση και άλλης τροπολογίας την ερχόμενη εβδομάδα, η οποία θα περιλαμβάνει αντίστοιχες ρυθμίσεις με της ΣΤΑΣΥ για τους εργαζομένους της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ.
Παράλληλα, σε άλλο άρθρο της τροπολογίας ορίζεται ότι ως ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας μπορούν να προσλαμβάνονται υποψήφιοι έως 30 (αντί για 38 ετών σήμερα) και έως 40 ετών εάν προέρχονται από μετάταξη. Αντίστοιχη ρύθμιση ετοιμάζεται και για τους ηλεκτρονικούς της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), για τους οποίους το όριο ηλικίας για πρόσληψη θα μειωθεί στα 35 έτη.
Πρόσθετη κρατική επιδότηση για το έργο των ΚΤΕΛ
Στις εξουσιοδοτικές διατάξεις της τροπολογίας προβλέπεται ότι με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργών Οικονομικών και Μεταφορών μπορεί να χορηγείται στον ΟΑΣΑ επιπλέον ποσό κρατικής επιδότησης για την κάλυψη του κόστους ανάθεσης υπηρεσιών παροχής συγκοινωνιακού έργου από τις εταιρίες του Ομίλου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Η απόφαση αυτή θα προσδιορίζει το επιπλέον ποσό, το οποίο δεν αναφέρεται στο κείμενο της τροπολογίας, ούτε υπάρχει κάποια εκτίμηση γι' αυτό στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Στην ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης σημειώνεται πως «δίνεται η δυνατότητα της αναπροσαρμογής της κρατικής επιδότησης του ομίλου ΟΑΣΑ λόγω των αυξανόμενων αναγκών στις εταιρίες του ομίλου (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ)».
Σε επίπεδο κοστολόγησης των μέτρων, προκύπτει δαπάνη από τον κρατικό προϋπολογισμό από την εκταμίευση του υπολοίπου της προβλεπόμενης οικονομικής ενίσχυσης του εταιρίας του Αεροδρομίου ύψους 19,98 εκατομμυρίων ευρώ.
Από τον προϋπολογισμό των συγκοινωνιακών εταιριών και του ΟΣΕ προκύπτει:
- ετήσια δαπάνη από την ανάληψη του κόστους των ασφαλιστήριων συμβολαίων ύψους 1,7 εκ. ευρώ το χρόνο για την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ, η οποία για το 2023 θα είναι περίπου 1,3 εκ. και ύψους 50.000 ευρώ το χρόνο για τον ΟΣΕ (για φέτος 37.000 ευρώ).
- Ετήσια δαπάνη της ΣΤΑΣΥ από τη μηνιαία οικονομική ενίσχυση ύψους 1,553 εκ. ευρώ, τη συνέχιση της καταβολής των επιδομάτων επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας ύψους 896.000 ευρώ
- απώλεια εσόδων του προϋπολογισμού της ΣΤΑΣΥ από τη μη αναζήτηση μισθολογικών διαφορών, η οποία ανέρχεται σε 11,417 εκατομμύρια ευρώ.
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό