Ελλάδα|25.09.2023 06:45

Μεροκάματα... του τρόμου στα λεωφορεία της Αθήνας: Θα ενεργοποιηθεί το panic button; Τι ζητούν οι εργαζόμενοι για να νιώθουν ασφαλείς με τους επιβάτες

Μαρία Λιλιοπούλου

Απανωτές επιθέσεις στα λεωφορεία της Αθήνας με περιστατικά που καταλήγουν ακόμα και σε βαρύτατους τραυματισμούς οδηγών καταγράφονται τους τελευταίους μήνες με τα οχήματα να μετατρέπονται συχνά σε ...πεδία μάχης θέτοντας σε κίνδυνο ακόμα και τη ζωή εργαζομένων και επιβατών.

Μία από τις διαχρονικές πληγές του συστήματος συγκοινωνιών της πρωτεύουσας επανέρχεται στο προσκήνιο καθώς έως και σήμερα δεν έχει βρεθεί λύση με αποτέλεσμα οι οδηγοί λεωφορειακών γραμμών που εξυπηρετούν συγκεκριμένες περιοχές να ξεκινούν για μεροκάματο μη γνωρίζοντας εάν το βράδυ θα επιστρέψουν στο σπίτι τους ή θα καταλήξουν σε κάποιο νοσοκομείο.

Μόλις πριν λίγες ημέρες σε κυκλική γραμμή του Περάματος ο οδηγός ξυλοκοπήθηκε άγρια με σιδηρογροθιά με αποτέλεσμα να βρεθεί στο νοσοκομείο βαρύτατα τραυματισμένος με ρήξη τυμπάνου και πολλαπλά ράμματα. Όλα ξεκίνησαν όταν δίκυκλο με δύο αναβάτες έκανε απότομο ελιγμό μπροστά στο λεωφορείο. Ο οδηγός έκανε παρατήρηση και στην επόμενη στάση ο συνεπιβάτης του δικύκλου μπήκε στο όχημα ως επιβάτης και άμεσα κατευθύνθηκε στον οδηγό, τον οποίο και γρονθοκόπησε.

Αντίστοιχα περιστατικά έχουν να διηγηθούν αρκετοί οδηγοί της ΟΣΥ, οι οποίοι τονίζουν ότι το μοναδικό μέτρο που θα μπορούσε να μειώσει τις επιθέσεις αυξάνοντας την ασφάλειά τους είναι η κλειστή καμπίνα του οδηγού, κάτι το οποίο υπάρχει εδώ και χρόνια σε οχήματα αστικών συγκοινωνιών σε πολλές χώρες του εξωτερικού.

Ωστόσο στην Ελλάδα, η απάντηση στην πρόταση αυτή από τους υπευθύνους είναι η δυσκολία και το κόστος της μετατροπής των οχημάτων, τα οποία είναι από τα πιο γηρασμένα της Ευρώπης καθώς ακόμα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας, λεωφορεία 30 ετών.

Εκτός των επιθέσεων σε οδηγούς, όμως, συχνά είναι και τα περιστατικά λιθοβολισμού οχημάτων εντός των οποίων από θαύμα δεν έχει υπάρξει βαρύς τραυματισμός έως τώρα. Στο παρελθόν υπήρχαν λεωφορειακές γραμμές που πραγματοποιούσαν δρομολόγια συνοδεία περιπολικού, ωστόσο αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί να έχει ευρεία εφαρμογή.

Κατά συνέπεια η λύση που εφαρμόζεται έως και σήμερα έχει ως μόνιμο ...θύμα τους επιβάτες δεδομένου ότι λεωφορειακές γραμμές για λόγους ασφαλείας σταματούν τη λειτουργία τους πριν νυχτώσει με αποτέλεσμα να μένουν χωρίς εξυπηρέτηση από αστικές συγκοινωνίες ολόκληρες περιοχές.

Αυτό δεν εφαρμόζεται μόνο στα λεωφορεία του ΟΑΣΑ αλλά και στις γραμμές που εξυπηρετούν τα ΚΤΕΛ. Ετσι, ύστερα από απανωτές επιθέσεις με πέτρες (10 σε διάστημα 5 μηνών, σε λεωφορεία της γραμμής "878 Αχαρναί – Ελευσίνα", πριν λίγες ημέρες αποφασίστηκε η λειτουργία των γραμμών 878 - 879 να ολοκληρώνεται με την δύση του ηλίου. Τα τελευταία δρομολόγια θα ξεκινούν στις 19:10 και για τις δύο κατευθύνσεις. Οπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η διακοπή της κυκλοφορίας θα ισχύσει «μέχρι η Ελληνική Αστυνομία να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας επιβατών και προσωπικού».

Συχνές οι επιθέσεις

Σύμφωνα με γραπτή καταγγελία του Σωματείου Οδηγών της ΟΣΥ, η οποία κοινοποιήθηκε στη διοίκηση της εταιρίας, τον ΟΑΣΑ, αλλά και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι επιθέσεις, αλλά και άλλα περιστατικά όπως οι πυρκαγιές σε οχήματα τον τελευταίο καιρό έχουν λάβει μορφή χιονοστιβάδας. Την ίδια στιγμή – όπως καταγγέλλουν – δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο προστασίας οδηγών και επιβατικού κοινού, εκτός από την πραγματοποίηση σεμιναρίων αυτοάμυνας για γυναίκες οδηγούς, κάτι το οποίο σύμφωνα με τους ίδιους αποτελεί μόνο επιβεβαίωση των συνθηκών ανασφάλειας που επικρατούν.

Βάσει της καταγγελίας του Σωματείου:

  • τον περασμένο Μάρτιο είχε σημειωθεί ξυλοδαρμός οδηγού στη γραμμή 416 (Σταθμός Αμυνας – Χολαργός).

  • Στις 14 Σεπτεμβρίου το βράδυ στη γραμμή 818 (Πέραμα – Ανω Πέραμα) οδηγός δέχτηκε επίθεση με σιδηρογροθιά και διακομίστηκε στο νοσοκομείο με ρήξη τυμπάνου και 7 ράμματα.

  • Στις 16 Σεπτεμβριου, στη γραμμή 205 (Γλυφάδα – Σούρμενα – Τερψιθέα) και στο δρομολόγιο των 23.45 οδηγός βρέθηκε εν μέσω «διασταυρούμενων πυρών» αφού το όχημα που οδηγούσε μετατράπηκε σε πεδίο μάχης με ομάδα νεαρών ατόμων να κραδαίνουν μαχαίρια και να προσπαθούν να λύσουν τις διαφορές τους εντός του οχήματος. Ο οδηγός αν και τρομαγμένος, κατάφερε να διατηρήσει την ψυχραιμία του, διασφάλισε το όχημα και ενημέρωσε την αστυνομία.

  • Την ίδια ημέρα και στην ίδια γραμμή στις 10.05 σε οχημα που οδηγούσε γυναίκα οδηγός, νεαροί επιβάτες ενεργοποίησαν καπνογόνο.

  • Την προηγούμενη ημέρα η ίδια οδηγος είχε χρειαστεί να επέμβει σε περιστατικό καθώς παραβιάστηκε ο πυροσβεστήρας και το περιεχόμενο απελευθερώθηκε στο χώρο των επιβατών.

  • Συχνές είναι οι διαμαρτυρίες οδηγών που εργάζονται στις γραμμές 124, 128, 205 στην περιοχή της Ανω Γλυφάδας καθώς τις απογευματινές και κυρίως τις βραδυνες ώρες πολυπληθεις ομάδες νεαρών παρενοχλούν οδηγούς και επιβάτες κάνοντας χρήση αλκοόλ.

Οπως επισημαίνεται στην επιστολή των οδηγών, οι εργαζόμενοι θεωρούν την κλειστή καμπίνα του οδηγού ως τη μοναδική λύση για να επιτευχθεί ένα επίπεδο ασφαλείας: «Ακόμα κι αν δεχτούμε τον ισχυρισμό της εταιρίας ότι είναι αδύνατη η τροποπόίηση του υπάρχοντος στόλου, αναμένουμε με έντονο ενδιαφέρον τη θρυλούμενη παραλαβή νέων οχημάτων και τις προδιαγραφες τους ως προς το ζήτημα», αναφέρουν.

Οι εργαζόμενοι προσθέτουν ότι τα οχηματα δεν μπορεί να μετατρέπονται σε πεδίο μάχης, ούτε οι οδηγοί να ξεκινούν για τη δουλειά τους σκεπτόμενοι ότι πηγαίνουν στον πόλεμο.

«Τι θα γίνει αν ο οδηγός δεχτεί επίθεση, ενώ το όχημα είναι εν κινήσει και χαθεί ο έλεγχος; Μήπως πρέπει να θρηνήσουμε νεκρούς, είτε οδηγό είτε επιβάτες για να υπάρξει ευαισθητοποίηση και δραστηριοποίηση;» καταλήγει η ανακοίνωση.

Μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια απάντηση από τη διοίκηση της εταιρίας στις καταγγελίες των οδηγών: «Τα προβλήματα αυτά υπήρχαν πάντα, αλλά πλέον κλιμακώνονται κι αυτό σχετίζεται με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμη η κοινωνία. Ωστόσο τα λεωφορεία δεν μπορεί να μετατρέπονται σε εμπόλεμη ζώνη. Οι εργαζόμενοι επί 13 χρόνια βάζουμε πλάτη με περικοπές και μειώσεις μισθών. Δεν μπορεί να αισθανόμαστε αυτήν την ανασφάλεια, να μη γνωρίζουμε αν θα επιστρέψουμε στα σπίτια μας», επισημαίνει ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου, Θανάσης Φωτιάδης.

Σκέψεις για κομβίο πανικού

Το πρόβλημα των αλλεπάλληλων επιθέσεων και ο μόνιμος κίνδυνος που διατρέχουν εργαζόμενοι και επιβάτες είναι γνωστά εδώ και καιρό στις διοικήσεις των συγκοινωνιακών εταιριών.

Την ίδια στιγμή οι διοικήσεις ΟΑΣΑ και ΟΣΥ εξετάζουν την εγκατάσταση και ενεργοποίηση κομβίου πανικού (panic button), το οποίο θα πατά ο οδηγός που βρίσκεται σε κίνδυνο και θα ενημερώνεται άμεσα η αστυνομία με στόχο να αυξηθούν τα επίπεδα ασφαλείας εντός των οχημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», η λύση αυτή έχει ήδη εξεταστεί σε εσωτερικές συζητήσεις, στις οποίες συμμετείχαν και οδηγοί.

Ταυτόχρονα υπο συζήτηση είναι και οι δυνατότητες που προσφέρει η υφιστάμενη εφαρμογή της τηλεματικής εντός των οχημάτων, η οποία είναι ούτως ή άλλως συνδεδεμένη με το κέντρο της τηλεματικής.

Και τα δύο μέτρα, πάντως, όπως σημειώνουν και οι ίδιοι οι οδηγοί, θα έχουν περιορισμένα αποτελέσματα καθώς η λειτουργία τους προυποθέτει να βρίσκεται κοντά στο σημείο της επίθεσης αστυνομικός ώστε να προλάβει να επέμβει.

ΟΣΥλεωφορείαοδηγοί λεωφορείωνειδήσεις τώραΟΑΣΑ